1:12 stock regelement MACH indoor

Welke combi van regelaar motor en accu voor 2010/11

  • 10,5 Regelaar vrij accu vrij

    Votes: 3 6,4%
  • 10,5 Regelaar vrij Lipo

    Votes: 13 27,7%
  • 10,5 Regelaar zonder vertiming accu vrij

    Votes: 5 10,6%
  • 10,5 regelaar zonder vertiming Lipo

    Votes: 22 46,8%
  • 13,5 regelaar vrij en accu vrij

    Votes: 4 8,5%

  • Total voters
    47
dus in de 1:12 gaan we nu rijden met een 13.5 turns motor geen 10.5 meer want in het 1:12 topic lees ik dat er wordt gereden met een 10.5 .

ik zie het anders wel wat het wordt

Groeten

John
 
Na het telefoontje van Joost vanavond voor het eerst dit topic maar eens gelezen :-) Was al een tijdje niet op het forum geweest vandaar.

Als ik het goed begrijp zijn er 2 punten uit het reglement waar de meesten van jullie over struikelen: Lipo vs cellen en regelaars vertimen ja of nee.

Uitgangspunt voor lipo vs cellen is zo min mogelijk rijders bij voorbaat uit te sluiten. Vandaar iedereen met een T-bar auto mogelijk nog met cellen laten rijden (als deze er nog zijn :-) ). Indien blijkt dat iedereen inmiddels is overgestapt naar lipo en linkauto of erg handig is in passen en meten en een saddlepack lipo in zijn T-Bar auto krijgt geprakt vind ik het best om alleen met lipo te gaan rijden.

Het wel of niet vertimen van regelaars is lastiger. Welke (oude) regelaars gaan we toestaan? Is bijvoorbeeld de LRP SPX toegestaan? Deze heeft wel een vorm van dynamische vertiming maar kan niet aan de pc gehangen worden. Als het criterium 'vertiming' is dan dus niet. De moeilijkheid is de controle van de regelaars met een '0' graden instelling. Tussen de heats is te weinig tijd om de auto's aan de pc te hangen en dit te controleren. Verder zijn er alweer diverste trucjes om de ledjes te laten knipperen. Ik heb altijd geleerd: als je het niet kunt controleren moet je er geen regels voor maken. Het blijkt namelijk jammer genoeg dat rijders toch de grens op zoeken en er overheen gaan.
Zoals ook al eerder genoemd hier wordt de motor belangrijker in dit verhaal, dus zou ik het liefst een motor voorschrijven zodat iedereen met de zelfde motor rijdt. Dit betekent weer dat iedereen moet investeren. (na 2 weken indoor trainen weet iedereen waarschijnlijk toch wel wat de snelste combo is en schaffen de mensen die koste wat kost vooraan willen rijden dit toch wel weer aan).

Kortom: ik vind het zeer lastig om hierover een goede beslissing te nemen. Er zijn veel variabelen en evenzoveel argumenten te bedenken voor bovenstaande zaken.

Misschien allemaal met dezelfde motor en regelaar gaan rijden? ETS 1:12 klasse?
Ik sta open voor discussie en goede id'n. De eerste indoorwedstrijd is gepland voor 30 en 31 oktober. We hebben dus nog even tijd om hier een knoop over door te hakken. Ik zou zeggen kom naar de indoorbaan om te rijden/testen en dan is dit natuurlijk bespreekbaar. Mijn doel is om het voor zoveel mogelijk rijders leuk te maken (kan het helaas toch nooit voor iedereen goed doen ;-) ).

Groeten Niels

De die-hards kunnen bijna gaan testen.
Ik ben benieuwd wat 10.5T op Lipo doet t.o.v. 13.5T op Cellen!
 
:)ik begrijp dat ik een LRpx12 13,5 zal moeten gaan aanschaffen, want die loopt het hardst op 0 gr. timing?? ook al mogen we nu vertimen zal dat mogelijk ook een optie kunnen zijn toch. Of is die GM ook een bikkel.;)
die lrp is ca 80euries:mad:2x lipo 140 euries en de bandjes, lijkt qua opstart kosten wel op de brandstof:rolleyes::D gelukkig heb ik de auto al.
Oh ja en dan de bandjes nog , heb de exceed gevonden met een lev. dicht bij. Dus dat gaat meevallen gelukkig. Heb er nu wel zin in, zie jillie op de indoorbaan.

heeft iemand ervaring met de graupner 1s lipo????

Greetz JW
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dus in de 1:12 gaan we nu rijden met een 13.5 turns motor geen 10.5 meer want in het 1:12 topic lees ik dat er wordt gereden met een 10.5 .

ik zie het anders wel wat het wordt

Groeten

John

Daar liepen ze even te snel vooruit John... Het wordt 13.5 en regelaar vrij...
 
:confused:

Ik heb net de overstap uit het andere (1:12) topic gemaakt. Alles bij elkaar is de informatie voorziening nogal gebrekkig rond de reglementen. Heb intussen een 10,5T onderweg die straks meteen de kiepelton in gaat. Mijn X12 13,5T is afgelopen seizoen ook aan oververhitting gesneuveld, dus ik moet ook een nieuwe 13,5 kopen als dat de motor wordt. Intussen staat op de MACH site nog steeds het "concept" reglement vermeld dat ik, met nog maar 1 maand voor de start van de eerste race, wel als definitief beschouwde.

Tussen de regels door wordt ook nog gesuggereerd dat 1S LiPo op 10,5T gaat rijden en 4cells op 13,5T:

De die-hards kunnen bijna gaan testen.
Ik ben benieuwd wat 10.5T op Lipo doet t.o.v. 13.5T op Cellen!

Kortom: wat wordt het nu??? Tijd om het reglement compleet en in definitieve vorm te communiceren dunkt me. Wordt het tenminste duidelijk.

Kan ik ook nog even op tijd boodschappen doen. :pc:
 
Laatst bewerkt:
he Fgroen, kun je dan dat besteld adres voor die 13,5 lrp even pb`n;)

Greetz JW
 
Voor zover ik uit de mails van Niels de Zwijger heb mogen opmaken wordt het 13.5 turns regelaar vrij... Dat zal binnenkort ook op de site komen te staan...

Ik heb ook juist expres gewacht met motoren kopen tot dit duidelijk werd...
 
Dus wordt de MACH de enige club die de 1/12 met 13.5T gaat rijden?
Is dat nu wel zo verstandig?.....
 
Tussen de regels door wordt ook nog gesuggereerd dat 1S LiPo op 10,5T gaat rijden en 4cells op 13,5T:

Da's mijn kijk op het geheel.
Ik heb er natuurlijk de ballen verstand van, maar wil toch als beginnend 1/12 rijder ff goed de discussie aangaan, niet hier maar op de club, of het nu wel zo verstandig is om naar 13.5T te gaan....
 
Dus wordt de MACH de enige club die de 1/12 met 13.5T gaat rijden?
Is dat nu wel zo verstandig?.....

Volgens mij is Mach de enige club waar 1:12 gereden wordt... dat het 13,5T wordt juich ik alleen maar toe... 10,5T gaat gewoon echt echt te hard.

Neem Duitse clubs: 17,5T
 
het is wel zo leuk als mensen van andere clubs ook bij de mach indoor komen rijden, lijkt mij. Er zijn op dit forum een aantal mensen die toch wel iets meer weten aangaande wat er nu algemeen in de 1/12 scene wordt gereden, laten we daar naar luisteren. Veel wijsheid gewenst in ieder geval, ik wacht nog even met bestellen.

JW:cool:
 
... 10,5T gaat gewoon echt echt te hard

Mod rijdt met 4,5T en dat gaat dan niet zo hard? of bedoel je voor de stock klasse , of te wel de beginners?. Het is natuurlijk maar een 1/12 klasse nu bij de MACH namelijk Stock.
 
Mod rijdt met 4,5T en dat gaat dan niet zo hard? of bedoel je voor de stock klasse , of te wel de beginners?. Het is natuurlijk maar een 1/12 klasse nu bij de MACH namelijk Stock.

Voor een stock klasse en beginners, al ben ik van mening dat True-Stock gewoon 0-graden vertiming is met een tamme motor.

Mod 4,5T gaat zelfs op 3,7V erg hard, daar hebben ervaren rijders zelfs moeite mee.
 
Definitieve reglement

Beste 1:12 rijders. Wij hebben een knoop doorgehakt:

Het wordt een 13.5 met regelaar naar keuze en dynamische vertiming.
De cellen gaan eruit. Er wordt alleen met lipo gereden.

De definitieve versie wordt dit weekend op de site van de MACH bijgewerkt.

Succes en ik hoop zoveel mogelijk van jullie terug te zien op de indoorbaan.

Groeten Niels
 
Back
Top