Multiplex Funcub 2010

De bijgeleverde propadapter gaat er niet op werken. Het is gewoon de motor-as die door het schot heenkomt. Je moet bij Hobbycity even kijken naar een collet voor een 4mm as. Bijvoorbeeld deze: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Shaft adapter to suit 4.0mm motor shaft (collet)

Als je toch aan het klikken bent bij HC, kijk dan naar de 3542 van de SK serie. deze zijn wat beter van kwaliteit. Betere magneten en lagertjes, zelfde vermogen. HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 25 SK Series 35-42 1000Kv / 605w
Lijkt toch niet hetzelfde vermogen.
Bij de ene staat: Power equivalent : .30 to .35 IC glow engine
Bij die jij noemt: Power equivalent : .15 to .25 glow engine

Waarom werkt de bijgeleverde propadapter eigenlijk niet?
Gebruikt de rest van jullie wel die collet van HC, zonder de balans-problemen van Sven?
 
Lijkt toch niet hetzelfde vermogen.
Bij de ene staat: Power equivalent : .30 to .35 IC glow engine
Bij die jij noemt: Power equivalent : .15 to .25 glow engine

Waarom werkt de bijgeleverde propadapter eigenlijk niet?
Gebruikt de rest van jullie wel die collet van HC, zonder de balans-problemen van Sven?

Ze zijn er met verschillend kV. Echter heb ik beide motoren in de praktijk gebruikt, zelfde prop en de SK versie was zelfs wat sterker, meer power. Daarnaast klopt de beschrijving van HC wel vaker niet... ;)

De bijgeleverde propadapter werkt niet omdat deze op de achterkant v/d motor wordt gemonteerd. Je orignele as zit dan naar achteren. De bijgeleverde propadapter is om 2 redenen niet te gebruiken; hij is te dik om door het motorschot te passen en ten tweede is er geen bevestigingsmogelijkheid aan de achterkant v/d motor voor aan het motorschot.
 
Vreemd als je ze naast elkaar zet.
TR35-42DenSK35-421000.jpg

Ik ben voor de TR 35-42D gegaan die vond ik er beter uit komen.
Er staan bij de SK serie veel negatieve ervaringen.
Ton
 
En wat betreft het krom buigen van den motor as, bij mij is het ook gebeurd, vol vermogen er op en BRRRRRRRRRRRRR krom 4 mm as.
Ik denk dat het ligt aan de bevestiging, de motor die ik had kon ik maar op twee plaatsen vast zetten de andere gaten paste niet, en in combinatie met een as van 4 mm en maar 2 boutjes gaar de motor slingeren met als resultaat kromme as.
Dus een andere motor uit het welbekende magazijn (doos of zo) deze had op mijn Acromaster gezeten en deze kon ik wel met 4 boutjes vast zetten plus een as van 5 mm en deze leverde geen probleem
Dus direct bij mijn maat een nieuw asje gaan maken en kijken of ik deze met 4 boutjes kan vast zetten en dan maar weer proberen.
Wordt vervolgd met betere resultaten hoop ik.:rolleyes:
 
Moah ik denk niet dat dat daardoor kan komen hoor.
Ik had die van mij muurvast zitten met locktite schroefjes, toch rammelde die los.
Als er zulke speling in zou zitten dan zou die bij de eerste beste spuit gas al naarboven komen.
De tweede keer heb ik er zelfs nog gewoon 5 a 10 minuten gek mee kunnen doen voor het weer gebeurde.

Ik steek de schuld op een beroerd gecentreerde prop collet.
Bij mijn volgende poging heb ik een CNC gecentreerde propeller, een splinternieuwe motor as, en een ander type propmount (grubscrew).
Als het dan NOG gebeurd dan geef ik het op.
 
Sven,

Ik zat jou montage verslag te lezen en zag die mooie groene verzamelstekkers aan de vleugels.
Kun je vertellen welk type dat zijn en waar je ze besteld hebt.
Hoe heb je die gesoldeerd, heb je nog draden gekoppeld?
Bedankt
Ton
 
multiplex-connectors-x2--96-p.jpg


Dat zijn 6 pools multiplex pluggen. ;)
Kun je in zon beetje iedere zelf respecterende Europese webshop bestellen.
Je kunt er tot 4 kanalen doorheen malen als je de plus en min samen bundelt.
 
Moah ik denk niet dat dat daardoor kan komen hoor.
Ik had die van mij muurvast zitten met locktite schroefjes, toch rammelde die los.
Als er zulke speling in zou zitten dan zou die bij de eerste beste spuit gas al naarboven komen.
De tweede keer heb ik er zelfs nog gewoon 5 a 10 minuten gek mee kunnen doen voor het weer gebeurde.

Ik steek de schuld op een beroerd gecentreerde prop collet.
Bij mijn volgende poging heb ik een CNC gecentreerde propeller, een splinternieuwe motor as, en een ander type propmount (grubscrew).
Als het dan NOG gebeurd dan geef ik het op.

Sven, heb dit fenomeen ook al gezien bij een funcub.
De oplossing is de motorsteun en neus van de funcub verstevigen met carbon latjes. Deze oplossing heb ik ook gebruikt bij mijn mentor, beide vliegtuigen hebben (soms) last bij te krachtige aandrijving.
 
Ik ben er ook achter gekomen dat de propadapter ook de groooooooote schuldige is bij mij, deze is namelijk te lang en dat is funest als de motor op volle kracht draait de onbalans die dan ontstaat draait alles kapot.
Na het monteren van een korte adapter was er niets meer aan de hand, dus beter een kort dan een gelikte lange adapter :):)
 
Waar heb je die adapter vandaan Vliegman? Hobbyking heeft alleen lange kegels. :P

En Johan, de motormount is nu al een fors plastic U profiel.
Ik weet niet hoe een stukje carbon daar aan zou kunnen bijdragen eerlijk gezegd.
Heb je misschien een fototje van hoe je het bedoelt?
 
Ik ben er ook achter gekomen dat de propadapter ook de groooooooote schuldige is bij mij, deze is namelijk te lang en dat is funest als de motor op volle kracht draait de onbalans die dan ontstaat draait alles kapot.
Na het monteren van een korte adapter was er niets meer aan de hand, dus beter een kort dan een gelikte lange adapter :):)

Vliegman,
Hoeveel mm scheelt dat dan?
Is het er een met schroefjes of klem?
Ton
 
Hoi Olaf,

Ziet jouw Funcub al daglicht? Van schrik rose uitgeslagen? Willem is ook aardig enthousiast begrijp ik. Voor mij komt er ook eentje als Multiplex weer produceert. In tussentijd heb ik nog wat ander klussen dus zo erg is de vertraging niet.

groet,

Erik
 
Ik heb een berichtje van een shop gekregen, net over de grens in Duitsland, dat ze in de loop van volgende week weer leverbaar worden. De eigenaar had telefonisch contact gehad met Multiplex.

Multiplex bewijst helaas ieder jaar opnieuw dat ze zich niet aan hun woord houden m.b.t. levering, vooral van nieuwe modellen, eerst eens zien, dan geloven. Betere info dan dit heb ik helaas niet.
En, nog contact gehad met die shop? Week is toch alweer bijna voorbij... :rolleyes:
 
Ik probeer uit te zoeken wat ik nu precies moet doen met mijn ailerons.
Ik weet inmiddels dat het fenomeen van de neus omhoog drukken in een bocht "adverse yaw" heet,
omdat de stijgende vleugel dan meer weerstand heeft dan de dalende vleugel.
En dat los je op door aileron differentieel, maar hoe precies dat stond niet in de text.
Was dat nu meer up dan down, of anders om?
 
Vibratie motor fun cub

Sven, heb dit fenomeen ook al gezien bij een funcub.
De oplossing is de motorsteun en neus van de funcub verstevigen met carbon latjes. Deze oplossing heb ik ook gebruikt bij mijn mentor, beide vliegtuigen hebben (soms) last bij te krachtige aandrijving.

Ik word wat moedeloos wat betreft het vibreren van motors op de fun cub.
Voor de fun cub heb ik bij HK een Turnigy TR35-48-B 900kv motor aangeschaft. Als propellor heb ik een een APC13x4 en 14x7 gebruikt.Deze propellors zijn netjes uitgebalanceerd.
In eerste instantie vloog de fun cub met de 13x4 prop uitstekend. Na verschillende vluchten gemaakt te hebben ging de motor inees vanaf half gas sterk vibreren. Na een nieuw asje in de motor gezet te hebben leek alles op de grond weer goed. Echter bij het opstijgen begon de motor weer te vibreren. Vervolgens een nieuwe prop adapter en andere propellor gemonteerd, echter zonder resultaat.
Aangezien ik toch weer graag met de cub wilde vliegen heb ik een Turnigy 3648 850kv (5mm as)aangeschaft en ingebouwd. Op de grond leek alles weer in orde.
Toen de kist de eerste keer lucht in ging vibreerde de zaak zo sterk dat zelfs de motorkap los sloeg. Door dit vibreren is het asje iets verbogen. Weer hetzelfde gedaan met nieuw asje en propadapter en prop.
Nu vibreert de motor ook op de grond. Door nu de prop ten opzichte van de rotor te verdraaien lijkt de vibratie minder te worden. Komende dagen ga ik de motor vliegend testen. Ik heb er eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in.
Johan, hoe verstevig jij precies dit motorschot van de fun cub? Ik heb het idee dat de massa van het vliegtuig rond het motorschot zo licht van gewicht is dat dit vibratie in de hand werkt.
 
Back
Top