Technisch gezien hebben regelaars met een vorm van dynamisch (ver)timing voorspong in bepaalde omstandigheden, tozv de regelaars die dit niet hebben, buiten de rijders input om dit te behalen. In situaties waar een hoge top en grote acceleratie van onderuit gevraagd wordt, in situaties waarbij maar 1 van de 2 gevraagd wordt is de schade te beperken voor regelaars die dit niet hebben. Bij navraag in de praktijk blijkt dit ook zo te wezen. Maar in beide gevallen onderschrijf ik het verhaal van Frans hierover + de manco’s die hij hierin aangeeft, ik zou er nog 1 bij willen doen en dat is “snappen” hoe de techniek werkt van de regelaars, dit verkort enorm de onderzoektijd naar de optimale setup. Het is een extra tool die complex is, en veel tijd vergt, om het optimale doel te bereiken, wat we niet meer gewend zijn. (zelf ben ik ook van de plug and play categorie, en dan ben je nu ineens heel erg in het nadeel tozv voorheen bij de [brush]regelaars waar je alleen maar de agressie kon beïnvloeden, en soms de klokfrequentie)
Het “tankjes verhaal” is een vergelijking die aan alle kanten rammelt. Om een voorbeeld te geven (een vergelijking kan je nl omdraaien om te zien of hij juist is) een brandstof motor met een bijna leeg tankje brandstof, loopt echt niet veel minder hard, dan met veel meer brandstof. De “arbeidslag” vraagt een bp brandstofdruk/aanvoer, sterker nog waarschijnlijk zou het kunnen wezen dat de afstelling er voor kan zorgen dat hij met een volle tank, niet de volle prestaties kan leveren.
Bij een elektromotor + energievoorziening (accu in ons geval) “vraagt” de arbeidslag veelal meer dan de “energievoorziening kan aanleveren”, waardoor de optimale prestatie uitblijft. Voorlopig kennen wij nog geen optimale accu die aan de optimale vraag kan voldoen om zelfs maar de optimale prestatie te benaderen.
De vergelijking heeft meer betrekking op de “rijtijd”, dan op de prestatie, en dat is waar wij meest op zoek zijn in onze Electro hobby. Rijtijd/duur is meer een ongewenst/vervelend bijproduct van onze hobby, voortvloeiend uit het feit dat de accu niet de vraag kan beantwoorden.