Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Voorstel

Al rijden wij in de zomermaanden geen competitie (en heb ik er geen verstand van volgens éénlingen hier) ... Het voorstel van Frans is een goede, hij kan dit als voorzitter van de Nomac meenemen lijkt me.

De oplossing voor stock moet je idd zoeken in een standaard regelaar, gezien de kosten is dat aan de andere kant weer een drempel.
Als je het zo laag mogelijk in kosten wil doen, dus de externe dynamische / variabele vertiming stoppen... verbied de sensorkabel! Dit beperkt de mogelijkheden tot aanpassen met 90%.

Een rooky / beginnersklasse heeft bij andere secties al aangetoond heel goed te werken maar is volgens mij een ander punt.

Je wil eigenlijk 2 dingen;

  • Meer instroming van onderuit
  • Een betere gebalanceerde stock klasse

Just my 2 cents...
 
ik denk een vaste combo erg goed is om op de clubs mee te starten
en bij genoeg animo een goede instapklasse voor nk (en ook echt voor starters max 2j ofzo )

maar waarom ipv de 13,5 ..........er zijn veel mensen die graag stock rijden ipv modified
en de meeste stockwedstrijden zijn nu eenmaal met 13,5 en willen daar graag hun wedstrijden in rijden .

ik denk je beter dan iets met die strafpunten voor regelaar kan doen ofzo ..........dan kan toch iedereen gewoon met de spullen rijden die hij heeft /wil kopen

maar goed wat je ook wil verzinnen er zal toch altijd verschil blijven
 
Het lijkt mij een goed idee om op clubnivo iedere rijder in de beginnersklasse aan een ervaren rijder te koppelen. Dit werkt twee kanten op; de nieuweling krijgt tips en trick uit de eerste (ervaren) hand en de ervaren rijders hebben er een competitie bij :-)

groet,

Eric

top idee!! ;)

als je dit vaststelt krijgen we onmiddelijk meteen meer aanwas
 
ben net terug van de EFRA vergadering. Na de vergadering heb ik nog gesproken met de electro delegaties van Finland, Oostenrijk, Engeland en Duitsland. Daarbij kwam ook het verhaal regelaars aan bod.

De meningen mbt de regelaars waren over het algemeen eensgezind: We zitten nu ( met hetgeen we weten dat binnenkort uitkomt ) op 95% en het zal de komende tijd alleen fijntunen worden.

Gedacht werd door de voornoemde groep mensen dat de ontwikkeling van de regelaars vanaf februari/maart wel gedaan is. Dan gaat het fijntunen beginnen maar dat geeft niet meer die grote verschillen.

Wat we niet moeten vergeten is dat hoe langzamer de motor des te meer de regelaar zou kunnen doen. Ook maakt het behoorlijk wat uit of je op een kleine of grote baan rijd.

Een instapklasse is op zich geen verkeerd idee: het gaat nu eenmaal voor een stock klasse wel erg hard. Dat het daarbij ongewenst is een regelaar te gebruiken die op en top instelbaar is kan ik me heel goed indenken. Ik vind dat we dan een setje moeten gebruiken dat in NL zonder problemen gekocht kan worden. Een beginnersklasse moet ook met een beginnersauto en niet met een 416 of T3 chassis.

VWB de banden: daar kan een voorstel voor komen om naar de Sorex band te gaan.

Van de vergadering: WK electro in Duitsland Burgsdorf ( bij Hannover ) In Tourwagen klasse zowel Lipo als LIFE toegestaan !!!! Dit vanwege het feit dat Lipo met brushless modified ofwel kapot gaat ofwel na de finale bij hogere tempareturen niet meer aan de afmetingsvereisten voldoet. ( door warmteontwikkeling zet de hardcase uit waardoor die te groot wordt ! )

Lipo/LIFE in EFRA wedstrijden toegestaan vanaf 15-02-2010.
 
Frans, in het topic Nieuwtjes lees ik dat TonyV vandaag stelt dat het einde van de ontwikkelingen nog lang niet in zicht is. Het betreft een mening van iemand die het volgens mij ook aardig kan weten. Hoe rijm jij die mening met jouw opvatting dat de ontwikkeling qua regelaars er binnenkort wel een beetje uit is? Zou het niet zo kunnen zijn dat er alweer regelaars in ontwikkeling zijn die bv. specifiek afgestemd zijn op de Life-cellen?

Groet,
Marcel.
 
Frans stelt dat de electro nu op 95% van het haalbare zit, dus de ontwikkelingen om die laatste 5% eruit te halen gaan wel door, maar het is maar 5%, dus echt heel veel verschil zal dat niet geven, ergo, je hoeft niet meteen een nieuwe regelaar te kopen als hij maar 1% sneller is.....

Althans, zo begrijp ik het....
 
Ik betwijfel het dat er een einde in zicht is, de eerste LRP stockspec regelaar overtrof alle verwachtingen en nu deze nieuwe die eraan zit te komen ook weer.....

Voorkomen is beter dan genezen en lijkt het mij echt tijd om ook een verplichte regelaar in de spec-klasse op te nemen om het probleem van het continu moeten investeren en de technologische voorsprong van enkele rijders die de directe contacten hebben weg te nemen.

Voor een overwinning in de stock-klasse moet je rijden en niet investeren is mijn mening en als daar alleen maar betaalbaar materiaal aan hangt kan het alleen maar beter zijn.
Ik denk niet dat je voor een stock-spec aan de auto's moet komen. Ik weet wel zeker dat er maar weinig rijders zijn die gedurende het seizoen wisselen.
 
Ik denk inderdaad dat je de auto vrij moet laten, daar zitten denk ik ook niet de grote verschillen. En ik denk dat het voor de Nomac of andere organisaties ook helemaal geen probleem hoeft te zijn om een bepaald merk/type regelaar verplicht te stellen, dat gebeurt immers al vaker met motoren, dus waarom dan niet met een regelaar. Dan moeten de merken er maar voor zorgen dat ze door de club of door de federatie worden uitgekozen....gezonde concurrentie!

Groet,
Marcel
 
4WD Modified: Waarom zou je niet alles gewoon vrijgeven? Tenslotte is het daar een Modified klasse voor. Binnen het toegestane gewicht en max. breedte, min. hoogte, zou je gewoon alles kunnen toestaan?

4WD Stock: is m.i. een compleet ander verhaal. Want laten we eerlijk zijn, de Stock is al lang geen instap klasse meer (niet qua snelheid, maar zeker ook niet qua kosten). Uiteraard moet (als enige) het chassis vrij zijn. Maar om het weer echt Stock te maken, zou aan het begin van het seizoen m.i. een bepaald merk/type regelaar en motor verplicht gesteld moeten worden, maar dan wel van een merk zonder belangen in de klasse. alsook de accu’s middels een EFRA lijst. Wel zelf je spullen (waar je maar wilt) aankopen (ook banden).

4WD Instapklasse: Ik ben ook van mening dat die er gewoon MOET komen op NK-niveau. Uiteraard volgen de clubs (sommigen hebben dit trouwens al lang), en komt er groei (vanuit de jeugd, niet onbelangrijk !!). Maar dan ook een ECHTE instapklasse, met een zo laagdrempelig mogelijk budget (lees: reglement), waarbij je dan ook geen ervaren rijders moet toelaten.
 
4WD Instapklasse: Ik ben ook van mening dat die er gewoon MOET komen op NK-niveau. Uiteraard volgen de clubs (sommigen hebben dit trouwens al lang), en komt er groei (vanuit de jeugd, niet onbelangrijk !!). Maar dan ook een ECHTE instapklasse, met een zo laagdrempelig mogelijk budget (lees: reglement), waarbij je dan ook geen ervaren rijders moet toelaten.

Misschien een maffe vraag maar ehhh... Als ik zo op de clubs kijk dan zie ik vooral heel veel aanwas in de M-chassis klasse (Swift), vooral veel jongere rijders... Nooit aan gedacht op dat tot instapklasse te maken?
 
Misschien een maffe vraag maar ehhh... Als ik zo op de clubs kijk dan zie ik vooral heel veel aanwas in de M-chassis klasse (Swift), vooral veel jongere rijders... Nooit aan gedacht op dat tot instapklasse te maken?


Hoi Pieter.. de Swift klasse is leuk maar veel jeugd uit de swift klasse wil graag wat snellers rijden, althans bij ons op de club. Echter is de stap naar wat snellers een investering van 1000 euro en ineens een boel meer snelheid. Hierdoor daalt de motivatie om over te stappen. Ook zullen ouders niet snel een boel geld neertellen om over te stappen naar een stock klasse.

Nu ben ik van mening dat een swift klasse een leuke klasse is maar om dat nou op NK niveau te gaan doen weet ik niet. De swift is niet echt een Wedstrijd auto waar je veel aan af kan stellen en voor veel buitenbanen is deze auto misschien wat te traag.De jeugd die met de swift begint is vaak nog niet in staat om alle NK wedstrijden door het hele land mee te rijden..

Zelf denk ik aan de instapklasse voor de jeugd die na de swift kennis wil maken met het wedstrijdrijden en dus al enigszins ervaren is, of de volwassen rijder die instapt in de hobby.
Doordat er in de budget klasse/instapklasse met een zelfde soort auto gereden wordt als in de stock en modified klasse zal de beginnende rijder ook veel hebben aan de afsteltips van de meer ervaren rijder. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om veel te leren en snel te groeien richting een snellere klasse.
 
@ Pieter:
Swift, Mini, of elk willekeurig ander RTR chassis, is inderdaad precies wat ik bedoel. En dat je daar veel jonge aanwas ziet geeft wel aan hoeveel behoefte er aan zo'n klasse is. Dit zijn de toppertjes van de toekomst. Zoals ik al zei, veel clubs kennen dit al lang. Denk je ook niet dat dat soort jongetjes het misschien wel erg leuk zouden vinden om op een NK wedstrijd te rijden, tussen de "echte" toppers? Als je het over promotie van de modelsport in NL hebt ...
@ Vincent:
Ach ja, jouw mening ... mijn mening is anders. Als een ECHTE instapklasse niet op NK niveau georganiseerd wordt, zie ik voldoende uitwijkmogelijkheden naar andere series in NL of Europa die het wel snappen en deze belangrijke klasse met name juist wel promoten. Die begrijpen tenminste wel dat de jeugd de toekomst heeft. ;)
 
Ik betwijfel het dat er een einde in zicht is, de eerste LRP stockspec regelaar overtrof alle verwachtingen en nu deze nieuwe die eraan zit te komen ook weer.....

Voorkomen is beter dan genezen en lijkt het mij echt tijd om ook een verplichte regelaar in de spec-klasse op te nemen om het probleem van het continu moeten investeren en de technologische voorsprong van enkele rijders die de directe contacten hebben weg te nemen.

Voor een overwinning in de stock-klasse moet je rijden en niet investeren is mijn mening en als daar alleen maar betaalbaar materiaal aan hangt kan het alleen maar beter zijn.
Ik denk niet dat je voor een stock-spec aan de auto's moet komen. Ik weet wel zeker dat er maar weinig rijders zijn die gedurende het seizoen wisselen.


HELEMAAL MEE EENS!!!!!

dit is naar mij idee de enige oplossing en stel het gewoon meteen vast voor 2 jaar!!!
 
Vaste regelaar is niet aan te ontkomen! ( dank aan ""borderonlineshop" en "roelof" )

nu nog de vraag welke ?

Een NOMAC regelaar,
dan kan de Nomac zich inspannen een model te vinden waar je "bijna" niet aan kan klooien.

Of een van de bestaande modellen:

LRP
Nosram
GM
Hobbywing ( EZrun)
Tekin

Wat mij betreft een door de nomak verzegelede versie.
Je zou ook de interface aansluiting onklaar kunnen maken.
 
Uit het rijtje lijkt me de Ezrun het meest voordelig, en je zou de instellingen kunnen beperken tot die van het bijgeleverde kastje, redelijk overzichtelijk.

Groet,
Marcel
 
Nu ben ik van mening dat een swift klasse een leuke klasse is maar om dat nou op NK niveau te gaan doen weet ik niet. De swift is niet echt een Wedstrijd auto waar je veel aan af kan stellen en voor veel buitenbanen is deze auto misschien wat te traag.De jeugd die met de swift begint is vaak nog niet in staat om alle NK wedstrijden door het hele land mee te rijden..

He mannen, houdt nou eens op met het noemen van merken... dat komt vanzelf door marktwerking goed.

@Vincent, deels kan ik je wel volgen maar een aantal zaken van je post hierboven zijn juist de instap-zaken. Van afstellen hebben de meeste beginners nog nooit gehoord en doen dit meestal ook niet. Neem nou de 1:8 promo als voorbeeld, gaat ook langzaam en de mensen zien dit echt als hobby, ze willen ook niet naar elke race...
 
Leuk die voorstellen voor een 1 type regelaar.
Kijk ook eens wie dat wil van de rijders.
Je krijcht namelijk weerstand van rijders die een duure regelaar hebben en er dan niets meer aan hebben. Een motor zien de meeste als afschrijving ieder jaar.
Bij ERCE hebben veel rijders een duure regelaar en die willen ze niet aan de kant leggen om dan een Ezrun setje te kopen om te kunnen racen.

Wat frans zecht klopt. Ze zitten bijna op de max.
Het houd op een gegeven moment op. De nieuwe Advanced regelaar heeft nu ongeveer die max en ik verwacht dat LRP daar ook op korte termijn aan zal komen.
De andere regelaar zullen wel met software komen die daar ook aan komen.

Mijn voorstel.
Mod alles vrij. Dus lipo efra en zo. Ook die life dingen.
Super stock 10,5 lipo en dan motor van de efra lijst net als de lipo.
Stock 13,5 of trager met lipo. 1 motor en 1 regelaar.Lipo efra lijst.
Kunnen degene die niet hun regelaar willen inruilen voor iets anders 10,5 rijden.
De anderen kunnen stock rijden. Heb je bijde gelukkig gemaakt.
 
Leuk die voorstellen voor een 1 type regelaar.
Kijk ook eens wie dat wil van de rijders.
Je krijcht namelijk weerstand van rijders die een duure regelaar hebben en er dan niets meer aan hebben.

Niet alleen dat, de 2e hands waarde van dat soort regelaars zou denk ik ook helemaal kelderen.
 
@Mikky32: jij zegt bij stock 1 regelaar, ik neem aan dat je bedoelt 1 merk, dan hebben de mensen die al een ander merk hebben gekocht toch evengoed een probleem? En hoeveel mensen zijn er nu die langer dan een jaar met een regelaar doen??? Dus waarom dan geen Ezrun in plaats van bv. LRP?

Groet,
Marcel
 
Back
Top