Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

Wbt het kostenplaatje om serieus competitief mee te kunnen komen, is natuurlijk voor iedereen om zelf in te vullen. Het probleem van de laatste jaren is de onzekerheid of je met de aankoop nog wel jaren vooruit kan. Voor een hele lange periode was de brushed regelaar een “solide investering” er was wel vooruitgang maar dit was veelal kruimelwerk, 1 maal een goede gekocht, dan kon je daar vele jaren (soms wel 10 jaar) mee vooruit wbt de technische vooruitgang. Het enige wat technisch verbeterd kon worden was de “on resistance” van de schakel Fett’s, of het eigen gewicht. Zelfs voor iemand zonder enige technische achtergrond, was dit een redelijke, begrijpelijke materie.

@2wd, jij mag er dan van overtuigd zijn dat er een volgende update qua firmware komt voor jouw regelaar, zodat je weer mee kan komen, maar voor hoelang, ik weet het niet?? De volgende generatie esc’s zouden wel eens een compleet ander besturingsysteem kunnen hebben, waardoor jouw esc niet meer aantrekkelijk is. Het punt is dat deze besturingtechniek nog vele jaren van ontwikkelingfase zal moeten ondergaan, nog voordat het kruimelwerk gaat komen van bv een “lage on resistance”. Ik heb het idee/gevoel dat de ontwikkeling tijdelijk is stil gelegen, vanwege vermoedelijk toekomstig tegenvallende verkopen, dus wat dat betreft zou je wel eens gelijk kunnen hebben dat je nog jaren vooruit kan met de regelaar die je nu heb.

Een gereguleerd wedstrijdreglement hoef niet altijd kostenbesparend te werken, wel kan je een stuk gemakkelijker de kosten inschatten, en veel rijders willen die zekerheid zodat men weet of men het gehele seizoen competitief kan zijn. De tijd dat rijders met een blanco cheque konden rijden is echt passé, ook het vertrouwen in het feit dat men de kosten in de hand kan houden, is ruimschoots geschaad de laatste 4/5 seizoenen, en dat hakt er bij vele keihard in. Persoonlijk wil ik hier ook niet meer al teveel in gaan investeren (onzekere toekomst), en ben dus F1 gaan rijden waarbij ik de eerst wedstrijd 3de werd, dit lijkt netjes alleen de nummer 1 en 2 gaven mij 3 of 4 ronden aan de broek (shame on me :oops:), daar schik ik mij in mijn lot en probeer met eigen ontwikkeling mezelf op te werken. Al mijn collega rijders hebben maar een beperkt budget, dat rijdt toch wel heel ontspannend, dus ik kan wel enkele redenen verzinnen waarom niet iedereen zich meer thuis voelt in het huidig wedstrijd element, “welke best hout snijden”.

De hele NiMh revolutie (3300 > 4600) opkomst LiPo, en het brushless verhaal komt nu niet goed uit in deze tijd, daarnaast het hele internet winkelen heeft er voor gezorgd dat “alles” binnen “koopbereik” is gekomen en niet meer is voorbehouden aan de fabrieksrijders, jaja dit heeft ook de kosten de laatste jaren laten stijgen, het had niet alleen een positieve kant maar ook een negatieve kant voor diegene die de verleiding niet kon weerstaan.
 
@2wd, jij mag er dan van overtuigd zijn dat er een volgende update qua firmware komt voor jouw regelaar, zodat je weer mee kan komen, maar voor hoelang, ik weet het niet?? De volgende generatie esc’s zouden wel eens een compleet ander besturingsysteem kunnen hebben, waardoor jouw esc niet meer aantrekkelijk is. Het punt is dat deze besturingtechniek nog vele jaren van ontwikkelingfase zal moeten ondergaan, nog voordat het kruimelwerk gaat komen van bv een “lage on resistance”. Ik heb het idee/gevoel dat de ontwikkeling tijdelijk is stil gelegen, vanwege vermoedelijk toekomstig tegenvallende verkopen, dus wat dat betreft zou je wel eens gelijk kunnen hebben dat je nog jaren vooruit kan met de regelaar die je nu heb.

Dat vroegen sommigen al meteen af toen de regelaar uitkwam. Hoe lang zou het duren dat de hardware het niet meer aan zou kunnen of verouderd zou zijn. Dat is nu al een tijd geleden en in de tussentijd hebben ze reeds meerdere firmware versies geproduceerd met goede resultaten. Intussen zijn ze bezig met de software volgens ROAR regels voor degene die zonder vertiming willen rijden (ik noem het geen stock). Downloaden en instaleren en je kunt ook in deze klasse mee gaan. Wil je in een andere klasse rijden dan gebruik je een andere versie en klaar. Super multifunctioneel en zekerheid dat je in ieder geval voor meerdere jaren geen nieuwe regelaar nodig hebt want immers je kunt hem in alle klasse gebruiken.

Nee, moeten we voor alle soorten klasse een aparte regelaar kopen? (de vraag is niet aan iemand specifiek gesteld maar meer een retorische vraag) Nee laat mij maar mijn reeds twee jaar oude regelaar gebruiken die ik voor elke applicatie kan gebruiken. Hoezo is het duurder geworden of is er onzekerheid over budgetten? In ieder geval is er geen onzekerheid over de regelaar.

Als men het over budgetten wl gaan hebben, laat men eerst maar eens naar de jaarlijkse veranderingen van de auto's a 450-500 euro kijken. Daar hoor je wederom niemand over. Maar goed, de motor is dan wel 1mm naar rechts verschoven dus dat is zeker 0.01 seconde winst.

Of de ontwikkeling still ligt lijkt me niet. Hobbywing is bezig geweest met een nieuwe vertimebare software die schijnbaar ook wel goed gaat en die gewoon op hun goedkope maar zeer betrouwbare regelaars gezet kan worden. (en gratis is te downloaden en ook bruikbaar op een ander merk regelaar). Idem met castle creations met hun mamba max pro die ook zeer goed is. Al deze regelaars doen echt niet onder voor elkaar en deze zijn kwa software allemaal te veranderen dus echt multifunctioneel.

De f1 serie is inderdaad super.
 
………Hoezo is het duurder geworden of is er onzekerheid over budgetten? In ieder geval is er geen onzekerheid over de regelaar..…. Hobbywing is bezig geweest met een nieuwe vertimebare software die schijnbaar ook wel goed gaat…. en die gewoon op hun goedkope maar zeer betrouwbare regelaars gezet kan worden. (en gratis is te downloaden en ook bruikbaar op een ander merk regelaar). ……Idem met castle creations met hun mamba max pro die ook zeer goed is…… Al deze regelaars doen echt niet onder voor elkaar en deze zijn kwa software allemaal te veranderen dus echt multifunctioneel……….

Oke, laten we de zekerheid of onzekerheid van een evt nieuwe aankoop even onder de loep nemen en proberen deze weg te nemen. Voorheen kon je aan de hand van de specificaties van een brushed esc een indruk krijgen of hij beter was dan die jij bv al had. Vb belangrijk: on resistance (interne schakelweerstand) 0,00075 Ohm is beter dan 0,002 Ohm. Daarnaast kan de schakel frequentie iets voordeel opleveren bij bepaalde motoren, de rest van de specs hebben geen betrekking op de prestatie, wel bv op maximaal toelaatbare zaken (denk aan motor-limit)

Wie leg mij nu even snel uit waar ik in de spec’s terug kan vinden welke brushless regelaar beter is tozv van zijn concurrenten, zonder schijnbaar, of blijkbaar te gebruiken omdat Pietje het zegt, of Jantje er mee hard gaat. Morgen koopt Pietje een ander regelaar en claimt dat deze weer de besten is enz (niet echt betrouwbaar, pech voor jouw want je had net zijn eerste keuze besteld) en Jantje heeft rijders talent, en gaat sowieso met alle regelaars snel (ook al geen houvast). Hoeveel de regelaar kan vertimen, is een instelling, geen garantie dat hij hiermee sneller dan de concurrentie gaat, sterker nog dat kan de concurrentie ook, toch is de ene sneller dan de ander door toedoen van andere “software” of een ander systeem van verwerking van de data. Ik ben benieuwd wie het aandurft hierover een uitspraak te doen (hoe kan je software goed met elkaar vergelijken of op waarde inschatten).

Wie garandeert mij dat ik de juiste aankoopkeuze heb gemaakt, koop dit of dat merk vindt ik geen garantie, en neemt bij mij ook niet de onzekerheid weg.
 
Stil hier.....

De oplossing lijkt nabij.....vorige week met een aantal mensen uitgebreid getest met de SpeedPassion Cirtix ETS-regelaar en onder andere de Tekin RS, de LRP SXX en de LRP SPX. Allen op 0 graden vertiming (ROAR-stocksettings) en met dezelfde SpeedPassion 13.5T v3-motor.

Naast rondetijden hebben we ook snelheden met een lasergun gemeten. De rondetijden tussen de verschillende regelaars waren met dezelfde verplaatsing identiek. Snelheden opkomen rechte stuk AMCA 45-50km/u en aan het einde 57 en 60 km/u. Toen we de motoren wisselden bleek het daaraan te liggen (ene motor was ETS-spec en de andere was reeds onderhouden, lagersmering is standaard namelijk te stroperig) en bleek het snelheidsverschil omgekeerd.

Tussen de regelaars is er dus geen verschil, rondetijden zijn ruim anderhalve seconde langzamer waardoor stock weer stock kan zijn......wil je harder dan is er modified;-)

Met prijzen van 59 Euro voor de Cirtix en SPX en TCspec-regelaars voor een prikkie zou dit voor iedereen weer behapbaar moeten zijn. Ook Tekin en Hobbywing hebben al ROAR stockprofielen waardoor niemand iets nieuws hoeft te kopen. Hopelijk kan het dit seizoen al van start en komt er een einde aan de gekte.

groet,

Eric
 
Tussen de regelaars is er dus geen verschil, rondetijden zijn ruim anderhalve seconde langzamer waardoor stock weer stock kan zijn......wil je harder dan is er modified;-)

Stock kan weer stock zijn door 1.5 sec langzamer te zijn ??????
een beetje verkeerde uitspraak denk ik.... Stock kan juist weer stock zijn omdat het nu meer op de chassis en de rijder aan komt.
En zou misschien met zo'n stock regelaar de 10.5 turns een betere keuze zijn ipv. de 13.5 turns die eigenlij op basis van de "snelle" regelaars gekozen is.

Met prijzen van 59 Euro voor de Cirtix en SPX en TCspec-regelaars voor een prikkie zou dit voor iedereen weer behapbaar moeten zijn. Ook Tekin en Hobbywing hebben al ROAR stockprofielen waardoor niemand iets nieuws hoeft te kopen. Hopelijk kan het dit seizoen al van start en komt er een einde aan de gekte.

De vraag is hoeveel Nederlandse competities (op club en NK) hier in mee gaan want anders is er geen einde aan de gekte, overigens vind ik de prijzen wel OK. Opvallend is dat er geen evaluatieverslag te vinden is na de bewuste ETS, ik wil wel eens weten hoe de rijders het vonden en hoeveel rijders er werkelijk afgehaakt zijn.
 
Stock kan weer stock zijn door 1.5 sec langzamer te zijn ??????
een beetje verkeerde uitspraak denk ik.... Stock kan juist weer stock zijn omdat het nu meer op de chassis en de rijder aan komt.

Noem je tijden die minder dan een seconde langzamer zijn dan modified nog een stockklasse?? Slijtage aan chassis en banden was buitensporig en van modified-nivo. Misschien moet ik mij dan even anders uitdrukken: door de lagere snelheden is er ook weer instap mogelijk van onderaf, iets wat de hobby volgens mij echt nodig heeft. Voor de diehards die het te langzaam vinden is er dan weer de vrije modified-klasse, ook een stuk duidelijker!!

En zou misschien met zo'n stock regelaar de 10.5 turns een betere keuze zijn ipv. de 13.5 turns die eigenlij op basis van de "snelle" regelaars gekozen is.

Nee, toen de 13.5T gekozen werd waren er nog geen "hete" regelaars, de 13.5 is gekozen omdat vanaf dit jaar de spanning officieel van 6v naar 7,4v omhoog ging. Als je een 10.5 gaat nemen dan gaat alles toch weer te hard en heb je dezelfde tijden als met de vertimede regelaars (vorig seizoen al getest)

De vraag is hoeveel Nederlandse competities (op club en NK) hier in mee gaan want anders is er geen einde aan de gekte, overigens vind ik de prijzen wel OK. Opvallend is dat er geen evaluatieverslag te vinden is na de bewuste ETS, ik wil wel eens weten hoe de rijders het vonden en hoeveel rijders er werkelijk afgehaakt zijn.

Het gaat niet om de clubs of de NOMAC, het gaat om de rijders. Deze bepalen beleid en regels op de clubs en de clubs horen de wens van de rijders bij de NOMAC te verwoorden....

ETS was zonder uitzondering een positieve ervaring voor alle 85 rijders; ik schat dat er een kleine 5 rijders afgehaakt zijn, dit heeft niets met een aversie tegen de nieuwe spec te maken maar is ingegeven door sponsorbelangen.

groet,

Eric
 
Eric,

Je vergeet nog 1 ding,...we hebben enorm veel lol gehad.
Toen ik aankwam op de club hoorde je de rijders al lachen op de rijders stelling.
De snelheden zijn zeker minder hoog, maar doordat de snelheden lager liggen, en gelijk zijn zie je dat er weer enorm veel geknokt wordt op de baan. Je kan ook niets meer met vermogen compenseren, dus je moet heel "clean" rijden.
De hele avond wachten mensen weer op elkaar met rijden, omdat je met 7 tegelijk man even hard gaat. Dit hebben wij de laatste paar jaar wel gemist op de club. We reden regelmatig met 3 of 4 man breedt over het rechte stuk. Ik heb in lange tijd niet zoveel lol gehad met racen!
 
Eric,

Je vergeet nog 1 ding,...we hebben enorm veel lol gehad.
Toen ik aankwam op de club hoorde je de rijders al lachen op de rijders stelling.
De snelheden zijn zeker minder hoog, maar doordat de snelheden lager liggen, en gelijk zijn zie je dat er weer enorm veel geknokt wordt op de baan. Je kan ook niets meer met vermogen compenseren, dus je moet heel "clean" rijden.
De hele avond wachten mensen weer op elkaar met rijden, omdat je met 7 tegelijk man even hard gaat. Dit hebben wij de laatste paar jaar wel gemist op de club. We reden regelmatig met 3 of 4 man breedt over het rechte stuk. Ik heb in lange tijd niet zoveel lol gehad met racen!

Need i say more......wat mij betreft per direct invoeren!!

groet,

Eric
 
ik ben het ook eens met eric
de gelijkheid van snelheden bij de ets was super!
goed om te horen dat er tussen andere regelaars weinig verschil zat anders krijgen we dat weer.
 
ETS was zonder uitzondering een positieve ervaring voor alle 85 rijders; ik schat dat er een kleine 5 rijders afgehaakt zijn, dit heeft niets met een aversie tegen de nieuwe spec te maken maar is ingegeven door sponsorbelangen.

groet,

Eric

Voor het ETS in Andernach zit men over de 100 inschrijvingen.....

Enkel stock weliswaar.
220 in totaal.

grtz
PQ
 
En zou misschien met zo'n stock regelaar de 10.5 turns een betere keuze zijn ipv. de 13.5 turns die eigenlijk op basis van de "snelle" regelaars gekozen is………De vraag is hoeveel Nederlandse competities (op club en NK) hier in mee gaan want anders is er geen einde aan de gekte, overigens vind ik de prijzen wel OK. Opvallend is dat er geen evaluatieverslag te vinden is na de bewuste ETS, ik wil wel eens weten hoe de rijders het vonden en hoeveel rijders er werkelijk afgehaakt zijn.

@Eric, ook ik ben wel benieuwd naar een volledig verslag, na ik vermoed zal de motortemperatuur ook drastisch lager moeten liggen, dan met een regelaar met een futuristisch vertiming, misschien kan je hier iets meer over kwijt (het is ongetwijfeld gemeten)!! Waren er nog onderling verschillen in motor temperatuur met de verschillende regelaars, in de ROAR setting, het is tenslotte uitgebreid getest (na jou zeggen) dus dit zal ongetwijfeld hier ook in meegenomen zijn, na ik aan mag nemen???

@Roelof, voor wat ik hoor en zie wat motortemperaturen betreft, zal er na een “hete zomer” wel meer animo zijn, voor een systeem die de motoren ook nog eens koeler en heel houdt, het is misschien een andere invalshoek, maar ik denk dat men wel tot elkaar komt!!! Waar baseer jij op dat een 10.5turns een betere keus zou zijn, dan een 13.5turns??? Wat heeft iedereen toch dat men zo vastbijt in een bp aantal turns, kennelijk is dit verheven tot een soort van statussymbool, zelfs al zou bv een 17.5turns meer dan genoeg “fun” en “feedback” geven, kies men hem toch niet, alsof er iets van “minderwaardigs” aankleeft, vreemd is dat of is dit slechts een “kronkel” in mijn hoofd, dat ik daar zo over denk???
 
Toch wel grappig. Toen brushless eenmaal in Nederland in beeld kwam had ik al aangegeven dat de regelaar een bepalende factor zou worden en iets van een stockregelaar wenselijk zou zijn waarop ik totaal werd afgebrand. Nu werd met gemengde gevoelens naar de regel van de ETS gekeken en wat ik hier nu lees is dat men niets anders meer wilt.

Noem je tijden die minder dan een seconde langzamer zijn dan modified nog een stockklasse??

Stock is in mijn ogen niet snelheid bepalend maar gelijkwaardig materiaal, inweze kan je met een 3.5 turn een stockklasse opzetten. Wel vind ik (en dat is mijn persoonlijke mening) dat je niet te langzaam moet gaan. Ik denk dan ook dat de huidige 13.5turn klasse met vertimebare regelaars gelijkwaardig (of misschien toch nog sneller) kan zijn dan een 10.5 turns met een 0-graden spec regelaar. En juist de 10.5t/Lipo is veel gereden onder de zgn. superstock benaming.
Ik kom hierop omdat ik al eerder in dit of een ander topic een opsomming van alle klasses heb gemaakt die de electro kent. Natuurlijk voor ieder wat wils maar te veel klasses veroorzaakt veel verdeelheid en vooral ook te weinig deelnemers per klasse. Het terugbrengen van het aantal klasses zal meer leven in de overige klasses geven.

Het gaat niet om de clubs of de NOMAC, het gaat om de rijders. Deze bepalen beleid en regels op de clubs en de clubs horen de wens van de rijders bij de NOMAC te verwoorden....

De clubs en NK worden gevormd door de rijders..... De vraag is alleen als je als organisatie (club/nomac bestuur) een dergelijke specregelaar net als de ETS moedwillig gaat invoeren of de keuze bij de rijders neerlegt.
Een klein aandachtspuntje is het wel of niet toelaten van vertimebare motoren.

ETS was zonder uitzondering een positieve ervaring voor alle 85 rijders; ik schat dat er een kleine 5 rijders afgehaakt zijn, dit heeft niets met een aversie tegen de nieuwe spec te maken maar is ingegeven door sponsorbelangen.

groet,

Eric

En dat is leuk om te lezen.
 
Even uit nieuwschierigheid, als een klasse te snel is waarom rij je dan niet in een lanzamere klasse zoals de 17.5t klasse in plaats van het regelement wederom aan te gaan passen? niet vervelend bedoeld maar ben er wel benieuwd naar.
 
Even uit nieuwschierigheid, als een klasse te snel is waarom rij je dan niet in een lanzamere klasse zoals de 17.5t klasse in plaats van het regelement wederom aan te gaan passen? niet vervelend bedoeld maar ben er wel benieuwd naar.

Dan moet je club of het evenement waar je aan mee wil doen, deze wel rijk zijn, helaas is dit niet altijd het geval aangezien in het begin van het seizoen bij veel clubs, althans de rijders daarvan, men dit veels "te min vond" en perse een sterkere motor moesten/wilden rijden (ondanks de waarschuwingen), hierdoor is er een "overschatting van eigen kunnen ontstaan", waar veel rijders nu halfwege het seizoen op terug komen.
 
Even uit nieuwschierigheid, als een klasse te snel is waarom rij je dan niet in een lanzamere klasse zoals de 17.5t klasse in plaats van het regelement wederom aan te gaan passen? niet vervelend bedoeld maar ben er wel benieuwd naar.

Daarmee los je ook niet het probleem op van de steeds sneller wordende regelaars. Ik had begrepen dat de 13.5 turns op Heemstede ook al met gemak over de 90km/u kan.
 
Daarmee los je ook niet het probleem op van de steeds sneller wordende regelaars. Ik had begrepen dat de 13.5 turns op Heemstede ook al met gemak over de 90km/u kan.

Klopt, de focus ligt bij sommigen inderdaad op de topsnelheid....89 km/u met vertimebare regelaars; net geen 70 met de ETS-regelaar is op MACH hard zat. Je kunt nu weer vechten met iemand en hem daadwerkelijk uitremmen.

Dat het altijd harder kan bewees Atushi Hara.....117 km/u met een 4WD toerwagen op Sorex-banden....

groet,

Eric
 
Even uit nieuwschierigheid, als een klasse te snel is waarom rij je dan niet in een lanzamere klasse zoals de 17.5t klasse in plaats van het regelement wederom aan te gaan passen? niet vervelend bedoeld maar ben er wel benieuwd naar.

De ontwikkelingen hebben de reglementen ingehaald; toen de regels vorig jaar oktober, november en december werden afgestemd reden we op AMCA met 10.5T op 5 cellen en een GM, SPX of Tekin tussen 17,8 en 18,4. Met een 10.5T en lipo op dezelfde dag werd er al 16.5 gereden (baanrecord modified 5 cellen was in 2007 op 16,0 gezet meen ik te weten).
Met de Element reden we het jaar ervoor (eind 2008 ) als snelste rond de 18,5, modified reed 16 hoog en 17 laag.

Ik heb in september 2009 wel getest met een SP17.5T V3 en reed toen met de SPX en Tekin rondjes 19.5-19.9

Daaruit bleek dat een stockklasse met 10.5 lipo te snel zou zijn en 17.5T lipo een dikke seconde langzamer dan de Element en 10.5T op 5 cellen. Als je dan alle resutaten bij elkaar opteld leek een 13.5T lipo een mooie en competatieve middenweg.

Tot 31 december 2009 de V203-software van Tekin uitkwam. Toen waren de eerder bereikte rondetijden geheel waardeloos en kon iedereen makkelijk de 10.5-lipo tijden rijden met een 13.5!!

Kortom, de klasses waren doordacht opgezet alleen heeft de techniek-race de reglementen uitgeremd!!!

groet,

Eric
 
Back
Top