Traxxas Summit topic!

In de standaard esc is geen afslag aanwezig !!!

Op het moment dat de auto stapvoets gaat rijden zijn de baats dus leeg.... Het verschil komt door dat de bec van 1 accu zijn stroom trekt
 
Laatst bewerkt:
In de standaard esc zit idd geen lvc. Omdat ik ook geen externe lvc heb gemonteerd ben ik natuurlijk goed aan het opletten of ik m'n lipo's niet naar de "eeuwige jachtvelden" help.

Doordat de auto steeds op (schijnbaar) het juiste moment stapvoets gaat rijden en het lipo voltage nog goed is, (Dus boven de afslaggrens) veronderstelde ik een minimale input qua voltage die de esc nodig heeft om te kunnen functioneren. In dit geval zou dit 3,8+3,4=7,2V zijn. Dit voltage staat toevalligerwijs ook genoemd als minimale input op de Traxxas site. Alleen bij belasting (rijden) zakt deze in en gaat de auto niet harder dan stapvoets.

Dit zou dus kunnen betekenen dat ik me geen zorgen hoef te maken over de lipo's... De ecs grijpt door z'n specs onbewust in. Mijn vraag is dus eigenlijk in hoeverre dit betrouwbaar is???? Of anderen er ook zo mee omspringen?? En ja...Ik weet dat een exerne lcv monteren natuurlijk het meest veilige is;)

Het voltage verschil lijkt idd veroorzaakt te worden doordat de bec zijn spanning uit 1 lipo haalt. Als je een lipo aansluit op de bec zijde, kan je de esc aanzetten. Sluit je een lipo aan op de andere connector, dan kan de esc niet aan.
 
Ik rijdt ook met 2x2s maar dan wel met een externe lipo bewaker welke een geluidssignaal geeft als de lipo aan de bec zijde te leeg begint te raken.

Heb ook een keer per ongeluk de lipo bewaker op de niet bec zijde aangesloten,dus begon deze te laat te piepen aangezien de bec zijde meer stroom trekt.
Toen ik daarna de te leeg getrokken lipo ging laden ging er bijna 5000mah in wat ook precies de capaciteit is van de lipo.

De manier zoals jij nu rijdt is en blijft dus wel enorm opletten en je bent wel op het 'randje' bezig van wat nog ' goed' is voor een lipo.

Persoonlijk zou ik gewoon een losse lipo bewaker gaan gebruiken,zeker gezien de niet goedkope lipo's die je gebruikt.

Lipo Battery low voltage buzzer Indicator alarm RC Car - eBay (item 270374601328 end time Jul-08-10 18:59:30 PDT)

Zo en dan gaan ik nu mijn summit maar het nodige onderhoud geven,blijkbaar ben ik toch iets te diep de zee in gereden en nu heeft het zoutwater een aantal lagers angetast.
Beetje dom zou maxima zeggen.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk....Het forum het nut. Ik zat nog steeds aan 2 x lvc te denken, terwijl het logisch is de meest belaste, dus de bec, kant te beveiligen. Zit je met de andere lipo ook op safe.. Idd vrij dure lipo's. Zeker de Bionics... Ik zit geloof ik weer in het juiste denkpatroon;)...Tnx...
 
2 kanten kan ook maar als je goed oplet dat je de bec zijde te pakken hebt, dan is dit ook goed genoeg,zelf kijk ik altijd naar de 2 stekkers welke uit de esc komen de gene met de kruisende plus en min draad naar de stekker toe is bij mijne de bec zijde.

Heb wel gelijk 3 van die lipo savers gekocht,voor dat geld is het een lachertje maar tot op heden is er nog geen 1 stuk gegaan.
 
Ik heb de bec zijde (stekker) gemerkt. Net als dat ik m'n lipo's nummer (omwisselen per keer)...Zal hier dus niet snel mee in de fout gaan.
 
Er zouden assen van MIP komen geloof ik .. Maar die waren ondertussen ook al een paar keer uitgesteld geloof ik ...

Op het gebied van de aandrijving zijn er wel wat betere delen gewenst zodra je brushless gaat met de Summit....

Zijn ze bij Traxxas schijnbaar zelf ook al vroeg achter gekomen , aangezien de Summit de enige auto is die alleen brushed leverbaar is bij Traxxas ;)

Ik heb 4 assen hier liggen van MIP voor de Summit zijn eventueel te koop voor een goede 120 euro .

Heb er zelf 127.87 euro voor betaald en ze zijn nog nieuw verpakt .

Ik had zelf ook een setje erop en deze waren echt prima .

En ik heb nog een Lrp brushless combo te koop .
http://link.marktplaats.nl/359829381

Voor jullie mag die weg voor 200 euro Ex Verzend dus laat maar wat weten als iemand intressen heeft mij ligt niks in de weg .

PB Dus Maar .

MvG Berry
 
Laatst bewerkt:
In de standaard esc zit idd geen lvc. Omdat ik ook geen externe lvc heb gemonteerd ben ik natuurlijk goed aan het opletten of ik m'n lipo's niet naar de "eeuwige jachtvelden" help.

Doordat de auto steeds op (schijnbaar) het juiste moment stapvoets gaat rijden en het lipo voltage nog goed is, (Dus boven de afslaggrens) veronderstelde ik een minimale input qua voltage die de esc nodig heeft om te kunnen functioneren. In dit geval zou dit 3,8+3,4=7,2V zijn. Dit voltage staat toevalligerwijs ook genoemd als minimale input op de Traxxas site. Alleen bij belasting (rijden) zakt deze in en gaat de auto niet harder dan stapvoets.

Dit zou dus kunnen betekenen dat ik me geen zorgen hoef te maken over de lipo's... De ecs grijpt door z'n specs onbewust in. Mijn vraag is dus eigenlijk in hoeverre dit betrouwbaar is???? Of anderen er ook zo mee omspringen?? En ja...Ik weet dat een exerne lcv monteren natuurlijk het meest veilige is;)

Het voltage verschil lijkt idd veroorzaakt te worden doordat de bec zijn spanning uit 1 lipo haalt. Als je een lipo aansluit op de bec zijde, kan je de esc aanzetten. Sluit je een lipo aan op de andere connector, dan kan de esc niet aan.

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat je veilig zit op basis van het voltage....

De Turnigy's die ik in de Summit gebruik gaven bij het ontladen op de Trinity DPD , bij ruim 5000maH ontladen vermogen nog vrolijk 7 volt. Dan heb je de accu's dus al te ver leeg getrokken eigenlijk , gezien 80% zo'n beetje de veilige grens is.

Door het verbeteren van de lipo's blijft de spanning veel langer veel hoger , hierdoor wordt het lastig vertrouwen op LVC's en is het stapvoets rijden van de auto eigenlijk het teken dat je al te ver bent gegaan.....

Mogelijk komt daar ook de onbalans van de cellen vandaan , dat ze al beginnen te lijden onder het te ver leegtrekken. De brushed set-up trekt niet zo heel veel stroom dus het duurt nog langer voor het voltage merkbaar inzakt. ;)
 
Ik heb afgelopen week een externe lvc gehaald. Veiligheidshalve zal ik het afslagpunt wat "eerder" instellen. Ik dacht zelf aan zo'n 3,8V.

En tja... Zal toch een beetje vertrouwen moeten hebben in de lvc. Of deze nu extern staat, of deel uitmaakt van een brushles setje.
 
Ik heb afgelopen week een externe lvc gehaald. Veiligheidshalve zal ik het afslagpunt wat "eerder" instellen. Ik dacht zelf aan zo'n 3,8V.

En tja... Zal toch een beetje vertrouwen moeten hebben in de lvc. Of deze nu extern staat, of deel uitmaakt van een brushles setje.

3,8V :eek: 'T wordt steeds hoger de laatste tijd, laatst zag ik ergens nog iemand met een 3,5V LVC dat vond ik al hoog. Ben ik de enigste die al z'n LiPo's pas op 3V/cell laat rusten? :mrgreen:

Met 3,8V is niks mis hoor, is alleen maar beter voor de LiPo maar imo een beetje vroeg.
 
Er is mij altijd gezegd dat 3,2V de maximale ondergrens is....

In mijn geval onstond er een verschillend voltage tussen beide lipo's, vandaar een iets ruimere marge. Gezien de adviezen van mensen die al langer rijden met de Summit wil ik het stapvoets rijden voorkomen, ten gunste van m'n lipo's.
 
Lees mijn vorige reactie maar Byte ;)

Als je ruim 5000maH hebt ontladen en dan nog vrolijk aan de ruim 7 volt zit moet je dus met hogere cut-offs gaan werken.

Door de verbeteringen in de lipo's blijft het voltage hoger waardoor je LVC te laat in gaat grijpen. Voor de nieuwere accu's is de oude afslag van 3v/cell te laag , daarmee help je ze dus alsnog omzeep omdat je ze veeeelste ver leeg gaat trekken.
 
Lees mijn vorige reactie maar Byte ;)

Als je ruim 5000maH hebt ontladen en dan nog vrolijk aan de ruim 7 volt zit moet je dus met hogere cut-offs gaan werken.

Door de verbeteringen in de lipo's blijft het voltage hoger waardoor je LVC te laat in gaat grijpen. Voor de nieuwere accu's is de oude afslag van 3v/cell te laag , daarmee help je ze dus alsnog omzeep omdat je ze veeeelste ver leeg gaat trekken.

En dat geld voor welke soort LiPo's? Voor alleen topmerken LiPo's of ook de gemiddelde Zippy LiPo?

Ik heb iig nog nooit problemen met een van mn LiPo's gehad (bol staan o.i.d.) sinds ik ze gebruik (ongeveer sinds 2 jaar)


EDIT: Wat is het minimum Voltage dan dat een LiPo cel moet hebben volgens jou?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het over Turnigy's , de 2s 5000 20C versie.

Keek er in eerste instantie ook vreemd van op , zat aan de 5200 mah ofzo aan ontladen capaciteit en het voltage hing nog steeds boven de 7 volt....

Dat de Turnigy's wat meer capaciteit hebben als opgegeven wordt wel vaker gezegd , maar als je al op 5200mah ontladen zit ben je toch echt wel ver over die 80% grens heen ;)
 
Ik heb het over Turnigy's , de 2s 5000 20C versie.

Keek er in eerste instantie ook vreemd van op , zat aan de 5200 mah ofzo aan ontladen capaciteit en het voltage hing nog steeds boven de 7 volt....

Dat de Turnigy's wat meer capaciteit hebben als opgegeven wordt wel vaker gezegd , maar als je al op 5200mah ontladen zit ben je toch echt wel ver over die 80% grens heen ;)

Oeps, sorry! Ik was even niet aan het opletten :hammer:

Hoe heb je die 5200mAh dan gemeten? Toch niet d.m.v. de lader?
 
Nou...Feli met je Summit dan maar!! Foto's Foto's!!:p

We horen je verdere ervaringen wel....of vragen natuurlijk.
 
foto's

http://www.flickr.com/photos/39077153@N03/4831738948/

meer foto's zijn hier te vinden:
http://www.flickr.com/photos/39077153@N03/
 
Laatst bewerkt:
Back
Top