Traxxas Rustler VXL & XL-5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vanuit de fabriek zal hij nog niet helemaal goed staan gok ik , maar in het boekje moet er op zeker een stukje staan over de slipper , waar hij zit en hoe je hem af moet stellen.

Een brushless motor hoeft niet in te lopen zoals een borstel motor dat wel moet , je kan dus gewoon gaan rijden.
 
Ik heb net even 2 minuten gereden, maar ineens wou hij niet meer rijden, het sturen dee hij nog wel, maar rijden niet. Toen deed ik de kap eraf en knippertje het lichtje van de esc rood.

Wat ik heb gedaan is, alles aansluiten en daarna de knop inhouden tot hij 3 keer knipperde. Zo moet hij volgens mij in de trainingsmode gaan, en dat deed hij ook wel want hij ging niet bepaald snel.

Maar ik denk dat ik de oorzaak wel weet waarom hij ineens niet meer gas wil geven. Ik denk dat hij op de stand staat van lipo's dat hij niet te laag mag.

Maar ik kan op geen enkele mogelijkheid die stand uitkrijgen. Kan iemand mij hierover een uitleg geven.

In de gebruiksaanwijzing staat dat ik hiervoor de knop op de esc 10 sec in moet houden, en dat er dan een geluidje komt. Ik heb de knop al een aantal keer een tijdje ingedrukt gehouden, 10 sec maar ook langer, maar er gebeurt helemaal niks.
 
Is dit ook nodig, als ik nog helemaal niks aan de spur/pinion enzo heb veranderd. Want ik weet totaal niet waar dat ding zit, en het lijkt me dat hij gewoon gelijk normaal gezet is.

Is het aan te raden om gewoon gelijk normaal te gaan rijden, of moet ik eerst heel rustig gaan rijden vanwege het inlopen van de motor?

Slipper clutch stel je in door het dopje van je tandwiel bescherm kastje af te halen en als het goed is zit daar dan een moertje. Die kun je met het "tooltje" dat je bij je auto gekregen hebt vast/los draaien (rechts vast links los).

Het is altijd een beetje uitproberen wat de beste instelling is, voor zover ik weet moet hij niet slippen als je weg rijd maar 100% zeker doe ik dat niet... dus helemaal vast draaien en steeds wat losser tot je merkt dat hij minder hard wegtrekt of een slippend geluid geeft.

Overigens kan het geen kwaad je auto helemaal uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten, kan zijn dat er ergens een schroefje niet helemaal vast zit of wat dan ook.. Maar belangrijkste is dat je uit je hoofd weet hoe je auto in elkaar zit ;)

Edit:

Hoe je de lipo stand uit zet staat in de handleiding van de esc.. deze is wel te vinden op de traxxas site.

Edit2:
To turn Low-Voltage Detection off (NiMH setting):
1. Make sure the LED on the VXL-3s is on and green.
2. Press and hold the EZ-Set button for ten seconds.
The LED will turn off and then light red. Also, a
“falling” musical tone will be emitted from the motor.
3. Low-Voltage Detection is now OFF.
To turn Low-Voltage Detection on (LiPo setting):
1. Make sure the LED on the VXL-3s is on and red.
2. Press and hold the EZ-Set button for ten seconds.
The LED will turn off and then light green. Also, a
“rising” musical tone will be emitted from the motor.
3. Low-Voltage Detection is now ON.
 
Laatst bewerkt:
Ja het staat inderdaad in de gebruiksaanwijzing zoals ik al vermelde.

Maar het probleem is dat hij dan nog niet goed staat. Ik doe het alsvolgt:

Esc is uit, ik hou de knop ingedrukt. Hier gebeurt helemaal niks hoelang ik ook wacht. Als ik na 10 sec de knop los laat gaat hij in 1 van de 3 modes(sport mode/ racemode/ trainingmode).

Dus nou weet ik nog steeds niet hoe ik dat kan voorkomen en ik weet eigenlijk niet eens of dit het probleem wel is.
 
Je moet de esc eerst aan zetten en wachtten tot het groene lampje brand.
Vervolgens het knopje 10 sec ingedrukt houden
En dan gaat het lampje uit en gaat dan weer aan met een rode kleur
Ondersteund door een mooi toontje ;)
 
Ow wacht ik snap hem, ik ga het gelijk proberen.

EDIT: Als ik het knopje ingedrukt houd als het groene lampje al brand, dan gaat hij gewoon uit, en ookal houd ik hem dan nog 10 sec aan, dan gaat hij niet meer aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jij ook al? Zag vanmiddag een Donzi off shore powerboat met een 26CC motor.

Zoiets met een of twee flinke BL motoren zou wel mooi zijn.

Yep yep....
2 mooie BL tjes en dan 6S of meer.......80 Kmh is dan geen probleem, wel de plekken om ermee te varen, vandaar dar er nog geen gekocht is...
Een kennis en zoon hebben er 2, een mono met 1 watergekoelde 26cc en een cat met 2 26cc watergekoelde blokken, dik overde 100 :cool:


Sorry :ontopic:
 
@dennisemaar: Terwijl je auto aanstaat je (volle....erg belangrijk) accu afkoppelen. Hierna weer aankoppelen en volgens de gebruiksaanwijzing opnieuw programeren.
 
Yep yep....
2 mooie BL tjes en dan 6S of meer.......80 Kmh is dan geen probleem, wel de plekken om ermee te varen, vandaar dar er nog geen gekocht is...
Een kennis en zoon hebben er 2, een mono met 1 watergekoelde 26cc en een cat met 2 26cc watergekoelde blokken, dik overde 100 :cool:


Sorry :ontopic:

26cc levert al gouw 4-5 pk dus dat betekend dat je 4000 watt moet produceren. 6 cellen is 22,2 volt dus dan kom je uit op 4000/22,2 = ~180 ampere O.o

Denk dus dat je beter naar de 12s kan gaan kijken bij zulke grote boten ;)
 
Ja ik ga zo weer rijden, en ben net ook al te rijden geweest. Het nadeel is echt de banden, die zijn serieus binnen een week op bij mij.

Kan iemand mij vertellen hoeveel 1 setje voorbanden anaconda, en 1 setje achterbanden anaconda kost? Deze moet ik binnenkort maar bestellen als ik wat vaker wil gaan rijden...
 
Ik heb nog 1 probleempje, ik was net mooi aan het rijden, hierna ging ik naar binnen, ik zou weer rijden. Maar nou deed ineens de stuurservo niks meer, net als toen ik hem uit de verpakking haalde, toen deed hij ook niks. Bijde keren heb ik gewoon de stekkertjes uit de ontvanger gehaald en er opnieuw in gedaan, dan deed hij het wel weer, maar ik hoop niet dat dit nog een keer gebeurt.


En is het ook nog aan te raden om dat andere tandwiel die erbij geleverd word erop te zetten, omdat ik 8,4 volt rijd. Het gaat zo al hard zat, maar met dat andere tandwiel lijkt mij dat hij dan net weer iets beter rijd.


En kan iemand mij vertellen hoeveel 1 setje voorbanden anaconda, en 1 setje achterbanden anaconda kost? Deze moet ik binnenkort maar bestellen als ik wat vaker wil gaan rijden...
Is het trouwens aan te raden om met anaconda banden op een gewone weg te rijden, of moet ik dan nog weer andere banden hebben. Ik rijd dus niet op asfalt maar op een gewone weg met stenen zegmaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En hoe kan ik die slipperclutch goed zetten, en wat is het precies. Want ik kan hierover niks vinden in de gebruiksaanwijzing.

Is dit ook nodig, als ik nog helemaal niks aan de spur/pinion enzo heb veranderd. Want ik weet totaal niet waar dat ding zit, en het lijkt me dat hij gewoon gelijk normaal gezet is.

Is het aan te raden om gewoon gelijk normaal te gaan rijden, of moet ik eerst heel rustig gaan rijden vanwege het inlopen van de motor?

je stelt toch wel heel basic vragen voor iemand die al met Nitro kan rijden...

Zoals bij al die RC dingen geldt de stelling: al doende leert men...

Het is niet omdat er op de doos staat Ready to Run dat je dat echt letterlijk moet nemen, soms KAN het bijvoorbeeld zijn dat de slipper cluts veel te los staat out of the box, en moet je die zelf aandraaien.

En nogmaals, neem gewoon es je manual door, het is echt zodanig opgesteld zodat het aangenaam lezen is, er zijn zelfs TEKENINGEN ;) (als je het engels écht niet machtig bent, vraag dan aan je ouders ofzo raad)

Mbt de ESC, heb je een verschil tss snel en traag knipperen.
Snel knipperen is dat die veel te warm is, dan zet je die effe af en laat je het afkoelen. Maar zal bij jou niet zo zijn aangezien je alles stock laat.

Traag knipperen is als de batterij op is, simpel, je haalt de batterij er uit, je controleert de voltage en dan weet je het direct.

De modussen instellen:
Als het lichtje groen is, dan is de LVC aan, maar dit heb je niet nodig bij NiMh.
(LVC zorgt ervoor dat de auto vertraagt rijdt om te tonen dat de LIPO batterij bijna leeg is...als je namelijk onder een bepaalde grens valt, dan kan je je lipo meestal niet eens heropladen, die LVC verhelpt dat probleem door vervroegt in te grijpen)
Je kan die LVC uitzetten door eerst je ESC aan te zetten, en dan duw je nog eens op de knop maar blijf je hem indrukken tot het lichtje rood wordt + je hoort een geluidje.
TIP: als je overschakelt naar lipo, moet je wel de LVC aanzetten.

Hoe zet je Mode 1 - Mode 2 en Mode 3 aan?
je laat je ESC uit, en in uitgezette stand ga je dan op de knop blijven duwen tot hij aangaat, en dan zal hij 1x rood pinken (= mode 1), 2x rood pinken (= mode 2), 3x rood pinken (= mode 3)
Bij de gewenste mode laat je gewoon los. En geen nood, er is tijd genoeg tss het pinken door om los te laten, en als je te laat losgelaten hebt, kan je gewoon ingedrukt blijven houden, hij herhaalt het aantal keren pinken.
Ik dacht dat trainingsmode (50% vooruit en achteruit) mode 3 was (dus hoe doe je het? ESC staat uit, je blijft hem induwen tot het rode lichtje 3x heeft gepinkt na mekaar. Maar hij zal eerst 1x pinken, dan 2x pinken, die laat je gewoon effe passeren tot hij 3x heeft gepinkt en je laat direct los)

Mbt slipper clutch,
ik rijd op asfalt + met echte asfalt banden en als je de slipper echt niet hard genoeg aanspant bij 3s Lipo, zal je merken dat hij 'doorslipt' de "versnellingen" zullen dan wel draaien en de motor ook enz, maar je auto zal moet moeite vooruitgaan of heel traag, dat is teken dat hij niet genoeg aangespannen staat.
In de manual zie je echt tekeningen van hoe je die slipper moet aanspannen.



Edit: wil je weten hoeveel iets kost, kijk op het internet, we kunnen niet alles bekijken voor jouw hoeveel wat kost, een board is goed voor veel, heel veel, maar we zijn geen winkeliers...

Edit2: je kan kijken op de site van modelsport http://www.modelsport.co.uk/ en daar zoek je maar op anaconda banden, de prijzen staan erbij.
Ben je er zelf niet opgekomen om ZELF eens opzoekingswerk te doen? :)

Edit3: als je bedoelt met stenen, echte KIEZELS, dan raad ik je af om daarop te rijden, heb het ook gedaan, en de wagen is onbestuurdbaar, er is geen grip en de kiezelfs worden werkelijk gekatapulteert tegen je wagen.
Zoek aardeweg, zoek asfalt of zoek gras, whatever, maar vermijd kiezels.
Ik zal later eens een foto posten van mijn FLM (is aluminium) achterarmen en de impact die de kiezelsteentjes op die armen heeft gehad, er zijn werkelijk putten in die armen :o
 
Laatst bewerkt:
Bij nitro was er ook altijd wat met mijn ontvanger/servo's/zender aan de hand. Maar dit was veel simpeler dan deze brushless gedoe.

Maar ik ben er al een heel eind achter hoe die esc werkt en heb de manuel echt al tig keer door gelezen.

Dus die modussen en profielen was ik, zoals ik al had gemeld, al achter voordat jij dit bericht postte.

En de slipperclutch, ik heb gister de auto een eindje uit elkaar gehad en snap nu wel aardig hoe hij werkt, en ik snap wel dat je dat ding wat aan moet draaien. Maar wanneer hij goed staat dat weet ik echt niet, want er staat iets over dat hij helemaal dicht moet, en dan minstens 1/2 slag open. Maar toen ik eraan draaide stond hij al muurvast, dus ik denk dat hij helemaal dicht staat, maar dit lijkt me niet logisch.

Anaconda banden: eigenlijk bedoel ik hoeveel ze kosten in de modelbouwwinkel, omdat ik binnenkort daar toch nog even heen moet, maar dan wou ik gelijk een wheelie bar en anacondabanden meenemen denk ik.

Met stenen bedoelde ik geen kiezel, ik heb hier geen asfalt in de buurt, maar wel gewone weg, zeg maar zo: http://www.blauhus.nl/aangezicht/straat/straat08.jpg

Dat bedoel ik daarmee, zouden anaconda banden geschikt zijn om hierop te rijden?
 

Misschien deze eens bekijken, is al eerder gepost dacht ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar heb ik helemaal niet aan gedacht, maar is wel handig, ik zal hem vanmiddag gelijk even bekijken.
 
En de slipperclutch, ik heb gister de auto een eindje uit elkaar gehad en snap nu wel aardig hoe hij werkt, en ik snap wel dat je dat ding wat aan moet draaien. Maar wanneer hij goed staat dat weet ik echt niet, want er staat iets over dat hij helemaal dicht moet, en dan minstens 1/2 slag open. Maar toen ik eraan draaide stond hij al muurvast, dus ik denk dat hij helemaal dicht staat, maar dit lijkt me niet logisch.

Anaconda banden: eigenlijk bedoel ik hoeveel ze kosten in de modelbouwwinkel, omdat ik binnenkort daar toch nog even heen moet, maar dan wou ik gelijk een wheelie bar en anacondabanden meenemen denk ik.


brushless is electro en is sowieso gemakkelijk dan nitro-gedoe, als je het moeilijk vind is omdat je er gewoon nieuw in bent, in dit geval verbaas het me niet aangezien je de manual lezen al lastig vind, maar eenmaal je het door hebt, zal je zien dat brushless niet meer is da een batterij aansluiten, de ESC induwen en that's it basically.

Nitro, is vullen, trekken, constant afstellen, vullen, trekken etc.

OT:
het is de bedoelilng dat de slipper zodanig is afgesteld dat hij minimaal nog slipt, want als hij helemaal vast staat is dat niet goed voor de internal gearings, hoe kan je checken of hij minimaal slipt?
Er zijn manieren en 1 ervan is door de spur vast te houden (met een hand- of zakdoek ofzo) en dan om de wagen proberen vooruit de rijden. Als je de wagen heel gemakkelijk zonder weerstand kunt vooruit duwen, is er te weinig grip op de slipper.
Als de achterbanden gewoon slepen zonder te draaien staat hij te vast.
(pas op, of asfalst beter te vast dan te los, zal je wel merken)

en die anaconda banden werken PERFECT op die ondergrond, zet je slipper maar al redelijk vast voor die ondergrond
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top