Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Aanvulling: de stroom zakt weer terug maar zal wel hoger zijn dan voorheen doordat de spanning en toerental hoger zijn.... Wanneer het nieuwe toerental dat hoort bij die hogere spanning is bereikt zal de stroom weer terug ...
Stel je hebt een motor die maximaal 14V mag hebben. De nullast stroom is 1,5A en de maximum stroom is 20A. De piekstroom is 35A en de Kv is 800 omw/V.
Wat betekend dit?
Je mag die motor op maximaal 14V aansluiten.
Als de motor onbelast (nullast) draait gebruikt hij ongeveer 1,5A.
Als je hem maximaal belast mag hij continu 20A gebruiken en kortstondig mag hij 35A gebruiken. Onbelast draait de motor ongeveer (14V x 800omw/V =) 11200omw/min.
De werking:
Stel jij zet je knuppel op 1/4 gas. De regelaar zal dan zorgen dat er b.v. 4V op de motor komt te staan. Daardoor zal de motor gaan draaien, onbelast zal dat 4 x 800= 3200 omw/min zijn. De stroom die de motor dan gebruikt zal iets minder dan 1,5A blijken te zijn.
De eerste maal onbelast bij 14VMaar Ernst, je schrijft hier boven 2 x hoeveel toeren de motor ONBELAST draait. De eerste maal 14V x 800omw/V =) 11200omw/min.
De 2e maal 4 x 800= 3200 omw/min.
Of ik mis voor de miljoenste x weer iets en kan echt niet lezen of.....er zit ergens toch iets niet helemaal goed...![]()
De tweedde maal onbelast bij 4V
Een motor kan bij verschillende spanningen onbelast draaien zo lang je er maar geen prop op zet.
Het toerental zal wel verschillend zijn bij elke spanning.![]()
Zet de versnelling van je 1:1 auto in vrij. Ongeacht hoe diep je het gaspedaal intrapt, de motor loopt bij elk toerental onbelast.... Dat onbelaste stukje vatte ik niet zo; ik dacht, hoe kan je nou een motor onbelast laten draaien met maximale spanning? ...
Zet de versnelling van je 1:1 auto in vrij. Ongeacht hoe diep je het gaspedaal intrapt, de motor loopt bij elk toerental onbelast.
De meeste stroombronnen kunnen veel meer stroom (geen aantal Amp) dan de verbruiker aan kan. Een accu geeft een spanning, niet een aantal Volts.
Ja, de ingang van de regelaar (meestal de dikke rode en zwarte draad) is rechtstreeks verbonden met de rode en zwarte draad van de accu.Ok, vat m...tx
dit zijn de specs van mijn esc misschien kan iemand dit even vertalen?
Continuous current 60A, burst current 380A.
Aanvulling: de stroom zakt weer terug maar zal wel hoger zijn dan voorheen doordat de spanning en toerental hoger zijn......
Ik was vergeten dat het onbelast betrof. Maar voor belast is mijn toevoeging zondermeer belangrijk, anders zou de indruk kunnen ontstaan dat stroom nauwelijks stijgt met toerental.Klopt Ron maar dat is in de meeste gevallen maar een heel geringe stijging als de motor onbelast draait. Belast is het absoluut zo dat er meer stroom wordt gebruik door de motor. ...
Het is iets lastiger. Als je met de auto benzine tankt, geeft de pomp geen liters. De pomp geeft een hoeveelheid brandstof die wordt uitgedrukt in liters.
Zo heeft een batterij een spanning die wordt uitgedrukt in Volts. De batterij geeft geen Volts.
In een elektrisch circuit loop een bepaalde stroom. Die stroom wordt uitgedrukt in de natuurkundige eenheid Ampere. Een accu geeft dus geen Amps.
Er is nog een derde elektrotechnische basiseenheid, de Ohm. Die staat voor weerstand.
Deze drie eenheden hebben een vaste relatie met elkaar. Als er één veranderd, veranderd ten minste een van de andere waarden ook.
Die veranderingen zijn vastgelegd in de wet van Ohm:
Spanning= Stroom x Weerstand.
Of met de voor spanning, stroom en weerstand gebruikelijke afkortingen:
U = I x R
Daaruit volgt dat :
I = U : R
of
R = U : I
Allemaal best ingewikkeld.
Helemaal mee eens, hou dit goed in gedachte!!!!Ach zo moeilijk is het allemaal toch niet..
Kijk nu eens naar de lamp boven de tafel in de huiskamer..
Als je het licht knopje omzet dan verbind je het 230Volt lichtnet met je lamp..
Er gaat dan stroom door de lamp lopen..
Stel die lamp is 60Watt dan loopt er dus (P/U=I) 60watt/230Volt is ongeveer 0,26Ampere..
Die lamp heeft dus een weerstand van (U/I=R) 230Volt/0,26 is ongeveer 884 Ohm.
Hou hier oorzaak en gevolg goed in de gaten. Doordat je de spanning verhoogd of verlaagd zal de stroom hoger of lager worden. DAARDOOR zal het vermogen hoger of lager worden.Allemaal belangrijke waardes want:
verander je de spanning dan gaat het licht harder of achter branden..
Verander je de weerstand dan gaat het licht harder of zachter branden..
Het vermogen en de stroom veranderen mee als gevolg van bovenstaande veranderingen..
Dus heb je die niet zelf in de hand..
Daar ga je de fout in! Ik was het met het eerste wat je schreef helemaal eens. Lees nu nog eens goed wat je hier schrijft en denk daarbij aan wat je zelf schreef over de wet van Ohm!Nu dus in onze hobby..
Verander je de accu spanning door meer cellen dan heb je meer vermogen..
Verander je de motor snelheid middels je ESC dan verander je de stroom want de spanning blijft ongeveer gelijk (tenminste dat willen we graag)en dus heb je meer vermogen..
Benno
Dat is niet per definitie juist. Daar waar het rookt wordt het meeste vermogen verstookt.vergeet de 4e wet van kirchhoff niet..
Daar waar het rookt loopt de meeste stroom..