Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

Zonder training zullen deze rijders snel afhaken omdat anderen ineens harder gaan.....omdat ze getest hebben!!

De nieuwe generatie gaat het hier sowieso moeilijk mee krijgen aangezien deze over het algemeen alles op een presenteerblaadje aangereikt krijgt en dit eigenlijk ook in de hobby verwacht (zie de vele simpele Googlebare vragen hier op MBF ;-))

groet,

Eric

Dus wie zijn probleem is het dan eigenlijk? De rijder die wél effort en tijd in zijn hobby steekt of de rijder die denk door alleen dure spullen te kopen er te komen???

Zelfde heb ik ooit eens gehad op de AMCC, vonden een paar mensen het ook niet eerlijk dat er sommige mensen harder gingen maar als je dan vroeg hoe ze hun onderhoud deden... Onderhoud? Ik zet hem zo weg als ik thuis kom en als ik moet racen pak ik hem weer was dan het antwoord van die rijders... Deze hobby stopt gewoonweg niet bij het rijden alleen, dat maakt deze hobby juist zo leuk en interessant...
 
Ik heb commentaar gekregen omdat ik trainde en daardoor harder ging dan hun.
Heb ze gezecht dat ze dan maar moeten trainen. Tja en daar willen ze geen tijd voor maken.
Wil je vooraan rijden dan is het niet alleen door het duurste spul te kopen.
Dat denken er wel veel.
Ze denken dat de duurste motoren en regelaars het beste zijn maar het tegendeel is al bewezen.
Meeste komt nog uit de rijder.
 
Technisch gezien hebben regelaars met een vorm van dynamisch (ver)timing voorspong in bepaalde omstandigheden, tozv de regelaars die dit niet hebben, buiten de rijders input om dit te behalen. In situaties waar een hoge top en grote acceleratie van onderuit gevraagd wordt, in situaties waarbij maar 1 van de 2 gevraagd wordt is de schade te beperken voor regelaars die dit niet hebben. Bij navraag in de praktijk blijkt dit ook zo te wezen. Maar in beide gevallen onderschrijf ik het verhaal van Frans hierover + de manco’s die hij hierin aangeeft, ik zou er nog 1 bij willen doen en dat is “snappen” hoe de techniek werkt van de regelaars, dit verkort enorm de onderzoektijd naar de optimale setup. Het is een extra tool die complex is, en veel tijd vergt, om het optimale doel te bereiken, wat we niet meer gewend zijn. (zelf ben ik ook van de plug and play categorie, en dan ben je nu ineens heel erg in het nadeel tozv voorheen bij de [brush]regelaars waar je alleen maar de agressie kon beïnvloeden, en soms de klokfrequentie)

Het “tankjes verhaal” is een vergelijking die aan alle kanten rammelt. Om een voorbeeld te geven (een vergelijking kan je nl omdraaien om te zien of hij juist is) een brandstof motor met een bijna leeg tankje brandstof, loopt echt niet veel minder hard, dan met veel meer brandstof. De “arbeidslag” vraagt een bp brandstofdruk/aanvoer, sterker nog waarschijnlijk zou het kunnen wezen dat de afstelling er voor kan zorgen dat hij met een volle tank, niet de volle prestaties kan leveren.

Bij een elektromotor + energievoorziening (accu in ons geval) “vraagt” de arbeidslag veelal meer dan de “energievoorziening kan aanleveren”, waardoor de optimale prestatie uitblijft. Voorlopig kennen wij nog geen optimale accu die aan de optimale vraag kan voldoen om zelfs maar de optimale prestatie te benaderen.

De vergelijking heeft meer betrekking op de “rijtijd”, dan op de prestatie, en dat is waar wij meest op zoek zijn in onze Electro hobby. Rijtijd/duur is meer een ongewenst/vervelend bijproduct van onze hobby, voortvloeiend uit het feit dat de accu niet de vraag kan beantwoorden.
 
Als je niet begrijpt hoe je regelaar precies werkt, dan kun je vragen of andere rijders je willen helpen.
Lijkt mij niet zo moeilijk.

Dan het tankjes verhaal.
Het gaat niet of je tot je laatste seconden nog 100% power hebt maar het gaat er om dat je eerst net de 5 minuten haalde en nu haal je met het zelfde spul 10 minuten door alleen een andere accu er in te doen.
Of wel de tank inhoud is verdubbeld.
 
Het tankjesverhaal speelt wel degelijk, in een dezelfde tijdsbestek 4x zoveel oprijden betekent ook meer snelheid en meer amperage. Hoewel wij ook graag met grotere tanks willen rijden moeten we er niet bij nadenken hoe onze motoren zouden zijn als je in 5 min 600cc mag oprijden...

idd is de technologie van de regelaar te complex geworden om het beste voor een amateur eruit te halen, nie alleen in kennis maar ook in tijd en interesse.
 
…….Dan het tankjes verhaal…….Het gaat niet of je tot je laatste seconden nog 100% power hebt maar het gaat er om dat je eerst net de 5 minuten haalde en nu haal je met het zelfde spul 10 minuten door alleen een andere accu er in te doen.
Of wel de tank inhoud is verdubbeld.

Hierbij ga jij van het standpunt uit dat het aanbod de vraag beantwoord, dat is bij ons veelal niet het geval. Wij kunnen die extra energie nog steeds gebruiken om de klemspanning van de accu hoog te houden, vandaar uit volgt de extra prestaties, meer snelheid, meer acceleratie, wat daarvan niet gebruikt word, bepaald de loopduur. Maar van mij mag je het anders doen, als je dat wil.
 
Laatst bewerkt:
Het tankjesverhaal speelt wel degelijk, in een dezelfde tijdsbestek 4x zoveel oprijden betekent ook meer snelheid en meer amperage. Hoewel wij ook graag met grotere tanks willen rijden moeten we er niet bij nadenken hoe onze motoren zouden zijn als je in 5 min 600cc mag oprijden...

idd is de technologie van de regelaar te complex geworden om het beste voor een amateur eruit te halen, nie alleen in kennis maar ook in tijd en interesse.

Maar Roelof hoe doet de brandstof sectie dat dan ?
Die hebben toch ook veel rijders die met een mp gekochte serpent aankomen in een krat .
En denken dat ze binnen de kortste keren vooraan rijden .
Dan is de teleurstelling toch ook groot als ze na een uur weer vertrekken zonder te hebben gereden .
Daar gaat toch ook uren aan voorbereiding in zitten ,en dan hebben ze alleen de motor nog maar aan de praat.[of niet ]
Als ik kijk op onze club zijn er maar 3 rijders die een 3,5cc goed aan de praat krijgen.
Er zit minstens zoveel voorbereiding in een 3,5cc wagen als in een elektro.volgens mij?
Is een brandstofrijder berijd er meer tijd in te stoppen als een elektro rijder ?

Groeten Wiebe.
 
Het grootste voordeel (wat ik al eerder aangaf) is dat hij zonder naar de regels te investeren zo mee kan doen met de spullen die hij heeft (op hooguit de uitlaat na). Daarnaast hebben wij 3 klasses die alleen op rijdersniveau verschillend zijn. Instappen doe je in de promo welke best populair is en mensen direct kunnen zien dat vooraan rijden niet een kwestie van materiaal is.

Wat de voorbereiding betreft zal dat bij die mensen ook minimaal zijn en toch is het mogelijk vooraan mee te rijden (zie als voorbeeld Alfred)
 
Als ik kijk op onze club zijn er maar 3 rijders die een 3,5cc goed aan de praat krijgen.


Groeten Wiebe.

Nah Wiebe, op onze club zijn er wel een paar meer dan dat :D

Om even aan te sluiten op het verhaal van Roelof en jou reactie... Bij ons binnen de 1:8 zien de beginners dat ze het top-niveau pas kunnen halen na heel veel rijden, trainen en investeren. Ze weten dat de top-rijders materialen hebben waar ze zelf niet aan kunnen komen, ze weten ook dat als ze dat willen minimaal net zo snel moeten zijn ;)

Het bericht wat ik hier wil geven is dat de beginners veel minder klagen dan bv binnen de elektro. Als ik Joey als voorbeeld neem, hij rijdt de 1:12 met een apparte GM regelaar, zit wat andere software op van 4 maanden oud. Met deze regelaar kon hij redelijk meekomen met de toppertjes. Nu na 4 maanden kan hij niet meer meekomen met de toppertjes maar is wel snel genoeg voor de rest. Wat je ook doet en wat je ook wil, je zal eerst heel strak moeten leren rijden voordat je een groot voordeel hebt van een snelle regelaar. Pas als je op dat niveau bent kan een regelaar het verschil maken!

De programmeerbare regelaar is de toekomst mannen, daar gaan wij binnen NL niets aan veranderen.
 
Dat is ook de toekomst.
De snelheid gaat omhoog maar daardoor hoef je niet een 100% goed afgestelde regelaar te hebben.
Heel veel rijders hebben al moeite als ie nog maar 80% staat af gesteld.
Ik heb mijn regelaar met een 10,5T wat rustiger gezet waar ik met de vorige software versie nog probeerde de max er uit te halen.
Als ik dat nu doe dan houd ik hem niet goed op de baan.
Een beginner is al blij als hij rond komt en als je dan later de regelaar verder open kunt zetten of in een andere modus zodra het beter gaat, dan is dit alleen maar een voordeel waardoor ze geen nieuwe spullen hoeven te kopen.
Informeren wat je koopt is wel belangrijk. Dat moet je met alles doen lijkt mij en degene die nu nog een oude regelaar kopen die niet te updaten is, tja dat is hun probleem.

Per ik bedoelde dat als je de tank vergelijkt met een accu dat je dan andere rij tijden krijcht. het inzakken van de accu tijdens een race is daar onderdeel in.
Nu kun je 5 minuten vol gas rijden terwijl voorheen je op moest letten anders haalde je de finish niet.

Het word nu wel leuker want als je 7 minuten moet rijden en je steld je regelaar zo in dat je alleen maar let op power en dus de motor over vertimed ( wat niet altijd in temp tegen woordig is te merken aan de motor) dan zakken ze de laatste minuten vanzelf terug met hun vermogen.
Het gebuerd nu ook al met verschillende rijders. Even setup aanpassen en ze blijken zelfs hun ronde tijden omlaag te krijgen en ze krijgen langere rijtijden.
Veel moeten leeren dat veel power niet altijd sneller is. de motor kan zelfs trager gaan op de baan.
 
rare vraag maar is het brandstof van nu voor de 1/8 exact hetzelfde als de brandstof van 10 jaar geleden? Worden deze ook niet verder gemodificeerd voor betere prestaties?
 
De brandstof voor de 1:8 is al sinds de prehistorie hetzelfde, Hoofdbestanddeel is Methanol, 25% nitromethaan, en een beetje olie voor de smering. Dat laatste is het enige waar qua type olie, en % wat mee gespeeld wordt.
 
Maar ook de brandstof fabrikanten zoeken grenzen op (of gaan eroverheen) gelukkig vangen bepaalde regelementen dit weer op maar tja een RB die 45% maakt en natuurlijk moet iemand daaroverheen toppen Merlin met zijn 46%.
 
Processen om het methanol en de nitro te zuiveren of zuiver te houden worden steeds beter waar in de theorie best wel winst in zit maar in de praktijk het blijkt dat het niet zoveel uitmaakt.
Oliën veranderen en verbeteren maar goede race oliën van toen zijn vandaag de dag zeker niet slecht.

Ik denk dat de 3 klasses op niveau bij ons het succes is. In het verleden is het voor een paar jaar 1 klasse geweest wat ook een krimp in de interesse heeft gegeven. De Promo klasse is onder die rijders ook eerder van niets moet, alles mag (binnen de regels). Zo tellen er 3 van de 6 wedstrijden waardoor mensen hun keuzes kunnen maken welke wel te rijden of gewoon bij slechte prestaties genoeg herkansingen hebben.
Omdat ze het in de Promo niet tegen veel ervaren 1:8 rijders en zeker niet tegen toppers op moeten nemen is een finaleplaats haalbaar. Omdat je daar ook niet te maken hebt met speciale fabrieksmaterialen is het voor veel mensen duidelijk dat het eerder aan hun moet liggen als ze dat niet redden.
Kortom, er wordt laagdrempelig op een laag niveau met een hobbysfeer ingestapt.

Terugkomend op de regelaar. Zoals aangegeven kunnen we niets aan de ontwikkelingen doen en moeten de fabrikanten dit zelf aanpakken zoals sommigen dat nu al doen. Ik ben (als niet reguliere electrorijder) van mening dat de huidige programmeerbare regelaars zeker geen zegen is voor de huidige hobbyrijder die de stap naar het wedstrijdrijden wilt maken. Niet alleen de kosten maar ook de complexiteit zal zeker zo'n stap moeilijker maken. Ik ben ook van mening dat een brushed klasse of een verplicht en betaalbaar BL combosetje een weg is maar het kan alleen een succes zijn als alle clubs daarin op 1 lijn gaan zitten.

Het inschrijfformulier van de NOMAC staat alweer een tijdje online, echt storm lopen doet het niet. OK, ik geef toe dat met de deadline bij de 1:8 het een vertekend beeld is maar na zo'n lange tijd nog maar 14 man tw en maar 4 man pro-10 klinkt nog niet echt super....
 
Regelaar af stellen valt wel mee hoor als je maar alles doet zoals het hoord en niet zo maar wat probeerd.
Ik help iedere week een aanatal rijders met hun setup. Ik geef ze uitleg hoe aan een goede setup te komen en vandaar uit gan ze zelf aan de slag.
Tot nu toe met veel goede resultaten.
 
Regelaar af stellen valt wel mee hoor als je maar alles doet zoals het hoord en niet zo maar wat probeerd.
Ik help iedere week een aanatal rijders met hun setup. Ik geef ze uitleg hoe aan een goede setup te komen en vandaar uit gan ze zelf aan de slag.
Tot nu toe met veel goede resultaten.

mij mag je ook wel ff helpen met me tekin
 
Mikky heeft een helpdesk hier mensen ! :P

Hahaha kun je wel zeggen ja. Zelfs LRP SXX ss ijders mailen mij maar die moet iik teleur stellen.
Tekin rijders geen probleem maar LRP rijders kan ik niet helpen. Nit van wege concurentie maar omdat ik niet veel van de setup instellingen af weet.
 
……..Regelaar af stellen valt wel mee hoor als je maar alles doet zoals het hoort en niet zo maar wat probeert.
Ik help iedere week een aantal rijders met hun setup. Ik geef ze uitleg hoe aan een goede setup te komen……….Tot nu toe met veel goede resultaten.

Hahaha kun je wel zeggen ja. Zelfs LRP SXX ss rijders mailen mij maar die moet ik teleur stellen.
Tekin rijders geen probleem maar LRP rijders kan ik niet helpen. Niet vanwege concurrentie maar omdat ik niet veel van de setup instellingen af weet.

Ik volg het nu even niet meer?????

Alle programmeerbare regelaars worden hier over 1 kam geschoren, de 1 heeft het over het voordeel van dynamisch vertimebare regelaars, en de ander over programmeerbare regelaars in het algemeen. Volgens mij zijn dit 2 afzonderlijke problemen/onderwerpen, de 1 gaat over “extra” snelheid, en het ander over de complexiteit van het programmeren op zichzelf in het algemeen.

Gelukkig is het allemaal niet zo moeilijk, zolang je maar niet zomaar wat probeert (dit staat wel lijnrecht tegenover dat je juist veel moet trainen voor de juiste setup, oftewel dat je zomaar eens wat uitprobeer om te zien of er voor jou een betere setup is???) Maar gelukkig is het allemaal niet zo moeilijk zolang je maar een Tekin heb, want dan kan je in het uiterste geval gelukkig een beroep op Emiel doen (wat opzich positief is).
 
Back
Top