Ximango

ik heb de old timer versie van zo een ding ;) de "soedan" of hoe je het schrijft ;)
 
een foto van???

had je het tegen mij? :)
neen geen foto van :) de vleugel ligt open , er zat eerst papier op, maar door de jaren heen allemaal gaatjes in gekomen... als ik tijd heb zal ik hem eens in elkaar steken...
en er een foto van maken natuurlijk

maar het is geen zicht hehe...
het ding is 20j oud en heeft nog nooit lucht gezien...
nooit gevlogen helaas...
mijn vriendin haar opa had deze ooit gebouwd, maar heeft hem nooit kunnen invliegen. (stoppen van de hobby) nu mijn vriendin alles heeft ge-erft van modellen zat dit juweeltje er tussen...
 
is een oud dingetje hoor ;)
zelfde vorm van romp maar dan brede vleugels (koorde van 37cm!) en heeft een knik in de vleugel... en het hoogteroer zit aan de vleugel tegen de romp... precies een uitstekende rolroer maar dan aan de romp ipv op de tip.
wie oude boekjes heeft van bouwplannen, daar moet het nog instaan... heb hem vorige week bij iemand anders nog zien staan...
 
misschien kan iemand het eens verder uitzoeken of een foto inscannen voor pl119 ;)
 
full


hierbij de foto van mijn antiek gevalletje van een "Soedan"

de romp is al bespannen, maar de vleugels moet nog volledig ontdaan worden van het papier en dan kan het bespannen worden met oracover of dergelijke...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een bouwverslag.......

is geen bouwverslag zonder foto's van het eindresultaat.
Vanavond dus maar even twee foto's gemaakt.


IMG_1712_1.jpg



IMG_1713_2.jpg


mvg
Kees
 
Nou die Soedan is echt wel een andere kist dan de Ximango of je moet alle zwevers met een staart van achter en een puntje van voren ook het zelfde vinden?!:D

Blij te lezen overigens dat de Ximango goed is uitgepakt.
Voor de eerlijkheid en ter lering en vermaak nog even mijn voortgang met de Ximango (en tevens ter genoegdoening aan Bart Doets voor zijn opmerkingen)
Mijn Ximango dus eigenwijs met duwschroef uitgerust, echter zoals Bart al zei: uit de hand met draaiende motor was niet echt lekker: toen mijn verhoopte Sal methode geprobeerd: disaster, in een klap op zijn kop en vol draaien de grond in.:(
Nu blijkt dus dat dan de propbladen voor hun draaivlak kunnen slaan, dus vol in vleugel gehakt en ook as gebroken.
Ben nu heel wat minder enthousiast voor duwschroeven ineens.
Ook de twee staartvinnen zagen er op de grond wel aardig uit , maar in de lucht vond ik het er toch niet uitzien.
Veel geleerd dus weer maar wat mij betreft dus geen aanrader ter navolging!
Ga mijn Ximango dus weer verder verknippen naar eigenbouw romp met gewoon trekschroef alhoewel ik op mijn twee meter kist daarmee ook al een asje krom heb gezet.
Ik ben in ieder geval wel blij met wat belangstelling op het forum voor iets afwijkende kisten als vliegende vleugels en zo.:)
 
Naar voren doorslaan van de bladen van een duwschroef is niet fijn, kost achterlijsten... maar naar achteren is ook hinderlijk (ze kunnen door de aslijn gaan, en dan krijg je een flinke onbalans). Het eerste gebeurt hooguit bij de start, maar te ver naar achteren scharnieren kan ook in vlucht gebeuren... ik heb al eens een klapprop gemodificeerd zodat dat niet meer kon:
675748a1b9f2d8a7c.jpg

Er zit een plaatje aluminium onder de moer, dat zorgt dat de bladen niet verder kunnen dan parallel aan de as.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou die Soedan is echt wel een andere kist dan de Ximango of je moet alle zwevers met een staart van achter en een puntje van voren ook het zelfde vinden?!:D

ik was er maar wat mee aan het zwanzen :)
vond het gewoon een leuk zicht, zo een oud ding en dan zo een modernere versie er van :)
 
@Firefox:
ik was er maar wat mee aan het zwanzen
vond het gewoon een leuk zicht, zo een oud ding en dan zo een modernere versie er van
Geen misverstanden: ik waardeer je enthousiasme en vrolijke bijdragen zeer!:D
Opnieuw bekleed zou die Soedan best heel leuk voor de helling kunnen zijn.

@Bdoets: tja die naar achteren klap heb ik al al eens in een proefopstellinkje gehad: rukte in een keer een komplete motormount aan gort.
Een dergelijke oplossing als de jouwe is echt noodzakelijk en zat er dus ook op, maar op te ver naar voren klappen had ik niet gerekend!
Mijn enthousiasme voor pushers is intussen degelijk bekoeld.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn SportWing vliegende (schuim)vleugel verdwenen regelmatig happen uit de achterlijst. Die ik dan weer aanvulde met depron. Dat is wel makkelijk met schuim...
 
het bouwverslag van Jacob Bos zijn Wings 190 eens lezen.
Hij heeft daar ook een duwprop op en dat werkt goed!
Yep, mee eens, het kan best wel goed, maar ik heb het er even mee gehad.
Het is toch een beetje de keus voor gelazer aan de voorkant (kromme asjes) of gedonder aan de achterkant.
Door die lichte pijling van de Wings ziet het er met die dubbele vinnen ook allemaal wat appetijtelijker uit vind ik.
Zijn motor is iets hoger geplaatst en hij heeft kennelijk geen problemen met lancering over de hand.
 
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat het fout ging met opgooien (handletsel).
In de manual van de Yoda wordt er speciaal voor gewaarschuwd (met advies: pas gas open na loslaten - dat lukt me desnoods zelfs als ik 'm zelf opgooi want die is erg licht).
Maar op de Sportwing heeft het nooit een probleem gegeven, evenmin als op de 150 cm depron wing die ik dit voorjaar had gemaakt. (Mijn 70 cm Swifti wordt opgegooid met een SAL...)
Ik vermoed dat in de praktijk je hand na de worp zowiezo al naar beneden zwaait, terwijl het toestel rechtuit gaat... maar ik wil het niet riskeren. Dus beloof ik de betreffende vrijwilliger altijd dat ik pas gas geef als het toestel los is. Tja, anders wil niemand dat meer voor je doen...

O ja, voor wat betreft kromme asjes: de Turnigy motoren hebben volgens mij allemaal net wat dikkere asjes dan de andere merken die ik in mijn bezit heb. Dat scheelt vast!
 
@Firefox:
Geen misverstanden: ik waardeer je enthousiasme en vrolijke bijdragen zeer!:D
Opnieuw bekleed zou die Soedan best heel leuk voor de helling kunnen zijn.

ja hij doet het naar het schijnt ook prima in thermiek. maar wat wil je met zo een vleugeloppervlak ;)

ik vond het gewoon leuk om zo een oud ding te vergelijken en de vooruitgang te zien.
hij wordt wel eens bespannen maar ik heb heeeel wat oppervlak nodig... 8m² maar liefst omdat de oracover maar 62cm breed is en de vleugel al 37cm dus ik raak net niet boven en onder rond :)
 
Back
Top