HPI Vorza Flux 1:8th Brushless 4WD Buggy toppic

Hey mannen, een klein vraagje... zoals de meesten wel weten die een Vorza bezitten raakt de achterkant nogal snel de grond na een jump. Zondag trouwens nog gemerkt...

Nu heb ik wat zitten opzoeken, en je kan volgens mij de HB achtertower en 112mm big bores monteren op de vorza... Wat de travelrate zou vergroten... Klopt dit?

Heb ik dan enkel het onderstaande nodig?

Hot Bodies Europe - 67210: High Mount Rear Shock Tower (112mm)
Hot Bodies Europe - 67298: Big Bore Shock Set (112mm/2pcs)

[URL="
- HPI Vorza upgraded 112mm shock tower and shocks[/URL]

Ga eens vragen aan de lhs wat deze upgrades kosten...

Tjah, in Mol maak je jumps van 2m hoog en het kan best je over de helling zit en een flat lander hebt. Maakt niks uit hoor. De bodemplaat is daarvoor voorzien. Doe er iets dikkere olie in of kleinere pistons zodat je meer pack hebt. Zal ook al schelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is inderdaad voor in Mol :D ben benieuwd, dit weekend ga ik eens testen... Denk dat ik de Vorza en de Revo meeneem...

Net contact gehad met NBR waaaaaaaa :D
 
Ja, en dat is letterlijk en figuurlijk :p.
Die kyosho gaat echt een pak harder voorruit en kan ver springen. Het is dan ook meer een wagen voor gevorderden en de eigenaar kan een stukje beter rijden dan ons. Hij had toch een mooi showtje opgevoerd door ver te springen over ene lage heuvel.

Maar de vorza ging ook al deftig voorruit. Iets meer top mag idd wel.
En met 6s ga je op dat parcour niks kunnen beginnen vrees ik. Dat gaat te hard voor zo een klein parcours.
Ik ga de vorza uitrusten met 16-46 of 17-46, ben er nog over aant twijfelen.

De vorza is trouwens een stevig bakske, je kan er zo met een truggy over rijden :rolling:.

Hoe groter je vertand, hoe harder hij trekken. I know, klinkt onlogisch, maar je ESC gaat leveren wat je auto nodig heeft. Dus gaat enkel nog meer koppel krijgen met een grotere tand. Een kleiner tandwiel rijdt makkelijker... En idd, de 1515 2200kv trekt als een gek, zelfs met alles op het laagste. Heb er zelf ook nog mee gereden. Een 1512 1850kv is een pak beter te beheersen op circuit.


Is inderdaad voor in Mol :D ben benieuwd, dit weekend ga ik eens testen... Denk dat ik de Vorza en de Revo meeneem...

Net contact gehad met NBR waaaaaaaa :D

Niet naar kijken man. Gewoon bangen op dat chasis, boeit echt niks. Gewoon landen op de helling en dan heb je er bijna geen last meer van. Sowieso mag je op Mol wss iets dikker gaan van olie dan stock.
 
Nu ik de vorza van Kurt heb zien rijden en mijne besteld is weet ik dat hij op 4s wat langzaam is. Ook met gearing 17-48.
Hij trekt eigenlijk nog wat hard en heeft te weinig topsnelheid.

Wat is een goede gearing voor de Vorza om op een track te racen met 4s lipo's?
Iemand al eens 18-46 of iets anders gebruikt? Het track bestaat uit losse zand en is volgens mij redelijk zwaar voor regelaar/motor.

*edit*

Als ik naar de gear ratio tabel kijk, mag ik dan hetvolgende doen.

(Snelheid * oude gear ratio) / nieuwe gear ratio = nieuwe snelheid?

Dus 56 km/h *13.76/10.99 = 70 km/h?

13.76 is de gear ration voor 15-48
10.99 is de gear ratio voor 18-46

gewoon het hele rijtje (die je in gedachten hebt) pion's en gears bestellen op ebay kost +- 2,5 euro per stuk( bij goed uitkijken) en laat 1 prijs maken voor de verzending,

dan kan je deftig uit proberen,

bij het veranderen van gearing,steeds je temperatuur in de gaten houden ( motortemp, ESCtemp en lipo temp)

maar ik hou het toch bij mijn 6s , alles koel en fun en in 5min kale banden :), die standaard banden trekken op niets
 
Mijn vorza komt morgen binnen, hij wordt afgeleverd met een 18T pinion en 46T spur, heb nog een 17T pinion apart besteld.

Heb tevens een vorza bijbesteld voor een collega, deze zou uiterlijk donderdag binnen moeten komen.

Hoe groter je vertand, hoe harder hij trekken. I know, klinkt onlogisch, maar je ESC gaat leveren wat je auto nodig heeft. Dus gaat enkel nog meer koppel krijgen met een grotere tand. Een kleiner tandwiel rijdt makkelijker... En idd, de 1515 2200kv trekt als een gek, zelfs met alles op het laagste. Heb er zelf ook nog mee gereden. Een 1512 1850kv is een pak beter te beheersen op circuit.

Hmm, is dat zo? Dat klinkt idd onlogisch, maar als de esc power op overschot heeft zit er wel wat waarheid in.
De vorza komt nu eenmaal met een 2200kV en zal het daar dus mee moeten doen.
Enig idee wat wel een goede gear ratio is? Ik heb er standaard 18-46 op laten zetten, heb nog een 17T pinion erbij besteld. Ik vermoed dat 18-46 nog wel een goede temp zal geven.

gewoon het hele rijtje (die je in gedachten hebt) pion's en gears bestellen op ebay kost +- 2,5 euro per stuk( bij goed uitkijken) en laat 1 prijs maken voor de verzending,

dan kan je deftig uit proberen,

bij het veranderen van gearing,steeds je temperatuur in de gaten houden ( motortemp, ESCtemp en lipo temp)

maar ik hou het toch bij mijn 6s , alles koel en fun en in 5min kale banden :), die standaard banden trekken op niets

Ik heb ondertussen 5 4s packs besteld, zal deze dus wel gebruiken. Gezien de kyosho met 4s batterijen een ongelooflijke snelheid haalt moet dit met de vorza ook mogelijk zijn (ongeveer dan toch, de kyosho had en 2350 kV motor).
De banden zijn idd redelijk prut heb ik nu gemerkt. Maar dat is simpel op te lossen.
Temp metertje heb ik ondertussen al, zal dus geen probleem zijn de temp te checken.
 
Net een setje leeggereden op 18-48 en de temperatuur was handwarm voor de esc en batterijen, de motor was iets warmer...

Moet mij dringend eens zo een temperatuur metertje aanschaffen...
 
@stoomstrijkijzer ja inderdaad zaterdag gaaaaaaaas geven :D

De grotere shocks en towers zijn ondertussen ook besteld bij de shop...
 
Het kriebelt om zaterdag ook af te komen. Maar dan moet ik snel nog alles bestellen bij Bjorn want heb helemaal geen swaybars en de juiste demper olie in huis. Had alles voor Losi, maar allemaal verpatst. Staat hier enkel een Mugen met dirt setup :p
 
Zo toch ook maar gelijk een 17 en 18 tands tandwiel besteld, ik ga eerst wel eens kijken hoe dit rijdt op de 48t spur met een 4s lipo.

Met wat voor banden zijn jullie gaan rijden na het eerste setje?

Menno
 
Eerste setje ligt er nog op :D
Maar heb zonet een setje medial pro gekocht om te testen...

Net als een temperatuurmeter, een ACE1015, wat bougies, en nog kleine prulletjes :D
 
Ik heb nog geen meter gereden door tijdsgebrek (sinds woensdag ook een Vorza :)).
Maar zag al dat ik nog de originele tandwielen heb, waar bestellen jullie die ?

@Kurt, waar heb je de dikke schoks en brug besteld voor achter ? Lees op de US forums dat deze eigenlijk een must zijn. Eigenlijk stom dat HPI die niet meteen monteerd.

De originele Flux motor, is die gelijkwaardig met de CC of Neu motor ?
 
Ik heb nog geen meter gereden door tijdsgebrek (sinds woensdag ook een Vorza :)).
Maar zag al dat ik nog de originele tandwielen heb, waar bestellen jullie die ?

@Kurt, waar heb je de dikke schoks en brug besteld voor achter ? Lees op de US forums dat deze eigenlijk een must zijn. Eigenlijk stom dat HPI die niet meteen monteerd.

De originele Flux motor, is die gelijkwaardig met de CC of Neu motor ?

Ik heb ook nog niet gereden (vorza sinds gisteren in mijn bezit). Ik heb echter 18/46 als gearing, we zijn benieuwd hoe hij dan presteerd.
Heb vandaag 3 4s 5000 mAh lipo's toegekregen. Nog andere connectoren erop en we kunnen beginnen ;).

De tandwielen, shocktower en shocks komen allemaal van minishop in Hasselt (België). Goede service en voor Kurt en mij vlakbij.
Ik moet de grotere shocks + shocktower ook nog bestellen.

De originele flux motor is idd een CC 2200kV motor.
 
O, jullie zijn bij "Den Eric" geweest ;-)

Heeft hij de spullen voor de Vorza op voorraad ? Schoks en tower niet, dat snap ik wel, maar zaken als draagarmen, pinions etc wel ?

Hasselt is voor mij ook goed te doen hoor.

Ik heb ook een setje 5000mAh 40C binnen voor de Vorza, maar door voorraad problemen een keer gekozen voor softpacks Turnigy.. Past niet echt geweldig.. en jeetje.. wat zijn die kabels dik (8AWG). Heb nog een set 30c onderweg hardcase Zippy's, die moeten volgens mij een heel stuk beter passen. De mooiste packs (van Hobbycity dan) voor de Vorza zijn denk ik de Turnigy 40c hardcase packs.. maar die zijn al weken niet op voorraad.
In de Revo rij ik met SMC 9000mAh packs (net twee nieuwe binnen), maar uiteraard zijn die veeeel te groot voor de Vorza.

Misschien een keertje afspreken met wat 'lokale' gasten om te rijden in Mol ?
 
Jaja, we zijn bij "den Eric" geweest.
Op voorraad heeft die niet echt (pinions wel), maar als je maandag voor 21h besteld heb je het meestal donderdag.

Ik heb 2 Turnigy softpacks 40C en 1 zippy softpack 30c, heb wel een soort van "behuizing" die erond kan.
In welk opzicht passen ze niet gewelding?

De kabels van de turnigy zijn idd verschrikkelijk dik, die van de zippy zijn 6AWG vermoed ik.

Meeting kunnen we zeker eens doen, Mol is 20 minuten rijden ofzo.
 
Ahhhhhhhhhhhhh je hebt ook ene Snoebel, zeg proficiat eh! Ga je veel plezier aan beleven! ;)

Inderdaad voor HPI gaan we allemaal bij Eric, kan redelijk snel aan alle stukken komen... Van de Vorza specifiek heeft hij niet veel op stock, maar geen enkele shop op dit moment... Bestelling is wel snel binnen ervan!

Qua gearing zit de 18-48 al goed, maar Stewie zijn 18-46 ben ik ook wel benieuwd naar... Ik had gisteren na een setje lipo's leeg te rijden met een temp meter gemeten en de temperatuur was goed! 41 graden voor de motor, 38 graden batterijen en 50 graden voor de regelaar...

De shocktowers en dempers zou ik je zeker aanraden, ik heb na het ritje op het parcours van Stewie een zeer leuke bodemplaat met de jumps haha :D Nu ik erger mij er niet aan, de wagen wordt er niet minder van maar de demping mag beter... waarom niet monteren, hij is nu al voor 70% een HB D8... die dingen erbij en hij zit er voor 80% aan :D
 
De Turnigy softpacks passen prima als je ze rechtop zet, maar dan komen de kabels veel te hoog uit en kan de kap er niet goed op. Als je ze plat wilt leggen, zijn ze behoorlijk aan de maat, moet flink drukken om ze in de houders te krijgen, mij net iets te strak.
Daarbij komen dan de kabels in de verdrukking, dat gaat nooit lang goed :-(
Hoop eigenlijk dat de hardcase er snel zullen zijn, laat ik de Turnigy's in de verpakking en meteen weer doorverkopen. Met de slechte voorraad en lange levertijd zullen er een hoop mensen zijn die goede packs zoeken. Passen bv wel probleemloos in de Slash.

6AWG op de Zippy, dat mag ik toch niet hopen ... Ik denk dat je 10 of zelfs 12AWG bedoeld ;-) Hoe lager het getal, hoe dikker de kabel.

Mhwaa.. 20 min.. Ik kom van Geleen.. iets verder.. maar lijkt me erg leuk. Mijn zoontje rijdt een Slash, dochter een mini Revo (maar die kan nog geen auto rondsturen op circuit)en twee goede vrienden hebben ook zelf een Revo en kids met 2x Slash en een mini Revo.
 
Back
Top