De nieuwe honey Bee FP

Hoi, Allen.
Ik heb vandaag ook een nieuw HB V2 binnengekregen.
Hij is wel veel groter als ik verwacht had. Binnen hooveren zal er voorlopig niet in zitten :turn-l:
Alles tot nu gelukt.. wat uitgebalanceerd, trainingkit eronder. Al duurde dat wel even, zo zonder handleiding. batterijen opgeladen en ja hoor, Hij vliegt.
Maar toch enkele vraagjes als het mag:

kan ik met universele silicone olie de radertjes wat inpuiten of is dit af te raden omdat dit mss invreet?
Over de transmitter: Ik heb hiervoor met een coax 3 kanaaltje gevlogen.
en ik ben dus gewend om links en recht draaien met de rechter knop.
bij een 4 kanaal zit die natuurlijk links bij de gas. (staartrotor)
Dit is wel verwarrend. Kan ik die draaien en links en rechts hellen verwisselen ? of wordt dit afgeraden?
Waarvoor dient die schakelaar rechtsboven op de transmitter? Er gebeurt niet veel als ik er aankom.

groetjes.
 
Gefeliciteerd met je Bee. Ga je veel plezier aan beleven.

Ik heb in het begin een HBFP leer vliegen boekje aangeschaft, dat heeft me een mooi en geholpen en ik heb er soms nog wel even in te kijken. Er staan oefeningen in en reparatie tips enzo.

Best een aanrader :)
 
Tip oplaadbare batterijen in de transmitter.

Hoi Martin

Ik gebruik zelf ook oplaadbare (boven & onder de 2000Ma).
Met 1 setje trek ik net 2 a 3 LiPo's oefentijd.
Niet echt super, heb je een mega goede batterijen tip?

Een tijdje terug heb ik Hier iets gelezen over oplaadbare batterijen in de transmitter.
Inderdaad leveren die standaard 1.2 V. Met een beetje geluk 1.3 V.
Maar je kan deze ook 'overladen'.
Dit doe je met een druppellader. (geen snellader)
Ook mag hij geen beveiliging hebben. Dus een goedkoop moddelltje zoals de memorex pocket charger. Oplaadtijd stopt dus wanneer je hem uit het stopcantact trekt.
Die hebben een gemiddelde laadtijd van 11 uur voor AA en AAA batteren.
Als je nieuwe oplaadbatterijen koopt, steek je deze daar onmiddelijk in. Ik heb er toen in de Aldi gekocht (2300 mAh vn topcraft).
Lekker warm laten worden en ik had een uitgangsspanning van 1.42 V.
En dit blijft zo. Mijn batterijen leveren nog altijd 1.42 V na 25 keren te hebben opgeladen.
Ik heb ze nu in mijn esky transmitter en ze geven 3 a 4 ledjes.
Na 4 lipo's staat hij nog altijd op 3 ledjes. Hij mag tot 2 zeker ?
Ja, ik heb hem nog maar pas. Dus ik vermoed dat ik wel een 8 tal keren kan vliegen met ze.
Toch beter dan telkens nieuwe te moeten kopen, niet? ;)

Groetjes, stef.
 
Ik heb zonet gezien dat nuttcase ook een part 4 en 5 van zijn beginnersguide FP V2 online heeft gezet.
die stond er een paar dagen geleden nog niet op.
Altijd leuk om die overenthousiaste kerel bezig te zien ;)

Maar dat stuk over de trainingkit vond ik wel interessant. Ik ga hem ook eens met die colsonbandjes vastmaken i.p.v. de stanaard clips. Die schieten toch de hele tijd los.
 
Over de transmitter: Ik heb hiervoor met een coax 3 kanaaltje gevlogen.
en ik ben dus gewend om links en recht draaien met de rechter knop.
bij een 4 kanaal zit die natuurlijk links bij de gas. (staartrotor)
Dit is wel verwarrend. Kan ik die draaien en links en rechts hellen verwisselen ? of wordt dit afgeraden?
Waarvoor dient die schakelaar rechtsboven op de transmitter? Er gebeurt niet veel als ik er aankom.

Hoi,

hier een overizcht van de gangbare mode's waarme men vliegt:

stickmodeku3.jpg


Jij wil, als ik je goed begrijp, mode 4 vliegen ? Ik weet niet of dat wel zo'n verstandige keuze is ... Mocht je verslaafd raken aan deze hobby (wat heel goed mogelijk is :) ), dan zou het best mogelijk zijn dat les krijgen op een club niet mogelijk is in mode 4. Voor zover ik weet vliegen de meeste clubs in mode 1 en mode 2. Vantevoren even informeren misschien ?

De zender is goed om te bouwen van de ene naar de andere mode, ik heb zelf een tijdje geleden een tutorial geschreven met foto's. Mocht je belangstelling hebben dan kan ik je die wel mailen ? Laat maar weten.

De schakelaar rechtsboven is de trainer-switch. Je kan met twee zenders en een kabel een soort "dubbele bediening" instellen om les te kunnen geven / krijgen. Als je die schakelaar ingedrukt houdt heeft de 2e zender de bediening, zodra je loslaat heb je zelf weer de bediening.

Grtz,
Menno
 
Ja, die mag je altijd mailen naar stefanm667@msn.com
ik zou inderdaad mode 4 willen willen proberen.
maar zoals je zegt, is het misschien onverstandig omdat het hele wereldje mode 2 of 1 gebruikt.
maarja.. Ik wil het toch eens proberen. ik ben nog maar pas bezig en kan nog makkelijk terug omschakelen indien nodig.

I.v.m. de trainingkit :
Ik heb zelf een goede oplossing gevonden om deze te monteren zodat hij niet meer losschiet tijdens een onzachte landing.
Ik heb lang gezocht op internet en eigenlijk niets gevonden behalve die laatste beginnersgide van nuttcaze.
Maar ik vind de mijne net iets beter :worship:
Heb er 2 lipo's op gedraaid en toch een een 10-tal onzachte landingen mee gedaan (niet met opzet) en hij verroerde geen vin.

Ik zal wat foto's nemen en hier plaatsen (vermits hij van toepassing is op de honeybee).

stef.
 
8acc7df4749c8940ac37cfcb2a945a47.image.250x187.jpg
7774bcf8a1d298a916596b6a7d6e28d6.image.250x187.jpg

Deze 2 metal upgrades sinds paar weken. Bevalt me best.... gaat niet meer stuk hé :cool: Had thans schrik voor de (nog) plastieken verbindingsstukjes, maar ook daar nog geen stuk van.

Nog enkele upgrades op het programma. Vliegen lukt al aardig, alles valt of staat met een stabiel afgestelde heli.

197b5606e8a101aa5caf89ee6fec45aa.image.250x187.jpg

Iemand ervaring met deze blades? Xtreme Wooden blade 225mm-08 degree

Bestaan ook in 10 degree, zal meer lift geven? Maar belast motor ook meer veronderstel ik.
 
Ik ben van plan om nog een batterij bij te halen want vind 2 accu's net te weinig om goed te leren...

moet het echt 800mah zijn of kan 1100 of 2100 vb ook of worden die te zwaar of is daar geen verschil in?

mvg.

ps: ik ben mijn ez xp en ook de flybar met de bijhorende paddles. en moet zeggen dat het veel fijner vliegen is...

tips wat ik ook nog kan geven:

- ik bevestig de lipo met klitteband en dit werk veeeel beter als wat ze in de doos stoppen...

- ook heb ik in de canopy met een tang voor gaatjes te knippen in riemen enz op de plaats van waar de motor staat een 13 tal gaatjes geknipt zodat de motor niet zo rap heet word.


- en het trainingkruis hang ik ook vast zoals nuttcase maar dan span ik het middelste stuk naar boven zodat de helli nog meer veert op de grond. en de tailvin de grond ook niet raakt zodat die ook minder stagen krijgt bij oefening laag bij de grond.


grts
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

wat betreft je Lipo vraag: het gaat meer om het gewicht van de Lipo in dit geval. Als je een te zware Lipo er in stopt, krijg je je zwaartepunt niet meer in orde :)

1100 mAh zal, als het gewicht een beetje in deb buurt van de originele Lipo zit, geen problemen hoeven geven.

Meer mAh zou ook wel kunnen, geeft langere vliegduur, maar zoals gezegd zijn dat soort Lipo's vaak te zwaar.

Hoe meer gewicht je mee naar boven moet nemen, hoe zwaarder de motor belast wordt ...

Grtz,
Menno
 
Nog enkele upgrades op het programma. Vliegen lukt al aardig, alles valt of staat met een stabiel afgestelde heli.

197b5606e8a101aa5caf89ee6fec45aa.image.250x187.jpg

Iemand ervaring met deze blades? Xtreme Wooden blade 225mm-08 degree

Bestaan ook in 10 degree, zal meer lift geven? Maar belast motor ook meer veronderstel ik.

Ik weet er niet veel van af, dat als eerste.
Stock blades zijn ongeveer 12 graden zijn.
Minder pitch is volgens mij dat je voor de zelfde lift de wieken harder moet laten ronddraaien.
Dus meer pitch is dan anders om. Minder toeren voor zelfde lift.

Ook heb ik begrepen van de Xtreme website dat die 8 & 10 degrees zijn voor een upgraded mainmotor.

De fiber inforced bladen kunnen prima op een standaard Bee. Tracken goed, pitch rond 11% in mijn geval. Iets hogere headspeed en kleine aanpassing aan proportioneel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook die fibers van extreme besteld, samen met de mainmotor 380 van extreme. eens benieuwd wat dat gaat geven.
Op de foto kan ik niet goed zien hoe je je trainingkit hebt, twan.
Ik heb een variante op die van nutcaze die denk ik beter is, maar ik kan die foto's hier niet publiceren.

Maar ik zit met een ongelooflijk vibratie probleem.
als ik opstijg tot ongeveer een metertje, begint hij ongelooflijk door elkaar te shaken zodat ik genoodzaakt ben terug te landen. (als dat nog proper lukt)
als ik hoger vlieg (meer toeren) verdwijnt het weer even.
Gezien ik nog aan het leren hoveren ben, is dit wel vervelend.
Ik vind het probleem echt niet.
het ligt niet aan de tracking of de balans. ook niet aan de trainingkit want zonder had hij het ook.
gain en proporties bijgesteld. ook niet.


iemand ideeën?

stef.
 
Beste Stef (uit mijn buurt blijkbaar),

enkele tips:

heb je je main blades uitgebalanceerd? (Nuttcase heeft hier filmpje over, ik zet gewoon 2 glazen langs elkaar, laat balanceren en pas met doorschijnende plakband aan)

Is de hoofdas niet een beetje krom?

Allebei dingen die ikzelf al heb meegemaakt, vandaar ;-)
 
Hey Torgal,
woon je ver van Hasselt?

De balancing is echt wel goed hoor. Dat heb ik gedaan met die glazen.
Heb ook al eens nieuwe bladen getoken maar het gaat niet weg.
De mainshaft heb ik ook gecontroleerd maar die is wel vrij recht.
Het is wel zo als de bladen getracht heb, dat het beter gaat. maar echt weg is het niet.
De paddles staan ook perfect.
Ik vermoed dat het door de mainmotor komt.
Ik heb een nieuwe besteld alsook bladen van extreme.
eens zien wat dat geeft.

groetjes
 
"De mainshaft heb ik ook gecontroleerd maar die is wel vrij recht." Klinkt niet 100% en dat moet hij wel (bijna) zijn.

Ook al gekeken of de nieuwe motor niet te strak op het tandwiel staat? Tandwielen zijn nooit 100% rond.

Zit de bladhouder goed in de rotorhead?
 
Je hoofd-as moet wel recht zijn natuurlijk, niet recht is trilling.

Gisteren had ik ook een trilling, hoofd as leek recht totdat ik hem op een glazen plaat legde met een verse er naast. Afin as vervangen en mijn Bee is weer trillingsvrij en rete stabiel.

Al is het een FP het blijft ook een helicopter waarbij alles staat of valt met een juiste afstelling en hele onderdelen. Staat alles goed en is alles heel dan is de heli ook okee :)
 
De flybar en paddle's uitgelegd

Ik krijg nog al wat vragen over de flybar en effecten als je die aanpast. Hieronder de uitleg.

Bij een fixed pitch helikopter zijn de paddle's verantwoordelijk voor het sturen (nick en roll) van de helikopter. Als reactie op de stuurbeweging (de rechter stick op je zender bij mode 2) kantelt de ‘swashplate’ en als gevolg daarvan de flybar met de daaraan gemonteerde paddle’s in bedoelde richting. De hefrotorbladen volgen op hun beurt die kanteling. Deze constructiestaat ook wel bekend onder de naam ‘Hiller control system’.


In feite werkt de combinatie van flybar en paddle’s als een gyroscoop. Even twee voorbeelden om één en ander duidelijk te maken.
  • Maak een gewicht (stevig) vast aan het eind van een stuk touw, neem het andere eind in je hand en draai het geheel redelijke snel boven je hoofd rond. De combinatie van touw en gewicht draait als een disk rond. Hoe sneller je draait hoe vlakker de disk wordt. Als je probeert de disk te kantelen merk je dat dit niet zo makkelijk gaat. Het gyroscopisch effect zorgt er namelijk voor dat de disk in principe in één vlak blijft draaien. Hoe zwaarder het gewicht is (bij dezelfde draaisnelheid) hoe moeilijker het kantelen gaat. Niet alleen het gewicht maar ook de lengte van het touw heeft effect. Hoe langer het touw hoe sneller het gewicht door de lucht scheert en omgekeerd, bij dezelfde draaisnelheid. Bij een langer touw neemt tevens de kracht die je nodig hebt om het gewicht met dezelfde snelheid te kunnen ronddraaien;
  • Ga als passagier in een snel rijdende auto zitten, draai het raampje open en steek je arm naar buiten waarbij je je hand horizontaal houdt en je arm stijf. Je voelt de kracht van de wind op je hand. Draai nu je hand een beetje. Onmiddellijk merk je dat je arm naar boven of beneden wordt gedrukt. Hoe groter je hand is hoe sterker het effect zal zijn.

Uit bovenstaande kun je afleiden dat je de snelheid waarmee de flybar reageert op de besturing als volgt kunt beïnvloeden:
  • Wil je een snellere reactie dan kun je:
    • het gewicht van de paddle’s verlagen;
    • het oppervlakte van de paddle’s vergroten;
    • de lengte van de flybar vergroten.
  • Wil je een tragere reactie dan kun je:
    • het gewicht van de paddle’s verhogen;
    • het oppervlakte van de paddle’s verkleinen;
    • de lengte van de flybar verkleinen.

Uit bovenstaande kun je ook afleiden dat het belangrijk is de paddle’s
  • evenwijdig aan elkaar te monteren met de voorkant in de draairichting van de hefrotorbladen;
  • evenwijdig aan de de swatchpate te plaatsen;
  • op dezelfde afstand van de mainshaft te plaatsen.
Een nadeel van het Hiller control systemis dat de hefrotorbladen de flybar met enige vertraging volgen. Hierdoor is de besturing niet erg direct. In feite moet je voorzien wat er gaat gebeuren, en daarop reageren.

Groeten
Martin
 
je as moet echt recht zijn want ik had dus ook een krome as je kon het bijna niet zien ook niet op een glazen plaat maar het was genoeg om mn heli keer op keer te laten chrasen

groet tom
 
Wil je een snellere reactie dan kun je:
    • het gewicht van de paddle’s verlagen;
    • het oppervlakte van de paddle’s vergroten;
    • de lengte van de flybar vergroten.
  • Wil je een tragere reactie dan kun je:
    • het gewicht van de paddle’s verhogen;
    • het oppervlakte van de paddle’s verkleinen;
    • de lengte van de flybar verkleinen.
Duidelijk en goed stuk Martin. Maar ik heb altijd de indruk gehad dat, wanneer je de flybar langer maakt, de reactie vertraagt. Sneller wordt die (volgens mij) wanneer je de flybar korter maakt.
Denk aan een wiel op een as. Als je het wiel draait en vervolgens wilt gaan kantelen, zal dat met een klein wiel makkelijker gaan dan met een groot wiel. Dat impliceert dat de reactie sneller zal zijn omdat het makkelijker is om de flybar te kantelen. Correct me if I'm wrong...

Willem.
 
Duidelijk en goed stuk Martin. Maar ik heb altijd de indruk gehad dat, wanneer je de flybar langer maakt, de reactie vertraagt. Sneller wordt die (volgens mij) wanneer je de flybar korter maakt.
Denk aan een wiel op een as. Als je het wiel draait en vervolgens wilt gaan kantelen, zal dat met een klein wiel makkelijker gaan dan met een groot wiel. Dat impliceert dat de reactie sneller zal zijn omdat het makkelijker is om de flybar te kantelen. Correct me if I'm wrong...

Willem.

Willem
Dat laatste is wel waar, maar de kracht op de paddle is veel minder. Teken maar eens een kleine en een grote cirkel. Dan zie je dat de afstand over de grote cirkel veel langer is en dus de omloopsnelheid van de paddle sneller, en dus heb je een snellere reactie. Alles heeft echter zijn (nog niet door mij ontdekte) grenzen. Volgens mij heb ik het dus goed, maar ben altijd in voor meer ideeen hierover. Schite allemaal eens!

Groeten
Martin
 
Back
Top