Vanwege de 3G snellaadbare hyperion lipo's zijn bij aircraft-world de A123 cellen in prijs verlaagd. Vooral de kleine 1100 goedkoop. $7 = 5 euro.
Hyperion is ontstaan uit aircraft-world, en met die nieuwe lipo's hebben ze de A123 eignlijk niet meer nodig in het programma denk ik.
Air Craft - Electric R/C Aircraft World Shop
Vandaag veel gevlogen met een oud box-fly 20S (1.5 kg, 1000Kv, 32A) op 4S A123.
2 vluchten van 8 minuten na elkaar, en dan in 8 minuten weer 2 accu's vol.
Geladen als 4S2P direct op de 40A maasvoeding ingesteld op 14.4V. Geen balancer.
Opvallend: bij 1 pakket doet een cel raar. Na bereiken van de endpanning heeft die cel 0,25V hogere voltage dan de andere 3 in het pakket (3.8V, en 3x ca. 3.55V = 14.4V).
Na de eerste 5s volgas is het verschil nog maar enkele hondersten volt.
Aan het einde van de vlucht is de spanning op een honderte volt hetzelfde.
Mijn gedachte: Tegen het eind van de lading heeft een volle accu met een klein beetje capaciteitsverschil een veel hogere spanning. Omdat het probleem na een paar seconden is verdwenen lijkt het niet iets om je druk over te maken.
Ik vraag mij alleen af of die cel nu beter of slechter is dan de andere. Het lijkt er op dat er dezefde energie uitkomt (zelfde spanning bij gebruik), maar die cel wat hongeriger is bij het laden (zelfde stroom * hogere spanning = meer energie).
Het gebruik van een balancer zou voorkomen dat die cel dan meer eet dan de anderen, waardoor het voor het hele pakket dan langer duurd voor het vol en gebalanceerd is.
Mijn punt:
Als bij laden zonder balancer de cellen uiteindelijk afwijkende spanningen, maar wel gelijke energie hebben,
Dan hebben diezelfde cellen bij gelijke eindspanning (door balanceren) verschillende energie aan boord.
Als deze redenering kopt dan is balanceren voor die pakket eigenlijk niet zo goed.
Verder onderzoek:
Eigenlijk moet je alle cellen los monitoren . Ik zal eens kijken of er spanningsverschillen zijn na het ontladen als bij het laden gebalanceerd is.
Update 30jun: Aan het eind van de vlucht is de onbalans 0.01 volt. Het blijkt dat de onbalans bij het laden ontstaat in de laatse paar seconden (vandaar weinig energie verschil).
Als je normaal laad met balancer, dan laad de hyperion eerst door tot er de eindspanning is bereikt voor het totale pakket. Op dat moment zit er wel een flinke onbalans in (zonder dat er een cel boven 3.8V uit komt). Vervolgens is de balancer eindeloos bezig om dat verschil van 0.2V weer recht te trekken.
Neem ik het pakket met 0,2V onbalans, dan is het binne 5s volgas weer binnen 0.02V.
ALs ik bij het rechtstreeks laden op de voeding even oplat dat ik bij een balans verschil van 0.05V de boel eraf trek (ongeveer bij 3A restreerende laadstroom), dan blijkft de onbalans gering. Het andere pakket laad dan nog een paar seconde door voordat de stroom echt richting nul gaat.
Conlcuise: onbalans is niet zo,n groot probleem. Met 8 minuten laden zonder balancer zelfs minder onbalans dan met normaal 15 of langer laden.