welke electro???

Maar je maakt een enorme denkfout, namelijk dat je recht remt voor de bocht. In werkelijkheid rem je de bocht in, op het moment dat je remt, komt je zwaartepunt naar voren. Daar komt nog bij dat met een 4.5T motor de rem vaak harder staat dan met een 9.5T motor. Dit betekent dus dat het gewicht naar voren komt tijdens het remmen, en doordat er zo weinig druk op de achterwielen staat heb je bij dat inremmen in heel weinig stuur. Doordat je langer aan het remmen bent, heb je langer minder stuur. Dit houdt in dat je de bocht iets langzamer in moet gaan met die snellere motor om de bocht te kunnen halen.

Dan komt er ook nog bij dat bij een snellere motor, helemaal bij verschillen van 4.5 naar 9.5T de auto ook totaal anders wordt afgesteld, want ook het rijgedrag weer aanpast, en met een 9.5T setup op je auto heb je een hogere bochtensnelheid dan met een 4.5T, want met de 4.5T met diezelfde setup kom je simpelweg grip tekort en kun je het vermogen nog minder kwijt.

In theorie klopt wat je zegt wel , maar je hoort aan jouw uitleg dat je circuitervaring mist wat dat betreft. Want in werkelijkheid op een circuit is het zo dat een 4.5T niet in alle situaties per definitie sneller is dan een 9.5T motor.
tis jij die een zware denkfout maakt:
"4.5T motor de rem vaak harder staat dan met een 9.5T" => bestuurder remt, bestuurder stelt in, niet de motor.
de rest van je redenering vervalt dus
ps. ik rijdt zelf met een 6.5T in mijn truck, dat is veel te snel, ik kan het niet controleren, dus ik kan beter een tragere motor nemen, omdat dat gemakkelijker is voor mij. maar dat ligt aan mij, niet aan de motor. ik kan dus inderdaad sneller rijden met een tragere motor... omdat IK het niet kan ;)
ivm je gewichtsverplaatsing...
Remmen en draaien is altijd moeilijk, plus: ik dacht dat als je meer gewicht op je voorste wielen hebt, je net MEER stuur hebt. je verliest stuur als je GEEN grip/druk hebt! rare redenering heb jij hierover...
 
tis jij die een zware denkfout maakt:
"4.5T motor de rem vaak harder staat dan met een 9.5T" => bestuurder remt, bestuurder stelt in, niet de motor.
de rest van je redenering vervalt dus
ps. ik rijdt zelf met een 6.5T in mijn truck, dat is veel te snel, ik kan het niet controleren, dus ik kan beter een tragere motor nemen, omdat dat gemakkelijker is voor mij. maar dat ligt aan mij, niet aan de motor. ik kan dus inderdaad sneller rijden met een tragere motor... omdat IK het niet kan ;)
ivm je gewichtsverplaatsing...
Remmen en draaien is altijd moeilijk, plus: ik dacht dat als je meer gewicht op je voorste wielen hebt, je net MEER stuur hebt. je verliest stuur als je GEEN grip/druk hebt! rare redenering heb jij hierover...

Daarom leggen mensen hun accu in de achterste slots als ze meer stuur willen hebben.
Ik ga hier niet eens meer aan beginnen, kom gewoon een keer naar een circuit en ontdek het zelf.
 
De meeste eigenschappen van een 4,5t en een 9,5t zijn niet gelijk aan elkaar. Dus ook niet de rem eigenschappen...

Het heeft inderdaad niet zo veel zin om verder te gaan. Theorie is leuk maar praktijk zegt toch veel meer.... Ik weet ook niet wat ie wil bereiken, maar praktijk wijst gewoon uit dat op Nationaal en internationaal niveau vaak voor een langzamere motor wordt gekozen omdat dit sneller rond komt. Zowel in de Offroad als Onroad klasses. Dat uiteindelijk de bestuurder, chassis, ondergrond de schuldige zijn is dan maar zo. Maar dan is nog steeds de langzame motor sneller voor die persoon en geeft dus het snelste resultaat. Leuk wat de Theorie uitwijst maar niemand is perfect en er zijn genoeg factoren die mee werken of je goed rond komt of niet. Zelfs de beste rijders van de wereld zijn niet perfect en maken wel is een foutje en remmen te vroeg of te laat... Hoe sneller het gaat hoe meer fouten men gaat maken.

We leven helaas niet in een perfecte wereld.

Conclusie voor de praktijk:
Voor iedereen kan een langzame motor op sommige circuits toch de zelfde of betere resultaten opleveren dan als je met een snellere zou rijden.

Al helemaal voor een beginner is het dus interessanter om voor een langzame motor te kiezen omdat het voor hem makkelijker te beheersen is als een snelle motor en uiteindelijk betere resultaten geeft.
 
Volgens mij heeft ie al een auto gekocht en daar heeft hij dit topic voor gestart. Verder zal het hem nu ook wel duidelijk zijn dat ie geen 4.5T motor moet kopen omdat dit te snel is.


PS. Verder iemand Popcorn als de heren zo door gaan;)
 
ppppppppppppppppppppppppppssssst nu eerst een Bavaria ;)


Ben in een afrondingsfase voor een 2e hands Xray T2rPro. Misschien overweeg ik nog nieuw. Weet wel inmiddels dat ik een LRP sphere competition 2007 regelaar wil, aangezien ik hier alle kanten mee op kan. In DE kost dit ding maar 109,95 ex verzenden! Denk qua motor een 10.5T weet alleen nog niet zeker welke en waar. Ben op mijn gemak aan het googlen.

Kunnen jullie mij nog 1 tip geven? Wil weten welke servo ik het beste kan aanschaffen. Denk dat ik gelijk voor een Spektrum zender 2.4 ga.

hoor het wel......
 
Mooi topic.. Ik was volgens mij al veel eerder aan het relaxen op de bank.

Ik ben het er ook helemaal mee eens dat een 4.5 turns meer vermogen heeft en sneller is.
Zolang ik alleen maar rechtuit hoef :D
De modified jongens zijn zelfs op een ruime baan als Groningen jaloers op de bochtensnelheid van de stockrijders...
 
het lijkt me dat we nu wel duidelijk dat harry geen circuit racer is en denkt dat hij van bepaalde zaken "verstand" heeft terwijl het blijkbaar niet gebasseerd is op race ervaring. Het is tenen krommend om zijn beargumentering te lezen maar goed nu on topic.

LRP sphere is een leuke regelaar om mee te beginnen. Het is al een "oude" regelaar maar om mee te beginnen wel goed. het is altijd kosten baten, hij is nu niet voor niets goedkoper hehe.

Even een vraag, was je zaterdag en zondag op het NK om te kijken? Want ik heb met iemand gesproken die na een lange tijd mischien ook weer deze mooie hobby ging oppakken.

edit:
Servo's heb je ook in alle maten en prijzen. Ikzelf zou voor een low-profile servo gaan omdat je dan simpelweg meer plaatst heb op het chasis. De servo's van savox schijnen wel goed te zijn. Zien er kwa prijs/kwaliteit/prestaties wel zeer interessant uit in ieder geval. Dat zou wellicht mijn keuze zijn als ik al niet de futaba s9550 had. De futaba s9551 is de opvolger en is sterker dan de s9550. Een kopropo, futaba, savox etc zijn allemaal wel goede merken. Het ligt eraan of je een sterke/ snelle of een standaard servo wilt. Aan alles hangt een prijskaartje. Hoeveel wil je uitgeven aan een servo?
 
Laatst bewerkt:
nee door een medisch probleem lig al z'on 5 weken plat:(
Heb nu wel alle tijd om eea uit te zoeken op internet:)

Weet dat het al een oudere regelaar is maar om te beginnen niets mis mee. In NL is hij in ieder geval een heel stuk duurder (scheelt met PK z'on 120 euro)

Groet,
Viktor
 
Ik kan je als servo absoluut een savox aanbevelen. Een van onze forumgenoten (Bart Banaan) is de Nederlandse dealer voor deze servo's. Ze zijn kwalitatief en qua prestaties gelijk aan de high-end servo's van Sanwa, Futaba en KO Propo. Enige verschil is dat een Savöx nieuw goedkoper is dan een van die andere servo's tweedehands. De Savöx SC-1251MG ‘Low Profile’ servo kost 57,95 (excl. verzenden)
 
JA! Past... Alle Savöx servo's alsmede de servo's van Orion hebben een Futaba aansluiting voor de servo-saver... 1:1 dus...

Ik heb zelf de Orion versie van deze servo en ik ben er zeer tevreden over, stuurt als een malle dat ding... ;)
 
das mooi. Weet ik alvast wat mijn nieuwe servo wordt als deze het begeeft. De prijs is in ieder geval zeer interessant!
 
het lijkt me dat we nu wel duidelijk dat harry geen circuit racer is en denkt dat hij van bepaalde zaken "verstand" heeft terwijl het blijkbaar niet gebasseerd is op race ervaring. Het is tenen krommend om zijn beargumentering te lezen maar goed nu on topic.
blijkbaar hebben hollanders het niet makkelijk met lezen...
ik heb altijd en alleen gezegd dat in theorie een 4.5T sneller is, en dat het aan de bestuurder ligt als dat niet zo is. het is dus inderdaad zo (zoals ik ook al onnoemelijk veel keren herhaald heb) dat velen sneller zullen zijn met een 9.5T dan met een 4.5T, maar dat ligt aan de bestuurder, niet de motor

pls hollandertjes... LEER LEZEN!!!

en voor de servo: ikzelf heb ace 1015's, snel, zwaar... alles wat je wilt.
 
Daarom leggen mensen hun accu in de achterste slots als ze meer stuur willen hebben.
Ik ga hier niet eens meer aan beginnen, kom gewoon een keer naar een circuit en ontdek het zelf.
okee dan, je hebt gelijk (NOT)

ik raad je aan de beheerder van deze site op zijn schromelijke fouten te wijzen dan!:
R/C Car Handling - An Introduction To Vehicle Dynamics
vooral dit stuk dan:
Obviously, this will have its effects on handling: more weight on a tire means more grip. So if the CG is located further towards the rear, the car will have a lot of rear traction, which is nice to have if acceleration is important. If the CG is located further towards the front, the car will have a lot of steering, but it might lack rear traction, which increases the risk of spinning out.

nuja, jij weet het ongetwijfeld beter en voor jou gelden andere wetten. mensen zetten inderdaad hun batterijen meer naar achter voor meer stuur en tractie op de voorbanden... LOL

ook hier kan jij nog veel van leren, zo te horen:
http://users.telenet.be/elvo/5/3.html
 
Laatst bewerkt:
Mooi topic.. Ik was volgens mij al veel eerder aan het relaxen op de bank.

Ik ben het er ook helemaal mee eens dat een 4.5 turns meer vermogen heeft en sneller is.
Zolang ik alleen maar rechtuit hoef :D
De modified jongens zijn zelfs op een ruime baan als Groningen jaloers op de bochtensnelheid van de stockrijders...
correct, power is 1 ding... controle is iets anders :)
 
blijkbaar hebben hollanders het niet makkelijk met lezen...
ik heb altijd en alleen gezegd dat in theorie een 4.5T sneller is, en dat het aan de bestuurder ligt als dat niet zo is. het is dus inderdaad zo (zoals ik ook al onnoemelijk veel keren herhaald heb) dat velen sneller zullen zijn met een 9.5T dan met een 4.5T, maar dat ligt aan de bestuurder, niet de motor

pls hollandertjes... LEER LEZEN!!!

Of heb jij het niet makkelijk met lezen? We hebben het hier al tijden over de praktijk. Wat is je punt dan met al je Theorie? Iedereen weet dat een 4,5t in theorie sneller is en meer vermogen heeft als een 9,5t. Wie daar de schuldige aan is lekker belangrijk. Want het is niet alleen de bestuurder. Je chassis moet je ook de kans geven om de auto in bedwang te houden. Gaat je chassis niet kan je nog zo'n goede rijder zijn...
 
Of heb jij het niet makkelijk met lezen? We hebben het hier al tijden over de praktijk. Wat is je punt dan met al je Theorie? Iedereen weet dat een 4,5t in theorie sneller is en meer vermogen heeft als een 9,5t. Wie daar de schuldige aan is lekker belangrijk. Want het is niet alleen de bestuurder. Je chassis moet je ook de kans geven om de auto in bedwang te houden. Gaat je chassis niet kan je nog zo'n goede rijder zijn...
mijn argumentatie ging dan ook in tegen vincent K met zijn onzin :
Echter moet je daarmee op gang kunnen komen en ook flink op de rem om er je bocht mee te halen. Met 9.5 en 5 cellen kun je normaal je bocht halen en je bocht veel sneller nemen, meer roll dus win je daar weer. In het middenveld heb je vaak met je 4.5 brushless geen voordeel omdat het te krap en kort is.

Dus je 4.5 staat stroom te trekken en moeite te doen terwijl de 9.5 met 5 cellen lekker in zijn eigen bereik kan werken.
Het is dus absoluut niet zo dat de 4.5 sneller is!

wat gewoon resoluut fout is en waar ik dan ook op reageer
 
Je hebt gelijk, theoretisch dan. In de praktijk heb je er werkelijk geen drol aan dus het is een zinloze discussie.

In het artiekel staat inderdaad dat de tractie toeneemt met meer gewicht. Dat heb je netjes gecopieerd uit een artikel die daar toch wat dieper op in gaat dan wat je alleen copieerd. Als je door leest lees je ook dat bij het afremmen het gewicht naar voren gaat of in een bocht het gewicht naar buiten en naar voren gaat. Wat krijg je dus in de praktijk en zeker bij tweewiel aangedreven auto's wat ook in meer of mindere mate mate voor vierwiel aangedreven auto's geld?

1. Je plaatst gewicht aan de achterkant dus heb je bij het accelereren de meeste tractie. Zou je dus gewicht voor op het chassis plaatsen krijg je dus minder gewicht op de achterbanden wat dus waarschijnlijk resulteerd in wielspin bij het accelereren. Je wilt ook niet te zwaar zijn met extra gewicht plakken want dat heeft weer negatieve effect in het accelereren en topsnelheid.

2. In een bocht en bij het remmen krijg je een gewichtsverplaatsing naar voren wat resuleert in meer tractie op de voorbanden. Theoretisch kun je dan aannemen dat als je meer gewicht voorop legt dat je meer stuur hebt maar er zijn nog meer zaken in de praktijk waar je rekening mee moet houden.

Het is leuk dat je wat gewicht voorop legt dat je dan meer stuur zou krijgen maar tijdens het acceleren heb je daar niets aan en wil je juist gewicht op de achterbanden hebben. Daarom gaf Rick ook aan dat iedereen gewicht achterop legt om meer stuur ( en meer tractie bij het accelereren) te krijgen ( in de bocht of tijdens het remmen gaat het gewicht naar voren en krijg je meer stuur, tijdens het accelereren krijg je meer gewicht op de achterbanden). Rubber banden hebben ook nog de eigenschap dat bij een te hoge belasting de tractie heel snel verminderd bijvoorbeeld, nog een ding waar je rekening mee moet houden.

De voorwiel aangedreven auto's moesten gewicht naar voren hebben omdat ze anders bij het accelereren ontzettende wielspin hadden. De auto gaat naar achteren bij het accelereren wat resulteerd in spinnende voorwielen. Kijk maar eens goed naar de swift klasse. Bij het remmen of in de bocht heb je niets aan dat gewicht voorin want het gewicht gaat in meer of mindere mate toch wel naar voren ook al zit het achterop het chasis.

Ik kan ook wel zaken copieren uit jouw post over "dan rem je maar wat eerder met een 4.5t" etc. Zoals ik al zei, wij rijden wedstrijden dus wil je zo laat mogenlijk remmen. Rem je eerder dan krijg de achterop komend verkeer de kans je voorbij te gaan of klapt die achterop je wagen omdat die net wat later remt of gas terug neemt als jouw.

Dat is de realiteit.

Het kennen van de theorie en het juist toepassen van de theorie in de praktijk zijn twee verschillende zaken. Je gebruikt 1 zin uit een heel artikel om je theorie te bevestigen. Helaas in de praktijk ligt het genuanceerder en heb je er niets aan. Wij zijn racers (praktijk mensen) en geen theoretici.

Theoretisch is een 4.5t sneller, zoals reeds aangegeven maak je daardoor ook sneller fouten en kan een 9.5t uiteindelijk sneller zijn op een kleine baan dan een 4.5t. Kun je zeggen dat je dan een minder rijder bent als je fouten maakt maar zelfs de beste top rijders in zowel de rc als in de formule 1 maken fouten. Praktijk versus theorie.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top