bouwverslag sig fourstar 40 UPDATE: nieuwe motor os 46 ax

grootse update:)

vliegtuig zit gedeeltelijk in de folie.

morge volgen beteren foto`s en zal het achterste roervlak gedaan worden.

Foto-KZ7OLB6E.jpg


gr,
stephan
 
Ziet er netjes uit! Hoop dat me dat ook lukt. Gaat snel
Gr, Freek


tuurlijk lukt dat met je charter.

heel veel vragen op je club en het forum.
en het belangrijkste is nog wel dat je er de tijd voor neemt, het is nu toch geen vlieg weer dus tijd zat om te bouwen.

fouten maken is nie erg daar leer je alleen maar van.

gr,
stephan
 
toch nog een klein probleempje met de fourstar: heb er geen rekening mee gehouden dat je de ontvanger ook aan en uit moet zetten met een schakelaar:)

dus dat word morge dan maar weer boren in de vers geplakte folie.

gr,


tevens staat er ook een reparatie projectje van me calmato aan te komen.
volgende project word een rv-4 van greatplanes:)
 
foto`s:


onderkant romp,hier is de kleur combinatie goed te zien.
Foto-34KGSYDK.jpg



het geheel.
Foto-XONUDZV8.jpg



richting roer gemonteert en geborgd.
Foto-ULF7UU3J.jpg


van de week hoogte en richting vlak op de staart maken.
servo`s komen van de week ook binnen 4xfutabas3001.

gr.
stephan
 
Zo'n kleur moet je toch wel zien :) Valt mij alleen op dat de roerspleten vrij fors zijn, dit is nadelig voor de werking van de roeren. Bij een volgend roer is het beter om die wat kleiner te houden, omdat je het richtingroer nu al geborgd hebt kun je de spleet ook afdichten met een stukje plakband.
 
ow oke,

bij het volgende model gaan we het allemaal anders doen:) nu is dat helaas te laat.
morge gaat de electronica erin want vandaag is mijn calmato gecrasht.

kan ik nog wel normaal vliegen met de kist met wat grotere spleten tussen de roeren?

mvg,
stephan
 
Ja je kunt hier normaal mee vliegen. Ik gaf ook duidelijk aan dat dit de werking, vergeleken met een ideale situatie, zou verkleinen. Bij een trainerachtig toestel is dit effect erg klein, maar bij bv.een prestatie zwever geeft dit duidelijke verliezen.
In jouw geval gewoon vliegen evt. aftapen met een simpel plakbandje, en ja dat blijft makkelijk een seizoen zitten :yes:
 
oke dat is dan wel weer goed om te horen, schrok toch al wel een beetje dat het helemaal fout gegaan was.

kan ik er het beste scharnier tape voor gebruiken?

toch bedankt voor de tip:)

gr,
stephan

(overigens heb ik dit probleem bij al mijn roeren)
 
Laatst bewerkt:
kan ik er het beste scharnier tape voor gebruiken?

(overigens heb ik dit probleem bij al mijn roeren)

Helemaal geen tape gebruiken , van die paar mm merk je niks bij een trainer model.

Volgende keer druk je het scharnier voor het lijmen stevig in het roer , de afdruk die daar ontstaat snij je met een balsamesje weg .

Als je dat aan bijde kanten doet is er van de kier niet veel meer over , iets moet blijven anders gaan je roeren zwaar lopen. ;)

Mvg Johan
 
Ik heb er ook even over lopen nadenken aangezien in de kieren bij mijn charter ook vrij groot vind. Volgens mij is theoretisch de meest ideale oplossing om de scharnieren in het hoogteroer, richtingroer of rolroeren te laten verzinken. En niet in het stabilo, kielvlak of vleugel. Zie plaatje voor de illustratie.

full


Bij mijn charter zijn ook de 2 linkertekeningen van toepassing. Blijkbaar maakt het ook voor een charter niet veel uit. Toch ga ik eens kijken of ik de rechter enigszins kan benaderen. Leuke oefening. Van mijn kant uit ook bedankt voor de opmerkingen ;). Steek ik weer wat van op.

Groeten,
Freek
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iets te snel gereageerd :rolleyes:. Er zijn natuurlijk nog meer oplossingen, dit is er een van.
gr,
Freek
 
Voor een trainer is dit het optimaalste.;)

67384ad8509ddaa20.jpg


De schuine kanten aan bijde kanten gelijk en het scharnierpunt tussen bijde delen .

De schuine kanten hoefen maar 10 grad te zijn , dat is voor een trainer al genoeg.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
manne bedankt voor de tips:) dit gaan we zeker mee nemen naar de volgende projecten.

ga hem nu echt zo snel als mogelijk afbouwen aangezien mijn calmato verongelukt is. hij heeft gistere een dubbele zijwaartse salto met propknal op het veld gemaakt. valt nog te maken al weet ik nog niet hoe. alleen de vleugel heeft schade.

gr,
stephan


iemand toevallig nog een calmato vleugel liggen?
 
bij deze weer wat foto`s.

alles verloopt verder goed en vlot zie foto`s:

stabilo geplakt met 5 min epoxy natuurlijk tijdens het drogen haaks gehouden.
Foto-MRTGZXTC.jpg


toch maar besloten de orginele stickers te gaan gebruiken.
Foto-DJQUFUWE.jpg


vleugel sticker
Foto-YMRJHQSG.jpg


en natuurlijk de ho ofwel hirtenberger sticker van het motor juweeltje:)
Foto-UALX7VZ3.jpg


kielvlak haaks op de romp geplakt en ook weer tijdens het drogen de boel haaks gehouden.
Foto-BLMGBX3V.jpg


denk dat de kist snel zijn eerst proeftankjes kan gaan draaien:) momenteel heb ik namelijk eve geen kist meer;)

gr,
stephan
 
Back
Top