multiplex Easystar deel 2.

Ik heb vandaag samen met een ervaren piloot :) gevlogen en we hebben het vliegtuig eerst even zonder gas recht vooruit gegooid om te kijken hoe hij vloog. Na tien meter later weer geland te zijn, hebben we het vliegtuig met driekwart gas weggegooid tegen de wind in. Een poosje tegen de wind in stijgen en daarna kun je rondjes gaan vliegen. Een ervaren iemand is trouwens wel handig.
 
Jups,
vandaag de Ez van olaf de maiden gegeven. Eerst even handstartje,, cog leek goed. alleen uitslagen iets verkleind omdat ze voor een beginner aan de grote kant waren. setup gewoon speed 400 op 2s lipo. werkt prima voor beginner. eerst op hoogte gebracht en uitgetrimt. daarna zender overgegeven aan loaf (had al oefening gehad op sim en 1x aan de kabel met een graupner taxi). in het begin nog wel overtrekken maar ging steeds beter. Later even laten zien hoe te landen. ging ook direct goed en starten ook. komt helemaal goed met olaf. alleen aan het begin vandaag 1x hoeven over te pakken, later vloog hij gewoon zelfstandig hele vlucht.

nog onboard filmpje gemaakt van de 3e vlucht. helaas kwaliteit erg verminderd door youtube:
6XxT38m-cHo[/media] - on board video mpx easystar standard brushed 400
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk filmpje, Robert! Vanavond heb ik weer even gevlogen, maar nu is de lipo die ik toen gebruikt heb bol. De lipo cut-off van de ontvanger werkt pas bij 5 volt, dus die ging niet aan. Ik heb net even gemeten en er staat een spanning op van 6.1 volt. Zou deze (te) lage spanning de oorzaak zijn van het bol worden?
 
Motor verlijmen?

Hallo,

Ook ik heb een EasyStar aangeschaft om te leren vliegen.
Ik heb de ARF versie en heb hier gelijk een brushless set bij aangeschaft.
Nu zegt de handleiding dat de motor er in verlijmd moet worden, en dat ook beide romp helften aan elkaar verlijmd moeten worden.
Is dat wel handig? Het is dan niet meer mogelijk om ooit de motor te vervangen lijkt mij. Weet iemand of dit de reguliere manier is waarop het meestal ook in de praktijk wordt gedaan? Of zijn er andere oplossingen?
 
Hey,

Welkom hier in in de hobby :)

Ja, er is een andere oplossing; als je de bedrading trekt van de cockpit (regelaar) naar de motor direct een derde draad trekken. Die doet met de standaard setup natuurlijk niets maar als je overgaat naar brushless heb je die wel nodig. Daarna kun je rustig de romphelften op elkaar lijmen. De motor zet ik altijd vast met van die zelfklevende strips die je ook weer kunt verwijderen (geen idee hoe ze heten, van de reclame), die trek je min of meer weer los en kun je de motor wisselen. Dubbelzijdig plakband werkt ook prima maar dan zou ik de motorpod niet dichtlijmen maar er een stuk ducktape overheen plakken. Blijft ook prima zitten en zo haal je ook makkelijk de motor eruit (en kun je ook makkelijk weer bij de draden)

Mocht je je motor er echt niet meer uit krijgen kun je de motorpod ook gewoon horizontaal doormidden snijden, de motor eruit breken en een paar gaten eronder maken. Daar trek je dan een paar tiewraps door over de motor heen. Heeft bij mij ook jaren prima gehouden :)
 
Zo. net terug van de eerste vlucht.
het was een beetje winderig, en hij reageerde wat nerveus op de wind, maar verder alles geslaagd.

Tijdens de eerste worp kwam ik er wel achter dat ik een kanaal te veel had gereversed, dus ik boorde hem de grond in .... stupid, maar niks aan de hand gelukkig

verder 7 minuutjes gevlogen en gezweefd en redelijk geland. woensdag is er volgens mij amper wind, dus dan kan ik hem mooi finetunen en afstellen

ik ben zomaar tevreden, en op rustige dagen gaat dit leuk worden.
ik heb mezelf voorgenomen rustig aan te doen. mijn vorige project (heli) heeft het maar 3 vluchten overleefd omdat ik teveel wilde

het bewijs (het was al aan het schemeren dus niet echt goede kwaliteit):
DSC01062.JPG

DSC01060.JPG
 
Gefeliciteerd met je maidenvlucht :)
En als je EZ goed is afgesteld moet een beetje wind geen probleem zijn. Ik vermoed dat je CoG iets te ver naar achteren ligt, daar wordt 'ie nogal zenuwachtig van (al zweeft het wel stukken beter met weinig tot geen wind!)

Heb je nu nog de standaard setup erop zitten?
 
dank,

het CG was goed (ik had een AA batterij in de neus geplakt), maar na de eerste harde landing is die losgekomen. dat ga ik dus zeker in orde maken

de setup is verder standaard ja. standaard motor en prop met een 2s2300 lipo


Wat valt er verder nog in/af te stellen eigenlijk? ik heb nu op mn zender nog niks aangepast, los van wat subtrim om de servo's op 90 graden te krijgen

de uitslag heb ik bijvoorbeeld ook niet beperkt zoals het boekje aangeeft
 
Hier wat foto's van mijn EZ*..

Oke, helemaal standaard is ie niet meer ;)

1278182240_resized.jpg


De oranje strips aan de zijkant (en elders op het toestel) zijn led strips
1278182258_resized.jpg


1278182261_resized.jpg


En zo ziet het er dan 's nachts uit:

SDC11389.JPG
 
je hebt gewoon de "opstaande" randen eraf gesneden?

kun je vertellen hoe hij daarmee nu vliegt?

ziet er super uit iig :)
 
Laatst bewerkt:
je hebt gewoon de "opstaande" randen eraf gesneden?

kun je vertellen hoe hij daarmee nu vliegt?

ziet er super uit iig :)

Dank je ;)

En ja, ik heb gewoon het mes gezet in de vleugel en de opstaande randen
eraf gehaald. Hij vliegt er een stuk wendbaarder door. Zweven doet ie nu niet zo heel goed meer
(hij zweeft wel, maar de langzame zweef activiteiten die je gewend bent van de EZ* zijn nu wel weg).

Verder vlieg ik met de "mods" rolroeren, vergroot rudder- en hoogteroer.
Je kunt er super eenvoudig "snaps" mee maken en hij is te keren op een lucifer doosje ;)

Zie filmpje van onze laatste fundag op het veld (paaltjes rammen)

(oke, het daadwerkelijk raken van de paaltjes is een ander issue ;))
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En als je een sterke maag hebt, zo ziet het eruit als je "erin" zit ;)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

Welkom hier in in de hobby :)

Ja, er is een andere oplossing; als je de bedrading trekt van de cockpit (regelaar) naar de motor direct een derde draad trekken. Die doet met de standaard setup natuurlijk niets maar als je overgaat naar brushless heb je die wel nodig. Daarna kun je rustig de romphelften op elkaar lijmen. De motor zet ik altijd vast met van die zelfklevende strips die je ook weer kunt verwijderen (geen idee hoe ze heten, van de reclame), die trek je min of meer weer los en kun je de motor wisselen. Dubbelzijdig plakband werkt ook prima maar dan zou ik de motorpod niet dichtlijmen maar er een stuk ducktape overheen plakken. Blijft ook prima zitten en zo haal je ook makkelijk de motor eruit (en kun je ook makkelijk weer bij de draden)

Mocht je je motor er echt niet meer uit krijgen kun je de motorpod ook gewoon horizontaal doormidden snijden, de motor eruit breken en een paar gaten eronder maken. Daar trek je dan een paar tiewraps door over de motor heen. Heeft bij mij ook jaren prima gehouden :)
Hey Sadkingbilly,
Bedankt voor je reactie. Dat met die plakstrips is een goed idee, ik ken ze.
Nu is het nog wel zo dat aan mijn motor ca 10cm draad zit. Dit betekent dat de stekkerverbinding naar de ESC in de romp komt te zitten. Wanneer ik dan ooit de motor er uit wil halen, zal dit niet makkelijk gaan vrees ik. Nu zijn er naar mijn mening twee mogelijkheden: Ik maak de kabeldoorvoeren in de romp zo ruim dat de stekkerverbindingen er ook soepel door glijden als ik aan de motor trek, of ik kort de draden aan de motor zover in dat de stekkerverbindingen direct achter de motor in het motorhuis komen te liggen. Ik twijfel nog... Heb je misschien nog advies (of iemand anders?) Alvast bedankt!
 
Geen stekkerverbinding maar gewoon solderen. Draad lang genoeg houden zodat je de motor er nog uit kunt halen en een nieuwe eraan kunt solderen.
Ik heb de motor trouwens gewoon vastgelijmd met UHU-Por. Kun je vrij gemakkelijk weer lossnijden langs de motor op. Heb hem er al drie keer uitgehaald en weer gelijmd. Binnenkort maar weer eens loshalen om er een brushless in te zetten. :)
 
zo, net weer een tijdje gevlogen en getest
ik heb nu op 1 lipo (2300 mah) een minuut of 20 gevlogen. 12 minuten met gas (daar telt m'n zender namelijk mee)

ik zag alleen nu dat de staart scheef zit gelijmd, waarschijnlijk zelf niet helemaal netjes gedaan. daardoor draait het vliegtuig naar rechts, dat kan ik wel bijtrimmen, maar ik merk dat z'n linker bochten moeizamer gaan dan de rechter bochten.
hoe kan ik dit het beste oplossen? op de lijmlaag lossnijden, of juist in het piepschuim? Het zit best stevig vast, dus ik weet niet goed hoe ik het netjes los krijg

wel lekker kunnen oefenen, wat 8tjes, wat bochten op hogere snelheid, een enkele looping en zelfs een stukje inverted.
deze week nog even gebruik maken van het mooie windstille weer
 
Crielair, de draden aan je motor kun je natuurlijk ook langer maken. Zoveel langer (of vervangen) dat de esc in de cockpit komt te liggen. Die derde draad meetrekken is dan geen enkel probleem mee (ligt gewoon los achter de motor). Ik hoorde gisteren van een amerikaan die zijn EZ gewoon dichtgeplakt heeft met ducktape. Schijnt prima te werken (maar wel zwaar en lelijk). Je kunt natuurlijk ook gewoon gelijk je EZ brushless maken al is het zonde van de standaard setup (brushed setup krijg je geen cent meer voor terug maar kun je altijd nog gebruiken in een funflyer ofzo)

mr. Mark, je zou kunnen proberen (als rudder en elevator wel recht ten opzichte van elkaar staan) om de romp te stomen of overgieten met heet water en dan te "wringen" tot 'ie wel recht staat. Als alleen rudder of elevator scheef staat (en rudder en elevator dus geen hoek van 90 graden maken met elkaar) kun je proberen met stoom of heet water zo dicht mogelijk op de romp en dan verbuigen. Helaas zal het in de loop der tijd weer terug naar de originele positie gaan en blij je bezig, snijden is inderdaad de "definitieve" oplossing. Kun je eventueel een foto plaatsen?
 
OK mensen, bedankt voor de tips. Ik zet er gelijk een brushless motor in, en ben nu van plan om de standaard uitsparing voor het draad welke achter de vleugel langs loopt ruimer te maken zodat er 2 draden incl. connectoren inpassen. De derde draad gaat gewoon boven de vleugel langs met de connector aan het uiteinde van de uitsparing, dus tot net niet in het motorhuis. Het moet dan straks mogelijk zijn om de motor er uit te trekken en los te koppelen. De bovenste draad blijft dan vast in de romp liggen, de twee achter de vleugel langs kunnen heen en weer schuiven. Wel even een uitzoek klusje zeg... Maar ik zou er van balen als ik later misschien de romp moet open snijden om de motor te vervangen.
De ESC leg ik in de cockpit, is bevestigen met klitterband een goed idee? Kan de lipo ook met klitterband?
Nog even connectoren halen en dan lekker in elkaar zetten. De hele set (motor, ESC, lipo en ontvanger) vanavond getest en dit werkte goed. Moest alleen mijn gas ompolen op de zender, beetje vreemd.
 
ik heb een cyanoacrylaat in combinatie met een activator gebruikt: zit muurvast, maar het is echt Meteen vast. dit ging net iets te langzaam met bouwen, dus vandaar het probleem

bij deze de foto's:
dit is het probleem
IMG_1973.JPG


hier is het mis gegaan:
links alles OK:
IMG_1977.JPG


rechts is er ruimte over:
IMG_1978.JPG
 
De ESC leg ik in de cockpit, is bevestigen met klitterband een goed idee? Kan de lipo ook met klitterband?

ik heb alles met klittenband vastgemaakt. de ontvanger, de regelaar en ook de lipo
ik heb voor de zekerheid een vuilniszakclipje, zo'n plastic stripje met wat metaal erin, om de lipo heen, naar de buitenkant/onderkant lopen, dan kan hij zeker niet losschieten
 
Hm, ik heb het nog nooit mee gemaakt dat ik door zo'n voorval moest bijtrimmen.

Weet je zeker dat je motor niet scheef ingebouwd zit (somehow?)?

@Crielair: Klittenbad is voldoende. Hiermee komt hij echt niet van zijn plaats, hoe gek je er ook mee doet (zie mijn filmpje en dat zit
ook gewoon vast met klittenband)
 
Back
Top