Het grote FPV (First person view) draadje.

dan pak ik die voor het vlieggedeelte en dan een lichtere 3s voor het fpv
gedeelte of kan ik het allebei op dezelfde aansluiten?

Als je een ImmersionRC 500mW 2.4GHz Tx hebt gekocht kan alles op één LiPo, daar is deze zender namelijk voor bedoeld. Als je twee LiPo's gebruikt heb je (zoals eerder besproken in dit topic) je foutkans verdubbeld.

http://www.immersionrc.com/datasheets/500mw_tx_datasheet_05_09_2008.pdf

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
dan pak ik die voor het vlieggedeelte en dan een lichtere 3s voor het fpv
gedeelte of kan ik het allebei op dezelfde aansluiten?

hallo Dave,

zoals je al hebt kunnen lezen aan de reacties zou die 3s lipo prima zijn. alleen moet je inderdaad zoals aangegeven je CG in de gaten houden (center of gravity). ik vermoed dat de kist nu iets te zwaar op de neus gaat worden. dit is ook de rede waarom ik niet zwaarder ga dan die 3s 22C 2500mAh. deze balaceert de kistjes hier perfect uit. De lipo is ook niet te groot zodat je nog iets kunt schuiven T:W:L = 25mm : 34mm : 104mm

Zoals Sander al aangaf is de dikkere motor een goede voor je. Voor mijn (oude) protech skyraider of ook wel genaamd parkfun fusion gebruikte ik altijd een buitenloper omdat deze perfect paste in de motorgodel zonder aan te lopen. Deze was ook wel 3200KV maar dat beetje extra purrie heeft me toch menigmaal uit rare situaties gered. Niet dat je er constant op zat te vliegen. Wel leuk af en toe zo'n jankende motor ;)
Ik heb hier ook voldoende standaard 4,7 x 4,7 propjes liggen, en ook 5 x 5 (standaard cloudsfly) om gewoon eens te kijken.

Maar goed, je leest hier voldoende mogelijkheden om goed aan de slag te gaan.
 
Laatst bewerkt:
@ sander

wat vind je trouwens van die nieuwe googles met Oled van iTheather 50
zie ebay nr 230431301131

is dat wat of wordt daar ook al aan gewerkt?
 
Zoals Sander al aangaf is de dikkere motor een goede voor je. Voor mijn (oude) protech skyraider of ook wel genaamd parkfun fusion gebruikte ik altijd een buitenloper omdat deze perfect paste in de motorgodel zonder aan te lopen. Deze was ook wel 3200KV maar dat beetje extra purrie heeft me toch menigmaal uit rare situaties gered. Niet dat je er constant op zat te vliegen. Wel leuk af en toe zo'n jankende motor ;)

Nou nee, dan lees je verkeerd. Een dergelijke motor werkt alleen met een kleine prop op een 3S LiPo zoals ik al aangaf. Dit is niet erg efficient en ook nog eens luidruchtig. Als je op 1/2 of 1/4 gas vliegt dan gaat dat natuurlijk wel, maar als je zoekt naar een goede combinatie tussen vliegduur en snelheid is dit niet zo'n beste combinatie. Vooral omdat de EasyStar nogal wat drag heeft en dus meer geholpen is met een grotere prop. Een kleinere prop overtrekt al gauw en levert dan geen extra thrust meer maar maakt wel een hoop herrie. Daarnaast is een kleine prop vrijwel geheel verscholen achter de romp en het motorcompartiment, wat ook de efficientie niet ten goede komt.

Dus nogmaals, een prima combinatie voor een EasyStar is een 2200kV binnenloper met 28mm diameter en een 6x4 APC-E prop in combinatie met een 3S/2200/20C LiPo. Dit past zonder aanpassingen in het motorcompartiment van een EasyStar en geeft een prima vliegduur en snelheid.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
@ sander

wat vind je trouwens van die nieuwe googles met Oled van iTheather 50
zie ebay nr 230431301131

is dat wat of wordt daar ook al aan gewerkt?

Grapje zeker? 320x240 resolutie, da's anno 2010 toch geen acceptabele resolutie meer?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
@Sander:

Jij had de romp van je Easystar afgewerkt met glasmat en dat zag er perfect uit! Nou ben ik dus ook wat aan het rondkijken voor die glasmat, maar zie door de bomen het bos niet meer. Er wordt vaak aangeraden om zogenaamde kepermat te gebruiken voor rompen omdat dat beter te vormen is, maar kan niet vinden waar dat te verkrijgen is.

Is dit bijvoorbeeld wat? https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artikeleninformatie.php?artikelcode=GR6005
Waar haal jij je glasmat en hoe verwerk je dat spul eigenlijk?
 
@Sander:

Jij had de romp van je Easystar afgewerkt met glasmat en dat zag er perfect uit! Nou ben ik dus ook wat aan het rondkijken voor die glasmat, maar zie door de bomen het bos niet meer. Er wordt vaak aangeraden om zogenaamde kepermat te gebruiken voor rompen omdat dat beter te vormen is, maar kan niet vinden waar dat te verkrijgen is.

Is dit bijvoorbeeld wat? https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artikeleninformatie.php?artikelcode=GR6005
Waar haal jij je glasmat en hoe verwerk je dat spul eigenlijk?

Die glasmat lijkt me prima, is vergelijkbaar met die van RCTechnics.

Verwerking is simpel, al doende leert men, maar eerst moet je wat voorbewerking doen.

Wat heb je nodig:

25 -40 gram/m^2 glasmat
Polyurethaan parketlak op waterbasis (transparant)
Kleine rechte roller (5cm) voor lakverf
Plastic of glazen bakje om de lak in te doen
Schilderstape, bij voorkeur blauw (voor 't contrast)

1) Plak het deel van de romp dat je wilt glassen af met schilderstape, de lijnen die je zet worden later de lijnen waarlangs je de glasmat afsnijdt.
2) Schuur de romp op tot aan de schilderstape met korrel 240 of fijner schuurpapier, de hele romp moet mat zijn en mag nergens meer glimmen. Nat gaat dit overigens beter dan droog, dus je kunt 't best waterproof schuurpapier nemen en 't schuurpapier vochtig maken.
3) Neem de romp af zodat deze droog is.
4) Leg de romp neer met de kant die geglast moet worden naar boven, zorg dat deze stevig ligt en niet om kan vallen.
5) Drapeer de glasmat over romp en knip deze op maat zodat er aan elke kant van de schilderstape een paar cm overblijft, trek de glasmat strak zodat de rimpels er globaal uit zijn.
6) Giet wat lak in een bakje, rol de roller erin en zorg dat deze verzadigd is met lak.
7) Rol vanuit 't midden in lange halen over de romp, als alles glad en egaal is rol dan naar de zijkanten toe.
8 ) Rol over de schilderstape heen, maar zorg dat de romp aan de andere kant niet 'nat' wordt. Rol eventuele bobbels en vouwen eruit met een kruislinkse beweging.
9) Laat de lak drogen, eventueel kan je met een föhn 't droogproces versnellen, zonder föhn duurt dit meestal een minuut of 20, met föhn een minuut of vijf.
10) Herhaal dit een keer of 5 á 6 totdat de glasmat helemaal dicht zit met lak en er geen weefstructuur meer zichtbaar is.
11) Snij met een X-acto of breekmes de glasmat weg langs de schilderstape, verwijder de schildertape met de daaraan vast geplakte resten glasmat.
12) Roller en bakje reinigen met water, idem voor eventuele vlekken.
13) De romp is nu klaar voor gebruik!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Sander, ik ben niet bij de meet-dag geweest maar kan je misschien een fotootje plaatsen van je geglasde romp? Polyurethaan parketlak op waterbasis met glas is voor mij compleet nieuw. Dit moet een super idee zijn om ronde schuimdelen te kunnen verstevigen.

MVG Robert.
 
Ik begin nu toch redelijk g**l te worden op die fatshark bril met ingebouwde ontvanger.
Maar een paar dingen zijn me nog niet duidelijk .
welke ingangen/uitgangen heeft die bril ,en zijn de 4 kanalen die je kan kiezen het zelfde als van de verkrijgbare 2,4 sets in de winkel .
Ik heb namelijk nog een kamera met ingebouwde zender en lipo[zelfde als sven heeft ]

Dan kan ik met een aankoop van een bril al even ruiken aan het vliegen met bril .
Groeten wiebe.
 
welke ingangen/uitgangen heeft die bril

AV in/AV out, koptelefoon en uiteraard een SMA antenne aansluiting. De AV in/AV out wordt gedeeld over één aansluiting en is in/out afhankelijk van de keuzeschakelaar op de bril.

zijn de 4 kanalen die je kan kiezen het zelfde als van de verkrijgbare 2,4 sets in de winkel.

Niet altijd, de frequenties voor videokanalen in de 2.4GHz band liggen namelijk niet vast, iedere fabrikant is dus vrij een bepaalde kanaalindeling te kiezen. In de praktijk heeft de PLL in Fatshark ontvanger voldoende bandbreedte om ook af te stemmen op kanalen die een paar MHz naast de door de ImmersionRC 2.4GHz 10mW zender ondersteunde kanalen liggen. De kanalen gebruikt door de Fatshark ontvanger en de meegeleverde 10mW 2.4GHz zender zijn: CH1: 2414MHz, CH2: 2432MHz, CH3: 2450MHz en CH4: 2468MHz.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Als ik google mag geloven, en jij dat je dezelfde Bulletcam als Sven hebt:mrgreen:, dan zijn dit je frequenties waar tussen je kunt kiezen:

ISM 2400MHZ~2483MHZ
CH1:2414MHZ
CH2:2432MHZ
CH3:2450MHZ
CH4:2468MHZ

Volledig compatible met fatshark?..Hmm..

Zoek even je type op, dan kom je in ieder geval niet voor verassingen te staan:)
 
Update:

Vandaag heb ik via een bekende een nummer kunnen krijgen van de redacteur van "De gelderlander". Ee advertentie schoot niet op, omdat dit een paar hondert euro zou kosten?hmm.. Dus de stoute schoenen aangetrokken, en deze man gebeld. Ik heb hem kunnen overtuigen om een advertentie te plaatsen, na het hele verhaal verteld te hebben. Hij belde mij direct terug, en wilde meer dingen van het vliegtuigje weten:mrgreen:
Morgenochtend staat er als een goed is een advertentie in de grote krant, dus dan maar duimen, duimen en nog eens duimen....

Goed, dit wilde ik toch nog even delen:mrgreen:
 
Goed, ik heb me gisteravond en vanochtend even kwaad gemaakt en de Nemo FPV in elkaar gezet. Ik heb daarbij één en ander iets anders aangepakt dan Remy.

nemo_fpv_001.jpg


Bovenstaande foto geeft hopelijk een goede indruk. Het is een tweemotorig model geworden met twee 3500kV binnenlopers, ieder voorzien van een 5x5 prop en z'n eigen 10A regelaar.

nemo_fpv_002.jpg


De camera (een KX-131) is verstopt in de neus en zit vast aan 't neuskapje dat d.m.v. twee neo magneten en twee U-vormige stukken blik verlijmd in de romp op z'n plek blijft zitten.

nemo_fpv_003.jpg


Normaliter heeft de Nemo een motor in de neus, daarmee is 't zwaartepunt gemakkelijk goed te krijgen. In dit geval moest ik een opening voor de LiPo (2S/1300) uitsnijden in de neus zodat 't zwaartepunt klopt met de originele Nemo.

nemo_fpv_004.jpg


De stuurvlakken in de staart heb ik vervangen door 6-mm depron, voorzien van glasvezeltape rondom voor de stevigheid. Anders zitten er binnen de kortste keren allerhande butsen en inkepingen in 't depron en da's zonde.

nemo_fpv_005.jpg


Ook de rolroeren heb ik vervangen door depron, en ze gelijk iets groter gemaakt. Daarbij heb ik ook nog een 8x1-mm stuk CF platstaf in de vleugel gelijmd, zodat deze wat minder doorbuigt.

nemo_fpv_006.jpg


Op bovenstaande foto is goed te zien dat er per rolroer één servo is gebruikt (HXT900) en dat de motoren onder de vleugel zijn gemonteerd en vastzitten met een tweetal tie-wraps. Ik doe dit bewust zodat de tie-wraps 't breekpunt zijn en dus niet de hele motormount uit de vleugel scheurt.

nemo_fpv_007.jpg


Het originele batteriecompartiment heb ik dichtgelijmd met een stuk EPP, zodoende zorgt dat niet voor extra luchtweerstand en komt er ook geen rotzooi in. Het landigsgestel laat ik voorlopig even zitten, het ziet er wel leuk uit zo met de iets grotere foam wielen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Sander, ik ben niet bij de meet-dag geweest maar kan je misschien een fotootje plaatsen van je geglasde romp? Polyurethaan parketlak op waterbasis met glas is voor mij compleet nieuw. Dit moet een super idee zijn om ronde schuimdelen te kunnen verstevigen.

MVG Robert.

Robert,

Ik hoop dat onderstaande foto's e.e.a. verduidelijken. Dit is m'n werkpaard EasyStar, anderhalf jaar oud en inmiddels ruim 500 uur gevlogen en nog als nieuw. Door de glasmat op de onderkant is 't elapor schuim niet zo kwetsbaar meer en volstaat normaliter een vochtige doek om prut en ander vuil er vanaf te vegen.

ez_fpv_001.jpg


ez_fpv_002.jpg


ez_fpv_003.jpg


Op de laatste foto zie je goed de overgang tussen glasmat en elapor schuim. Ook duidelijk te zien is dat ik de neus van de EasyStar van een glasmat heb voorzien.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
 
Ziet er weer perfect uit die Nemo. En dat in een avond en ochtendje knutselen, petje af! Ben benieuwd hoe die vliegt. Kun je straks met Remy achter mekaar aanhobbelen. :)

Is het trouwens niet zo dat door die afwerking met glasmat het lastig wordt om eventuele schade te repareren?
 
Dat is wat het ding zo leukt maakt. Een goede prijs, zo klaar, en vliegt prima, welk weer dan ook :mrgreen:

Sander geweldig man:). Ziet er weer goed uit. Ideaal dat je 2 motortjes gebruikt. Ik had mijn moest mijn motortje in een achterlijk hoek zetten, om het ding bij gas enigszins rechtdoor te laten vliegen. Bij het gebruik van 2 motoren, zul je hier wss een stuk minder last van hebben. ideaal:).
Verder kreeg ik het zwaartepunt ook nauwlijks goed. Alles voorin gepropt maakte dat het aardig lag, niet perfect..
Vandaag m'n spulletjes binnen gekregen. Nogmaals bedankt, ben er echt heel erg blij mee:).
Ben benieuwd wat de CX-161 zal doen..
 
Laatst bewerkt:
Back
Top