Dornier DO-28A twin . . . sleper (bouwproject)

Na plus minus 2 jaar, liggen er weer onderdelen van de DO-28 op de bouwplank.:-D
Ik ben er nog niet uit wat ik met de vleugel ga doen, mijn voorkeur is om een nieuwe ribben vleugel te gaan bouwen met een nieuw (dikker) profiel
Eerst ander dingen afwerken beginnen met de motorgondels en de romp

Afgelopen dagen weer wat aan mijn DO28 gewerkt.
De motorkappen zitten nu netjes op zijn plek, en gisteren een start gemaakt met de vleugels.
Worden tempex vleugels met abachi beplankt. Profiel NACA2415.
Veel dikker dan het orgineel maar de bovenkant is precies gelijk. Zo kan ik het middendeel van de vleugel gebruiklen van de originele vleugel. De nieuwe delen steek ik dan hier aan.
Ik zal wat foto's hier posten als jij het OK vind erik
 
Laatst bewerkt:
Hey Arjen,
Die van mij is alweer van de bouwplank :( , in afwachting van een nieuw project (de shortkit had er al een maand moeten zijn)
Heel graag zie ik foto's van jouw DO-28 project, ook hoe je dat met de motorkappen hebt gedaan.

ps mooie 4cyl motor voor je piper (heeft die al gevlogen ??)
 


Nu nog een paar mooie sluitingen maken voor de kappen




De kappen sluiten netjes op elkaar aan dmv de penverbindingen


De onderste kap is opgehangen aan de voorzijde bij de motor en eenvoudig dmv 2 schroeven te verwijderen
 
Heej arjan,

goed bezig zeg! Wel handig dat je weer iemand kunt laten laser snijden :P

Wordt een mooi kissie zeg! Moet maar es komen kijken van de zomer denk :P hahahaha
 
Zo de vleugels zijn bijna klaar :rolleyes: alleen nog de neuslijst schuren ,flaps, rolroeren, servo's en de tips pasmaken inclusief flitslichten.
Al met al nog best veel werk dus.
Even een plaatje voor het totaalbeeld tot zover.




De rolroeren en flaps ga ik maken volgens de beschrijving van Richard.
Dat wordt wel een uitdaging maar als het lukt is het eindresultaat erg mooi.
Dag 7 - Page 7
 
Hey Arjen,
Ziet er Goed uit .
Ik ben jaloers, ik wou dat ik zo ver was.
Goed idee van die motorkappen, eens kijken of ik het zo TZT ook zo iets kan doen.
Ik had mijn bouwtafel leeg gemaakt voor iets anders, maar volgens de plannig zou dat begin Dec geleverd worden, maar tot op heden nog niks.
Had ik beter nog wat door gebouwd aan de Do ondertussen :sleepy:
groetjes
Eric
 
Dank voor de positieve reacties.
idd een sleephaak komt er ook nog in.
Maar eerst de 25 mm alu vleugelbuis verstevigen, deze vind ik niet sterk genoeg.
Iemand een goede tip om deze sterker te maken zonder dat hij te zwaar wordt. de binnen diameter is 23mm.
Extra buis er in ? lijmen of juist los ?
Houten bezemsteel er in lijmen ?
 
misschien een lat zagen van 6mm (vlgtg) multiplex 23 mm breed (en dan een beetje afronden) en die er rechtop in lijmen. dat je een soort "I" balk krijgt
Je met dan wel zorgen dat de buis dan niet kan verdraaien want als de lat horizontaal komt te liggen heb je er geen sterke meer van (of er 2 in lijmen in een kruis)
Ps ik heb de sleephaak boven in de romp gezet. (zie een paar pagina's terug)
 
Een collega leverd een mooi stukje carbon plaat van 5 a 6mm dik.
Hier ga ik een liggertje van maken, enkele lagen waaibomentriplex er tegen lijmen en even in de draaibank op rond 23mm draaien. Daarna met bruislijm in de buis lijmen. Dat moet sterk zijn.;)
Aan het einde van de buis komt een boutje onder door de vleugel. Zo kan de buis niet draaien zodat de carbon altijd vertikaal staat en valt de vleugel er niet af.
 
Eric even een paar foto's om jou bouwactiviteiten van de Do28 weer te stimuleren ;)

Zo staat hij er nu bij, flitslampen in de tip.

full




full


Detail van de rolroeren en flaps, met dank aan Richard voor de perfecte bouwbeschrijving van de greenley.
Fase 5 - Page 5

full


Nu 13,5 kg zoals hij hier staat.
Wat moet er nog in:
benzine (1 liter)
5 servo's
accu's voor onsteking 2x en besturing
folie, lak,
hier en daar nog wat versteviging
Eindresultaat moet ongeveer 15 a 16 kg worden.
Moet kunnen met 3.2 meter span :rolleyes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hé Arjan, leuk om mijn "gestolen" :) ailerons en flaps hier weer terug te zien, leuk werk hè..
Ik kan niet wachten totdat alles gespoten is (morgenavond in de grond) dan ziet het er nog leuker uit.

Lekker door bouwen, dan heb je een leuke aparte kist om mee te vliegen van de zomer. Het mag van mij nog een maandje of twee dit weer blijven, en dan ineens 25 graden!
 
Hé Arjan, leuk om mijn "gestolen" :) ailerons en flaps hier weer terug te zien, leuk werk hè..

Inderdaad Richard kei leuk werk maar wel heeeeel veel werk.
De eerste tempex vleugel voor mij, dus wel spannend als je daar het mes in moet zetten, maar het is heel goed gelukt. Super sterk en de roeren sluiten naadloos aan. Ik denk zelfs dat ik problemen krijg met folien dus hier en daar zal ik nog wat extra ruimte moeten maken.
Spuiten durf ik niet aan ook ivm het gewicht. de vleugels wegen nu met servo's en flitslichten al 4 kg :shock:
 
Back
Top