multiplex Easystar deel 2.

UHU Por moet je niet gebruiken op Elapor, je trekt 't zo weer uit elkaar. Gewoon CA gebruiken zoals Multiplex voorschrijft, dat werkt perfect.
In Elaport zit polypropeen (PP), dat zorgt ervoor dat het vrijwel ongevoelig is voor chemicalien. De lijm reageert dus helemaal niet goed met het materiaal.
 
Sorry maar dat is klinkklare onzin. Ik heb tientallen toestellen van MPX gelijmd met UHU POR en niet één daarvan is zomaar uit elkaar gevallen. Het zou kunnen dat het niet de meest ideale lijm voor elapor is maar neem maar van mij aan dat CA dat ook niet is. Dat blijft niet flexibel maar word keihard waardoor bijvoorbeeld bij wat wringen van de rompdelen de lijm kan gaan brokkelen en loslaten. Overigens steunt CA ook zwaar op een chemische verbinding, daarmee spreek je jezelf tegen.

Maakt verder niet uit, iedereen zijn eigen voorkeuren (en met medium CA heb je zéker meer tijd om uit te lijnen dan met ingedroogde UHU POR!) :)
 
Dan niet, jij je zin. Negeer vooral de fabrikant van zowel de lijm als 't model, dat zijn immers een stel idioten die niet weten wat ze produceren.
 
Dan niet, jij je zin. Negeer vooral de fabrikant van zowel de lijm als 't model, dat zijn immers een stel idioten die niet weten wat ze produceren.

Wat hij zegt is dat er meer wegen naar Rome leiden. Ook ik heb verschillende dingen met UHU Por gelijm en ook met CA. Soms zelfs door elkaar (bv staart met het een en romp met het ander)

Por werkt ook zeer goed en heeft als voordeel dat het makkelijker te herstellen is omdat het niet meteen breekt zoals CA wel doet. Dat maakt het een niet beter dan het ander.

Het is dus wat je voorkeur heeft. Alles wat fabrikanten voorschrijven is ook niet heilig, ze maken soms ook prut spul wat we zelf weer verbeteren. Ervaring heet dat :mrgreen:
 
Ik heb helaas moeten oefenen met lijmen. Ik was heerlijk aan het zweven en in eens vol gas en een frille absoluut geen kontrole meer van een meter of 50 heel snel de grond in. Gelukig kwam de EZ* gewoon in de weiland terecht. De boom was gebroken en de neus was helemaal ingedeukt, scheef en geschuurd. Ik had de neus helemaal in fibre tape ingepakt dus zat alles nog bij elkaar. Eenmaal thuis boom gelijmt met medium CA. Grote pan water opgezet net van het kook af en de hele neus erin. Er gebeurt een sort wonder als de oorspronkelijk vorm begint terug te kommen. Ik moest een aantal keer schurtjes lijmen gevolgt bij weer het water in. Toen ik bijna alles gelijmt had heb ik met elastiekjes de vorn goed getrokken en weer het water in. Na een avond werk is de EZ* weer klaar om te vliegen. Je ziet weinig van de schade. Morgen weer vliegen.

Ik maak me wel zorgen over mijn storing. Mijn Spektrum AR6000 ontvanger in combinatie met en DX6i hoort de zorgen dat alles terug gaat naar neutrale settings als er een signal verlies is. Toen ik aankwam bij de kist waren allebei servo's op maximum uitslag (accu had zich los gerukt). Thuis werkt alles natuurlijk na behoren. Ik had een verhaal gehoord over een stukje van het veld met storingen, kan dat echt? Ik ga in ieder geval niet meer in dat hoekje vliegen.
 
Gisteren vliegpoging 2 gedaan. De easystar moet nu echt gerepareerd worden, is een keer doormidden gebroken en in de neus zitten nu flink wat scheuren. Zal de water techniek eens proberen.

Wat ik overigens niet onder controle heb: als het vliegtuig scheef in de lucht hangt, hoe zorg je ervoor dat hij weer recht komt? Hij heeft geen rolroeren waarmee je hem kunt corrigeren, en mede hierdoor is hij me een paar keer gecrashed...
 
Wat ik overigens niet onder controle heb: als het vliegtuig scheef in de lucht hangt, hoe zorg je ervoor dat hij weer recht komt? Hij heeft geen rolroeren waarmee je hem kunt corrigeren, en mede hierdoor is hij me een paar keer gecrashed...
Als je geen rolroeren hebt dan moet je weer recht komen door:

1. Roeren recht laten en half gas doorvliegen, de EZ zal vanzelf weer vlak gaan vliegen door de opstaande punten op de vleugels.

2. Gebruik van gelijktijdig hoogte- en richtiongsroer. Als je up geeft en naar rechts stuurt, zal de EZ dus een bocht naar rechts omhoog maken waarbij de linker vleugel dus omhoog komt. Eenmaar vlak kun je met hoogteroer weer iets de hoogte corrigeren.

Veeeeeeeeeeeeeel oefenen dus... :D ;)
 
Ik heb ook leren vliegen met de EZ* en inderdaad, als je de knuppels loslaat vliegt hij zichzelf, zeker met weinig wind zoals vandaag.
Maar het is erg belangrijk dat het zwaartepunt goed ligt!
Ligt dit te ver naar achteren dan wordt de EZ* (net als de meeste toestellen) instabiel en wil hij lastig vliegen.
Test dit door hem op je vingertoppen te balanceren.
Vingertoppen onder de vleugel, net naats de romp, ter hoogte van de koolstof ligger.
Als het goed is balanceerd het toestel horizontaal.
Iets schuin naar voren is goed als het hard waait.
Iets schuin naar achteren is niet goed!
Wat lood toevoegen in de neus (heb ik ook moeten doen bij mijn EZ*).
(of een zwaardere accu nemen natuurlijk)

Succes Willem
 
Als je ES met de linker vleugel omhoog ligt in een bocht en je wilt dat hij daarna weer recht gaat liggen kun je het beste gewoon naar links sturen (tegen gestelde richting) todat je weer recht ligt.

Mvg Rick
 
Nu ging het vliegen stukken beter, heb hem helemaal gerepareerd. Alleen trekt het vliegtuig naar rechts, bochten naar links gaan erg moeilijk tot niet met een beetje wind. Ruddler (of hoe het ding ook heet) afstellen mocht niet helpen. Maar wat dan wel??
 
Als je toestel naar rechts trekt heb je een dikke kans dat de romp niet recht meer is. Kun je met heet water bijrichten. Als het aan de instelhoek van de vleugels ligt kun je proberen die iets te 'wringen' tot ze weer gelijk zijn. De bochten van een EZ zijn sowieso niet fantastisch (alleen met iets motor aan gaat het prima), je kunt het rudder verbeteren door het wat te vergroten, bijvoorbeeld door er een stuk balsa of een creditcard ofzo achter te lijmen (wel opletten dat het goed recht is!). Hierdoor krijg je een grotere input en stuurt 'ie makkelijker. Ook kan het toestel staartlastig zijn, probeer eens een gram of 30 lood in de neus, is het dan over?
 
Het klopt inderdaad dat de romp niet meer helemaal recht is. Ik zal eens wat proberen een dezer dagen, bedankt voor de tips.

edit:
Ik was vergeten mijn lipo accu van de lader te halen, het voltage is nu 9,1 volt, wat normaal gesproken dus niet hoger dan 8,4 mag komen zoals ik heb begrepen. Accus was niet warm en is niet opgezwollen, maar kan het alsnog kwaad?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier is mijn 10cent-10sec oplossing voor beter sturen.

roer.jpg


Je kunt het ook netjes plakken en knippen, dat dan weer wel.
(lekker belangrijk :teacher:)
 
Ik was vergeten mijn lipo accu van de lader te halen, het voltage is nu 9,1 volt, wat normaal gesproken dus niet hoger dan 8,4 mag komen zoals ik heb begrepen. Accus was niet warm en is niet opgezwollen, maar kan het alsnog kwaad?
Uh, dan zou ik een sgaan kijken voor een goede lader die geschikt is voor LiPo's want waarschijnlijk is je huidige lader of niet voor LiPo's bedoeld of hij is stuk. Verder laden dan 4,25V per cel kan mooie brandjes veroorzaken (de LiPo bolt dan op als hij echt aan het stuk gaan is en dat proces is niet meer te stoppen). :nooo:


Hier is mijn 10cent-10sec oplossing voor beter sturen.

Je kunt het ook netjes plakken en knippen, dat dan weer wel.
(lekker belangrijk :teacher:)
Dat kan nog veel grote hoor. ;) Twee stroken 3mm Depron en het scharnier helemaal doorsnijden tot bovenin. 8)

easy-modified_rudder2.jpg
 
de motor wil niet draaien met dit voltage... Hij piept alleen maar om de 2 seconden. Heb ik weer, is er een manier om de batterij gedeeltelijk te ontladen?
 
Zo, mijn toestel hersteld, en wezen vliegen.

En natuurlijk met mijn geluk, brandde dit keer tijdens de vlucht mijn regelaar door, geen controle, en een iets te harde landing. Schade is wel beperk gebleven gelukkig.

Een nieuw aandrijfsetje gehaald, een borsteloos binnenlopertje, met een 30 Ampere regelaar. Hele zwikkie ingebouwd, en tijdens de 1ste testvlucht blijkt dat het toestel alleen maar naar rechts trekt.

Hij reageert bijna niet op de aileronbeweging, en stuurt alleen maar naar rechts. Het zwaarte punt ligt goed, en hij is is in evenwicht, als ik hem op een tafel ligt(blijft netjes balanceren op de romp).

Iemand iedeeën? ik ben maar gestopt, om mijn easystar in de lucht te krijgen.
 
@J_S en Pebbles, kom maar eens langs bij de MVC Swentibold. vraag dan naar mij, dan kan ik eens kijken wat er aan de hand is.
 
@J_S en Pebbles, kom maar eens langs bij de MVC Swentibold. vraag dan naar mij, dan kan ik eens kijken wat er aan de hand is.
Waar is de MVC Swentiblod te vinden? Waar nedereland echt op z'n smalst is?

Als je de easystar uit de doos haalt, en in elkaar zet, moet hij toch goed in balans zijn, zou je zeggen. Kan me voorstellen dat het zwaartepunt van belang is, maar die ligt in mijn geval op het punt, waar ze het in de beschrijving over hebben. De extra sevro's in de vleugels, zitten op gelijke afstand van elkaar, zodat geen verschil in gewichtsverdeling op de vleugel komt.
 
Back
Top