Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Hoho, ik vroeg alleen of ie ging rollen bij rudder, ik zei niet dat ik dat wilde ofzo ;)

Wat jij omschrijft, heet ook gewoon v-stelling, alleen dan een kleine.

Het gaat mij niet om een gedrag als een trainer, juist niet, maar om een mooie balans. Dat een spit rolt bij rudder, is vrij normaal, zolang hij maar niet als een dwaas rolt. Je kunt dan icm de relatief kleine rolroertjes hele mooie schaalbochten vliegen.

Alle onderdeeltjes zijn gesneden en ik heb nu eerst de romphelften voorgebogen en op de 'neusnaad' aan elkaar verlijmd. Bij gebrek aan andere, lijm ik met bison constructielijm (='bruislijm') dus wat langere droogtijd.

Als setup ga ik een heel andere kant op proberen. Ik wil het ding licht houden, ik zag dat de oorspronkelijke ontwerper 'm op rond de 180 gram had, met nog een relatief zware accu.

Ik ga er een typische 'indoor-shocky' setup opzetten, maar dan wel op 3s. Er komt het bekende 19 grams motortje van hobbycity op,met een 8A regelaartje en 3s 500mAh hyperion lipo. Met die combo gaat een 250 gram wegende shocky nog ongelimiteerd verticaal, dus dit ding zou er op z'n minst mee moeten vliegen.. als dat niet voldoende is, heb ik nog een 30 grams motortje liggen als backupplan.
 
Hallo Henri,

Mijn reactie is wat laat, maar wilde je deze toch niet onthouden. Een zeer makkelijke tool om van een normale PDF een "A4 tiled versie" te maken is de volgende:

Kost niet en werkt prima kan ik je melden.

Govert's Tools - PDF Tiler


Ik wilde dit kistje ook eens gaan bouwen, maar krijg het niet voor elkaar het goed af te drukken, althans, niet snel.

Mijn printer kan alleen A4 aan.. hoe hebben jullie dat opgelost? Ik zou het liefst tiled printen vanaf de PDF files..

//edit
met de trial versie van acrobat kun je wel tiled printen.. probleem opgelost.
 
Ziet er goed uit. Geen "gedraaide" romp zoals mijn eerste spit. Jammer dat je geen V stelling hebt ingebouwd (die had spitje 1 ook niet). Ben benieuwd naar het eindresultaat !!

Ik heb wel wat V-stelling hoor, al is het niet heel veel. Ik heb de bouwwijze aangehouden zoals jij in je draadje hebt aangegeven. Koolstof 3mm boven op de ribben, waarbij de lagere ribben er voor zorgen dat de tippen loskomen. Met het bedekken van de bovenzijde is een klein deel van dit effect echter opnieuw verdwenen. Ik denk echter dat hij het toch best goed zal doen.

Inmiddels zit de spit ook in de verf. Ik heb hen naar aanleiding van foto's van een supermarine geschilderd. Nu twijfel ik echter of ik de zwart/wit banen op de vleugel en romp nog moet toevoegen of dat ik nu alleen de decals aanbreng.

Volhout, heb jij de decals ook uitgeprint op papier en op de romp gelijmd en daarna de laag blanke lak?



Verder nog even de vraag waar de CG precies zit? Bij mij ligt hij nu, met een 2s 800 mah (55 gram) op 1/4 van de vleugel vanaf de voorlijst. Binnenkort krijg ik twee 3s 1300 mah van 105 gram. Ik weet niet zeker of ik deze ook kan gebruiken. Mogelijk wordt hij dan te zwaar in de neus!?
 
1/4 zal wat aan de voorlijke kant zijn, maar beter wat voorlijk dan te achterlijk.

Gemiddeld genomen kun je uitgaan van 25~30% van het MAC (gemiddelde koorde).

Mijn reactie is wat laat, maar wilde je deze toch niet onthouden. Een zeer makkelijke tool om van een normale PDF een "A4 tiled versie" te maken is de volgende:

Thx voor de tip! De acrobat versie is een 30 dagen trial versie, dus je tip komt zeker van pas!
 
Een andere vraag.. de vleugel is volledig ingedekt, aan boven- en onderkant. Ik begrijp dat je begint met de onderkant op tafel en daar dan de ribben oplijmt volgens opgave.

Dat zie ik ook op de tekening terug. Ik zie echter geen bovenkant terug. Is het dan zo dat je voor de bovenkant dezelfde tekening gebruikt? Dan zal de bovenkant, door de bolling, korter uitvallen, en zo als het ware 'op' de onderkant uitkomen, klopt dat?
 
Wat je zegt klopt. De vleugeldelen worden voor beide zijden twee maal uitgesneden. Belangrijk is wel even aanwezige richting in het depron in de gaten te houden en er voor te zorgen dat de glanzende zijde aan de binnenzijde komt te zitten.

De voorzijde van de twee vleugeldelen lijm je vervolgens op de randen aan elkaar. De achterrand van de twee delen schuur je schuin af (zoals op de foto's te zien) zodat je een mooie dunne rand krijgt na het verlijmen. De bovenzijde wordt door de kromming van de ribben, zoals je zelf al aangaf, iets korter en je moet dan ook na verlijmen een dunne rand wegsnijden van de onderzijde. De ontwerper heeft hier echter rekening mee gehouden, omdat dat de vleugel qua breedte nu precies past. :)
 
Ok, bedankt voor je antwoord, kan ik weer even verder.. het rompje zit al grotendeels in elkaar en is gelukkig kaarsrecht geworden. Ik ben een grote fan van balsa als bouwmateriaal, heerlijk spul, en dit is het eerste depron kistje (niet-shockflyer) die ik bouw, tot nu toe gaat het lekker :)
 
Ik vlieg zelf met CG op 25%.

full


@Discus2ct: ziet er fraai uit! complimenten. Heb je al een idee hoe je de uitlaten gaat doen ?
@Henri Zikken: ik zou hem ook licht houden. Ondanks het feit dat het depron door zijn bouwvorm erg robuust lijkt, krijg je bij een "ongelukkige landing" minder schade als je een licht gebouwde kist hebt. Hij is met wind dan wel moeilijker te vliegen, maar ik dat zou ik minder belangrijk vinden. Dat is ook de reden dat ik de lipo zo heb gekozen dat hij recht achter tegen het motorschot ligt. Als je dan een klap op de neus krijgt gaat je lipo niet als een kogel door de romp heen, alles op zijn weg stuk slaand.

Harm
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat ik rietjes pak voor de uitlaten (als ze zwart zijn). Anders wellicht stukjes rondhout/balsa.

Ik vlieg zelf met CG op 25%.

full


@Discus2ct: ziet er fraai uit! complimenten. Heb je al een idee hoe je de uitlaten gaat doen ?
@Henri Zikken: ik zou hem ook licht houden. Ondanks het feit dat het depron door zijn bouwvorm erg robuust lijkt, krijg je bij een "ongelukkige landing" minder schade als je een licht gebouwde kist hebt. Hij is met wind dan wel moeilijker te vliegen, maar ik dat zou ik minder belangrijk vinden. Dat is ook de reden dat ik de lipo zo heb gekozen dat hij recht achter tegen het motorschot ligt. Als je dan een klap op de neus krijgt gaat je lipo niet als een kogel door de romp heen, alles op zijn weg stuk slaand.

Harm
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, ik bouw 'm eerst even min of meer volgens tekening, maar het lijkt mij nog wel de moeite waard het ding ernstig lichter te maken voor indoor gebruik. Als ik hoor dat op de oorspronkelijke manier 170 gram haalbaar is, dan moet het met wat aanpassingen ook mogelijk zijn het ding onder de 150 gram te houden, zeker met zo'n setup als die ik er op wil zetten, en dan is ie voor indoor ineens wel geschikt.
 
Ik heb helaas geen weegschaaltje, maar ik schat dat mijn spit met 2s lipo zo'n 220 gram weegt (heb ik even vergeleken met een indoor modelletje die ik heb liggen met precies dat gewicht). Nu komen hier dus nog een klein cockpitkampje, decals en een dunne laag blanke lak bij.

Als ik met een 3s zou vliegen wordt hij denk ik sowieso zwaarder dan 250 gram. Maar nogmaals, dit is een schatting. Ik hoop het snel exact te weten.

Verder denk ik dat 170 gram wel heel lastig gaat worden als je hem verder wel wilt afwerken in kleur. Daarbij is het vleugeloppervlak vrij klein en dan is 170 gram ineens alsnog best zwaar voor indoor. Zeker als een 2s lipo van 800 mah op zichzelf al 50 gram weegt.
 
Dit is hoe dan ook geen indoor model (voor een sporthal). Het aantal g/dm2 is te hoog, de stuurvlakken zijn te klein. Misschien dat je in een hangaar op Schiphol kunt vliegen, maar met mijn Spit is op 30x60x10 meter niet te vliegen (Ok, ok, ... IK kan het niet, er zijn misschien F3P piloten die het wel kunnen). Mijn Spitjes waren beide 230 (nieuw)-260(na diverse reparaties) gram.

Harm
 
Laatst bewerkt:
g/dm2 is dus afhankelijk van het gewicht. Stuurvlakken zijn groot genoeg hoor, dat is het probleem niet.

Het gewicht wel, het ding zal aanmerkelijk lichter moeten wil je 'm indoor kunnen gebruiken, maar daar is volgens mij wel ruimte voor.

Hoe dan ook, de eerste die ik bouw is ook gewoon voor buitengebruik, of ik daarna nog verder ga met een poging tot een indoor-geschikte versie, is deel twee.
 
@Henri: hou me op de hoogte van de wijzigingen die je gaat doen om er een indoor model van te maken. Ik ben heel benieuwd. Om onder de 10g/dm2 te komen mag je bij deze grootte 130 gram wegen. Een ander verschil met de (profiel) indoor modellen is dat daar vaak de romp nog dragend vermogen heeft.
XXL66 had 170 gram zonder te schilderen.
 
Laatst bewerkt:
Nu begin ik toch te twijfelen aan mijn schatting t.a.v. het gewicht. Ik heb alles precies gebouwd volgens de tekeningen in dit draadje...:D. Alleen de verf kan ik wat dikker hebben aangebracht waardoor hij wat zwaarder is geworden (een deel twee keer geschilderd ivm kleurverschil na bijmengen).
 
Dingen waar ik dan aan denk:

Alles wat nu 6mm depron is, 3mm voor pakken. Alle spanten 'uithollen'. Dunne carbon lijst in de vleugel ipv. buis of hout. Minder spanten in de romp. Geen aparte servoplank, uitgeklede servo's. Draden vervangen door lakdraad. Voorbeeld: op de gemillde elipsia die ik ooit gebouwd heb (bouwverslag in F3P) zaten die D47 servo's die samen 9,7 gram wogen. Dat is tov 1x9 grams en 2x5.4 grams (ex draden) al een winst van 6 gram, enzovoort.

Het hoeft niet perse onder de 10gr/dm^2 te komen, het mag best een 'snel indoorkistje' worden.

Qua afwerking hoeft het verven van een kistje als dit echt geen 20 gram te kosten. Met een airbrush of simpelweg met stiften, kun je dat fors lichter doen.
 
Jammer van de meeste indoor hallen is dat je over het algemeen alleen maar braaf rondjes kunt vliegen als je geen 3d kist hebt. In dat geval is een spitfire niet leuk meer om te vliegen lijkt mij. En voor buiten is hij dan weer te licht in de meeste situaties. :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Het bouwen van het vleugeltje, heb ik denk ik iets anders gedaan. Achteraf denk ik dat de ligger in het vleugeltje ook wel weg mag, de vleugel is echt meer dan stevig zat zonder die ligger. Ik heb als ligger een holle cabon buis van 3mm gebruikt, maar zou die een volgende keer weglaten.

Ik heb niets afgeschuind vóór het verlijmen, en ook de ailerons gewoon laten zitten, niet uitgesneden nog dus. Wel al de ailerons verder helemaal afgebouwd. Na het verlijmen heb ik de neuslijst rond geschuurd en de achterlijst overal teruggeschuurd tot ca 2mm maximaal.

Ik ga niet één centrale servo gebruiken, maar geef elk aileron z'n eigen servootje, te weten twee GWS IQ 100's die ik nog in de rommelbak had liggen. Dat zijn dus 2 5 grams servootjes ipv. één 9 grams en een stuk kabel, ik denk dat het qua gewicht wel eens lood om oud ijzer zou kunnen zijn, en op deze manier kun je per aileron de uitslagen instellen, en kun je ook een differential toepassen indien nodig. Je zou zelfs de ailerons als flaps kunnen gebruiken :)

Gewicht geheel gemonteerd vleugelhelftje inclusief servo en te ruim snoer, is nu 27 gram. Dat zou inhouden dat ik voor de 2 vleugels samen zo rond de 60 gram zal uitkomen helemaal compleet inclusief alles.

Het rompje heb ik klaar muv. de indekking aan de onderzijde en de 3 neusschotten. Gewicht van dat geheel is 27 gram, dat is inclusief elevator en rudder. Totaal inclusief onderindekking, neus en cockpitkapje, denk ik dat ik rond de 40 gram zal uitkomen.

Dan zit je dus op 100 gram. Komt bij een motor van 19 gram, een prop van 4 gram, een regelaar van 5 gram, een lipo van 30 gram, een ontvanger van 6 gram en 2 servo's van 5 gram elk (hoogte/rudder).

Kom je uit op een totaal van 174 gram, geheel vliegklaar, ongeschilderd. Dat zou dit motortje probleemloos moeten rondtrekken. Uiteindelijk zal het wel rond de 200 gram uitkomen, gespoten en al, dingen worden altijd zwaarder dan de bedoeling was.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Precies op schema ...

Een vleugelhelft van 27 gram ???

full


Had ik ook... !!! Dit is een foto van de ClarkY vleugel.

I had in totaal 29(FC2805)+45 (3S610mA)gram helemaal voor in de neus nodig, plus 24 gram (klap)prop + spinner om het zwaartepunt goed te krijgen.
Als jij met 19+30+4 gram in de neus begint, moet je achter heel wat gewicht kwijtraken.
Dat is 45 gram verschil helemaal voorin. Ik weet niet hoe je dat zou moeten doen, tenzij je de vleugel naar achteren verplaatst.
Bovendien zitten jouw 2x5 gram servo's ongeveer op het zwaartepunt, terwijl ik 1x9 gram 4cm ervoor heb. Ik had de ontvanger (6 gram) zo'n 5cm achter het CG.

Misschien kun je de elevator+rudder servo helemaal naar voren schuiven (vlak achter het motorschot) en de ontvanger (neem een wat zwaardere ontvanger van 10 gram of meer) helemaal voor in plaatsen. De neus is gewoon te kort. De echte spit had ook een Merlin motor van 650kg.
Harm
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn staart is lichter. Ik gebruik lichtere scharnieren, lichtere aansturing en maak het stabilo niet uit 2x3mm, maar uit 1x6mm. Bedenk je dat met zo'n korte neus, 1 gram in de staart al snel gelijk staat aan 10 in de neus, als niet meer ;)

Die vleugelhelft van 27 gram is dus inclusief servo, aansturing en scharnieren etc.

De elevator/rudderservo komen voor het zwaartepunt te zitten.

Dat is inderdaad een punt waar ik zelf ook al op uit gekomen was, dat dat een probleem zou kunnen worden. We gaan het zien straks.

De echte spit was meer een vliegende motor :P
 
Back
Top