De beiden rompen zijn grof klaar. Nu moeten ze komen weer in de definitieve vorm geschuurd worden. Hier en daar zit de piepschuim nog behoorlijk dik. De platen die op de romprug zijn aangebracht zijn plaatselijk wel 8 cm dik. Hier wordt weer een deel vanaf geschuurd om de ronding in het toestel te brengen.
Vandaag gewerkt aan de nieuwe kielvlakken. Deze worden zoals eerder gezegd opnieuw gemaakt om ze afneembaar te maken. Door ze afneembaar te maken wordt het transporteren een stuk eenvoudiger. Om een sterk kielvlak te krijgen zijn ook deze uit piepschuim gesneden.
Nadat de kielvlakken waren gesneden zijn er buisgaten in het piepschuim gesneden. Hierin worden aluminiumbuizen van 12mm ingelijmd.
De kleine buis moest vanuit de losse hand, dus zonder spant, worden gesneden maar dat ging prima. Iets nawerken met een ronde vijl en het paste perfect.
In ieder kielvlak komen twee aluminiumbuizen. Op onderstaande foto zijn de buizen in het piepschuim aangebracht. Voor de duidelijkheid heb ik identieke buizen (voor het plaatje) op de piepschuim kern gelegd.
De voorste buis wordt tegen de neuslijst gelijmd en de achterste heeft een triplex spant gekregen om het uitbreken tegen te gaan.
Na het beplanken wordt het richtingsroer uitgesneden. Aan de onderzijde wordt tussen de buizen nog een servocompartiment ingebouwd voor de aansturing van het richtingsroer.

Vandaag gewerkt aan de nieuwe kielvlakken. Deze worden zoals eerder gezegd opnieuw gemaakt om ze afneembaar te maken. Door ze afneembaar te maken wordt het transporteren een stuk eenvoudiger. Om een sterk kielvlak te krijgen zijn ook deze uit piepschuim gesneden.
Nadat de kielvlakken waren gesneden zijn er buisgaten in het piepschuim gesneden. Hierin worden aluminiumbuizen van 12mm ingelijmd.


De kleine buis moest vanuit de losse hand, dus zonder spant, worden gesneden maar dat ging prima. Iets nawerken met een ronde vijl en het paste perfect.
In ieder kielvlak komen twee aluminiumbuizen. Op onderstaande foto zijn de buizen in het piepschuim aangebracht. Voor de duidelijkheid heb ik identieke buizen (voor het plaatje) op de piepschuim kern gelegd.

De voorste buis wordt tegen de neuslijst gelijmd en de achterste heeft een triplex spant gekregen om het uitbreken tegen te gaan.

Na het beplanken wordt het richtingsroer uitgesneden. Aan de onderzijde wordt tussen de buizen nog een servocompartiment ingebouwd voor de aansturing van het richtingsroer.