F5B meeting verplaatst!!!!!!

Stompetoren

Goedendag allemaal,

Volgende week is het dan zover, de eerste bijeenkomst van hotliner eigenaren.
Misschien een begin van een nieuwe klasse of een opleving van een oude klasse.
Iedereen die zich ingeschreven heeft krijgt nog een email maar voor degene die nog niet zeker is of hij/zij komt het volgende:

We verwachten dat iedereen er zo tegen 12 uur is, dan hoeven we niet te haasten en heeft iedereen ruim de tijd om te laden en even kennis te maken.
Tussen 11.45 en 12.30 wordt je voor de boerderij opgevangen en verwezen naar het veld, het veld ligt namelijk 600 meter van de weg.
Als het geregend heeft zijn kaplaarsen of werkschoenen aan te raden.
Parkeren kan aan de kant van de weg behalve de plekken die afgelint zijn.
Parkeren aan de kant van de Noordervaart, dus niet aan de huizenkant.
Mochten er mensen slecht ter been zijn dan kunnen die naar het veld gebracht worden, geef dit wel even per mail of PM aan.
Na 13.00 kan iedereen even invliegen, om 13.30 gaan we beginnen met de “wedstrijd”.
Omdat er mensen met 500 watt en 5000 watt vliegen gaat het puur om het plezier en de ervaringen uitwisselen.
De rakken worden van links naar rechts gevlogen A-rak staat links, B-rak staat rechts.
Afstand tussen de rakken is 150 meter, net zoals F5B.
Een en ander wordt ter plekke uitgelegd.
Tussendoor is er genoeg tijd om met elkaar te praten, enkele bezoekers willen met de Hawk vliegen, dus een echte kennismaking.
Wij vliegen met gas rechts, rol rechts, ik zal even kijken of ik snel een zender klaar kan maken met de andere mode.
Aan het eind van de dag kan je nog een speedrun doen, dan meten we je snelheid met een radargun.
Rond een uur of 5 ronden we de dag af met een evaluatie, wat de ideën zijn, wie wedstrijd ambities heeft en hoe we het verder aan gaan pakken, misschien later in het jaar een echte wedstrijd.

Nog wat belangrijke dingen:

We hebben een verboden vlieggebied, iedereen moet zich daar aan houden, vanwege de veiligheid kan je daar ook niet vliegen omdat je dan over mensen heen vliegt.

12 Volt is ruim voldoende aanwezig, 220 Volt zeer beperkt (600 watt)

Er is een keet met koek en sopie (koffie, fris, chips, snoep en soep, worst etc, toilet aanwezig.

Mocht het gieten van de regen, bel dan in de ochtend (9 uur) even naar 06-396 140 55.
Ook als je het niet kunt vinden, bellen!

Adres:
Noordervaart 26
1841 HA Stompetoren.
Vanaf Alkmaar richting Hoorn (N243), Stompetoren voorbij rijden en bij de afslag naar Rustenburg rechtsaf en meteen weer rechtsaf, dan aan de rechterkant bij de andere auto’s parkeren.
Voor hulp: 06-396 140 55

Tot zondag!!
 
Laatst bewerkt:
GertJan, hoe zit het eigenlijk met de accomodatie? Is er een kantine/koffie/toilet etc aanwezig?

Parkeren aan de weg zie ik. Betekend dat ook uitladen aan de weg en met de toestellen etc lopen naar 't veld?
 
Ik heb het er even bij gezet.
Er is een keet met gas, kookplaat, koek en sopie , fris, etc.
Toilet is ook aanwezig.
Vliegtuigen moeten inderdaad aan de weg uitgeladen worden en onder de arm meegenomen worden.
Zal nog even overleggen of het mogelijk is dat er een auto heen en weer rijdt met de spullen.
Maar in principe is het , vliegtuig onder de arm en lopen.
GJ
 
Mee eens, ik heb ook geen idee HOE hard het zal gaan......

Maar ik heb zo'n vermoeden dat ie wel van z'n plek wil :mrgreen::mrgreen:
Strak rakken vliegen wordt echter weer een heel andere zaak.....


Jw
 
Ariane R.I.P.

Heren,

Een triest feit heeft zich deze avond voltrokken.
De ariane is niet meer.......

Bij de 8e of 9e stijgvlucht.....Flutter op de vleugel.
Waarschijnlijk is hierbij een van de flapservo's kapot gegaan of losgeschoten.
Dus toen ik de landing inzette en flaps trok......... snapte ze 180 graden linksom weg. Geen houden meer aan op 15 meter hoogte.

Schade leek aanvankelijk nog mee te vallen maar bij nadere inspectie is de kist gewoon rijp voor de kliko.

Maar ach, weer een goed excuus om eindelijk een nieuwe kist te kopen :mrgreen::mrgreen:

De nieuwe motor was bruut, wat een kabaal. Alleen heb ik het vermoeden dat de effectiviteit niet zo heel erg geweldig was. Ik denk dat ie met een grotere prop veel beter uit de verf komt.

Ik ga straks de UniLog data wel even bekijken, dan weten we meer......


In diepe rouw verblijf ik......

Janwillem
 
Ik leef met je mee...
Je aandrijving nog wel OK?

Is er niks meer van over?
Rompie is vaak wel te herstellen en af te mallen.

Sterkte in deze moeilijke tijd.


GJ
 
Tja, blijft jammer. Maar aan de andere kant, volgens mij was ze al zes of zeven jaar oud. Ouder dan dat de meeste F5B halen.

Voor zover ik kan zien is er met de motor en de rest van de spullen niks mis.
Ik zal hem in de auto gooien voor zondag. Kunnen jullie ook nog even de ramp-toerist spelen :mrgreen::mrgreen:

Net nog even de logger data bekeken. Deze onderstreept mijn gevoel.
Veel kabaal, "weinig" snelheid.
Stijgsnelheden van net 50 m/sec. Het klonk veel sneller.

1512/1D/6.7 met 16x17s op 5S op een ariane is geen goede combinatie.
Kist kwam gewoon niet op gang.....

Nu op zoek naar een nieuw speeltje......

Janwillem
 
JW,

Kreeg vandaag een e-mail dat de super speciale RW2 vleugels over 3 weken klaar zijn. Als je wilt kunnen we er nu al een voor jou aan toevoegen implaats van te wachten op hoe ze zijn. Ik heb er vol vertrouwen in.

Het blijft echter treurig nieuws natuurlijk en ik leef met je mee. Zeker nu je die kist dus niet kunt vliegen op de meeting van de 19de. :(

Ik heb nog wel een Surprise S11 liggen maar voor die bij jou is en al jou kit er in zit........

Met de "guts" is trouwens niks mis? Geen schade verder?

Alan Flockhart vloog met die setup anders wel 45 beentjes hier in de UK en ik heb zelf met die prop met het zelfde vermogen maar andere motor (6S Lipo) 43 beentjes gevlogen. De snelheid zit er echt wel in!

Ik zou me niet blind staren op de stijg snelheid. Dat zit bij ons allemaal niet meer dan 60-65 m/s voor een 6 en vaak minder voor een 4 rakken set. Dat komt omdat je meer bezig bent met het versnellen in een bepaalde richting, namelijk een 180 graden bocht cq halve looping en bijna nooit recht omhoog gaat. Verder is de topsnelheid van deze setup juist het grote plus punt, niet de lift die nodig is voor puur steigen.

In Berg op den Heist en ook enkele malen ervoor en erna heb ik met de middelste optie voor de opstart snelheid van de regelaar gevlogen met versie 1.23 software. Dat werkt voor als nog goed. Zo goed dat je de prop tenminste niet hoort bulderen (overtrokken) en dus wat meer energy overhoud voor bovenin de klim. Dit werkt eigenlijk alleen met een setup die heel veel vermogen levert want anders wordt de klim te langzaam. In jou geval is het te overwegen maar je moet wel nog steeds oppassen dat je met dat nieuwe 5S pakket niet te veel toeren draait bovenin.

Wellicht dat ik je binnenkort een NL kopie van de Italiaanse prop met een eigen spinner kan aanbieden. Meer snelheid en lift maar minder looptijd. :)

GJ, ik zal zien dat de B1 romp deze week zeker op de post gaat!

Jos
 
6/7 jaar is inderdaad een flinke poos. Mijn RW1 ging 3 vluchten mee en m'n RW2 heb ik inmiddels iets meer dan een jaar. Maar ja die laatste lag hier natuurlijk in een hoekje wachtend om in elkaar gezet te worden dus dan is er geen kunst aan om je model oud te laten worden.:mrgreen: De Surprise heeft er nu zo'n 12 vluchten op zitten geloof ik.

Mijn S13 met de 1512 op 4s en een rfm 17x18 gaat met ongeveer 65m/s omhoog. Toch wel een flink verschil. Wel wat meer geluid bij het 1e stuk na de lancering, maar bij de verdere stijgvluchten valt het eigenlijk wel mee.

Nu maar duimen dat je motor en de rest nog goed zijn.
 
Hey Jos,

Ik denk ook dat het meer aan de Ariane lag dan aan de setup. Die kist is gewoon stroop met dit lage gewicht. Zweven als de beste. Alleen geen snelheid in te krijgen.

Ik ga nu eens even denken wat wijsheid is.....

We houden contact....

Janwillem
 
Let op

LET OP!!!

Het weer begint ineens tegen ons te werken.
Mocht je van plan zijn aanstaande zondag langs te komen, kijk dan eerst even op de site F5B.nl of het wel doorgaat.

Als de weersvoorspellingen kloppen dan wordt het 90% kans op regen en 60 km/u wind.
Er bestaat een kans dat het verzet gaat worden naar een datum in Augustus.

Ik wacht het even af tot zaterdag 13.00, dan wordt de definitieve beslissing genomen.

De site F5B.nl zal dan ook de inhaaldatum aangeven, dat zal ook hier op het forum gepost worden.

Laten we hopen dat het KNMI er weer naast zit.


Gert-Jan
 
Digitale of analoge servo's.
Ik gebruik Dymond D60, superservootje maar wel analoog.
In de Surprise komen Graupners, ook analoog.
Vraag me eigenlijk af of er al betrouwbare 9mm digitaaltjes bestaan.
Liever een betrouwbaar analoog servootje dan een digitaaltje dat zich nog moet bewijzen.

voor dlg's gebruik ik zowel de diamond d60 als de graupner ds281 voor rolroeren. de diomond is een servo die zichzelf natuurlijk al vaak bewezen heeft net zoals zijn kleine broertje de d47. op mijn nieuwe twister heb ik de graupner ds281. een 9 grams digitale servo met een stelkracht van 50Ncm. best veel voor zon formaat. nadeel is wel dat je een nieuwprijs hebt van 40-45 euro tov de 19.90 van diamond (hangar). ik ben nog neit ontevreden over de ds281.
 
Mmmm, als het niet door gaat ivm met weer zou dat erg jammer zijn. Een nieuwe datum is voor mijn wellicht interresant dat ik dan wel kan komen. Wie weet.

Wat betreft 9mm servo's. Ik heb de Hyperion Atlas DS09AMD en GMD en beetje op de bank getest en even uit elkaar gehad. Ziet er heel goed uit. Verder met de GMD versie (snel en minder kracht) nu zeker 25 keer gevlogen op het hoogte roer van mijn F5B. Geen probleem!

Dus ik heb er nu maar een paar meer bestelt via eflight.ch, AMD op de ailerons van de nieuwe RW2 en de GMD wederom op het hoogte roer. Op de flaps komen toch maar Futaba S3150 or S3155 zodat ik hier niks strip met veel uitslag (90 graden), hoog gras en een harde landing.

Jos
 
Rudi Freudenthaler bouwt zijn modellen nu standaard met de volgende servo's
In die Querruder bauen wir jetzt die Hyperion Atlas Digi AMD 09 ein. In
den WK immer noch die Fut. 3150.

Mijne is volgestort met Graupner servo's omdat ik alles Graupner heb en zeer te spreken ben over de servo's en apparatuur.
Ik ben trouwens niet bang dat ik de tandwielen strip, net voordat je de grond raakt doe je je kleppen in... dat is de manier zoals het hoort.


@Jos, Ik heb trouwens geen mail gezien.


GJ
 
Welke Graupners dan?

Leuk te horen dat Rudy dat nu ook gebruikt. Ben benieuwd hoe die S16 er uit gaat zien trouwens!

Joe
 
Back
Top