Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

En duidelijk wordt hier ook weer aangegeven dat niet alle regelaars gelijk zijn. Emiel, je kunt er om heen draaien maar wil je dit voorkomen moet je aan 1 type regelaar denken en het liefst met fixed software.

Niet helemaal.
Zorg dat alle regelaars geupdate zijn of neem er gelijk 1 die op max staat.
Probleem opgelost.

1 motor is denk wel goed.
Anders lijstje met regelaars maken en de Ezrun updaten dan komt die ook mee.

Ik verzin dit niet dat het zo is. Het is door de fabrikanten zelf bevestigt dat het zo is.
Fabrikanten zelf raden sensorloos zelf aan als je een gelijkwaardige klasse wilt hebben.
Dat sommige regelaars zoals de Ezrun lager vertimed staat is nou eenmaal zo en die kun je updaten en dan staan ze ook op 30 graden. Voor 24 dollar een digitaal kastje halen, aan de pc hangen en updaten en het is klaar.
Ben je handig dan kun je de profielen nog aanpassen voor andere rij eigenschappen.
Meer niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
1 klein dingetje wat mij opvalt in dit topic.
vergeef me als ik het verkeerd heb.

deze 238 posts tellende discussie word maar gevoerd door een handje vol personen.
wat is dan het probleem?

We vervelen ons. lol ;)

We vervelen ons. lol ;)

Misschien een beetje...

Om trouwens nog te reageren op eerder deze week, toen ik het had over die LRP regelaars. Ik wilde daarmee ook niet aangeven of ze wel of niet sneller zijn dan de anderen, maar het blijkt dus wel dat ze competitief zijn, en dat je dus niet perse met een computer naar de baan hoeft te komen om je regelaar in te stellen.

Misschien een beetje...

Om trouwens nog te reageren op eerder deze week, toen ik het had over die LRP regelaars. Ik wilde daarmee ook niet aangeven of ze wel of niet sneller zijn dan de anderen, maar het blijkt dus wel dat ze competitief zijn, en dat je dus niet perse met een computer naar de baan hoeft te komen om je regelaar in te stellen.

Dat is zeker. LRP ging ook al goed met de SPX en ze weten altijd veel power uit hun regelaars te halen.
Alleen jammer dat ze zoveel updates nodig hadden om hem nu probleem loos te krijgen.
De 3de versie blijkt nu goed te werken zonder problemen.

De Advanced komt trouwens ook met nieuwe software en die is dan thuis te updaten.
Maarja moet je wel 400 euro neer tellen voor een regelaar.
Over duur gesproken!!

Misschien een beetje...

Het is alleen zo jammer dat LRP wel steeds competatief is maar steeds maar tijdelijk. Na een jaar kom je niet meer mee met de rest als je een LRP rijd. Dus op dit moment is LRP qua regelaars wel een dure zaak om mee te blijven rijden...

Dat is zeker. LRP ging ook al goed met de SPX en ze weten altijd veel power uit hun regelaars te halen.
Alleen jammer dat ze zoveel updates nodig hadden om hem nu probleem loos te krijgen.
De 3de versie blijkt nu goed te werken zonder problemen.

De Advanced komt trouwens ook met nieuwe software en die is dan thuis te updaten.
Maarja moet je wel 400 euro neer tellen voor een regelaar.
Over duur gesproken!!

Het is alleen zo jammer dat LRP wel steeds competatief is maar steeds maar tijdelijk. Na een jaar kom je niet meer mee met de rest als je een LRP rijd. Dus op dit moment is LRP qua regelaars wel een dure zaak om mee te blijven rijden...

Het probleem was dat de stock spec, die met oude technologie werkt (de technologie van de inmiddels 4 of 5 jaar oude Sphere), maar dan met andere software. De nieuwe SXX Stock Spec is aanzienlijk sneller, dankzij de nieuwe technologie uit de Sphere. Probleem was dat ze de Stock Spec te snel op de markt hadden gebracht door druk van buiten. Zoals de regelaar nu is hadden ze hem eigenlijk pas uit willen brengen.

De verwachting voor de toekomst is ook dat de grote sprong die we afgelopen jaar hebben gemaakt niet meer zo erg zal plaats vinden, en je zeker 2 jaar competitief kunt rijden met de SXX Stock spec, waarschijnlijk langer. Als je kijkt, de SPX bestaat ook al bijna 2 jaar inmiddels. maar moest afhaken doordat er opeens zo'n verschil werd gemaakt.

Wat dat betreft denk ik dat merken als Castle, Tekin, LRP, GM (en Speed Passion met de stock spec software update voor de GT2.0) allemaal behoorlijk gelijkwaardig zijn in prijs/kwaliteit verhouding. Enige die door de prijs hierbuiten valt is de Advanced, die door een prijs die bijna (of soms zelfs) het dubbele is van de andere regelaars.

En aangezien al de merken redelijk gelijkwaardig zijn, zou mijn keuze al snel vallen op de LRP en SP, die zijn makkelijker in te stellen, en gaan altijd hard :-) maar dat is een persoonlijke keuze. Helemaal die LRP regelaar is leuk in combinatie met de nieuwe Pulsar Touch Lader die ik afgelopen weekend in actie heb gezien. Zoals de Duitsers zouden zeggen.. ganz geil!

De organisatie van de ETS neemt al maatregelen.... vanaf de ETS in Heemstede mag er ALLEEN nog maar gereden worden met de SP regelaar in de Super Stock klasse........ Niet zonder reden zo valt te lezen in de mail van Uwe Reinhard

Kan je die mail plaatsen of is er een online link ?

Persoonlijk denk ik een goede beslissing, de motor/regelaar combo is dan geen discussiepunt meer en omdat LiPo buiten de kwaliteit van de accu zelf amper verschillen maakt komt het meer op het afstellen en rijden van de auto aan.

Kan je die mail plaatsen of is er een online link ?

Persoonlijk denk ik een goede beslissing, de motor/regelaar combo is dan geen discussiepunt meer en omdat LiPo buiten de kwaliteit van de accu zelf amper verschillen maakt komt het meer op het afstellen en rijden van de auto aan.

Hier is de email, de bijbehorende PDF moet ik ff ergens zien neer te zetten....

====================================
Hello ETS - family-members and friends,

Here in attach you can see the brandnew informations about the past Round 3 + 4
and news for the first outdoor-meeting at Heemstede in may.

ETS Orga and some ETS racers are working at new rules for ProStock. We all hope,
that our decision for a combo in that class will make you satisfied for the future.

Heemstede will be the first big outdoor-meeting in europe for the worlds!
And because Worlds WarmUp and Reedy Race will be one week later, we can
promise you, that many bignames will attend ETS Round 5 in the netherlands.

Meanwhile, we have nearly 100 entries and it´s time for you to make your entry!!
Please look at the MACH - homepage : http://www.machheemstede.nl/

A more than professional team expect us for a great competition.
And your ladies and girlfriends have a short way to the beach ( 5 km) and to
Amsterdam for shopping ( 15 km ) . :-)

But first please read the news from RedRC, a beautiful and professional work.
Thanks my friends!!

Gruß aus Andernach

Uwe

Duidelijk verhaal met een duidelijk argument. Ik denk ook dat het goed is dat zo'n populaire competitie dit inbrengt. Waarschijnlijk zal het een paar rijders kosten maar rijders uit heel Europa kunnen aan het idee wennen en mogelijk de mensen die juist de ontwikkelingen van de programmeerbare regelaars een zegen vinden op andere gedachten brengen.

Ik denk dat het een stap in de goede richting is. Stockrijders kunnen nu daadwerkelijk "Stock" rijden, regelaar, motor en banden zijn gelijk. Verschillen worden in afstelling rijstijl en accu's gemaakt. Als er dan ook nog goed gemeten word voor de race of 8,44 de max is dan zouden we een zeer gelijkwaardig veld moeten krijgen.

Afgelopen weekend op MACH reeds een wedstrijdje met de Cirtix-regelaar gereden (icm een 3000 kV-SP motor). De top van het veld zat zeer dicht bij elkaar en een klein foutje zorgde voor rondenlang proberen de verloren tijd weer goed te maken. In de 13.5-klasse reed je zo'n gat weer redelijk snel dicht, in de 17.5-klasse lukte dat niet zomaar!!!

Rondetijden lagen 1,5-2 seconden boven de 13.5-tijden waardoor dit een zeer instapvriendelijke klasse lijkt geworden. Persoonlijk denk ik dat iedere club de visie van de MACH en ETS een goed moet bekijken en per direct zo'n klasse op te starten. De bal is ook weer rond dan, aangezien we daaarmee weer drie klassen hebben: Ready to run (badkuipchassis met Carson Cupmachine) voor de echte beginners, Stock (sensorloze regelaar met 17.5T-motor) voor de gevorderde rijder en Modified (regelaar vrij, motor 13.5) voor de die-hards.

Ik denk namelijk dat de 6.5T-modifiedklasse gewoon niets meer wordt, afgelopen maandag waren er ook 0 inschrijvingen voor op de MACH!!

We gaan de komende tijd maar eens kijken hoe een en ander uitpakt, feit blijft dat de beste rijders ook nu weer zullen komen bovendrijven.....

groet,

Eric

In de electro onroad is het bijna altijd al zoeken geweest naar winst om zoveel mogelijk vermogen op het tapijt of asfalt te krijgen. Dat moest vroeger via de accu's, toen dmv de motoren en nu door de regelaars. Of dat de regelaars nu een zegen zijn of hobbykiller ligt niet zozeer aan de regelaars maar aan de personen die deze regelaars wel of niet goed gebruiken. Als je een keer op een wedstrijd niet hard genoeg gaat op pure snelheid kan dat net zo goed zijn omdat de instelling van de regelaar er naast zit. Zo kon ik zelf met de eerste versie van de GM 120 regelaar in Hrotovice op de ETS ( eind januari 2010 ) gewoon goed meedoen. Te vaak doen we zelf iets fout of testen we het gewoon niet goed genoeg en geven dan de regelaar de schuld. Kopen dan een andere en klagen dat het zo duur is. Met een aantal van de huidige regelaars kun je zelf updates doen aan de software. Opzich heel goed, maar iedere keer als je zo een update gedaan hebt moet je weer opnieuw testen. Dat is tegenwoordig hetgeen waar de schoen wringt, bijna iedereen wil immers alleen nog maar plug en play. De hobby of modelautosport gaat mee met de technische vernieuwing maar een groot aantal van de nieuwe rijders willen dat wel als ze er maar geen moeite voor hoeven te doen. Dat laatste is de grootste "hobbykiller". Als je hard wilt gaan kan dat best met een minimale financiele inspanning zolang je maar een beetje tijd en aandacht besteed aan hetgeen wat je doel is en nadenkt over hoe je dat kunt bereiken. Veel geld investeren is leuk als je het hebt maar als het resultaat dan tegenvalt dan geven veel mensen het al snel op. Kortom, als je hard wilt gaan moet je trainen en testen.
;)

Ja, stel je voor dat je ook nog eens inzet moet tonen en misschien nog wel moet nadenken ook....en dan als de klap op de vuurpijl moet je ook nog beschikken over doorzettingsvermogen.
Als je dit geen van allen beheerst kan je gelukkig nog wel gaan klagen en de boel een beetje op jutten, zodat alles weer lekker simpel wordt.

:wink:

Laatst bewerkt:
Er lijkt een soort van bezinning te komen; dit zal ook de modified-klasse misschien weer wat lucht en extra deelnemers geven!!

Tijdens de komende ETS-race op Heemstede ziet het er naar uit dat er alleen nog maar verschil gemaakt kan worden dmv chassis en rijders-kwaliteiten. Voor de race wil men de complete keuring al gedaan hebben, dwz dat er alleen legale auto's rijden.

Tijdens de IIC in Vegas gebeurde dit ook (vooraf checken op rijhoogte, accu-spanning en temp) en dit gaf een zeer close veld, nu er ook met motoren en regelaars een eenheid is gevonden zie ik al met veel plezier uit naar de komende race!!!

groet,

Eric

En er lijkt steeds meer terrein gewonnen te worden voor het gebruik van een stock regelaar (of in dit geval programma).
New approval listing for ROAR Sportsman Class Speed Controls ROAR Racing

Nu maar hopen dat er geen hacked firmwares in de omloop komt.

ROAR wil dus hebben dat er in de sportsman klasse een regelaar komt die timing en advance e.d. uitsluit en dit profiel dmv een LED status visueel kenbaar maakt

voorlopig moet zon regelaar nog ontwikkeld worden :
een sportsman profiel en een LED die laat zien dat het aanstaat

Dus toch een zegen voor de programeerbare/updateble regelaars?:thumbsup:

Kun je in ieder geval GRATIS je firmware veranderen als je in een andere klasse gaat rijden ipv weer een nieuwe regelaar te kopen. Op de langere termijn goedkoper en handiger lijkt me. :mrgreen:

Ik vind programmeerbare regelaars wel erg handig.
Je kan de settings veranderen naar wens en rijstijl.

Ik heb een EZrun regelaar en programmeren is wel veel makkelijker met een program box, want zonder moet je het via knipperende leds doen op de regelaar.

Ik vind programmeerbare regelaars wel erg handig.
Je kan de settings veranderen naar wens en rijstijl.

Ik heb een EZrun regelaar en programmeren is wel veel makkelijker met een program box, want zonder moet je het via knipperende leds doen op de regelaar.

Dat is niet helemaal het soort regelaars en de problematiek waarover het in dit topic gaat... ;)

Back