F5B meeting verplaatst!!!!!!

Even een foto van vanmiddag.

De eerste, met de groene vleugel:
Flamingo / Eisvogel met Kontronik 600 op 1500 watt

De middelste:
Hawk F5B met Axi 2826/8 PG4/33 op 550 watt

De laatste:
Raven met Dymond buitenloper op 400 watt

hotliners.jpg

GJ, duur? Ik denk dat dit nog wel mee valt. Zeker niet zo duur als wat je kwijt bent aan een Jet of zelfs het vliegen van Heli over een jaar.

Jou "formule" voor een instap klasse rammelt aan alle kanten. Maar dat maakt voor de rest niet uit. Als mensen maar eens lekker komen vliegen. Kijken of ze wel een beetje het parkoer kunnen vliegen. Dan barst vanzelf de competitie zucht wel los. ;)

Jeff en Peter kunnen je vast nog wel vertellen hoe de electro duur klasse in Nederland gestorven is. Komt neer op een saaie taak. Ze vlogen toen geen rakken, alleen een soort van duur taak met een doel landing. Het was het voor de meeste mensen niet waard om daarvoor zo veel te reisen en elke keer de KNVvL te spekken.

Het probleem met rakken vliegen is dat het wel heel erg leuk is maar dat je het dus wel vergelijkbaar moet houden. Je vliegt nou eenmaal sneller met een 2000W kist dan een 700W kist.

Ik zou graag zien dat jij eens gaat vliegen met een F5B setup met de Unilog (1750W.min). Welke kist zou mij verder een zorg zijn. Een Surprise S11 doet goed mee, heb ik verleden jaar nog 41 rakken mee gevlogen zonder echt goed te oefenen. Je begrijpt dan snel genoeg hoe mooi het is dat we nu die energy limiet hebben. Het maakt het speel veld zo ontzettend gelijk!

Als je geen logger wilt maar wel een energy limiet, dan heb je voor 50 dollar nog dat ding van Steve Neu. Staat wel op zijn website.

Jos, heli vliegen is niet duur, ik heb 2 jaar zeer fanatiek heli gevlogen en dat is goedkoop.
En ik vloog met Vario helies, niet het goedkoopste merk.

F5B is gewoon duur, je kan het tegenspreken maar het is gewoon zo.
Een Avionik kost 1400 dollar en dan komt daar nog minstens 800 euro bij.
Ik koop alles voor inkoop en dan ben ik voor een S14 met goed spul nog 1200 euro kwijt

Mijn instapklasse rammelt niet maar jij bent tegen alles wat minder dan F5B is.
Dat laat je ook merken op RC-Network maar daar wordt je ook meteen afgebrand.
Je moet gewoon wat realistischer worden.

En ik weet hoe de electroduur klasse gestorven is maar ik heb het niet over electroduur maar over een soort F5B, dus geen saai zweven.
Dus dat argument raakt kant nog wal.

En wat moet je vergelijkbaar houden met de instapklasse?
De snelheid?
Als je geen vergelijking hebt dan zie je ook het verschil niet.
Als iedereen met ongeveer 700 watt vliegt dan maakt het niet uit.
En het verschil tussen met 700 watt vliegen of met 2000 watt is 1500 euro...
Dat is het niet waard voor de meeste mensen (als ze al het geld hebben).

En je spreekt jezelf weer tegen, je zegt ook dat het zo mooi is dat je een limiet hebt omdat alles zo dicht bij elkaar ligt.
Dus als alles 700 watt vermogen heeft ligt het ook dicht bij elkaar alleen is het voor iedereen bereikbaar.

Kijk, dat ik F5B ga vliegen hoeft nog niet te betekenen dat ik iedereen daar in wil dwingen.
Ik wil gewoon dat mensen kennismaken met F5B achtige kisten en dan eventueel door kunnen groeien.
En ik heb vandaag wat mensen met de Hawk laten vliegen en ze hadden enorme lol, ook al heeft ie nu nog maar 550 watt.
En het kost dan "maar" 400 euro.
Het hoeft allemaal niet zo duur hoor!

Nog even over de KNVvL en het spekken daarvan.
Ik ben zelf ook niet 100% fan van de KNVvL maar ik heb wel medewerking en hulp gehad en ik heb geen last van ze.
Maar de KNVvL heeft wel gezorgd dat jij naar de WK kon, dus dan moet je ze ook niet zo afzeiken.

Hahaha, KNVvL afzijken? Ik? Nee, ik vindt het allemaal wel best. Maar ik begrijp wel dat mensen toen geen zin hadden om te komen.

Voor mij is het nu 3,5 uur in de auto heen en dan weer terug voor een oefen dag (engelse league wedstrijden) maar als ik hier iemand heb die voor mij even op een knopje wil drukken voor Base B dan denk ik dat de keus makkelijk is om thuis te blijven en hier te oefenen. Dat is namelijk wel belangrijk, oefenen met een echt Base B.

Ik heb geen idee hoe het met de KNVvL zit als er volgend jaar in eens 3 mensen zijn die naar het WK willen gaan. Laat staan dat er in eens meer dan 3 mensen zijn. Dat kan voor mij betekenen dat ik niet mag gaan omdat ik het waarschijnlijk niet ga redden om naar Nederland te komen voor elke competitie. Dat zien we dan wel weer.

Je moet trouwens wel niet vergeten dat we nu zelf ook de inschijf kosten mogen gaan betalen a 250 euro om naar het WK te mogen. Naast de kosten voor accomodatie en eten. Dat is toch wel jammer dat dit nu zo moet in Nederland. Maar ja, wat doe je er aan?

Wat betreft dat duitse forum en "de duitsers", ik weet niet helemaal waar je het over hebt. Ik heb daar wel wat gepost wat betreft Kontronik maar erg weinig informatie van die gasten (kontronik zelf) gekregen. Er valt niet echt te praten met die lui, kan aan mijn duits liggen. Ik had ze dus ook een kapotte (opgerookt) regelaar gestuurd om dat ik die dan dus voor gereduceerde prijs vervangen zou krijgen (staat op de website). Kreeg ik een paar weken later de zelfde verbrande regelaar terug in de post! Wat is dat voor een onzin? Geld weg gooien om dat ding aangetekend terug te sturen? Schrijf dan even alleen een briefje of antwoord op mijn e-mail!

Instap klasse is wel een goed idee. Begrijp me niet verkeerd. Ik vindt het allemaal erg leuk! Wilde gewoon even duidelijk maken dat het snel belangrijk wordt om het "gelijk" te houden voor de deelnemers. Dat zie ik hier in Engeland namelijk ook gebeuren met F5B-7, gelijk aan F5-2 in Belgie.

En ik dacht jou in Berg op den Heist te horen zeggen dat je die F5F enzo kisten zo langzaam vondt gaan dat je er zo op uitgekeken zou zijn. Toen dacht ik nog, probeer jij maar eens 35 rakken te vliegen vriend! ;)

Rakken vliegen is echt zooooooo gaaf. Maakt bijna niet uit hoe snel of dat het gaat.

Wat is je setup in die mooie Eisvogel? Video?! :)

Toch even wat commentaar van iemand die er al bij was toen Nederbelg Peter Blommaart F5B heeft uitgevonden.

Beginnersklassen: De moeite niet volgens mij, het probleem is dat na een paar wedstrijden waarbij steeds dezelfden winnen ("toevallig" de beste piloten) de rest er de brui aan geeft... Wij hebben verschillende klassen geprobeerd, en alhoewel Willy en Luc via die klassen opgeklommen zijn to waar ze nu staan was dit nooit succesvol.

F5B/2S (vroeger 7 cellen)

Hoeft niet duur te zijn. In Heist had ik de goedkoopste setup en heb gewonnen... (Ik was trouwens de enige met > 200A, de anderen liggen allemaal bij 120-160). 3 van de 5, waaronder ik, gebruiken de Neu 1506/1D. Bij mij was de kist (Surprise 7 ) tweedehands ( In F5F zelfs derdehands, en daar gebruik ik een chinese Lipo en ook een tweedehandse motor en regelaar!) evenals motor en regelaar.Ik vlieg ook alle wedstrijden met 1 batterij , echt duur kan je dit niet noemen (mijn volledige setup was onder 600Eur)

Je droomt als je denkt dat je je naar de top kan kopen. Zoals Jos zegt, probeer het eerst maar eens. Dat doe je best met goedkoper materiaal, heb je meteen een excuus voor de mindere prestatie :) Als je dan ziet dat er met dat materiaal echt geen progressie meer inzit kan je voor het betere materiaal gaan. Zoals Luc bewezen heeft kan je dan de top bereiken, maar het kost wat tijd en volharding. Met de limiter is het materiaal niet meer zoooo belangrijk als vroeger. Eigenaardig genoeg wint toch meestal de betere piloot...

Nou, dat was wel de bedoeling maar we waren met allerlei dingen bezig en eind van de dag kwamen we er achter dat ik nog moest filmen...
Dus nee.
Maar ik maak er komende week wel 1.

GJ

Hey GJ,

Leuke ontwikkelingen allemaal. Dus je hebt ook definitief besloten om volgend jaar maar eens een gooi te doen in het F5B wedstrijd wereldje?

Ik zag op je website dat de inschrijving voor de 19e is gesloten. Hoeveel animo is er op dit moment?

Als het goed is krijg ik deze week m'n nieuwe motor voor de ariane binnen.
Dus..... als alles mee zit ben ik er zeker bij de 19e (als het nog mag :mrgreen::mrgreen:)

Groet,
Janwillem

Hoi JanWillem,

Er zijn op dit moment 8 mensen die zich hebben aangemeld.
Je bent welkom hoor, en dat geldt voor iedereen.
Als je een hotliner hebt, kom maar gewoon, mochten er dan ineens wel 100 man staan dan weten we dat er animo is voor een "snelle" klasse.
Ik heb voor mezelf een trainingsetje besteld, timingbox, buttons en dergelijke.
Dus alles wat ze in Heist hadden staan om de wedstrijd te kunnen timen.
Als er nou een groepje mensen is wat mee wil trainen dan kunnen we alles officieel timen, je moet dan alleen een 2e ontvanger meenemen.
Maar het setje is pas na de 19e binnen en dan moet ik alles nog in elkaar zetten.
Dus het zal pas in augustus of zo inzetbaar zijn.
Nu nog een paar velden vinden waar we af en toe kunnen trainen.

GJ

Hallo Gert-Jan,

Vliegt de eisvogel zoals verwacht? Ben wel nieuwsgierig. Niet goed geld terug zullen we maar zeggen.

Afgelopen zondag meegedaan aan de F5D limited wedstrijd in belgie. Ook leuk om te doen. Tjonge, ik kan minder goed vliegen dan ik dacht. En er zijn types die super knap kunnen vliegen!

De regels in belgie zijn er als richtlijn. Wil je harder met een snelle set-up buiten de regels dan wordt daar geen probleem van gemaakt. Uiteindelijk gaat het om het oefenen en/of te kijken of je het type F5D wedstrijd leuk vindt. Ik vind het in ieder geval leuk. Als er meer deelnemers komen, en er een competitie onstaat in een limited klasse, kunnen de regels altijd langzaam aan nog wat serieuzer gehandhaafd worden. Deze keer waren er 6 deelnemers in belgie. En inderdaad zijn de regels nu weer eens opgediept voor de belgische limited klasse. Eens kijken of we in brabant eens een pylon wedstrijd kunnen organiseren en de belgische piloten kunnen uitnodigen voor een gezellige dag. Maar goed hier gaat het nu om F5B. Af en toe een wedstrijd vliegen geeft de hobby juist een enorme push en krijgt het iets van sport. En kan je van elkaar leren. De 19e kan ik er niet bij zijn. Dat is wel jammer.

Hallo,

de vogel vliegt redelijk maar we hebben het idee dat een model dat ik zelf gebouwd had veel harder liep.
Die hebben we gemeten op 250 km/u en deze kwam maar tot 170.
Maar dat was bij de eerste vlucht en we moeten nog wat dingen aanpassen.
F5D is ook wel leuk maar dat kan ik niet vliegen bij ons op de club, dat jankt te veel.
En je kan je maar op 1 ding goed inzetten vandaar F5B.
En inderdaad, de verveling slaat minder snel toe als je wedstrijden vliegt en je leert er wat van.
Domweg heen en weer vliegen kan iedereen dus er moet een uitdaging in gebracht worden.
Misschien komt er een vervolg op de meeting van de 19e juli, laten we het hopen..

Grts Gert-Jan

de flamingo/eisvogel vloog ongeveer gelijk aan mijn RW1. Inderdaad, de durch zug is er niet echt in vergelijking met m'n RW2b. Dus als je eigen model sneller vliegt is dat in iedergeval goed nieuws voor dat design. In een post van Wolf Fickenscher gaf Wolf aan dat de RW1 alleen goed loopt bij een hogevleugel belasting als ik mij goed herinner. Dikke accu en dikke motor dus voor de flamingo.

Heren,

Laat ik het zo zeggen, ik heb mij nog geen minuut verveeld tijdens het vliegen van F5B. Dat heet, niet alleen de competities maar ook het trainen voor mij zelf. Het vergaren van info en het testen van setups.

Ik vloog een paar dagen terug de Avionik B1 vleugel met wat minder vleugel belasting (450 gram lipo en super lichte setup) en dat was best een verassing. Je moet ineens echt opletten dat je niet te veel zit te roeren wat betreft het rollen van de kist, daar wordt hij echt lanzaam van nu het gewicht er niet meer in zit.

In Kiev vloog ik met 599 grams Lipo, een zware motor en nog wat lood op dezelfde vleugel. Een redelijke score. Dus het kan allemaal wel.

De "goodies" zijn binnen....

Vandaag kwam de postbode mij eindelijk verblijden met een pakketje uit Zwitserland. Met daarin: Nieuwe motor, prop en lipo :D:D:D

Regelaar was vorige week al gearriveerd uit Japan.

Dus.... komende week weer wat te sleutelen aan de Ariane.
Als het dan een beetje meezit ben ik er zeker bij de 19e.
Tot dan....

Jw

JanWillem,

dat wordt vannacht niet slapen maar bouwen!

Ik ben nu het draaiboek aan het maken voor de 19e.
Morgen haal ik even een telefoon, dat nummer zal ik hier neerzetten zodat we bereikbaar zijn en iedereen vragen kan stellen.

Ik wil tijdens de meeting bij het vliegen de nadruk leggen op het rakken vliegen.
Dus ik hou aan 200 seconden rakken vliegen maar de zweeftaak kort ik in tot 3 minuten gevolgd door een doellanding.
Iedereen heeft wel eens gezweefd maar weinig hebben rakken gevlogen en dat is ook de grootste uitdaging.

We hebben een radargun dus iedereen kan een speedrun maken om te weten hoe hard zijn model gaat.

Morgen een update.

GJ

Vandaag ook nog even aan het shoppen geweest voor de Raketenwurm. Helaas hadden ze nergens de lijm op voorraad dus die krijg ik pas dinsdag. Als alles meezit zou ik hem zaterdag in kunnen vliegen en kan hij zondag nog net mee naar de meeting. Ach, en anders alleen de Surprise mee.

Ik ga maar eens Sikaflex 221 voor de vleugelservo's proberen. Een clubgenoot heeft het ook nodig voor z'n 7m Salto dus doen we samen met zo'n bus.

Back