Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Vliegen vervolg

Nou weer een keertje gevlogen en nog steeds in 1 stuk! Da's dus weer mooi. Ik denk alleen niet dat deze de 100 vlieg uren gaat halen. Ik ben erg mijn best aan het doen om hem uitgelijnd te krijgen maar op de een of andere manier blijft er een rol in zitten. Ik heb nog niet precies kunnen vinden waaraan dit nu kan liggen maar ik denk dat er toch hier en daar wat onderdelen niet helemaal recht ten opzichte van elkaar zitten en misschien zit er wel te veel torsie in de vleugel. Deze spit was ook mijn eerste echte kist met alles er op en der aan. Ik ga nog verder wat proberen uit te lijnen en anders moet ik maar een beetje blijven corrigeren, is ook wel een uitdaging om dan goed te landen, geen kist voor veel wind dus (in mijn geval dan). ik hoop niet dat it anderen er van zal weer houden om deze fantastische kist ook een keertje te bouwen want het is echt een waanzinnig gezicht om hem te zien vliegen.:D
 
depron spitje

full
Hallo Spitfire bouwers.
Nav dit draaje en de wens van mijn zoon om ook een warbird erbij te hebben maar eens aan de slag gegaan.
Waanzinnig leuk projectje en nu nog de maiden.
Oja we hebben er ook een bomrelease functie ingebouwd.

XXL66 bedankt voor de bouwplannen.

Gr Sas en Mick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full
Hallo Spitfire bouwers.
Nav dit draaje en de wens van mijn zoon om ook een warbird erbij te hebben maar eens aan de slag gegaan.
Waanzinnig leuk projectje en nu nog de maiden.
Oja we hebben er ook een bomrelease functie ingebouwd.

XXL66 bedankt voor de bouwplannen.

Gr Sas en Mick


Whow! Had ik maar een vader die ik zo "gek" kon maken toen ik jonger was ;). Hij staat ook op mijn lijstje dus ben altijd wel benieuwd naar de details.

Waar liep je bijvoorbeeld tijdens de bouw tegenaan, hoe heb je het opgelost etc. Maak je nog een filmpje van de maiden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
depron spitfire

Bedankt voor je leuke reactie.
Eigenlijk is het een vrij simpel te bouwen kistje, moet nog wel de maiden maken en kijken of ik hem goed gebouwd heb.
Maar gezien de reacties van alle andere bouwers lijkt mij dit geen probleem.
De plannen van XXL66 zijn prima om te zetten naar het model.
Heb wel een kleine V-stelling ingebouwd net als andere bouwers verder eigenlijk geen noemenswaardige zaken.
Wat ik je als tip kan meegeven is zodra je je vleugels met warmte gaat buigen maak je ze dan iets groter (1.0cm) vanwege het krimpen van het depron.
Verder gewoon uitprinten, snijden en plakken (Cre-ationlijm van de Action werkt perfect) dus geen dure Uhu Por.
Zodra we voor de maiden gaan komt er een filmpje.

Gr Sas
 
Fantastisch gemaakt !! Hoe heb je het landingsgestel vastgezet in de vleugel ?? Ik vlieg zelf op gras, dus gebruik geen landingsgestel, maar ik vind het wel veel mooier...

Voor je maiden flight: let op dat je zwaartepunt op rond de 25%-28% ligt.
Gooi hem 30 graden omhoog wel, hij zakt wel wat voor hij op snelheid is, maar dan vliegt het ...

Harm
 
depron spitfire

Het landing gestel heb ik met een blokje hout in de vleugel vastgezet.
Verder gebruik gemaakt van 1mm tig lasdraad en lichtgewicht wieltjes.
Niet supersterk maar ja dan oet mijn zoon maar goed landen :).
Bedankt voor de tip voor de CG, zal deze nog even checken.

Gr Sas
 
spitfire maiden

En vandaag heeft het spitje zijn maiden gehad.
Top geen trim aanpassingen wel wat winderig dus nu nog even kijken bij geen/weinig wind.
De bomrelease werkte ook goed dus mijn zoon was helemaal tevreden.
Jammer genoeg geen filmpje, batterijen waren leeg........
Leuk kistje die redelijk makkelijk vliegt, wel de tipstall in de gaten houden.
Zal een filmje bij de volgende vlucht maken.
 
Maiden geslaagd

Gefeliciteerd Sas !
Fijn te horen dat er weer eentje bij is. Van alle depron ontwerpen die ik op forums gezien heb is dit toch wel een van de mooiste.

Harm
 
sas1970 welkom in de spifirre club
mijn spitje nummer 2 is eindelijk klaar
het grote verschil bij m'n vorige is het gewicht een beetje veel plamuur gebruikt :rolleyes:
en in de staart dan nog en het tweede verschil dat ik voor de rol roeren 2 servo's gebruikt heb
door het gewicht moet er natuurlijk meer in de neus komen om het te compenseren .
ik heb dus een batterij besteld van 123 gr
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 1300mAh 3S 30C Lipo Pack $13.51
nu zit er voorlopig een batteij van 1000 mha 3 cel in + nog een gewicht om aan 122 gr te komen het totaal vlieggewicht is nu 400 gram MAAR hij vliegt zeker even goed al mijn vorige
het meer gewicht is geen enkel probleem kheb hem gevlogen als het windstil was en met een stevige bries dit was vandaag en kon hem met gemak opvangen om te landen
het enige verschil is als je zonder wind vliegt dat je iets sneller moet landen anders is het gewicht geen enkel probleem!!

8823_1185936381929_1633879514_505678_3202354_n.jpg


8823_1185936501932_1633879514_505681_5549188_n.jpg
 
@swordfish: mooie foto's. Heb je de cockpit van een katana ??
Heb je nog extra versteviging in de vleugels gemaakt om die 400 gram aan te kunnen ?
 
@swordfish: mooie foto's. Heb je de cockpit van een katana ??
Heb je nog extra versteviging in de vleugels gemaakt om die 400 gram aan te kunnen ?

foto's zijn gemaakt van m'n lief vrouwtje :-D
in de vleugel zit een carbon buisje van 4mm
m'n cocpit is een kapje van een trex helikopter 450
leuk om te zien dat er als maar meer het spitje bouwen en nu ook met retracts tof
 
Foto'tjes

Ik ben nu tijdje bezig met de spitfire, hier wat foto's!

6hp6qv.jpg

2my3q6c.jpg


Vleugel is in aanbouw, rompje afmaken! Foto's volgen nog.
 
ziet er mooi uit allemaal,


ik denk dat ik hem ook maar eens moet gaan bouwen.

maar waar kan ik het beste depron kopen?,

hoeveel moet ik kopen?
en wat kost dat?

edit: is depron hetzelfde als polystyreen en polypron?
 
Laatst bewerkt:
depron

Je hebt aan 1 plaat van 1x1 meter meer dan genoeg voor een spitfire. Er kunnen waarschijnlijk net geen twee spitfires uit 1 plaat.
 
Back
Top