Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Daar kom ik weer met mijn ervaringen uit de "echte" autoracerij.....als je stock rijdt kan je voor de race ook alle regelaars en motoren in een bak gooien en deze voor de wedstrijd random weer uitdelen. Er zou dan geen verschil moeten zijn.....ben je wel aan het pielen geweest is de kans dat je je eigen brouwsel weer terug krijgt erg klein en kan een ander van jouw werk profiteren (natuurlijk wel even nummer bijhouden.....kan je altijd nog even achterhalen wie er heeft lopen klooien)

gewoon maar weer een leuke draai eraan;-)

groet,

Eric
 
Eric je moet kijken wie NK's willen gaan rijden en wat ze willen.
Geloof mij degene die nu hier mee praten en voor 1 regelaar zijn, zijn in de minderheid.
En de Ezrun is niet de oplossing. neem dan wel een goede regelaar.
Ik heb er al genoeg zien op branden bij rijders die bij ons kwamen gast rijden.
het waren 26 rijders ;)
vraag ook de rijders die het jaar door voor mee deden wat ze willen en wie er NK's gaan rijden als de regelaar vast staat.
Zet er dan wel bij wat het voorstel is. welke regelaar en zo.
Iedereen roept nu dat het een groot verschil is maar het verschil met de regelaars is kleiner dan men denkt. De top van de huidige technie is bijna in zicht en de rijders gaan zich da weer richten op de lipo's. Dan gaan ze daar mee klooien om power te krijgen.
maar start een pol en vraag gelijk of ze NK's gaan rijden want rijders die dat neit gaan doen zijn geen meerwaarde voor zo'n pol.

Dat wordt een klein polletje aangezien er afgelopen seizoen nog maar 24 rijders meededen. Ik denk het tegendeel.....als je je Tekin, SPX, Black Diamond etc wilt gebruiken kan dat......in modified, op clubraces in het buitenland, alleen niet in het Stock NK.

Overigens hebben veel rijders al een SpeedPassion 3.0 13.5T van de ETS en anders is het een prima reden om de wedstrijd in Nederland mee te rijden; je koopt voor 30 Euro een motor en kan deze ook tijdens de NK's gebruiken. Banden zijn ook al goedkoper geworden en als je dan voor rond de 40-50 Euro een regelaar erbij hebt zie ik een heel goedkope competitie!!

Over de instapklasse, zelfs tijdens het ETS is het al ingesteld....Budget-chassis met 17.5 SP motor en regelaar. Ik heb hier zelf in meegereden en gezien dat sturen erg belangrijk is, één foutje en je wordt direct ingehaald. Overigens waren er wel wat trucjes om het chassis aan te passen aan de omstandigheden maar indien dit onderling gewoon gedeeld wordt is er een zeer close competitie mogelijk.

groet,

Eric
 
ik kan het toch niet laten om eea hierover te schrijven.....
Afgelopen jaren waren gewoon te veel klasses waarbij tussen 4-8 rijders per klasse rijden. Dat is naar mijn mening helemaal geen racen. Daarom zijn pogingen gaande om 13.5 en 17.5 klasse te maken (op de MACH). 13.5 klasse heeft een handout motor en verder alles vrij (dat word een klasse van ong 30-40 rijders de komende seizoen). Andere klasse is voor beginners en mensen die 13.5 te snel vinden.
Over de regelaars....als je deze wil beperken gaat de klasse kapot, regelaar koop je immers 1 keer per 2-3 seizoenen. Ander punt is dat bijna iedereen al een behoorlijk regelaar heeft en mensen hier willen dat ze deze aan de kant zetten voor een piece of s**t EZ-run. Denk ik niet, dus als je een stock klasse helemaal kapot wil maken ga vooral door met dit soort voorstellen.
Zoran.....en schieten maar
Ik zou aan het idee van Zoran alleen willen voorstellen om ook voor 1 merk band te gaan en dan bv 3 setjes per race seizoen 6 wedstrijden, 1 setje per 2 wedstrijden.
 
Haha....ja, in een ideale wereld wel, helaas zijn er een hoop creativelingen en zullen er ongetwijfeld modificaties plaatsvinden aan deze stock-packs. Overigens is dit de duurste manier, als je iedere run je pack net niet leegtrekt zal het ook geen lang leven beschoren zijn....

groet,

Eric

creatievelingen gaan er altijd zijn hé. Je hebt een Lipo cutoff op je regelaar die is veilig en als die ingrijpt loopt je pack geen gevaar. En geeft toe in geval van close racing is je race kapot als je begint te dumpen. A123 cellen kunnen ook veel meer verdragen.

Het probleem ik heb met vaste regelaar is dat je 1 merk bevooroordeeld. Maar erger is het feit dat alleman op kosten gejaagd wordt. Zorg dan nu voor een lijst van regelaars en sta geen regelaars toe die nieuw gelanceerd worden in 2010. Hou die voor 2011. Zo gaat het nu ook met cellen.
 
Poll voor NK

Dit kan alleen serieus genomen worden indien er duidelijk is wie er allemaal gestemd hebben; er zijn altijd grappemakers die ook even meestemmen waardoor het resultaat vertroebelt.

Eric
 
Dit kan alleen serieus genomen worden indien er duidelijk is wie er allemaal gestemd hebben; er zijn altijd grappemakers die ook even meestemmen waardoor het resultaat vertroebelt.

Eric

Tja dat hou je altijd.
maar je kunt ook de Nomac vergadering afwachten.
Denk dat er wijnig bij val is. Hier zie je namelijk niet veel rijders die NK's gaan rijden.
Denk ook dat de discussie hier op het forum geen nut heeft. Had het vorig jaar met de lipo's ook niet en de regelas zoals Frans nu voorsteld zien er goed uit.

Tja alleen hoe controleer je dat iemand 1C laad. Ik kan mijn lader zo zetten dat je niets ziet tijdens het laden.
Zie je nog niet op hoeveel C ik laad. denk dus dat gewoon voor de race de lipo moeten weten wat de waarde is en de tempratuur.


O bij een lage opomst op het NK van 2010 is de keus voor ons makkelijk.
Heb ik mijn zin :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het probleem ik heb met vaste regelaar is dat je 1 merk bevooroordeeld. Maar erger is het feit dat alleman op kosten gejaagd wordt. Zorg dan nu voor een lijst van regelaars en sta geen regelaars toe die nieuw gelanceerd worden in 2010. Hou die voor 2011. Zo gaat het nu ook met cellen.

Op zich is het homologeren van regelaars een prima idee, helaas is er ook nog wel wat te winnen met de binnenkant van het kastje, vraag de 1:12 EK-deelnemers in Haarlem maar.....

En het bevoordelen van 1 merk??? hmmm, ik ben bang dat we dat station al een tijdje geleden gepasseerd zijn.....banden, motoren ze zijn elk seizoen van één bepaald merk geweest......overigens hoeft de NOMAC hier geen keuzes in te maken, als overkoepelende organisatie hebben ze geen bindingen met leveranciers of importeurs.....tenminste zo zou het in ieder geval moeten zijn.

Het mooiste is als er gewoon een combo gemaakt wordt waarbij commercie niet meespeelt. Let's face it, competitierijders zijn slechts een hele kleine groep rijders in het RC auto-speelveld en deze groep zou gewoon lekker onderling zijn gevechten moeten kunnen uitvoeren zonder inmenging van importeurs en handelaren. Willen deze bedrijven participeren dan is het sponsoren van een chassis voor een aantal rijders een prima manier. En....duidelijker aangezien de rest van het plaatje een vastgestelde eenheid is, dus rijder en chassis winnen, niet de motor of regelaar....

groet,

Eric
 
Laatst bewerkt:
Had het vorig jaar met de lipo's ook niet en de regelas zoals Frans nu voorsteld zien er goed uit.

Frans is ook geen raketgeleerde......ik denk dat de discussie van het afgelopen jaar in combinatie met ervaringen op races zijn voorstel heeft bepaald.....en ik meen dit voorstel ook al eerder ergens gelezen te hebben, dat is het voordeel met discussieforums; je steekt er nog eens wat van op!!!;-)

Tja alleen hoe controleer je dat iemand 1C laad. Ik kan mijn lader zo zetten dat je niets ziet tijdens het laden. Zie je nog niet op hoeveel C ik laad. denk dus dat gewoon voor de race de lipo moeten weten wat de waarde is en de tempratuur.

Als je zwaarder gaat laden zal je pakket ook anders reageren; enige manier om dit te controleren is vooraf aan de run iedere deelnemer (of steekproefgewijs) de spanning en temperatuur te meten. Ik heb vorig jaar al aangegeven dat ik dit best op mij wil nemen tijdens een NK maar de TC zou dit ook goed kunnen doen; het enige wat er gevraagd wordt is dat deelnemers zich op tijd melden voor hun run; ben je niet gecheckt en zou dit wel moeten dan vlieg je gewoon uit de uitslag van die run......isse simpel

groet,

Eric
 
helaas is er ook nog wel wat te winnen met de binnenkant van het kastje, vraag de 1:12 EK-deelnemers in Haarlem maar.....

Misschien is het een idee om de zogenaamde "claimregeling" toe te passen.
Dit houdt in dat de winnaar, of top 3, of finalisten (hoever wil je gaan) hun motor/regelaar combinatie MOETEN afstaan aan een ieder die hem claimt, tegen de normale handelsprijs.... dan kijk je als fabrikant, of rijder wel uit om er exotische dingen mee te doen.....
 
Als je zwaarder gaat laden zal je pakket ook anders reageren; enige manier om dit te controleren is vooraf aan de run iedere deelnemer (of steekproefgewijs) de spanning en temperatuur te meten.
Als ik mijn 2S Lipo met 2C balanceer, komt ie niet boven de 8.4V uit hoor.... 1C, 0.5C maakt hier niet uit.....

Maar tijdens brandstof wedstrijden wordt tijdens een heat ook steekproefgewijs de brandstof gecontroleerd, dus je zou op electrowedstrijden best als technische controle een wandeling kunnen maken door de paddock, zo af en toe....
 
Laatst bewerkt:
Ander punt is dat bijna iedereen al een behoorlijk regelaar heeft en mensen hier willen dat ze deze aan de kant zetten voor een piece of s**t EZ-run. Denk ik niet, dus als je een stock klasse helemaal kapot wil maken ga vooral door met dit soort voorstellen.r

Dat argument lees ik hier veel maar ik geloof dat helemaal niet.
Als er een leuke klasse is waar het echt om close en foutloos racen gaat,
dan wil iedereen daar in rijden.
Juist de mensen die nu een dure regelaar hebben laten zich niet afschrikken door
een zeer kleine investering.
Ik durf zelfs te beweren dat de meesten al een Ezrun hebben,
al was het alleen al om het uit te proberen.

De leegloop ontstaat niet omdat mensen die bereid zijn er veel geld aan uit te geven
nu wat moeten investeren, maar omdat anderen afhaken in de brushless wapenwedloop.
Voor een grote groep is dat te veel techniek en te veel testen,
die mensen willen gewoon veel rijden.
 
Dat argument lees ik hier veel maar ik geloof dat helemaal niet.
Als er een leuke klasse is waar het echt om close en foutloos racen gaat,
dan wil iedereen daar in rijden.
Juist de mensen die nu een dure regelaar hebben laten zich niet afschrikken door
een zeer kleine investering.
Ik durf zelfs te beweren dat de meesten al een Ezrun hebben,
al was het alleen al om het uit te proberen.

De leegloop ontstaat niet omdat mensen die bereid zijn er veel geld aan uit te geven
nu wat moeten investeren, maar omdat anderen afhaken in de brushless wapenwedloop.
Voor een grote groep is dat te veel techniek en te veel testen,
die mensen willen gewoon veel rijden.

Hear hear....ik heb ook alle kastjes waar een laptop bij nodig zijn gehad.....ik kom toch elke keer weer met de SPX op de baan, foolproof en lekker rijden......

Maarja, ik ben ook geen techneut ;-)

groet,

Eric
 
Volgens mij loopt deze discussie op niks uit, gewoon knopen doorhakken:p
Ennuh hopelijk komt er ook nog een 1:18 competitie bij.
 
Volgens mij loopt deze discussie op niks uit, gewoon knopen doorhakken:p
Ennuh hopelijk komt er ook nog een 1:18 competitie bij.

Hele goede bijdrage.....ik snap niet dat ze dit niet eerder gedaan hebben, waarom inspraak, gewoon dictatoriaal vastleggen ;-)

En een 1:18 lijkt me inderdaad erg uitdagend op de MACH......:-(

groet,

Eric
 
Dan krijg je dat carisma gedoe zoals bij de M-auto..

Wat gaan we dit jaar rijden? kom laten we een auto kiezen die niemand wil :D
en we gaan vooral geen TC rijden want dat doet iedereen.. stel je voor dat we teveel mensen krijgen ;)
 
Over de regelaars....als je deze wil beperken gaat de klasse kapot, regelaar koop je immers 1 keer per 2-3 seizoenen.

Kijk nu eens naar het NK, is dat met ruim 20 man gezond te noemen? Voorheen was dat zo'n 70 man....
En ik weet niet in welke wereld jij staat maar 1 regelaar voor een paar seizoenen is bij brushless al lang niet meer aan de orde getuige enkele reacties in dit topic. Ik ben zelf op dit moment geen actief electrorijder vanwege de investeringen die ik moet doen buiten mijn brandstofklasse maar weet dat wat jij beweert totale onzin is om competief mee te komen. Uiteraard wel een vrije keuze om het zo te doen maar in mijn ogen kan ik dan beter niet rijden.

Daar kom ik weer met mijn ervaringen uit de "echte" autoracerij.....als je stock rijdt kan je voor de race ook alle regelaars en motoren in een bak gooien en deze voor de wedstrijd random weer uitdelen.

Probleem is dat je dan gasten hebt die lekker hun zooi mishandelen omdat de kans heel groot is dat ze de volgende keer weer wat anders hebben.
Maar als je uit de 1:1 autosport komt weet je ook wel dat bij bv. de Le Mans series de grootte van de motor vrij is maar je aan de hand van de keuze wel een luchtinlaatristrictie op komt om zo de performance onderling redelijk gelijk te houden.

Frans is ook geen raketgeleerde......ik denk dat de discussie van het afgelopen jaar in combinatie met ervaringen op races zijn voorstel heeft bepaald.....en ik meen dit voorstel ook al eerder ergens gelezen te hebben, dat is het voordeel met discussieforums; je steekt er nog eens wat van op!!!;-)

Ik heb 2 jaar geleden bij de invoering van brushless al aangegeven dat er iets aan de regelaar gedaan moet worden, maar ja, ik was toen blijkbaar geen kenner en zie waar we nu weer over praten.

Als je zwaarder gaat laden zal je pakket ook anders reageren; enige manier om dit te controleren is vooraf aan de run iedere deelnemer (of steekproefgewijs) de spanning en temperatuur te meten.

Het mooie van LiPo is dat je bij 2C niet meer spanning in de accu pompt en ook geen betere piek dus zie ik ook geen grote merkbare verschillen. Opgemerkt is al dat laden op 1C niet van deze tijd is maar bij grote startvelden mogelijk wel een must om de groepenkast van de club iets te ontzien.

Volgens mij loopt deze discussie op niks uit, gewoon knopen doorhakken:p
Ennuh hopelijk komt er ook nog een 1:18 competitie bij.

Nou, ik vind deze discussie voor het eerst wat constructiefs hebben. Men is het er over eens dat er wat veranders moet worden en er worden ideeën uitgewisselt en toch lijken er velen op 1 lijn te zitten met de gedachten.
 
Wat ik in deze discussie niet terug zie is de tijd en het geld die het kost om de week vantevoren nog even naar verwegistan te rijden om te trainen, en nog even 2sets banden er doorheen te jagen.
Diegene die het meest investeert (hetzij geld of tijd) zal over het algemeen toch aan het langste eind trekken.
In de 1:1 wordt ook alles gedaan om de kosten te drukken maar wat er niet meer in de motor of windtunnel mag worden gestopt gaat toch ergens anders naartoe.
Hoe je het wendt of keert diegene die er alles voor over heeft zal toch vaak vooraan te vinden zijn.
 
Wat ik in deze discussie niet terug zie is de tijd en het geld die het kost om de week vantevoren nog even naar verwegistan te rijden om te trainen, en nog even 2sets banden er doorheen te jagen.

Daarom zou een slijtvastere band geen overbodige luxe zijn, zeker omdat veel clubs ook de NOMAC-trend volgen.....

In de 1:1 wordt ook alles gedaan om de kosten te drukken maar wat er niet meer in de motor of windtunnel mag worden gestopt gaat toch ergens anders naartoe.

Ik heb al een grote transporter besteld voor de sponsors tijdens de NK's....haha....maar klopt idd;-)

Hoe je het wendt of keert diegene die er alles voor over heeft zal toch vaak vooraan te vinden zijn.

Klopt helemaal.....

groet,

Eric
 
Back
Top