hoe zit t nu precies met die c-waarde

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door kez, 15 nov 2010.

  1. plantjes

    plantjes

    Lid geworden:
    12 aug 2003
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Steenwijk NL
    En nu de aanvullingen in ROOD

     
  2. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Klopt, ik begon foutjes te maken vannacht.

    Ik bedoel dus als ik de spanning halveer dan krijg ik
    60Watt/115Volt = 0,52 A en dat is toch een verdubbeling van de stroom en toch geen halvering....???:confused::???:



    (Op dat vermogen en dat dan een kwart word,zal ik me noodgewdwongen later concentreren. Ik heb t gevoel dat dat iets te maken heeft met die kwadratische formules van Ron)
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Lees ook mijn reactie. Jij gaat er van uit dat de lamp 60 watt wilt hebben, dat het een constante factor is, dat is dus niet zo. Hij krijgt de halve spanning, met zijn weerstand bepaalt de lamp wat voor stroom hij dan gaat trekken en die tesamen geven aan hoeveel vermogen er wordt verwerkt.
     
  4. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Ja, , hoe werkt dat dan. Wat is nu een vast gegeven en wat niet?
    Waar begin je die formule nu dan mee?

    Stel die lamp is 60Watt dan loopt er dus (P/U=I) 60watt/230Volt is ongeveer 0,26Ampere..
    Die lamp heeft dus een weerstand van (U/I=R) 230Volt/0,26 is ongeveer 884 Ohm.

    Als ik nu, zoals in het voorbeeld de spanning halveer, wat dan...
    Dan gebeurt er toch 60/115 = 0.52
    Al het andere gebeurt toch pas achteraf....ik verander toch als eerste de spanning. Ik moet ergens beginnen met uit rekenen via formules. Als ik de spanning halveer is het toch geen vast gegeven dat het vermogen dan meteen halveert of kwarteer...of wel?

    ik word er nog eens gek van, hah, als ik dat niet al ben.

    [mod] Kez: zou je zo vriendelijk willen zijn je taalgebruik aan te passen aan de algemeen heersende fatsoensnormen?
    Dit bericht is als "kwalijk" gerapporteerd door mensen die zich aan de, door mij verwijderde, frasen storen.
    Dank je wel.
    Roel[/mod]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2010
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Afhankelijk waar je vanuit gaat.

    Een accu heeft een vaste spanning waar je vanuit gaat bij berekeningen.
    In praktijk neemt die accu af.

    Een lood accu van een auto is 12V nominale spanning (leeg ergens rond de 9V en vol rond de 14V).
    De capaciteit is een opgegeven waarde bij een accu die ligt op bv 4.5Ah.
    Capaciteit wordt in uur aangegeven omdat dit geen stroom is die loopt. Maar een grote regenton is waar je wat in opslaat.

    Gedurende 1 uur zou je er theoretisch 4.5A uit moeten kunnen halen. (in praktijk spelen iets meer factoren mee maar laten we met de basis beginnen).

    Nu heb jij bij een accu dus een aantal gegevens die vast staan.

    Een motor of lamp heeft maar 1 echt vast gegeven. Dat is de weerstand.

    Een motor heeft bv 4.5Ohm weerstand.
    Echter om het voor een gebruiker eenvoudiger te maken wordt er door de fabrikant meer gegevens verstrekt.

    Want ook die weerstand kan veranderen doordat er meer mechanische last op een motor komt.

    Jij wilt nu gelijk naar de praktijk gaan zonder de theorie van elektro te begrijpen.
    En dat is waar je mank loopt.

    In theorie verzamel je gegevens en van daaruit kun je rekenen.
    Echter in praktijk heb je veel meer variabelen daarbij die het lastiger maken.
    Al deze zijn wel te berekenen maar eenvoudiger is het om de basis uit te rekenen en daar een foutmarge op te leggen.

    Voor regelaars hanteer ik en vele met mij tussen de 20-40% over capaciteit in vermogen.

    Je motor trekt bv 40A *1,4 = 56A ESC benodigd. afgerond zal dit dus 60A zijn.

    En je gaat uit van de maximale belasting op de motor.

    Jij wilt nu veel meer weten dan dat je kan begrijpen en springt van tak op tak.

    Ik heb een uitdaging voor je.

    Een lamp in de bouwmarkt is 60Watt en 230Volt.

    1. wat is de weerstand van deze lamp?

    Als ik deze lamp nu op 100Volt aansluit.

    2. Hoeveel ampere gebruikt deze lamp?

    3. Hoeveel Volt moet ik op de lamp zetten om 1Ampere te verbruiken.


    *we gaan even uit van DC omdat je bij AC nog met meer factoren kan werken dus om het simpel te houden voor Kez.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    @Kez/Martin
    Met een boekje krijg je een goed gestructureerd verhaal, met opbouw, en dat is wat jij echt nodig hebt. I.p.v. van onze 'te hooi en te gras' antwoorden. Lees de reviews die er onder staan, zeer positief.
    bol.com | Elektronica voor Dummies

    En een boek kun je op het toilet, op de bank of in bed lezen.
    Iemand andere boekensuggesties?
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2010
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Wat je met je rekensommetje aan het doen bent is er van uitgaan, dat het vermogen hetzelfde blijft. Je hebt 60 Watt en rekent uit, dat er dan bij 230 Volt 0,26 Ampere aan stroom loopt. Vervolgens neem je weer 60 Watt en rekent uit, dat bij 115 Volt de stroom 0,52 Ampere zal moeten zijn. Dat klopt helemaal. Als de spanning halveert zal de stroom moeten verdubbelen om aan het zelfde vermogen van 60 Watt te komen.

    Nu er van uitgaan, dat je dezelfde lamp houdt en dat de spanning halveert. Je had 884 Ohm voor je lamp. Je had 230 Volt aan spanning. Je had circa 0,26 Ampere aan stroom uitgerekend.
    Nu wordt de spanning gehalveerd, dus 115 Volt. De lamp blijft 884 Ohm aan weerstand houden. De stroom, die er dan gaat lopen is circa 0,13 Ampere. Reken maar uit (I = U/R). Daarna het vermogen uitrekenen: (U x I) 115 x 0,13 = 15 Watt.
     
  8. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen

    Ssht, ik ben met mijn opdracht bezig....;)
    zal straks wel eens kijken.. nu aan t rekenen. hahhah
     
  9. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Ik neem aan dat t eerste makkelijk is ,want dat staat hieronder.Maar ik zal het zelf eens proberen.

    U = I x R spanning = stroom x weerstand (volt = ampere x ohm)
    P = U x I vermogen = spanning x stroom (watt = volt x ampere)
    I = U/R stroom = spanning : weerstand (ampere = volt : ohm)
    I = P/U
    U = (P/U) x R
    R = U / (P/U)

    Weerstand = 230 : (60 : 230 = 0,260) = 884ohm (uitgaande van 230V)

    Ik ga ervan uit dat de weerstand gelijk blijft...dan:

    P : U = 0,52A, maar dat mag ik nu blijkbaar niet doen , dus doe ik:
    U : R = 0.13A (ik snap echter niet waarom het net wel mocht en nu niet
    meer.Tenzij jullie informatie achter houden;))


    Bij 100V is het verbruik dus 0.13 A

    Om 1 A te krijgen doe ik dan:

    P : U 60 : 60 = 1 Maar dat mocht niet dus:
    U : R 884 : 884 = 1

    Dan moet ik er dus 884Volt op zetten om een verbruik van 1 A te krijgen...hehheh!!

    Maar waarom mag ik in het allereerste geval nu wel de ampere uitrekenen door P door U te delen en als ik de spanning verander niet meer???
    Dan is P : U dus een formule die alleen opgaat met standaard waardes of.....??
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2010
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    P is het resultaat van U en I en geen vast getal om met U en I aan te rekenen, De P van een lamp is bepaald bij de voltage waarvoor bedoeld is en in dit geval 230 volt maar veranderd als de spanning veranderd.

    Bij een weerstand (welke de constante factor blijft) loopt I evenredig aan U: spanning lager -> stroom lager

    Als je de formules gaat combineren kom je uit bij: P = UxU/R en met dit kom je dus uit op een andere P als je de U gaat veranderen en weet dat R gelijk blijft.
     
  11. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Ok, maar om P te berekenen heb je dus I en U nodig.
    Als je U veranderd en daardoor veranderd P ook, snap ik, maar daarvoor moet je toch eerst weten wat I is? En voor I te berekenen moet je toch weten wat P is?

    Ah, wacht eens, is het zo:

    P = U x I-------------------60 = 230 x 0,26
    .............--------------------? = 115 x 0,26 P = 30
    30 = 115 x 0,26

    ?? nee , dat klopt ook niet , want I blijft niet gelijk,toch?
     
  12. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    je vergeet 1 tussen stap.

    Reken eerst de stroom van de lamp eens uit op 230V 60Watt.

    P = UxI.

    Zet dit in een pirmide

    P
    ---
    UxI

    Nu wil je I weten.
    Dat is P/U.

    Dus de formule wordt

    I = P/U

    Om het even interessanter te maken want ik begrijp nu dat er hiervoor ook een 60Watt lamp is gebruikt gaan we uit van 100Watt lamp.

    Je gebruikt nu getallen die eerder zijn gegeven zonder de berekening uit te voeren.
    ---------------------------------------
    Een truuk die elke natuurkunde docent gegeven zal hebben:
    [​IMG]

    De piramide.
    Een formule is aan te passen. Hier staat U = I*R.
    Dit is goed als ik U wil weten.
    Maar nu wil ik I weten. Dan wordt het I = U/R
    Nu wil ik R weten. Dan wordt het R = U/I
    De streep onder de U staat voor gedeeld door.

    -------------------------------------
    I = P/U dit geeft je de stroom van de lamp.
    R = U/I dit geeft je de weerstand van de lamp. *hiervoor miste je dus echter het gegeven I want die moest je eerst uit de eerdere gegevens halen.

    Nu willen we weten hoeveel ampere die lamp trekt op 100V
    I = U/R

    En als laatste willen we weten hoeveel volt er op de lamp moet om 1 ampere te verbruiken.

    I = 1A
    R = bekend door vorige antwoorden
    U = ?

    U = R*I
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2010
  13. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Tut tut tut, ik had geschreven:"Ik neem aan dat t eerste makkelijk is ,want dat staat hieronder.Maar ik zal het zelf eens proberen."
    Ik had t zelf opnieuw berekend hoor :p;)

    Je vroeg niet om eerst de stroom te berekenen op 230V en 60 W! Je vroeg om de weerstand.....
    Die had ik wel zelf al berekend maar niet opgeschreven. hahhah. Ok, volgende x zal ik t compleet doen. Net als vroeger op school..bij wiskunde en rekenen...

    Klopte mijn berekening nu of niet?

    Ik zal morgen eens je nieuwe opdracht maken. Nu roepen de kids en vanavond moet ik kickeren (tafelvoetballen)
     
  14. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Hier even wat formules ter verduidelijking van het kwadratische verloop van het vermogen.

    U=I x R
    I=U / R
    P=U x I

    Vervang in de onderste formule U voor I x R en je krijgt de volgende formule

    P=I2 x R (het 2-tje staat voor kwadraat)

    Vervang in de onderste formule I voor U / R en je krijgt de volgende formule

    P= U2 / R (het 2-tje staat voor kwadraat)

    Uit beide verkregen vermogenformules kun je zien dat het vermogen kwadratisch verloopt met stroom en/of spanning.

    Dus als je de spanning 2 x zo hoog maakt wordt het vermogen 4 keer zo groot
    Als je de stroom 2 keer zo groot maakt wordt het vermogen ook 4 keer zo groot


    Bert
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2010
  15. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Jemig jongens, hulde voor jullie doorzettingsvermogen!

    Kan er niets aan doen, maar dit draadje doet me denken aan de reclame van de LOI: Nederland wordt steeds slimmer...

    [​IMG]

    (Die ik overigens stukken beter vind dan die oeverloos flauwe "wouter" ellende)
     
  16. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    @ prop-er m inderdaad, goed he, maar ik zal me toch eens n simpel boekje aan gaan schaffen, zoals Ron aanbevool.

    @Corrien. bedankt voor je simpele uitleg, maar...

    I = P : U 60 : 230 = 0.26
    I = U : R 230 : 884 = 0.26

    Of met 115V

    60 : 115 = 0.52
    115 : 884 = 0.13

    Hoe moet ik nu weten wanneer ik de eerste formule moet gebruiken of de 2e?

    Op het moment dat ik de spanning verander, word ik geacht opeens van de 2e formule uit te gaan. Hoe kan ik dat in godsnaam weten?

    Omdat de spanning veranderd is. Maar als ik de som dan in eerste instantie krijg voorgeschoteld met 115Volt? Dan ga ik daarvan uit en weet ik toch niet dat die veranderd is?

    Ik snap gewoon niet dat in de eerste 2 berekeningen de uitkomsten in amp gelijk zijn en in de 2e berekening niet.

    Moet ik die eerste formule dan eigenlijk maar gewoon negeren?
    Waar ga ik nu de fout in?
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2010
  17. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Jij zet eerst twee berekeningen neer, waarbij we als gevens hadden of als gegevens hadden berekend: R = 884 Ohm, U = 230 Volt, I = 0,23 A en P = 60 Watt.

    Nu gaan we één gegeven veranderen: U wordt 115 Volt. Dit betekent dat er ook van de andere gegevens iets moet veranderen. De R blijft 884 Ohm, want onze lamp verandert niet. Dus de I of de P of zowel I als P moet nu veranderen. Dat laatste zie je over het hoofd. Zie maar: in je volgende formule zet je dan:

    I = P : U

    Vervolgens vul je voor P in: 60. Je gaat er dan vanuit dat P hetzelfde is gebleven, dus dan verandert alleen I en wordt 0,52.

    Daarna ga je naar:

    I = U : R

    In deze formule zijn zowel I als P nog onbekend, dus die moet je opnieuw berekenen. Allereerst krijg je I = 0,13.
    Daarna moet je echter P opnieuw berekenen, want die stond niet in de formule I = U : R. Dus nemen we de formule:

    P = U x I = 115 x 0,13 = 15 Watt.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2010
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Je moet in dit geval weten wat de constante factor is en dat is meestal R, die kan je dus niet opnieuw berekenen en mag die niet in de uitkomst staan maar moet in de formule staan.

    De waarde die je gaat veranderen en ook weet in welke nieuwe waarde (in dit geval U) is ook geen uitkomst van de berekening en moet je die dus ook in de formule verwerken.

    Van daaruit kom je dus een heel eind want dan heb je minimaal 2 waarders waarmee je de andere waardes kunt berekenen.
     
  19. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Ok dan..........:D op 230Volt:

    I = P/U 100/230 = 0.43A

    R = U/I 230/0.43 =535 ohm(afgerond)


    Op 100Volt:

    I = U/R (want U en R weet ik nu wel,toch?) = 100/535 = 0.19A
    (afgerond)

    I moet worden 1 Amp:

    1 = U/R = U/535 = 1A
    U = dan ook 535(volt)


    Of U = R/I = 535/1 =535
    (Deze formule is beter, omdat ik nu niet een bekend gegeven in de uitkomst heb gezet?Maar maakt in principe nix uit,toch?).

    klopt allemaal?
     
  20. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    zover ik even zo snel na heb gerekend klopt je berekening inderdaad ;)

    nu nog 1 vraag zonder voor gekauwde formule.

    wat is nu het vermogen van de lamp op 100Volt geworden?
     

Deel Deze Pagina