Setup voor Spitfire
Ik heb zelf een FC2805 (2800kV) motortje opnieuw gewikkeld voor de spitfire (naar 1300kV). Dat woog 29 gram. Samen met een spinner/prop, kun je dan een 3S610mA Lipo precies vlak tegen het motorschot plaatsen. Deze foto is van Spitje 1. Maar aan deze foto kun je zien dat de lipo vertikaal achter tegen het motorschot geplaatst wordt (via de sleuf onder de neus).
Vergeet de sate prikkers niet , langs de wand lijmen, dan zit het motorschot goed vast, en kan de lipo er precies tussen !!
Dus:
- servo's op de aangewezen plaats, ailerons 1x9 gram voor in de vleugel
- als je rudder hebt, 2 x 5 gram op de "servo tray"
- anders (geen rudder) 1x 9 gram op de "servo tray"
- 3S610mA tegen motorschot
- 30 grams motortje voorop, met een spinner/prop
- ESC zo dicht mogelijk op de motor (voorin dus)
- met de ontvanger (5-20 gram) kun je het zwaartepunt goed leggen. Die prop je in schuim op de beste plaats. Bij mij was dat midden onder de cockpit.
Uitwegen van CG pas na het schilderen !! Er zit zo 20 gram verf/decals op. Ik heb met Revell acryl verf geschilderd, en daarna afgelakt met blanke lak. Dit haalt de kleuren op en zorgt voor een stevige afwerk laag.
Een goede vervanger voor mijn motortje zou deze kunnen zijn:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : hexTronik 24gram Brushless Outrunner 1300kv
met 7x5 prop, of
HobbyKing Online R/C Hobby Store : hexTronik 24gram Brushless Outrunner 1500kv
Met een 7x4 prop. Ik gebruik een klap-prop, maar met een prop saver kan ook. In feite vlieg ik nu 2 andere toestellen met de prop vast op de as, en dat gaat goed (afkloppen maar).
Maar alles rond de 30 gram en rond de 1400kV zal wel werken. Een 12A ESC is voldoende.
Je moet hier geen "blow your socks off" setup van 200 of 300 watt op zetten, want het vleugelprofiel (vlakke bodem) is daar niet voor geschikt.
Ik heb zelf een 4 blads prop gemaakt uit twee 7x4 props, maar dat was geen succes. Mechanisch niet sterk genoeg.
Veel plezier met de bouw, dit is een leuk vliegend toestel, en als je het CG goed hebt kun je hem boterzacht aan de grond zetten.
Harm