Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

misschien moet Tekin dan ook zo`n kastje uitbrengen en het ipv. turbo en timing en andere interface geven. Gewoon 185 profielen die elke stand v/d regelaar vertegenwoordigen.

Om eerlijk te zijn als beginnenend rijder ben ik erg blij met mijn Castle creations USB link voor mn ESC. Daardoor kan ik zonder veel geld uit te geven toch dingen aanpassen op mn auto. Of sla ik nu de plank mis?

Om eerlijk te zijn als beginnenend rijder ben ik erg blij met mijn Castle creations USB link voor mn ESC. Daardoor kan ik zonder veel geld uit te geven toch dingen aanpassen op mn auto. Of sla ik nu de plank mis?

Je slaat de plank compleet mis ! :)
Het gaat niet over wat voorkeuren instellen kwa punch en zo. wat je instelt naar persoonlijke of baan instellingen.
Het gaat over controllers die halverwege het seizoen een update krijgen met een "I WIN" button. Waarna de rest van de mensen die zo'n controller niet hebben opeens geen kans meer hebben tot ze ook zo'n (peperdure) regelaar kopen.

En dan 3 maanden later komt er weer een andere regelaar met een nog betere versie van het "I WIN" knopje en het gezeik begint weer van voor af aan.
Daarnaast is het gevolg dat de klasse's stukken sneller en duurder worden dan bedoeld, en dat schrikt rijders af.

Ik persoonlijk zie liever dat het gehele veld met dezelfde snelheid (sregelaar) rijd, en het op stuurkunst aankomt wie wint, IPV wie nu weer de goede regelaar heeft gekocht.

Laatst bewerkt:
@ Heuveltje - Dank je voor de uitleg ik snap het nu een stuk beter en ben het met je eens dat zon " I win " button een beetje doet denken aan cheaten. Ik ben dan ook van mening dat in het geval van een ProStock classe de autos ook Stock moeten zijn. begrijp ik hem nu wel?

@ Heuveltje - Dank je voor de uitleg ik snap het nu een stuk beter en ben het met je eens dat zon " I win " button een beetje doet denken aan cheaten. Ik ben dan ook van mening dat in het geval van een ProStock classe de autos ook Stock moeten zijn. begrijp ik hem nu wel?

Een stuk beter :) (maar mijn uitleg was misschien iets teveel doorspekt van van mijn eigen opinie over dit alles :) )
Alleen is het geen cheaten, het is namelijk geheel volgens legaal alle regels, en eigenlijk gewoon een normale "technische evolutie" van rijders die altijd het snelste materiaal willen hebben.
De discussie is nou of het gewoon een wenselijke volgende stap in RC-materiaal is. of een ontwikkeling die door middel van regulatie teruggedraait moet worden.
En in geval van het laatste, hoe lossen we het op zonder nieuwe valkuilen te creeren.

Laatst bewerkt:
Joh tis inderdaad een complex vraagstuk ik zit er zo over te denken maar ik kom niet echt met een idee wat eerlijk is. In principe dacht ik allemaal de zelfde controler maar persoonlijk vind ik technische ontwikeling van race techniek ook onderdeel van de sport. Ik ben beniewd wat de meer ervaren racers vinden en zal dit draadje dan ook blijven volgen :mrgreen:

Techniek is ook een onderdeel van de sport maar net als met de echte formule-1 kunnen de budgetten uit de hand lopen met als risico mensen die stoppen en bij de rest grote verschillen op de baan. Wie het geld heeft koopt dus snelheid en dat kan niet de bedoeling zijn in een zgn stock klasse waar juist het aandrijvend vermogen onderling identiek moet zijn en het zo op de kunsten van de rijder en auto-afstelling aan komt.

……Speed Controllers eligible for Sportsman Class racing must be capable of providing ZERO Timing Advance along with disabling Advanced Motor Control Functions (i.e. Boost, Cheat Mode, Turbo, SuperCharge, etc)……

Dan mogen we wel geen intelligente (timing) esc’s krijgen in de toekomst, wat waarschijnlijk wel de toekomst is. Nu werken ze nog volgens “mapping” dwz dat ongeacht de sytuatie/vraag, de motor een dezelfde vooringestelde opdracht/timing krijgt, al die andere modes zullen wel getriggerd worden door de acceleratiesnelheid van gashandel (voor zover ik het begrijp).

Ook durf ik niet met zekerheid te zeggen dat wanneer de “profiles” gelijk aan elkaar zijn, dat de interne componenten van de esc’s dit op dezelfde snelheid/manier zal of kan verwerken. Wat men hier denk ik voorstelt is dat er een soort van een maximale interne “vertiming/curve” nagestreefd wordt, ik denk dat “de verwerkingsnelheid” (kwaliteit) van de curve waarmee de motor wordt aangestuurd, straks van doorslaggevende aart wordt, hoe men dat in de hand wil houden, is mij een raadsel.

……ESC manufacture affiliates have been working with the ROAR Section Committees to develop the sportsman ESC definitions and update firmware to meet the class standard. Firmware in the latest advanced speed control products must provide a profile, which allows its use to comply with sportsman ESC profile requirements.
Several affiliates are working on firmware updates which will allow additional ESC’s to be added…..

Bovenstaande vindt ik een goede ontwikkeling (samenwerking), in het verleden was het zo dat er een reglement van bovenaf uitgevaardigd/opgelegd werd, waarbij de fabrikanten veel “speelruimte hadden” om zich te onderscheiden/profileren op de rest. Als er “een standaard” wordt uitgevaardigd waar een fabrikant aan moet voldoen, anders volgen er sancties (uitsluiting van deelname) dan zal de fabrikant de esc’s voortaan voldoende moeten “locken”, zodat “rommelen” niet meer mogelijk is, en zijzelf “op titel” uitsluitend ter verantwoording geroepen kunnen worden, bij een evt fraude, of men (ROAR) zover zal gaan, valt nog even te bezien. Wie A zegt moet ook B zeggen!!!

De enige manier om deze techniek in de hand houden is naar mijn mening “geen technisch reglement”, maar een “gentlemen agrement”, fabrikanten onderling + beleidmakers, met “serieuze sancties”, anders is het weer “loos alarm”, de techniek is te complex voor de beleidmakers om dit op eigen houtje alleen te reguleren.

Het gaat om software in de regelaar die de motor aanstuurt. Door de effecientere/optimale aansturing gaat de motor sneller en blijft het bij normaal gebruik ook koeler. Dit vergt wel terdege training en meten van temperaturen van de motor. Hier schort het nog wel eens aan vanwege het feit dat rijders denken dat alles maximaal moet staan en dan verbaast zijn dat de motor te heet wordt in 5-7 minuten en de regelaar de schuld geven. Vaak kan minder sneller zijn.

Met de nieuwe software met eind en begin toeren is het wel een stuk makkelijker om in de goede zone te zitten.

Mijn auto is net zo snel als een ander maar de temperatuur van de motor is wel veel minder dan die van mijn concurent. (langdurige hoge temperaturen van de motor is minder levensduur). Tot nu toe heeft het mij niets geholpen om als eerste over de streep te komen.

Hoe kan dat nou.... ik heb een updateble regelaar dus zou ik moeten winnen toch!!! Nou nee....veel trainen en goede lijnen, constante tijden rijden blijft belangrijker. dus het een "I win" knopje of het kopen van snelheid is stemmingmakerij op deze en andere forums.

De software die ontwikkeld word door de fabrikanten kun je downloaden en instaleren in je regelaar doormiddel van een computer (als je een updateble regelaar hebt). Dit is GRATIS. Ik heb mijn regelaar al zo'n 2 jaar en hij is nog steeds competatief vanwege de updates en hij zal nog jaren competatief zijn. Dus waar jij het vandaan haalt dat de klassen duurder worden hierdoor is niet gebasseerd op feiten maar op verhalen en stemmingmakerij die wederom rondzweven op het internet.

Nu blijkt er een tendens te zijn dat niet vertimebare regelaars de nieuwe messiah zijn.

Sommige fabrikanten zijn hierop ingesprongen om hun producten te maken/promoten als een stockregelaar zonder vertiming. Tja, je kunt zo'n nieuwe "stock" regelaar kopen waar je alleen iets aan hebt in die klasse of Ik kan een andere software versie op mijn reeds twee jaar oude regelaar zetten en kan dan ook in die klasse rijden (zie nieuwe roar lijst). Voordeel? Je hebt een regelaar die multi inzetbaar is in alle klassen. Geen verschillende regelaars bij het switchen van klassen. Stock willen rijden....kabeltje prik prak ....software veranderen en klaar. Wil je modified ....... of pro stock of wat dan ook...software of instellingen veranderen en klaar.

Kosten op de lange termijn zullen lager zijn. Vertel mij maar eens waar hier het nadeel aan zit?

Je slaat de plank compleet mis ! :)
Het gaat niet over wat voorkeuren instellen kwa punch en zo. wat je instelt naar persoonlijke of baan instellingen.
Het gaat over controllers die halverwege het seizoen een update krijgen met een "I WIN" button. Waarna de rest van de mensen die zo'n controller niet hebben opeens geen kans meer hebben tot ze ook zo'n (peperdure) regelaar kopen.

En dan 3 maanden later komt er weer een andere regelaar met een nog betere versie van het "I WIN" knopje en het gezeik begint weer van voor af aan.
Daarnaast is het gevolg dat de klasse's stukken sneller en duurder worden dan bedoeld, en dat schrikt rijders af.

Ik persoonlijk zie liever dat het gehele veld met dezelfde snelheid (sregelaar) rijd, en het op stuurkunst aankomt wie wint, IPV wie nu weer de goede regelaar heeft gekocht.

Laatst bewerkt:
Het is hetzelfde als het lipo verhaal, het is nieuw, iedereen vindt het eng, etc, etc..... en na een paar jaar rijd iedereen ermee.

Over drie/vier jaar rijden we allemaal met een regelaar waarin we firmware zelf kunnen inladen, we zeggen dan allemaal, fijn heh, dat we nu gratis een betere regelaar hebben.

En voor de wedstrijd leveren we allemaal even de wagen in bij de wedstrijdleiding waarop alle merken software staat, de stock rijders krijgen een vergelijkbare instelling. De vrije klasse mag lekker kloten...

Hoe kan dat nou.... ik heb een updateble regelaar dus zou ik moeten winnen toch!!! Nou nee....veel trainen en goede lijnen, constante tijden rijden blijft belangrijker. dus het een "I win" knopje of het kopen van snelheid is stemmingmakerij op deze en andere forums.

Natuurlijk is het rijden van de lijnen belangrijk maar ik kan uit ervaring zeggen dat een verkeerde regelaar of een verkeerd ingestelde regelaar per definitie een verloren wedstrijd is. Ik wil het dus zeker geen stemmingsmakerij noemen, zeker niet nu de ETS en de ROAR bezig zijn met een standaard, blijkbaar speelt het een grote rol!

En heel misschien kan je die opmerking ook omkeren met de uitspraak dat ik juist denk dat al die mensen die tegen een stock regelaar zijn bang zijn een voordeel te verliezen.

tja, bij de standaard vertimebare sofware zullen de aandachtspunten op andere vlakken gaan liggen. Stock is een eutopie die niet te halen is vanwege het feit dat als je een wedstrijd rijd je normaal gesproken wilt winnen.

Dit doe je door veel te trainen en alles uit de kast te halen om snelheid (bochtensnelheid etc.etc ) te kunnen krijgen en te behouden. We gebruiken bijvoorbeeld kogellagers, spoelen ze uit olien ze met een speciale olie om zo net wat beetje meer snelheid eruit te halen. Dit geld straks voor de lipo's en andere zaken ook. Ik zie de ijs motor koelers al weer op de motoren verschijnen om zo net wat hoger te kunnen verplaatsen. Of het er goedkoper op wordt of eerlijker is nog maar de vraag

Natuurlijk is het rijden van de lijnen belangrijk maar ik kan uit ervaring zeggen dat een verkeerde regelaar of een verkeerd ingestelde regelaar per definitie een verloren wedstrijd is. Ik wil het dus zeker geen stemmingsmakerij noemen, zeker niet nu de ETS en de ROAR bezig zijn met een standaard, blijkbaar speelt het een grote rol!

En heel misschien kan je die opmerking ook omkeren met de uitspraak dat ik juist denk dat al die mensen die tegen een stock regelaar zijn bang zijn een voordeel te verliezen.

Dat bedoel ik dus met het feit dat je er tijd in moet steken om de regelaar in te stellen en mee te trainen. Doe je dat niet en je instant snelheid verwacht wiens zijn schuld is het dan? Zoals ik al schreef... het heeft mij nog geen eerste plaats opgeleverd dus je uitspraak is niet van toepassing.... trainen trainen trainen........ :mrgreen:

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe een standaard "stock"regelaar werkt,
je kan hier niet numeriek instellen hoeveel graden voor vertiming je wil hebben.

1. Hebben die regelaars helemaal geen vertiming dan?

2. Of hebben die een aantal graden standaard vertiming die meteen vanaf 0 toeren aanwezig is, en dat je per profiel een andere waarde vertiming kiest?

3. Of wordt er per profiel een x hoeveelheid vertiming toegevoegd met oplopend toerental, allen volgens een curse af fabriek?

Als dit laatste het geval is, dan is de Tekin gewoon beter in te stellen en komt het dus aan op de kennis in afstelling van de bestuurder, zelfde als bv. camber, caster, sporing, wielbasis, compound, vertanding, veerstijfheid, demping, in/uitspoor, differentieel, chassis flex en stuuruitslag.

Dit is geen sarcastische vraag, ik weet het echt niet.
Het is natuurlijk wel iets anders aangezien dit de moderne digitale techniek is.

Laatst bewerkt:
Volgens mij houden jullie hier een verkeerde discussie, waarom worden bepaalde rijders met een andere voorkeur voor wedstrijdrijden, niet gerespecteerd. De 1 voelt zich prettiger bij een streng gereguleerd wedstrijdklassement (om wat voor reden dan ook, maak niet uit), de ander houdt juist weer van veel vrijheid, wat is daar mis mee??? Voor alle vrijheid rijders zijn er genoeg klassen, voor de overige groep rijders probeert men nu (bv bij de ROAR) een goed reglement in elkaar te timmeren, dat mag toch zeker wel, als hier/daar vraag naar is??? Vreemd dat rijders die geen moeite hebben met alle vrijheid binnen een reglement, wel kennelijk moeite hebben met rijders die voor zichzelf beperkende maatregelen willen opleggen, men belemmert hiermee toch ook niet de vrijheid van de “vrije rijders”.

Sowieso zijn alle esc’s “programeerbaar”, oftewel je kan “de instellingen” veranderen, het onderscheid zit hem in het feit dat de 1 een component bevat waarbij het (software) programma slechts 1 enkele maal ingeschreven kan worden (in de hardware), de ander heeft de mogelijkheid om bepaalde delen binnen het (software/hardware) programma te overschrijven/modificeren of anders toe te kennen (firmware/updaten), volgens mijn beperkte kennis van zaken, kan er niet eens een ander (hardware) programma opgezet worden, want deze is inherent aan het component. Zelfs in het brushed tijdperk waren (bijna) alle esc’s al “programmeerbaar”, dit even terzijde.

In dat perspectief “programmeerbare regelaars: zegen of hobbykiller”, laten we zeggen: “kennis is een zegen net zoals de vrijheid om jouw wedstrijdelement (reglement) te kiezen, gebrek hieraan is een hobbykiller”, training blijft een “must” om te winnen, ongeacht de vrijheid of de beperking die jij jezelf heb oplegd”.

@Veteq, voor zover ik de techniek begrijp, denk je met alles in de goede richting wbt de programmeer mogelijkheden of de beperkingen daarvan. Er kunnen nog andere mogelijkheden wezen zoals het “middelen” tussen 2 curven, bv tussen een fabrieksinstelling, met jouw “eigen curve” waardoor de steilheid of afvlakking van de extra (ver)timing aangepast kan worden. Eigenlijk optimaliseer je de timingcurve dmv het verschuiven/manipuleren van verschillende parameters tazv de motorsturing. Daarnaast is de snelheid waarmee hij dit berekend, van belang om de timing op de het juiste moment plaats te laten vinden, het ene merk heeft dit beter voor elkaar dan de ander, door het gebruik van andere componenten, of de hardware die hier in aanwezig is, kunnen ook het onderscheid maken. Volgens mij zijn er nog geen intelligente esc’s, zie zelf aan de hand van het stijgen van het motortoerental, de belastingtoename, de gashandelstand, een voorgeprogrammeerde timingcurve, een optimale variabele timingcurve kan bepalen/samenstellen. De reden hiervoor zou zijn dat de esc niet snel genoeg de grote hoeveelheid data kan verwerken, maar dat zal ongetwijfeld veranderen in de toekomst zodat je alleen nog maar de “punch” hoef in te stellen. Dit alles onder voorbehoud dat ik uptodate ben met de vooruitgang van deze techniek, men vermeld nl niet (percies) hoe men alle data informatie verwerkt.

Laatst bewerkt:
Per, je hebt het goed beschreven. (positief bedoeld)

Ik heb persoonlijk geen moeite met het feit dat men een klasse gaat intoduceren die de vrijheid inperkt. Die is er al namelijk de 17.5t klasse. Perfecte klasse.

Waar ik moeite mee heb is de motivatie om zo'n klasse te introduceren. Elke keer worden hier en op andere forums dezelfde arumenten gebruikt dat het nu te veel gaat kosten door de regelaar of dat men snelheid kan kopen of wat dan ook. Nou dat klopt gewoon niet. Zie mijn reactie 7 berichten terug.

Waar ROAR nu mee bezig is vindt ik nog niet eens zo slecht. (zie mijn reactie 7 berichten terug)Dan kunnen de rijders die dat willen nu gewoon hun regelaar gebruiken die ZIJ willen of reeds in bezit hebben en zijn ze niet gedwongen om van een bepaald merk weer iets te kopen om mee te doen aan een wedstrijd. Gewoon firmware veranderen en hupakee.

Een hele goede ontwikkeling in mijn ogen. Keuze vrijheid maakt het voor mij en andere blijkbaar juist interessant want waarom heeft iemand een tamiya, corally of een x-ray of wat dan ook? Blijkbaar hebben ze een beter gevoel erbij en spreekt het ene merk hun beter aan dan het ander.

Hoe kom je erbij dat snelheid niet te koop is?
- de allereerste sensored regelaars zijn geheel outdated
- toen kwam er ineens een LRP stockspec waar op het moment nog weinig mensen mee rijden maar toen wel van gezegd werd dat men het einde aan de ontwikkelingen gehaald had.
- ondertussen bleken de GM en Tekin regelaars met betere software te komen en werden die populair.
- en toen kwam er ergens in Las Vegas het debut van iets uit scandinavie waar ineens mensen voor gingen sparen.

En natuurlijk als je een GM120 of een Tekin hebt is het allemaal koek en ei en lekker firmwares updaten maar ergens komen die regelaars ook aan hun limieten.
Face it, de ontwikkeling van de BL regelaar heeft de 10.5/13.5 turns in de loop der jaren al veel sneller gemaakt dan men had verwacht.
Toen men een paar jaar terug nog de 19t brushed reed kon je gewoon competief mee doen met een regelaar die je al 10 jaar in het bezit had, de regelaar maakte toen niet die verschillen zoals het bij BL vandaag de dag wel is.

Maar ok, er is een extra klasse gegenereerd die voor bep. mensen aantrekkelijk gaat worden en een kans heeft om wereldwijd een standaard te worden naast de rest. De vraag is alleen als het niet te laat is want de huidige snelle ontwikkelingen heeft al genoeg zichtbare schade aangericht.

tja roelof. De rijders doen het zelf als ze achter de fabrikanten aan hollen. Die regelaar uit scandinavie hoor of lees je op dit moment ook niet veel meer over.

In de brushed tijdperk was het allemaal niet koek en ei en een eutopia met dezelfde snelheid lekker close racen met oude spullen. toen moest je wel een godsvermogen aan accus kopen met alle randmaterialen om ze nog een beetje in topconditie bij te blijven en de reglaars waren ook niet bepaald goekoop in het topsegment. je hebt iets te rooskleurige herinnering aan die periode lijkt me.

Waar het om gaat is dat als er een regelaar wordt ontwikkeld die kwa firmware niet meer aan te passen is dat die al vrij snel pase is. Wat je beschrijft was inderdaad zo in het begin. Dat heb je met iedere overgangsfase. Nu kun je de firmware veranderen en klaar ipv de op dat moment snellere regelaar te kopen zoals een paar jaar terug.

Snelheid is nu niet meer te koop in de zin dat het niet helpt om op nummer 1 te komen met puur alleen de regelaar zoals men andere wilt doen geloven. Dat is mijn reactie op reeds gedane berichten.

Meerdere merken hebben nu een regelaar waarbij de software is te veranderen. Dus je koopt eenmaal een regelaar die kwa firmware is aan te passen en je bent klaar voor meerdere jaren.

In de brushed tijdperk was het allemaal niet koek en ei en een eutopia met dezelfde snelheid lekker close racen met oude spullen. toen moest je wel een godsvermogen aan accus kopen met alle randmaterialen om ze nog een beetje in topconditie bij te blijven en de reglaars waren ook niet bepaald goekoop in het topsegment. je hebt iets te rooskleurige herinnering aan die periode lijkt me.

Klopt, maar dat deel is vandaag de dag met de LiPo's (mits aan de laad-eisen gehouden) redelijk verdwenen.

Volgens mij zijn er nog geen intelligente esc’s, zie zelf aan de hand van het stijgen van het motortoerental, de belastingtoename, de gashandelstand, een voorgeprogrammeerde timingcurve, een optimale variabele timingcurve kan bepalen/samenstellen. De reden hiervoor zou zijn dat de esc niet snel genoeg de grote hoeveelheid data kan verwerken, maar dat zal ongetwijfeld veranderen in de toekomst zodat je alleen nog maar de “punch” hoef in te stellen.

Dat zou helemaal gaaf zijn, zelflerende regelaars. Dan wint degene die de regelaar heeft die het best is in leren...
Dan nog een echt datalog systeem erop.....:p

Uiteraard is het niet de bedoeling wie dan ook te beperken in zijn hobby, 13.5 is niet de klasse voor een volledige stock....

Back