waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

En geen A123 voor ontvangerspanning gebruiken. Je zit al met een relatief zwaar model. ook niet te veel van je landingsgestel snoepen want het wordt een zwaar model. Ik gebruik de carbon poten van Hobby-Inn (40gr elk) en dat gaat goed bij netjes landen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb na dat ik die table gemaakt heb, deze tabel gevonden en die komt
met zijn celspanning nog een stuk hoger uit.

Attachment browser: a123 table.gif - RC Groups

Zit hij er nu naast of heeft hij toch ander cellen dan de A123 gebruikt.
Je moet er wel rekening me houden dat die max stroom alleen nodig is
voor korststondig gebruik( 2-4 seconden ), om bijvoorbeel even uit een
hover te komen die niet helemaal gaat als verwacht. In hover zal hij
ongeveer 60A trekt uit de 2P.
Denk dat ik toch nog maar zelf ga meten. Weet alleen nog niet hoe ik 40
tot 50 ampere gekontroleerd uit die cellen moet trekken :-)

Die twee pakketen voor ontvanger ga ik toch zeker laten zitten, als ik naar
lipo ga, moet ik twee maal 8A+ UBECS er in zetten, en kom dan op het
zelfde gewicht uit. De kist zit namelijk vol met HS 7955 TG, die ieder
behoorlijk vermogen kunnen trekken. Ik heb de Lifepo cellen bijna direct op
de ontvanger zitten, er zit alleen een schottky diode tussen voor ieder
pakket.

accuprint.jpg


Voordeel van dit is dat ik de twee pakketen in serie zet met de laadkabel
en ze als 4S op 7.5A kan laden, heb ik al in mijn Yak 54 getest. Ik gebruik
in mijn Yak per vlucht 300mA, ik vermoed dat dit voor de Extra het dubbelen wordt.

Bart,
 
Elektromodellflug - BMZ 26650-X / 18650M1 - LiPo-FePo4 im Test

26650 ce;: 46A=2.68V
Die Zelle ist hoch belastbar bis 20C und
die Impulsbelastung weist sie als gute 22C Zelle (mit Reserve auf 25C) aus

Zelf merk ik dat de calmato bij een 43A statische belasting hoorbaar minder toeren maakt in verticale vlucht als er een 11x4 prop gebruikt wordt. Pakket wordt ook erg heet wat toch een indicatie is voor overbelasting.

Giese is gespecialiseerd in cellen meten ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heren,
ik wil mischien ook A123 in mijn model doen, maar zou dat kunnen,
ik heb de dymond 80A regelaar met een 5055 motor van dymond
op 6s lipo. moet ik dan 10s of 8s of kanhet niet op mijn regelaar
 
Nee helaas niet:( en tot 5s lipo lees ik net.(regelaar heb ik al thuis)
is het dan beter om een lipo aan te schaffen
 
Vijf Li-Po cellen hebben een spanning van 5 x 4,2 = 21 Volt. De spanning van 6 A123 cellen is 6 x 3,6 = 21,6 Volt. Je regelaar kan de spanning van 6 A123 cellen dus prima verwerken. Dat geeft dus geen problemen. Blijft over de afslagspanning.

Omdat je regelaar niet is ontworpen voor A123 cellen moet je hem een beetje misleiden. Zelf gebruik ik dezelfde methode zonder problemen.

Omdat ik je regelaar niet ken doe ik even een aanname over de spanning waarbij een Li-Po bij onderspanning wordt uitgeschakeld. Stel dat dit 3,2 Volt per cel is.

Dan neem ik ook even aan dat je voor A123 cellen een afslagspanning wilt van 2,5 Volt per cel.

Met 6 A123 cellen is de afslagspanning voor het totale pakket dan 6 x 2,5 = 15 Volt.

Deel je dat door de Lipo afslagspanning dan is dit vergelijk baar met 15 : 3.2 = 4,7 Li-Po cellen. Omdat je alleen kan werken met hele cellen moet je je regelaar instellen op 4 of 5 Lipo cellen.

De afslagspanning per A123 cel wordt dan bij je regelaar ingesteld op 4 Li-Po cellen 4 x 3.2 : 6= 2.13 Volt of bij een regelaar ingesteld op 5 cellen 5 x 3.2 : 6 = 2.66 Volt per cel.

Let op dit geldt alleen als de aannames juist zijn. Anders even narekenen met de voor jou geldende waarden!
 
Laatst bewerkt:
Nee, dit is niet van A123, 2500 ipv 2300, zwaarder en tig andere kleine verschillen.
Hobbycity is duur in die cellen, rond de 10euro kan je ze vinden per cell in europa, met tabjes eraan enkele centen erboven.
 
Weight: 81.6g / 2.88 oz
Voltage: 3.2V
Capacity:2500mAh
Diameter: 26 mm
Length: 65mm
Continuous discharging: 20C
Burst discharging rate: 25C
Max charging rate: 2C
Standard charging rate (recommended): 0.5C

maximaal met 5A laden en 1.25A aanbevolen. Dat is slechter als NiMh en NiCd en LiPo. Voor A123 is dit 4c Laden en in de praktijk tot 20A. Met A123 hebb je dan maar 1 pakket nodig en ben je goedkoper uit (en je kan hem in je model laten zitten tijdens laden!)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben een leek op het gebied van de nieuwe generatie batterijen :oops:
Daarom ook mijn vraag aan mensen met ondervinding ;) zo kan je altijd bijleren en je laten bijstaan in raad en daad.(waarvoor mijn dank)
Die prijs was ook al verdacht laag ($8,46),ik had de kleine verschillen ook gezien maar sommige sites zijn slordig met de gegevens en nemen het niet zo nouw. :rolleyes:
@ nando, weet U een adres waar ik die cellen kan aanschaffen aub?(goedkoop ...want de prijzen lopen soms sterk uiteen)

Groetjes ReneDL
 
Laatst bewerkt:
Op dortmund kocht ik vsm :
Akkus, LiFePO4 (A123): - Modellbau Holzwarth

De soldeerlippen zitten helaas maar met 4 puntjes vast.

Pakketten haal ik bij
(Modelvliegen) Hangar Modelbouw specialist in radiografische vliegtuigen

Losse cellen zonder solfeerlip:
Air Craft - Electric R/C Aircraft World Shop

Vooral de kleine A123 heb ik daan vandaan. Rekende $ prijzen maar eens om.
De klene A123 krijgen aardig concurentie van de nieuwe snellaad lipo´s, als mot je daar toch nog wel netjees mee omgan. De kleine A123 laad ik als experiment met 8A en zonder balancer. 3S vastgelijmd in de swift. Ik viieg langer dan ik laad.
Onbalans na laden is met 1 keer even volgas verdwenen. Onbalans na gebruik (alleen bij helemaal leeg tot 5.5V afschakel spanning) is na 15 sec, laden ook recht getrokken.

nog iets: 4S A123 kan je op een oude lader als 12V loodaccu laden. 14.4V eindspanning = 3.6V per cel.

Nieuwe lipo'ś blijven lipo's. Netje balanceren (kost toch tijd) en niet te leeeg trekken.
 
Laatst bewerkt:
hmm... ik zit er ook al enige dagen in mijn kop mee, voor met A123 celle te vliegen...

maar ik lees ook dat je er aparte regelaars voor nodig hebt?
bij nihm - en lipo, gaat tch allemaal samen?
 
Nouw... nee.
Eigenlijk kan je elke regelaar met elke accu gebruiken, dit doe ik dus ook.
Alleen de afslagspanning kun je soms niet goed instellen, ik vlieg met een timer op de zender, dus is dat niet nodig (dat is imo zoiezo de betere methode, als je de afslagspanning hebt bereikt ben je bij lipo al te laat).
 
Mwah, mijn el cheapo supersimple 40A regelaar heeft nu een afslagspanning voor LIPO's van 3V. Ik heb dan circa 60% van de capaciteit gebruikt, en dat is een zeer conservatieve waarde. Ik ben benieuwd hoe dat is met 2,7V afslagspanning.
 
Voor mijn A123 gebruik ik de (hoge) afslagspanning voor NiXX.
1S A123 is namelijk ~ 3S NiXX.
 
Vanwege de 3G snellaadbare hyperion lipo's zijn bij aircraft-world de A123 cellen in prijs verlaagd. Vooral de kleine 1100 goedkoop. $7 = 5 euro.

Hyperion is ontstaan uit aircraft-world, en met die nieuwe lipo's hebben ze de A123 eignlijk niet meer nodig in het programma denk ik.


Air Craft - Electric R/C Aircraft World Shop

Vandaag veel gevlogen met een oud box-fly 20S (1.5 kg, 1000Kv, 32A) op 4S A123.
2 vluchten van 8 minuten na elkaar, en dan in 8 minuten weer 2 accu's vol.
Geladen als 4S2P direct op de 40A maasvoeding ingesteld op 14.4V. Geen balancer.

Opvallend: bij 1 pakket doet een cel raar. Na bereiken van de endpanning heeft die cel 0,25V hogere voltage dan de andere 3 in het pakket (3.8V, en 3x ca. 3.55V = 14.4V).
Na de eerste 5s volgas is het verschil nog maar enkele hondersten volt.
Aan het einde van de vlucht is de spanning op een honderte volt hetzelfde.

Mijn gedachte: Tegen het eind van de lading heeft een volle accu met een klein beetje capaciteitsverschil een veel hogere spanning. Omdat het probleem na een paar seconden is verdwenen lijkt het niet iets om je druk over te maken.

Ik vraag mij alleen af of die cel nu beter of slechter is dan de andere. Het lijkt er op dat er dezefde energie uitkomt (zelfde spanning bij gebruik), maar die cel wat hongeriger is bij het laden (zelfde stroom * hogere spanning = meer energie).
Het gebruik van een balancer zou voorkomen dat die cel dan meer eet dan de anderen, waardoor het voor het hele pakket dan langer duurd voor het vol en gebalanceerd is.

Mijn punt:
Als bij laden zonder balancer de cellen uiteindelijk afwijkende spanningen, maar wel gelijke energie hebben,
Dan hebben diezelfde cellen bij gelijke eindspanning (door balanceren) verschillende energie aan boord.

Als deze redenering kopt dan is balanceren voor die pakket eigenlijk niet zo goed.

Verder onderzoek:
Eigenlijk moet je alle cellen los monitoren . Ik zal eens kijken of er spanningsverschillen zijn na het ontladen als bij het laden gebalanceerd is.

Update 30jun: Aan het eind van de vlucht is de onbalans 0.01 volt. Het blijkt dat de onbalans bij het laden ontstaat in de laatse paar seconden (vandaar weinig energie verschil).
Als je normaal laad met balancer, dan laad de hyperion eerst door tot er de eindspanning is bereikt voor het totale pakket. Op dat moment zit er wel een flinke onbalans in (zonder dat er een cel boven 3.8V uit komt). Vervolgens is de balancer eindeloos bezig om dat verschil van 0.2V weer recht te trekken.
Neem ik het pakket met 0,2V onbalans, dan is het binne 5s volgas weer binnen 0.02V.
ALs ik bij het rechtstreeks laden op de voeding even oplat dat ik bij een balans verschil van 0.05V de boel eraf trek (ongeveer bij 3A restreerende laadstroom), dan blijkft de onbalans gering. Het andere pakket laad dan nog een paar seconde door voordat de stroom echt richting nul gaat.
Conlcuise: onbalans is niet zo,n groot probleem. Met 8 minuten laden zonder balancer zelfs minder onbalans dan met normaal 15 of langer laden.
 
Laatst bewerkt:
Tip: Neem echte A123's en niks anders. Ik spreek uit ervaring.....De cellen van hobbycity zijn "namaak" A123's
Test al ruim een half jaar A123 cellen in 1:8 brushless auto's. Tot nu toe zeker 30 packs gebouwd en nog geen enkele cel kapot. Heerlijke batterijen om te misbruiken, enkel de gewicht/capaciteit vehouding speelt parte bij auto modellen.
 
Back
Top