Harold, we hebben net een nieuwe dus ik geef even de gegevens van de oude.
Calmato .40
PJS 3000 motor met 12x8 APC
Turnigy regelaar.
6S A123 M1 cellen en als ontvangeraccu 2S 1300 A123.
Vliegduur was 10 minuten.
Laden met een weerstanddraad op 23-25A vanaf 24 volt.
Laadtijd 6 minuten.
Zelfgebouwde afslag, 3,6 volt per cel.
We hebben de kist getest en op een avond werd het echt saai, net geland, meteen aan de lader, binnen 6 minuten vol en weer vliegen.
Accu's werden 35-40 graden.
We hebben de lagers van de PJS motor moeten vervangen, kan je nagaan hoeveel vluchten.
De Calmato is nu dood, overleden op een demo-avond omdat iemand hem rechtstandig de grond in vloog.
Was ook een mooie test, cellen zijn nog prima, lipo was stuk geweest.
Nog even een opmerking, de Calmato had meer vermogen dan de standaard GX40 brandstofmotor, niet op papier maar wel in de praktijk.
Binnen 5-6 meter was hij los terwijl een brandstof calmato daar wat meer voor nodig heeft.
Ook in loopings en zo, electro is beter.
Het geheel was hetzelfde gewicht, tegen de 3 kilo.
Zondag een nieuwe clubkist neergezet,
Turnigy motor 4260-600 met 12x8 prop.
Turnigy regelaar en weer 6S lifepo.
Kist is een Sig Kadett van 1.80 span.
In kruissnelheid komen we op 18A gemiddeld, op volgas 27A.
We moeten nog even met de prop experimenteren en wat loggings doen maar het vliegt weer super voor een leskist.
Gewicht is 3060 gram.
Ik heb nu 3000 mAh LiFePo's, de fabrikant weet er niet veel van, of ze snel geladen kunnen worden.
Dat gaan we binnenkort even uitproberen en kijken hoe lang ze dan mee gaan.
Oh, en we gebruiken A123 niet alleen in trainers, Ruud Kroes heeft ze ook in een Leo F3A, meer dan genoeg vermogen om alle figuren te doen en de vliegtijd te halen.
Ik geloof dat hij op 12S vliegt.
GJ