Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

Er is een verschil tussen dingen uit proberen met de ESC zonder kennis te hebben van wat de functies op de ESC doen en dingen uitproberen als je wél weet wat de functies op de ESC doen.

In het laatste geval kan je dus trainen met een gericht doel maar in het eerste geval dus niet en raken mensen de regelaar kwijt omdat ze niet meer weten wat wat is en gedaan heeft...

Men zal dus eerst bij een programeerbare ESC de functies en het bedienen c.q. gebruiken ervan moeten gaan bestuderen alvorens men er gericht mee kan trainen...
 
Ik volg het nu even niet meer?????

Alle programmeerbare regelaars worden hier over 1 kam geschoren, de 1 heeft het over het voordeel van dynamisch vertimebare regelaars, en de ander over programmeerbare regelaars in het algemeen. Volgens mij zijn dit 2 afzonderlijke problemen/onderwerpen, de 1 gaat over “extra” snelheid, en het ander over de complexiteit van het programmeren op zichzelf in het algemeen.

Gelukkig is het allemaal niet zo moeilijk, zolang je maar niet zomaar wat probeert (dit staat wel lijnrecht tegenover dat je juist veel moet trainen voor de juiste setup, oftewel dat je zomaar eens wat uitprobeer om te zien of er voor jou een betere setup is???) Maar gelukkig is het allemaal niet zo moeilijk zolang je maar een Tekin heb, want dan kan je in het uiterste geval gelukkig een beroep op Emiel doen (wat opzich positief is).

Ik heb de handleiding van de LRP niet gelezen maar de oude LRP regelaar kende ik uiot mijn hoofd. Nou valt er bij een LRP niet veel af te stellen maar ze werken nu met een andere vertiming.
Ik weet niet welke waarde hoeveel vertiming is. dat is het lastige bij de LRP.
Maarja als je weet waar je hem ongeveer op moet zetten dan komt het wel goed.

Maar je kunt altijd bij mij terecht. Mocht je mijn concurent zijn stel ik je regelaar wel af ;)

Handleiding lezen scheeld een hele hoop en vragen aan anderen kan altijd.
Op het RCtech forum zijn van verschillende regelaars topics waarbij fabrikanten je helpen met een setup en je uitleggen hoe het werkt.


Er is een verschil tussen dingen uit proberen met de ESC zonder kennis te hebben van wat de functies op de ESC doen en dingen uitproberen als je wél weet wat de functies op de ESC doen.

In het laatste geval kan je dus trainen met een gericht doel maar in het eerste geval dus niet en raken mensen de regelaar kwijt omdat ze niet meer weten wat wat is en gedaan heeft...

Men zal dus eerst bij een programeerbare ESC de functies en het bedienen c.q. gebruiken ervan moeten gaan bestuderen alvorens men er gericht mee kan trainen...

De Tekin is niet moeilijk. Als je de handleiding leest dan weet je de meeste functies op de regelaar al. Dan hoef je alleen maar te weten hoe het met de vertiming zit en dan be je klaar.

Alles draait tegenwoordig om de vertiming en hoe af te stellen.
Met de Tekin geeft je een RPM gedeelte aan waar je de vertiming er in wilt laten komen.
Hoe dichter je het op elkaar zet, hoe meer acceleratie je hebt en hoe meer koppel je verliest.
Als je de begin RPM hoger zet, dan krijg je onderin meer koppel.

Princiepe is heel simpel. Als je heel vroeg heel veel vertiming geeft, dan heb je onderin heel wijnig koppel en trekt de auto dus traag op.
Je gaat er niets harder door dan als je de vertiming er wat later in laat komen en gelijk matiger. Je kunt dan zelfs je vertanding wat zwaarder zetten, je motor blijft koeler en je hebt uit eindelijk een hogere topsnelheid.
Je moet bij de Tekin eerst het binnen veld afstellen. Dus je kijkt niet naar topsnelheid.
De topsnelheid haal je er tog wel uit met je Turbo.
Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb gister voor het eerst gereden met mijn nieuwe T3...... ik ben er uit, die nieuwe regelaars zijn wat mij betreft killing voor de hobby. het gaat veel te hard,13.5 is geen stock klasse meer maar bijna modified. het gaat bij ons op de MACH 1 seconde harder dan vorig jaar en top van bijna 90 km/p.....

Denk dat ik maar over stap op de nieuwe 17.5 klasse....... het gaat me echt te snel.....
 
Zo zo bijna 90km/u met een 13.5t? Dan ben ik reuze benieuwd wat een 10.5t doet. Welke regelaar heb je gebruikt en wat waren de temperaturen van de motoren die er gebruikt zijn?


Was er al een beetje grip?
 
Zo zo bijna 90km/u met een 13.5t? Dan ben ik reuze benieuwd wat een 10.5t doet. Welke regelaar heb je gebruikt en wat waren de temperaturen van de motoren die er gebruikt zijn?


Was er al een beetje grip?
Dit werd gereden door Peter Meurs met de Tekin en Bart wubben met de Mamba.. wat die rijden slaat echt nergens op..... dit is voor de beginner hobby rijder niet meer te doen.

Grip met foam is nog niet top..... maar hoe meer je rijd hoe beter het wordt.

Ik rij ook met de Tekin maar heb nog niet de goede software... ik ga dus maar 77 km
 
Dit werd gereden door Peter Meurs met de Tekin en Bart wubben met de Mamba.. wat die rijden slaat echt nergens op..... dit is voor de beginner hobby rijder niet meer te doen.

Klopt.....maargoed, ik kan me nog herinneren dat deze heren ooit wat modified reden:

NK 1 Electro Arjen

Ook leuk om wat modified-tijden vanuit 2004/2005 eens te vergelijken.....Jilles reed 18 ronden in 5:14 (12 turns brushed??); Dit deed Peter gisteren ook maar dan met een 13.5T!!! (brushless-versie van de 27T brushed:-))

Misschien is de 13.5T met vertimebare regelaar gewoon wel echt de nieuwe modified (NK-inschrijvingen voor mod heb ik namelijk nog niet gezien) en moeten we er een leuke 17.5-klasse met spec-regelaar bij verzinnen voor de mensen die beginnen of gewoon lekker stock willen rijden.

groet,

Eric
 
Ik ben er voor om 13,5T mod te noemen en een 17,5T stock klasse er bij te doen.
 
Klopt.....maargoed, ik kan me nog herinneren dat deze heren ooit wat modified reden:

NK 1 Electro Arjen

Ook leuk om wat modified-tijden vanuit 2004/2005 eens te vergelijken.....Jilles reed 18 ronden in 5:14 (12 turns brushed??); Dit deed Peter gisteren ook maar dan met een 13.5T!!! (brushless-versie van de 27T brushed:-))

Misschien is de 13.5T met vertimebare regelaar gewoon wel echt de nieuwe modified (NK-inschrijvingen voor mod heb ik namelijk nog niet gezien) en moeten we er een leuke 17.5-klasse met spec-regelaar bij verzinnen voor de mensen die beginnen of gewoon lekker stock willen rijden.

groet,

Eric
Ik ben het heel erg met je eens, ik kan best leuk sturen maar voor mij is een 17.5 is voor mij snel genoeg..
 
Ik ben het heel erg met je eens, ik kan best leuk sturen maar voor mij is een 17.5 is voor mij snel genoeg..

Je bent niet de enige. Ik heb bij ERCE liever een 17,5T maar op een baan zo groot als Rucphen en MACH ga ik echt voor mod.
Rucphen rijden ze de ZAC als ik het goed begreep met een 10,5T en kan niet wachten.
Heb er wel eens met een 4,5T rond gereden en dat ging best leuk. Ik was niet zo snel als de mod rijders maar kon er leuk mee rond komen en dat lukt mij bij ERCE niet echt.

Ik heb de regelaar bij ERCE wat terug geschroeft en ik ga nu iedere keer stapje voor stapje wat power er bij zetten om het beter en beter onder de knie te krijgen.
Weer een uitdaging voor mij.
 
En ik maar denken dat 10.5 de nieuwe mod was. Blijk ik toch nog te optimistisch te zijn geweest...

Toch jammer dat ervaringen uit het verleden zo vaak garanties voor de toekomst blijken zijn. En dat er naar de mensen die daar op wijzen zo vaak door een aantal mensen totaal niet geluisterd wordt. Ik weet dat het niet aardig is, maar ik toch: "I told you so..."
 
En ik maar denken dat 10.5 de nieuwe mod was. Blijk ik toch nog te optimistisch te zijn geweest...

Toch jammer dat ervaringen uit het verleden zo vaak garanties voor de toekomst blijken zijn. En dat er naar de mensen die daar op wijzen zo vaak door een aantal mensen totaal niet geluisterd wordt. Ik weet dat het niet aardig is, maar ik toch: "I told you so..."

Og is het cirkeltje weer rond en heb je nu een mod klasse die gelijk is ongeveer aand e 12T van een aantal jaaren geleden.
Moet je alleen nog een stock klasse hebben.
Ik zie het meer als uitdaging dan een probleem.
 
Aan de andere kant, als we niet dergelijke drastische ontwikkelingen in de regelaars hadden gehad zou een 10.5t niet veel anders gelopen hebben dan een 19t brushed.
 
Ik weet dat het niet aardig is, maar ik toch: "I told you so..."

Welke melding hebben we het hier over??

Kan toch niet zeggen dat alle "ervaren" orakels de modified-klasse een warm hart hebben toegedragen de afgelopen jaren. Sterker: ze waren veel te druk zich met de stock-klassen te bemoeien. De stock-klasse is de enige die nog een klein beetje doorzetters heeft, ondanks weinig spannends melden er zich elk jaar toch een rijtje die-hards aan. De modified is sinds de invoering van brushless van 30 (2006) naar 60 (2007) naar 30 (2008) naar 0 (2009) deelnemers geslonken. Niet echt een trouw volkje!!

groet,

Eric
 
Vorig jaar was mod met de 5 cellen regel meer een kwestie van om de paar maanden nieuwe accu's te kopen en volgens mij is dat de reden dat er veel mensen gestopt zijn met mod.
Dit jaar hoef je maar 1 keer nieuwe lipo's te kopen en heb je het hele jaar meer power dan je kunt gebruiken.
Mod wordt nu een stuk goedkoper en het zal er echt op aan komen wie het beste stuurt en kan afstellen.
 
Ook leuk om wat modified-tijden vanuit 2004/2005 eens te vergelijken.....Jilles reed 18 ronden in 5:14 (12 turns brushed??); Dit deed Peter gisteren ook maar dan met een 13.5T!!! (brushless-versie van de 27T brushed:-)) groet, Eric….

Ik snap niet dat iedereen nu zo verbaasd is, het motor rijtje is al geruime tijd bekend, alleen zijn we wat eigenzinnig, en slaan deze wetenschap domweg gewoon in de wind. Het enige verschil is dat de nieuwe regelaars inmiddels de (testbank) specs van de motoren nu daadwerkelijk waar kan maken anno 2010.

Brushed/brushless

27turns/21,5T
19turns/17,5T
12turns/13,5T
 
Ik snap niet dat iedereen nu zo verbaasd is, het motor rijtje is al geruime tijd bekend, alleen zijn we wat eigenzinnig, en slaan deze wetenschap domweg gewoon in de wind. Het enige verschil is dat de nieuwe regelaars inmiddels de (testbank) specs van de motoren nu daadwerkelijk waar kan maken anno 2010.

Brushed/brushless

27turns/21,5T
19turns/17,5T
12turns/13,5T
Toen de brusless motor op de markt kwamen stond een 10.5 gelijk aan een 19x1 er werd toen ook ongeveer gelijke snelheden gereden. Een 7.5 motor stond gelijk aan een 12x1 en nu lijkt de 13.5 de nieuwe modified te worden...

Zal een boeiend NK worden....
 
Toen de brusless motor op de markt kwamen stond een 10.5 gelijk aan een 19x1 er werd toen ook ongeveer gelijke snelheden gereden. Een 7.5 motor stond gelijk aan een 12x1 en nu lijkt de 13.5 de nieuwe modified te worden...

Zal een boeiend NK worden....

op 5 cellen met de regelaars van toen wel ja .
Maar met lipo heb je al een drupje extra.
Als je nu een 12 turns op lipo probeert kom je vast ook redelijk beter uit [lekker afdraaien]hihi.

Groeten wiebe.
 
Laatst bewerkt:
Welke melding hebben we het hier over??

Dat de ontwikkelingen zeer snel gaan. We daardoor met de regels continu achter de feiten aanlopen. De klassen die als "stock" worden gepresenteerd dat helemaal niet zijn en daardoor instroom van nieuwe enthousiaste rijders "stokt", terwijl de kosten die gemaakt moeten worden om de ontwikkelingen bij te houden uiteindelijk ook tot grotere uitstroom leidt en daardoor uiteindelijk klassen kapot maakt.

Dat ik dit nou nog een keer moet uitleggen zeg. Volgend jaar wordt er met 13.5T, als er niets aan de regels veranderd, ongetwijfeld al weer boven de 90 km/u gereden op de MACH (mogelijk zelfs 100 km/u). Dit maakt de hobby (dat is het voor de meesten tenslotte) kapot, of houdt deze in ieder geval klein.
 
Toen de brusless motor op de markt kwamen stond een 10.5 gelijk aan een 19x1 er werd toen ook ongeveer gelijke snelheden gereden. Een 7.5 motor stond gelijk aan een 12x1 en nu lijkt de 13.5 de nieuwe modified te worden... Zal een boeiend NK worden....

Het staatje van mij (aangegeven door de motorfabrikanten) is al 2 jaar oud en op basis van 7.2Volt, de motoren zijn nagenoeg niet geëvalueerd de aansturing daarentegen wel. Wanneer je denk dat dit nog niet geëvenaard is, dan weet je wat er nog in het verschiet zit wbt de regelaars, oftewel de evolutie van de regelaar heeft nog wat in het vat.

Nu rijden wel ook nog eens LiPo van 7.4Volt, zo moeilijk rekenen is het nu ook weer niet om te weten hoe de snelheden in de toekomst er uit gaan zien.
 
Back
Top