Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

even een aantal vragen:

1. als ik de spanten op de romp plak blijft er onder een stuk open, moet ik dat gewoon met depron dichtplakken?
  2. als ik de spanten op de vleugels plak heb ik geen bovenkant, is dit gewoon een spiegelbeeld van de onderkant?
  3. wat is de beste setup + servo's enz.
gr,

Arjan

Laatst bewerkt:
?????:confused::confused:????? wat bedoel je precies?

door aan beide zijden een iets onder je vleugeltip te legen bij het aan elkaar lijmen
krijg je v teling het middelste van de vleugel licht op tafel en de vleugeltippen komen aan beide zijden omhoog

als je hem zou maken volgens het plan is je vleugel vlak als je tafel
en minder stabiel
met v stelling vlieg hij beter

vsteling.jpg

even een aantal vragen:

1. als ik de spanten op de romp plak blijft er onder een stuk open, moet ik dat gewoon met depron dichtplakken?
  2. als ik de spanten op de vleugels plak heb ik geen bovenkant, is dit gewoon een spiegelbeeld van de onderkant?
  3. wat is de beste setup + servo's enz.
gr,

Arjan

heeft u hier ook antwoord op?

Ik geef wel even antwoord:P

1. Plak er een 6 mm of 2x3mm plaat onder en rond afschuren, geldt ook voor de bovenkant, maak bij de motor een demontabel luikje, daar gaat je accu in (tussen F1 en F2)
2. Je geeft zelf het antwoord al, bij het uitsnijden heb je inderdaad 4 vleugels, houd de boven kant eventueel iets ruimer(1cm) heb ik niet gedaan, was miss wel wat handiger (moet vleugel nog afmaken)
3. Vind je in dit draadje, gebruik even de zoekfunctie. Dhr. Volhout heeft het o.a. geplaatst in dit draadje.

Gr. Sam

Setup voor Spitfire

Ik heb zelf een FC2805 (2800kV) motortje opnieuw gewikkeld voor de spitfire (naar 1300kV). Dat woog 29 gram. Samen met een spinner/prop, kun je dan een 3S610mA Lipo precies vlak tegen het motorschot plaatsen. Deze foto is van Spitje 1. Maar aan deze foto kun je zien dat de lipo vertikaal achter tegen het motorschot geplaatst wordt (via de sleuf onder de neus).

full

Vergeet de sate prikkers niet , langs de wand lijmen, dan zit het motorschot goed vast, en kan de lipo er precies tussen !!

Dus:
- servo's op de aangewezen plaats, ailerons 1x9 gram voor in de vleugel
- als je rudder hebt, 2 x 5 gram op de "servo tray"
- anders (geen rudder) 1x 9 gram op de "servo tray"
- 3S610mA tegen motorschot
- 30 grams motortje voorop, met een spinner/prop
- ESC zo dicht mogelijk op de motor (voorin dus)
- met de ontvanger (5-20 gram) kun je het zwaartepunt goed leggen. Die prop je in schuim op de beste plaats. Bij mij was dat midden onder de cockpit.

Uitwegen van CG pas na het schilderen !! Er zit zo 20 gram verf/decals op. Ik heb met Revell acryl verf geschilderd, en daarna afgelakt met blanke lak. Dit haalt de kleuren op en zorgt voor een stevige afwerk laag.

Een goede vervanger voor mijn motortje zou deze kunnen zijn:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : hexTronik 24gram Brushless Outrunner 1300kv

met 7x5 prop, of

HobbyKing Online R/C Hobby Store : hexTronik 24gram Brushless Outrunner 1500kv

Met een 7x4 prop. Ik gebruik een klap-prop, maar met een prop saver kan ook. In feite vlieg ik nu 2 andere toestellen met de prop vast op de as, en dat gaat goed (afkloppen maar).

Maar alles rond de 30 gram en rond de 1400kV zal wel werken. Een 12A ESC is voldoende.
Je moet hier geen "blow your socks off" setup van 200 of 300 watt op zetten, want het vleugelprofiel (vlakke bodem) is daar niet voor geschikt.

Ik heb zelf een 4 blads prop gemaakt uit twee 7x4 props, maar dat was geen succes. Mechanisch niet sterk genoeg.

full

Veel plezier met de bouw, dit is een leuk vliegend toestel, en als je het CG goed hebt kun je hem boterzacht aan de grond zetten.

Harm

Laatst bewerkt door een moderator:
Verschil tussen 2- en 4-blads prop

Ik ben nu bezig een setje mallen te laten laseren. Een aantal mensen op de vliegclub waren zeer enthousiast over dit ontwerp en de heldere tekeningen. Nu zijn we dan ook van plan een aantal van deze spitjes tegelijk te bouwen.

Nu heb ik echter even een vraag over de fabricage van een 4 blads prop. Ik heb eerder begrepen dat mensen hier twee 7x4 propjes iets vlakker maken in het midden, en met epoxy op elkaar lijmen.

Hoe moet ik een dergelijke prop echter bekijken als het gaat om belasting van de motor/esc. Trekt zo'n prop nu ook twee keer zoveel amps?

Laatst bewerkt:
motorschot

Beste mensen,

Ik wil het motorschot gaan verlijmen, hoe belangrijk is het dat deze uitgelijnd is, in hoeverre heeft het effect op het vlieggedrag als de motor niet geheel recht is gemonteerd? En zijn er manieren om de motor ten opzichte van het staartvlak en richtingsroer gemakkelijk uit te lijnen?

Vriendelijke groet,

Sam:)

Ik wilde dit kistje ook eens gaan bouwen, maar krijg het niet voor elkaar het goed af te drukken, althans, niet snel.

Mijn printer kan alleen A4 aan.. hoe hebben jullie dat opgelost? Ik zou het liefst tiled printen vanaf de PDF files..

//edit
met de trial versie van acrobat kun je wel tiled printen.. probleem opgelost.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook ik ben bezig met dit kistje. Zie hieronder de foto's:

Uploaded with ImageShack.us

Inmiddels staat hij in Supermarine grijs als onderlaag. De vlekken komen morgen en daarna de logo's. Een lakroller en acryl verf werkt prima!

Ziet er netjes uit zeg! Ik had em al af kunnen hebben, maar er hadden zich wat probleempjes met de aansturing van de rolroeren voorgedaan helaas! Dus ben nog niet in het stadium om de kist een kleurtje te geven!
Ik zie dat je redelijk uit de buurt komt, waar vlieg je o.a?

Gr. Sam

Ik ben lid van de Zoetermeerse luchtvaart club ZLC. Zij hebben een veld bij het Prisma terrein langs de A12 ter hoogte van Zoetermeer/Bleiswijk. Ik ben vooral actief met zwevers, maar doordat ons zweefveld is verdwenen en we nu het veld (tijdelijk) moeten delen met heli's en motorkisten (bijt elkaar een beetje), nu ook wat meer bezig met motorkistjes waaronder dus deze spit. Als er een Warbird is die mooi is, is deze het wel ;).

Op dit moment is er trouwens ook een Art tech P-51d mustang onderweg :).

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit. Geen "gedraaide" romp zoals mijn eerste spit. Jammer dat je geen V stelling hebt ingebouwd (die had spitje 1 ook niet). Ben benieuwd naar het eindresultaat !!

Ik zat te denken aan een klein beetje v-stelling en tipverdraaiing.. iemand daar al mee geexperimenteerd?

Hoe reageerde de versie zonder v-stelling op het rudder, ging ie dan ook rollen?

Sorry Henri,

Mijn Spitje1 had geen V stelling, maar alleen elevator/aileron (dus geen rudder).
Spitje MKII heeft een paar graden V stelling, en wel rudder, maar bij rudder gaat hij ook wel wat rollen hoor. Je moet dan echt wel corrigeren. Misschien dat meer V stelling beter is.

Mijn V stelling is (bewust) ontstaan door de vluegel bovenkant vlak te houden (dan loopt de onderkant rond). Meer een U stelling dus. Om gedrag als een 2 assige trainer te krijgen moet je echt wel meer V stelling inbouwen. Maar waarom bouw je dan nog rolroeren in ??

Harm.

Back