Dit soort vragen en discussies komen helaas steeds vaker voor. Dat komt volgens mij door twee oorzaken.
De eerste is dat steeds meer mensen zich met op afstand bestuurde modellen gaan bezig houden. Helemaal niets op tegen, in tegendeel juist heel mooi! Heel veel van die mensen hebben echter geen idee waar het over gaat als er over Volts en Ampères wordt gesproken. Ook daar is niets op tegen want ieder heeft zijn eigen beroep en kennis van zaken.
Er is echter wel een probleem en dat is de tweede oorzaak van dit soort discussies. Er zijn heel veel mensen die niet kunnen lezen. Gewoon niet op school geleerd! Niets ten nadelen van die mensen maar wel van de scholen! Dit is allemaal flink offtopic dus wil ik daar ook absoluut hier niet verder op in gaan!
Het gevolg is dus dat hier de zaken meerdere keren DUIDELIJK worden uitgelegd maar dat die uitleg niet begrepen wordt. Misschien dat het met een klein beetje meer moeite en wat meer gerichte vragen wel zou lukken maar dat kan de vragensteller naar eigen zeggen niet, hij begrijpt HET gewoon niet. Hier komt het niet kunnen lezen dus om de hoek kijken. LET OP DIT IS GEEN VERWIJT AAN DE VRAGENSTELLER!
Om diverse redenen was ik niet eerder in staat te reageren maar ik wil toch één poging doen om uitleg te geven. Wat ik hieronder schrijf is echter al eerder in dit draadje door anderen omschreven. Met wat andere woorden misschien maar toch alle info is al gegeven.
Het belangrijkste misverstand bij de vragensteller is dat de motor geen stroom krijgt van de regelaar maar spanning!!!!!!!
Met de knuppel regel jij hoeveel spanning (Volt) er op je motor komt te staan. Hoe dat in zijn werk gaat is hier niet belangrijk dus dat laat ik buiten beschouwing.
Als voorbeeld ga ik van een paar zaken uit. Dit is met opzet anders dan jouw motor en accu. Wanneer je het verhaal begrijpt kan je zelf berekenen hoe het voor jouw uitkomt.
Stel je hebt een motor die maximaal 14V mag hebben. De nullast stroom is 1,5A en de maximum stroom is 20A. De piekstroom is 35A en de Kv is 800 omw/V.
Wat betekend dit?
Je mag die motor op maximaal 14V aansluiten.
Als de motor onbelast (nullast) draait gebruikt hij ongeveer 1,5A.
Als je hem maximaal belast mag hij continu 20A gebruiken en kortstondig mag hij 35A gebruiken. Onbelast draait de motor ongeveer (14V x 800omw/V =) 11200omw/min.
De regelaar die je hiervoor nodig hebt moet dus continu minimaal 20A kunnen verwerken en de piekstroom moet minimaal 35A zijn.
De maximale spanning die de regelaar moet kunnen verdragen is14V.
Een goede keuze zou een 20Volt 35A continu / 50A piek regelaar kunnen zijn. Waarom zo veel hoger dan wat de motor nodig heeft? Dat komt doordat je de regelaar anders constant op zijn uiterste gaat gebruiken. Dat zal de regelaar niet echt fijn vinden en dus vrij snel kapot kunnen gaan. Het is net als met je auto, als jij constant volgas moet rijden zal je motor dat op den duur ook niet fijn vinden.
De werking:
Stel jij zet je knuppel op 1/4 gas. De regelaar zal dan zorgen dat er b.v. 4V op de motor komt te staan. Daardoor zal de motor gaan draaien, onbelast zal dat 4 x 800= 3200 omw/min zijn. De stroom die de motor dan gebruikt zal iets minder dan 1,5A blijken te zijn.
Nu zet je een prop op die motor of je zet hem in een auto of wat dan ook. De motor zal dan niet onbelast draaien maar belast! Hierdoor zal het toerental zakken en de stroom die de motor gaat gebruiken loopt op. De regelaar zal die stroom moeten doorlaten en de accu moet die stroom kunnen leveren. Zo lang dat onder het maximum van 20A, het maximum van de motor, blijft is dat niet erg.
Dan geef je "gas bij". De regelaar stuurt een hogere spanning naar de motor dus zal hij sneller willen gaan draaien. Omdat hij een prop moet rondslingeren zal dat even duren dus loopt de stroom even flink op. Zolang dat onder de piekstroom van 35A blijft zal de motor daar niets van krijgen. Wanneer het nieuwe toerental dat hoort bij die hogere spanning is bereikt zal de stroom weer terug zakken en moet dan weer onder de 20A blijven.
Zo kan je de motor regelen tussen het minimum en maximum toerental. Het is dus DE MOTOR EN DE BELASTING van de motor die bepalen hoeveel stroom de regelaar moet doorlaten er door de accu geleverd moet worden. Bij een (te) grote belasting kan de motor dus ook bij minimum gas al meer dan het maximum aan stroom gaan gebruiken. Als dat zo is moet je zorgen dat de belasting lager wordt door, bijvoorbeeld, een kleinere prop of een kleiner tandwiel op de motor.
De regelaar stuurt dus niet een X aantal Ampères door de motor!!!
Wanneer de motor tegen wordt gehouden vormt hij als het ware een kortsluiting en kan er een geweldig hoge stroom lopen. Die stroom kan je regelaar naar de vaantjes helpen maar ook de motor en de accu worden daar niet beter van.
De meeste moderne regelaars hebben dan ook een kortsluitbeveiliging ingebouwd zitten. Als je de motor tegen houdt zal de regelaar afslaan en geen spanning meer op de motor zetten. Je moet de blokkering verwijderen en het gas even op 0 zetten waarna je weer gewoon gas kan geven en alles weer normaal hoort te werken.
Ik hoop dat hiermee de samenhang tussen de accu, regelaar en de motor duidelijk is. Simpeler kan ik het niet uitleggen. Is het toch nog te moeilijk dan raad ik aan om eerst in de bieb wat basis elektronica boeken op te zoeken en daar het nodige uit te leren.
Succes.
