Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

Per, niet om het een of ander maar een ledenvergadering is er voor om bepaalde zaken en of ideen aan te dragen en/of te stemmen. Dat er clubgenoten niet me je eens zijn en daardoor je voorstel of wat dan ook afwijzen is hun goed recht. De meerderheid beslist. Ik lees nu al meerdere keren in verschillende topics dat er niet naar je geluisterd wordt tijdens een algemene ledenvergadering van je club. Een vergadering gaat om het uitwisselen van ideen etc maar betekend niet je gelijk hebt/krijgt ook al denk je van wel. Dat is democratie. Denken gelijk te hebben en daadwerkelijk gelijk krijgen zijn twee verschillende zaken.

Ik snap je frustraties maar persoonlijk vindt ik dat niet zo netjes, ook naar je clubgenoten toe, dat je je frustraties op een openbaar forum plaatst over vergaderingen van je club in topics die daar niet eens over gaan.

Volgens mij heb je hier toch even de inhoud van mijn eerdere post niet goed gelezen/begrepen.Terwijl de andere ingezetenen zich bezig hielden met een “eerlijke competitie”, was ik al een stap verder door mijn ongerustheid uit te spreken over een dergelijk systeem. De laatste jaren zijn er steeds problemen met voorgeschreven zaken die of niet meer te verkrijgen zijn, of onbetaalbaar zijn geworden, verouderd of wat dan ook. Dit is nog maar op clubniveau, stel je dit maar eens voor op bv landelijk niveau. Het gaat er niet om of ik iets wenselijk vind, maar of een dergelijk (dome)scenario wenselijk is voor iedereen. Wanneer er besloten had geweest om het voorgedragen brushless setje op te nemen in het reglement, dan was er nu al een probleem geweest voordat het seizoen begonnen was. De leverancier heeft het nl af laten weten, waardoor het niet eens voorgedragen kon worden op de ALV. Dit alles is nog buiten wat ik hiervan zou vinden, ik zou eerder denken dat de voorstanders van een dergelijk systeem hier gefrustreerd van zouden moeten worden.

Ik plaats het voorval hier neer om mogelijke teleurstellingen in de toekomst te voorkomen, of dat men het beter gaat regelen, en niet de toeleveranciers blind op hun blauwe ogen gaan geloven qua toezeggingen. Ik steek hier volgens mij geen clubleden mee in de rug, dat heeft de toeleverancier al reeds gedaan.

….Programmeerbare regelaars zijn misschien wel een “hobbykiller”…..

Volgens mij doe ik hier geen uitspraak, maar eerder een open vraagstelling, hoe jij het met mij hierover eens of niet eens kan wezen, snap ik niet zo erg. Het alternatief “niet vrij programmeerbaar” heeft ook zijn schaduwkanten zoals ik zojuist beschreven heb. Ik doe helemaal hier geen voorstel of uitspraak, ik spreek alleen mijn verontrusting uit.

Het geen wat nu over de regelaars is was eerst over de accu's en over wie het beste met zijn motor kon klooien.
Het is dus geen hoby killer maar gewoon weer een nieuwe mannier om meer power te hebben.

Ik ben juist voor een silvercan met standaard kitregelaar als instapklasse, helaas zijn er veel mensen die roepen dat er zoveel truukjes zijn met de silvercan dat een BL-setje eerlijker is.....

Truken zijn er zat maar zullen de instromers die toepassen?
Een BL systeem het meest eerlijkst? Gezien de diversiteit aan regelaars en de bijbehorende programma's is de overzicht geheel weg en is er op dat gebied genoeg geheimzinnigheid te vinden.

Maar Roelof hoeveel doen er van de Baanbrekers in de Electro mee?
Je vroeg het wel aan mij om ze te motiveren maar doe je het zelf ook?

Ik ben niet van de electro sectie maar kan je wel zeggen dat ook de junioren dit jaar met een BL systeem gaan rijden en deze voor een speciale prijs is aangeboden. Was dat het niet zouden er weer wat mensen afgehaakt zijn.

offtopic
Roelof, je rijd 1/8 brandstof. Nu heb ik wat zitten kijken naar 3,5cc nitro motoren vanwege wat intresses aldaar maar die prijzen liegen er ook niet om als je wat leuks wilt en hoe lang gaan die mee voordat ze op zijn? Voor het bedrag van een snelle nitro motor koop ik een tekin regelaar, brushless motor en heb ik nog geld over voor verschillende sets foambanden voor mijn pancar. Regelaar heb ik voor zeker jaren geen omkijken naar want die update ik (gratis) en de brushless motor is ook al zo goed als geen slijtage als je de temperatuur goed controleerd.

Wat nou hoge investeringskosten? Alles is maar vrij betrekkelijk.

1 ding vergeet je, de 1:8 onroad klasse is niet iets wat je massaal als RTR set op straat zal vinden, de markt van 1:10 EP en GP tourwagens is onder de hobbyïsten buiten de clubs populairder en misschien wel de grootste markt.
1:8 is duur, daar heb je geheel gelijk in maar onze motor- en brandstofkeuze is geheel vrij en heb je ook de keuze om een goedkopere motor te pakken en die te modificeren naar meer snelheid dat in tegenstelling tot jullie waar een willekeurige low budget 10.5/13.5 turns motor niet is toegestaan. Een goede motor die je alleen voor de NK's in zet kan alle 6 de wedstrijden mee gaan.
Dat motoren niet duur hoeven te zijn bewijst de 2.1cc JP P3L wel, deze motor van een 150 tot 200 euro is in staat zeer competief te zijn tegenover de duurdere modellen van 300-350 euro.
En dan is er ook het spelletje wat tussen de oren speelt. Een 9-poorter motor gaat per definitie harder dan een 5-poorter die per definitie weer harder gaat dan een 3-poorter. Dit spelletje is commerciëel bepaalt om 9-poorters voor een hogere prijs te verkopen terwijl de productiekosten amper verschilt. Als je handig met de dremel bent kan je een 3-poorter hard laten gaan, hetgeen ik ook bewezen heb.

Nee, als er een eerlijke klasse is is het wel de 1:8 waar zeker op het gebied van motoren je geheel de vrije keuze hebt en de vrijheid in het modificeren ervan.

Ik stond hier praktisch alleen in, en kreeg geen bijval van de andere.

Wat je nu schrijft ligt al iets genuanceerder als wat je in eerste instantie schreef. Ik ben het verder wel met je eens dat als er iets wordt ingevoerd dat het wel voor enkele jaren te koop moet zijn.

Programmeerbare regelaars zijn misschien wel een “hobbykiller”, maar kijk uit met de alternatieve dat je geen “hobby-suicide” pleegt.

Daar ga je toch mee met iemand anders die schreef dat het een hobby killer zou zijn met een aandachtspunt naar je eerder genoemde punten.

Maar goed, de bedoeling van je zin zal mij inderdaad ontgaan zijn dan :mrgreen:

1 ding vergeet je, de 1:8 onroad klasse is niet iets wat je massaal als RTR set op straat zal vinden, de markt van 1:10 EP en GP tourwagens is onder de hobbyïsten buiten de clubs populairder en misschien wel de grootste markt.
1:8 is duur, daar heb je geheel gelijk in maar onze motor- en brandstofkeuze is geheel vrij en heb je ook de keuze om een goedkopere motor te pakken en die te modificeren naar meer snelheid dat in tegenstelling tot jullie waar een willekeurige low budget 10.5/13.5 turns motor niet is toegestaan. Een goede motor die je alleen voor de NK's in zet kan alle 6 de wedstrijden mee gaan.
Dat motoren niet duur hoeven te zijn bewijst de 2.1cc JP P3L wel, deze motor van een 150 tot 200 euro is in staat zeer competief te zijn tegenover de duurdere modellen van 300-350 euro.
En dan is er ook het spelletje wat tussen de oren speelt. Een 9-poorter motor gaat per definitie harder dan een 5-poorter die per definitie weer harder gaat dan een 3-poorter. Dit spelletje is commerciëel bepaalt om 9-poorters voor een hogere prijs te verkopen terwijl de productiekosten amper verschilt. Als je handig met de dremel bent kan je een 3-poorter hard laten gaan, hetgeen ik ook bewezen heb.

Nee, als er een eerlijke klasse is is het wel de 1:8 waar zeker op het gebied van motoren je geheel de vrije keuze hebt en de vrijheid in het modificeren ervan.

ok, bedankt voor het verschaffen van inzicht omtrent de 1/8. Zoals ik het lees kan ik het vergelijken met de huidige electro regelaars. Het modificeren van de poorten bij nito doen wij nu met de dynamische regelaars. Motor blijft hetzelfde maar de aansturing is de stap voorwaarts. (aanpassen van de aantal poorten bij nitro). Dus eigenlijk is er nu niet echt veel verschil tussen electro en nitro of schrijf ik nu iets geks?

Nouja je vraacht aan mij of ik mensen motiveer om NK's te gaan rijden en als ik naar het aantal kijk van de afgelopen 2 jaar dan heeft het niet aan ERCE gelegen dat er minder deelnemers zijn.

Setje voor een speciale prijs is het probleem niet.
Di zijn te krijgen.
Duitsland hebben ze GM combo's voor een mooi prijs.
Ezrun is een mooi prijs en zo zijn er nog een stel.

Ja ook beginners klooien met motoren. Ze denken zo het snelheidsverschil met de iets ervarener rijders goed te maken.
Info over hoe dit te doen is op internet te vinden en anders vragen ze de andere rijders.
Brushless is voor heel veel rijders ook de goede nog een ding waar ze niet veel van weten over hoe het precies werkt of hoe wat te doen.

Het word met die nieuwe regelaars ook nog leuker vanwege de mogelijkheden met setups.
Daar valt zoveel winst uit te halen. Is legaal en tog kun je, je auto opvoeren. lol

@2wd, Aangezien het setje werd aangedragen uit een zeer respectabele hoek (ook voor mij) was er voor niemand aanleiding om zijn woord, of van het bedrijf wat hij hierin vertegenwoordigde, in twijfel te trekken, (ook door mij niet) het was daarom ook onverwacht dat de deal uitbleef (zo zie je maar weer). Wat de aanleiding of oorzaak is geweest doet niet meer terzake, het enige wat ik wilde aankaarten was de kwetsbaarheid van het systeem, eerlijkheidhalve had ik pas verwacht na 1 of 1,5 jaar pas de aandacht te krijgen, en niet nu al, als je begrijp wat ik bedoel. Naar alle waarschijnlijkheid had het hoog gescoord op de ALV, hopelijk is men nu wat voorzichtiger geworden, en houdt men naast een opvatting over een “eerlijke competitie”, ook de haalbaarheid op de langere termijn in de gaten.

Om nu de nieuwe generatie regelaars met of zonder betaalde updates (mogelijk in de toekomst een “onderhoudcontract tegen een vergoeding) meteen als een hobbykiller te beschouwen, dat vindt ik wat te ver gaan, tenminste als je mij een uitspraak wil ontlokken (geen aanwijsbare schade wordt er toegebracht door de nieuwe techniek, het tegendeel wordt zelfs hier geopperd). Wel is het heel vervelend als je aan de verkeerde kant van het net zit te vissen, net nadat je flink geïnvesteerd heb in een mogelijk zeer goede regelaar (oid) die het niet waar maakt. Frustraties daaruit kunnen wel hobbyverstikkend werken, daar is soms wel eens moe van te worden de laatste jaren.

Nog steeds geen discussie over de vraag wat er op dit moment het snelste zal zijn met de huidige regels. Blijkbaar hebben de serieuze rijders het te druk met voorbereiden en hebben ze geen tijd om hier te verschijnen;)

@ Per. Ik wil me hier eigenlijk helemaal niet mee bemoeien.. Maar het is wel zo eerlijk om dingen naar waarheid te vertellen.. De Speed Passion setjes zijn gewoon leverbaar.. De Mach gaat hun club wedstrijden ermee rijden. Ik heb aangegeven wat de mogelijkheden waren, meer niet....

Gr,

Bart

Wel is het heel vervelend als je aan de verkeerde kant van het net zit te vissen, net nadat je flink geïnvesteerd heb in een mogelijk zeer goede regelaar (oid) die het niet waar maakt. Frustraties daaruit kunnen wel hobbyverstikkend werken, daar is soms wel eens moe van te worden de laatste jaren.

daar heb je gelijk in, zeker een jaar of wat geleden in de overgangsfase tussen normale en opwaardeerbare regelaars kon dat gebeuren. Dat is nu niet meer van toepassing lijkt me. Als je nu een regelaar aanschaft die niet is op te waarderen dmv nieuwe software loop je de kans snel achter te raken. Enig onderzoek is wel verstandig als je competatief wilt meedoen maar dat lijkt me niet meer dan normaal. Naar wat ik heb gelezen zijn de meeste merken wel bezig hiermee. (zie de nieuwere regelaars)

Er zal een punt komen dat de firmware niet meer gratis is maar op dit moment ben ik vooralsnog zeer content met de nieuwe versie.

In andere sectoren is het normaal dat je betaald voor updates/aanpassingen dus zou er persoonlijk niet veel moeite mee hebben om wat te betalen voor updates. (als het maar binnen de grenzen van redelijkheid blijft)

Laatst bewerkt:
Nog steeds geen discussie over de vraag wat er op dit moment het snelste zal zijn met de huidige regels. Blijkbaar hebben de serieuze rijders het te druk met voorbereiden en hebben ze geen tijd om hier te verschijnen;)

Ook dat Jan en ik denk dat er veel mensen zijn die zoiets hebben van pfff... Weer een discussie waar geen einde aan komt noch een goed antwoord op de vraag van de TS (met alle respect naar Eric ;) )

OT: Ga jij eigenlijk nog Pro10 rijden Jan? Je was vorig jaar op Gouda erg enthausiast namelijk... Ik heb evt. nog wel een chassis voor je als je die nodig hebt... ;-)

Om een antwoord te geven op de vraag van de TS, ik vind de regelaars van nu helemaal geweldig! En zeker géén hobby-killer. Ik denk juist dat je langer kán doen met een regelaar omdat je ze kunt updaten. Uiteraard komen er weer nieuwere versies van regelaars uit maar dat is altijd zo geweest. Wie herinnert zicht nog de oranje Novak T4, T1, M1, M1c, HPc niet? Dat was ook elk seizoen een andere regelaar kopen hoor dus niks nieuws onder de zon.

Daarnaast denk ik net als in het andere topic over het leven inblazen in de stock klasse dat we nu eenmaal ook rekening moeten houden v.w.b. nieuwe rijders dat we nu te maken hebben met een "nintendo-generatie" die liever achter de console zit dan met RC auto's rijd. Of ze staan liever ergens in een tunneltje "gangstertje" te spelen. We merken het in de verblijven op mijn werk ook, vroeger zat het vol maar nu zit iedereen op zijn zaaltje achter de laptop of playstation. Iedere vorm van verenigings hobby/sport kent zijn goede en slechte periodes. Dit heeft niks te maken met high-tech electronica.

Er is uiteraard niks mis mee om klasses mooi te maken en daarvoor dingen gelijk te trekken, we hebben dit zoals Bart al aangaf op de MACH gedaan met een 17,5 turns BL setje wat ook indoor al voor een mooi schouwspel zorgte af en toe en ik denk dat het buiten nog meer tot zijn recht zal komen...

Ben benieuwd waar dit topic heen gaat... ;)

Topic is toch al naar de klote

zeg joost, wanneer zien we je nieuwe bling bling in actie?:mrgreen:

Nou dat wil ik niet zeggen, denk dat er toch wel weer een hoop nuttige dingen voorbij gekomen zijn maar of er wat mee gedaan gaat worden weet ik niet. Het meeste wordt toch echt in de ALV's besloten en niet meer tussendoor in het seizoen...

Wanneer? Hoop z.s.m. Heb nog een aantal dingen nodig die nog in bestelling zijn of bij andere thuis liggen ;-)

Om nog even een vergelijking met de 1:8 te maken:
De topmotoren (als ook ander materiaal) van zeker de afgelopen 5 jaar zijn vandaag de dag nog competief genoeg.

……Er zal een punt komen dat de firmware niet meer gratis is………In andere sectoren is het normaal dat je betaald voor updates/aanpassingen dus zou er persoonlijk niet veel moeite mee hebben om wat te betalen voor updates. (als het maar binnen de grenzen van redelijkheid blijft)

Mijn kijk op de toekomst, een visie waar ik misschien wel weer alleen in sta, maar dat ben ik wel gewend zo onderhand!

Wanneer ik de techniek bekijk dan zou het ook nog wel eens een andere kant uit kunnen gaan. Het zou bv mogelijk kunnen zijn dat de motoren en de elektronica ontwerpers om de tafel gaan zitten, om tot een andere vorm van “updating” te komen. Ik denk hierbij aan een “herkenning chip” op de motor, die ervoor zorgt dat “automatisch” de optimale curve geselecteerd, of opgeladen wordt.

Een andere mogelijkheid is dat er een “zelflerend” systeem wordt uitgedacht, zoals bij oa 1:1 verbranding motoren het geval is. (de besturing is nl ook op deze wijze geëvalueerd, en kent overeenkomsten in de basis) In beide gevallen hoef je dan alleen maar de “agressiviteit” in te stellen zoals je gewend was bij de brushed regelaars.

Vooralsnog is het technisch eindpunt nog lang niet in zicht (door electronische beperkingen), en hebben klagers dat dit weer een “eindeloze discussie” wordt, mogelijk voorlopig nog een lange tijd het recht aan hun zijde wbt "weer zo’n topic".

OT: Ga jij eigenlijk nog Pro10 rijden Jan? Je was vorig jaar op Gouda erg enthausiast namelijk... Ik heb evt. nog wel een chassis voor je als je die nodig hebt...

Ik heb hier al een Pro Ten staan, maar in ieder geval bedankt voor je aanbod.

Ik kan maar 3 NK wedstrijden meedoen en misschien de 4e, daarvoor ga ik niet het complete inschrijfgeld neerleggen en ook nog eens lid worden van de NOMAC club.

Dus, ja ik ga Pro Ten rijden, maar geen nk's. Ik ga komend jaar af en toe open wedstrijden meerijden.

btw er zijn hele handige dingen te verzinnen zoals max. toerental waarmee je de exotische regelaars en extreme vertimingen zo eruit haalt. toerental van een BL motor meten is erg eenvoudig met een simpele multimeter. Voor de race of na de race 1 keer 4-6 seconde lang vol gas geven is voldoende om het hele veld weer een stuk dichter bij elkaar te krijgen.(voorlopig een goede oplossing totdat de fabrikanten hierop hun regelaar gaan programmeren of handige knutselaars iets vinden)

btw 2 de huidige stockklasse met 13,5 bl gaat harder dan de oude 12 turn!!! Dus het is in mijn ogen helemaal geen stockklasse meer. De huidige stockklasse kan makkelijk mod worden en eronder is er dan mooi plaats voor een klasse met een snelheid tussen de huidge 13,5 en de TT01 silvercan.

Ook dat Jan en ik denk dat er veel mensen zijn die zoiets hebben van pfff... Weer een discussie waar geen einde aan komt noch een goed antwoord op de vraag van de TS (met alle respect naar Eric ;) )

Om een antwoord te geven op de vraag van de TS, ik vind de regelaars van nu helemaal geweldig! En zeker géén hobby-killer. Ik denk juist dat je langer kán doen met een regelaar omdat je ze kunt updaten. Uiteraard komen er weer nieuwere versies van regelaars uit maar dat is altijd zo geweest. Wie herinnert zicht nog de oranje Novak T4, T1, M1, M1c, HPc niet? Dat was ook elk seizoen een andere regelaar kopen hoor dus niks nieuws onder de zon.

Ben benieuwd waar dit topic heen gaat... ;)

Joost, (en andere belangstellenden)

Ik zoek geen antwoord maar speel advocaat van de duivel; iedereen die mij een beetje kent weet dat ik al geruime tijd een bepaald merk flink in de markt heb gezet maar wilde jullie de discussie op het ETS niet onthouden; sterker, eens kijken hoe de gedachten hierover zijn in Nederland.

Zoals Mikky32 ook terecht opmerkt is er altijd een manier om sneller te gaan, vroeger waren er mensen met een dyno die avond aan avond bezig waren watts en rpm's te vinden om die tijdens een race uitgebreid ten toon te spreiden. Ook de (nimh-)accu's zijn aan diverse beproevingen blootgesteld en (ondanks de gevaren)nooit reglementair aan banden gelegd.

We zitten nu in een situatie dat de tuningfunctie van motoren en accu's is overgenomen door de nieuwe generatie regelaars. Waar bij de motoren binnen de reglementen geen voordelen meer te halen zijn kan dat wel bij de aansturing.

Waar ik bang voor ben is dat bij het wegvallen van tuningmogelijkheid "regelaar" (door invoering van een standaard "CPU") de kans groot is dat de accu's aangegrepen gaan worden, dit begint met de cellen beter dan nu te selecteren (waar dus alleen de happy few van profiteren) en eindigt misschien wel met gemodificeerde laders die de pakketten bijvoorbeeld naar 8,8v opstoken. Ondanks regels op NK en MACH die 8,44v als bovengrens hanteren is deze regel niet overal van kracht(onder andere ETS en diverse clubs) en zal dit op die punten grote gevaren kunnen inhouden.

Nogmaals, het is beter om erover gepraat te hebben voordat iemand een voorstel voor bijvoorbeeld een niet tunebare regelaar doet dan dat dit als een verrassing komt en iedereen denkt dat dit de grote equalizer zal zijn. Sommigen hebben altijd een voorsprong en dit zal op termijn ook zo blijven.

Blijft het feit dat je nu langer doet met je regelaar en dat het heerlijk is om met deze snelheden over de baan te suizen, helaas wordt de drempel voor instappers nu wel weer iets opgehoogd en zou een tussenklasse zeer welkom zijn. De huidige stock lijkt bijna het nieuwe modified, dus misschien weer ruimte voor een echte stockklasse!!!

groet,

Eric

Wat Jan zij is nog niet zo gek. Maak van de 13,5T de mod klasse en laat ze kiezen uit een paar motoren zoals nu.

Maak daarnaast een andere klasse er bij zoals bijvoorbeeld een 17,5T klasse.

Eric je mag wel Emiel zeggen hoor ;)

Back