hoe zit t nu precies met die c-waarde

Stel je hebt een motor die maximaal 14V mag hebben. De nullast stroom is 1,5A en de maximum stroom is 20A. De piekstroom is 35A en de Kv is 800 omw/V.
Wat betekend dit?
Je mag die motor op maximaal 14V aansluiten.
Als de motor onbelast (nullast) draait gebruikt hij ongeveer 1,5A.
Als je hem maximaal belast mag hij continu 20A gebruiken en kortstondig mag hij 35A gebruiken. Onbelast draait de motor ongeveer (14V x 800omw/V =) 11200omw/min.

De werking:
Stel jij zet je knuppel op 1/4 gas. De regelaar zal dan zorgen dat er b.v. 4V op de motor komt te staan. Daardoor zal de motor gaan draaien, onbelast zal dat 4 x 800= 3200 omw/min zijn. De stroom die de motor dan gebruikt zal iets minder dan 1,5A blijken te zijn.



Ernst, hardstikke bedankt, je begrijpt het/mijn probleem voor een groot deel, zonder partij te kiezen, en je legt het ook nog eens goed uit...

Ik probeer het te begrijpen door gerichte vragen te stellen, maar word daar vaak of verkeerd in begrepen of op mn vingers getikt, gecorrigeerd of weer eens verteld dat ik te lui ben of weet ik wat.

Op n gegeven moment had ik er ff genoeg van en heb vanuit mijn ego gereageerd..en mijn grenzen aangegeven; niet altijd even leuk of netjes, maar zo heb ik dat ook ervaren...

genoeg daarover, hoop ik

Maar Ernst, je schrijft hier boven 2 x hoeveel toeren de motor ONBELAST draait. De eerste maal 14V x 800omw/V =) 11200omw/min.
De 2e maal 4 x 800= 3200 omw/min.

Of ik mis voor de miljoenste x weer iets en kan echt niet lezen of.....er zit ergens toch iets niet helemaal goed...:confused:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
volt

*hint ;).

14Volt
4Volt.

een regelaar past het volt(age) aan als het ware. om langzamer te draaien gebruikt die minder volt.
 
Maar Ernst, je schrijft hier boven 2 x hoeveel toeren de motor ONBELAST draait. De eerste maal 14V x 800omw/V =) 11200omw/min.
De 2e maal 4 x 800= 3200 omw/min.

Of ik mis voor de miljoenste x weer iets en kan echt niet lezen of.....er zit ergens toch iets niet helemaal goed...:confused:
De eerste maal onbelast bij 14V
De tweedde maal onbelast bij 4V
Een motor kan bij verschillende spanningen onbelast draaien zo lang je er maar geen prop op zet.
Het toerental zal wel verschillend zijn bij elke spanning.;)
 
Als je in het laatste stukje kijkt wat je quote van Ernst dan zie je dat hij een voorbeeld heeft genomen van de gasstick op ongeveer een 1/4. Hij geeft aan dat in dit voorbeeld er dan 4 volt op de motor komt. Dit is onbelast dan 4 x 800 omwentelingen = 3200 omwentelingen. MAXIMAAL (dus stick vol ingedrukt of naar voren) was het 14 volt en dan krijg je dus automatisch 14 x 800 omwentelingen = 11200 omwentelingen.
 
Ah, ok, tx.

Dat onbelaste stukje vatte ik niet zo; ik dacht, hoe kan je nou een motor onbelast laten draaien met maximale spanning?
Maar ik denk dat ik t nu wel begrijp.

Ik was ook behoorlijk confuus, omdat ik me had laten vertellen dat de spanning van de accu's ook meteen overgaat op de regelaar en de motor.

Dat die dus ook op die 14V of in mijn geval 16.8 V zou bedragen, maar dat word dus bepaald door je gashendel....ok, things are getting clear..

Maar de regelaar staat wel continu onder max spanning?
 
Ja, de ingang van de regelaar (meestal de dikke rode en zwarte draad) is rechtstreeks verbonden met de rode en zwarte draad van de accu.
 
... Dat onbelaste stukje vatte ik niet zo; ik dacht, hoe kan je nou een motor onbelast laten draaien met maximale spanning? ...
Zet de versnelling van je 1:1 auto in vrij. Ongeacht hoe diep je het gaspedaal intrapt, de motor loopt bij elk toerental onbelast.
 
De meeste stroombronnen kunnen veel meer stroom (geen aantal Amp) dan de verbruiker aan kan. Een accu geeft een spanning, niet een aantal Volts.


Stroom word toch uitgedrukt in amp. Dan geeft n stroombron toch ook amp?

Wat bedoel je nu eigenlijk?

Ja, de ingang van de regelaar (meestal de dikke rode en zwarte draad) is rechtstreeks verbonden met de rode en zwarte draad van de accu.
Ok, vat m...tx
 
Laatst bewerkt:
Het is iets lastiger. Als je met de auto benzine tankt, geeft de pomp geen liters. De pomp geeft een hoeveelheid brandstof die wordt uitgedrukt in liters.

Zo heeft een batterij een spanning die wordt uitgedrukt in Volts. De batterij geeft geen Volts.

In een elektrisch circuit loop een bepaalde stroom. Die stroom wordt uitgedrukt in de natuurkundige eenheid Ampere. Een accu geeft dus geen Amps.

Er is nog een derde elektrotechnische basiseenheid, de Ohm. Die staat voor weerstand.

Deze drie eenheden hebben een vaste relatie met elkaar. Als er één veranderd, veranderd ten minste een van de andere waarden ook.

Die veranderingen zijn vastgelegd in de wet van Ohm:

Spanning= Stroom x Weerstand.

Of met de voor spanning, stroom en weerstand gebruikelijke afkortingen:

U = I x R

Daaruit volgt dat :

I = U : R

of

R = U : I

Allemaal best ingewikkeld.
 
Laatst bewerkt:
Lengte, spanning, tijd, druk, stroom, weerstand, massa etc. zijn natuurkundige grootheden en worden uitgedrukt in eenheden, respectievelijk meter, volt, seconde, atmosfeer, ampère, ohm en kg.
 
dit zijn de specs van mijn esc misschien kan iemand dit even vertalen?
Continuous current 60A, burst current 380A.

ESC kan continu een stroom van 60 A doorlaten en een piekstroom van 380A d.w.z. max 1 seconde een stroom van 380A = startstroom van een motor, ongeveer 9x nominale stroom van de motor
 
Aanvulling: de stroom zakt weer terug maar zal wel hoger zijn dan voorheen doordat de spanning en toerental hoger zijn......

Klopt Ron maar dat is in de meeste gevallen maar een heel geringe stijging als de motor onbelast draait. Belast is het absoluut zo dat er meer stroom wordt gebruik door de motor.
Maar gaan we nu weer niet te ver in op details? :oops:
 
Klopt Ron maar dat is in de meeste gevallen maar een heel geringe stijging als de motor onbelast draait. Belast is het absoluut zo dat er meer stroom wordt gebruik door de motor. ...
Ik was vergeten dat het onbelast betrof. Maar voor belast is mijn toevoeging zondermeer belangrijk, anders zou de indruk kunnen ontstaan dat stroom nauwelijks stijgt met toerental.
 
Het is iets lastiger. Als je met de auto benzine tankt, geeft de pomp geen liters. De pomp geeft een hoeveelheid brandstof die wordt uitgedrukt in liters.

Zo heeft een batterij een spanning die wordt uitgedrukt in Volts. De batterij geeft geen Volts.

In een elektrisch circuit loop een bepaalde stroom. Die stroom wordt uitgedrukt in de natuurkundige eenheid Ampere. Een accu geeft dus geen Amps.

Er is nog een derde elektrotechnische basiseenheid, de Ohm. Die staat voor weerstand.

Deze drie eenheden hebben een vaste relatie met elkaar. Als er één veranderd, veranderd ten minste een van de andere waarden ook.

Die veranderingen zijn vastgelegd in de wet van Ohm:

Spanning= Stroom x Weerstand.

Of met de voor spanning, stroom en weerstand gebruikelijke afkortingen:

U = I x R

Daaruit volgt dat :

I = U : R

of

R = U : I

Allemaal best ingewikkeld.

Ja, inderdaad,

Zonder accu is er geen spanning en zal er ook nooit stroom gaan lopen.
Waarom kun/mag je dan niet zeggen dat de accu spanning ,dus volts, levert?
Hetzelfde geldt voor stroom/amperes! De accu zorgt er uiteindelijk wel voor dat t mogelijk word....

Als we dat wel zouden doen zou het voor een leek als ik makkelijker te bevatten zijn, maar ja....maakt niet uit.

Die formules begrijp ik overigens wel..(wil niet zeggen dat ik ze klakkeloos kan toepassen..), maar dan komt er straks ook ergens nog het wattage om de hoek kijken......oh ...oh.. wat was het nog eens, volt x ampere = Watt?

abracadabra..:rolleyes:
 
Ach zo moeilijk is het allemaal toch niet..
Kijk nu eens naar de lamp boven de tafel in de huiskamer..
Als je het licht knopje omzet dan verbind je het 230Volt lichtnet met je lamp..
Er gaat dan stroom door de lamp lopen..
Stel die lamp is 60Watt dan loopt er dus (P/U=I) 60watt/230Volt is ongeveer 0,26Ampere..
Die lamp heeft dus een weerstand van (U/I=R) 230Volt/0,26 is ongeveer 884 Ohm.

Allemaal belangrijke waardes want:
verander je de spanning dan gaat het licht harder of achter branden..
Verander je de weerstand dan gaat het licht harder of zachter branden..
Het vermogen en de stroom veranderen mee als gevolg van bovenstaande veranderingen..
Dus heb je die niet zelf in de hand..

Nu dus in onze hobby..
Verander je de accu spanning door meer cellen dan heb je meer vermogen..
Verander je de motor snelheid middels je ESC dan verander je de stroom want de spanning blijft ongeveer gelijk (tenminste dat willen we graag:D)en dus heb je meer vermogen..

Benno

vergeet de 4e wet van kirchhoff niet..
Daar waar het rookt loopt de meeste stroom..
 
Even de puntjes op de i zetten. Daarvoor moet ik eerst de zeur mode aanzetten, bij deze aan!
Ach zo moeilijk is het allemaal toch niet..
Kijk nu eens naar de lamp boven de tafel in de huiskamer..
Als je het licht knopje omzet dan verbind je het 230Volt lichtnet met je lamp..
Er gaat dan stroom door de lamp lopen..
Stel die lamp is 60Watt dan loopt er dus (P/U=I) 60watt/230Volt is ongeveer 0,26Ampere..
Die lamp heeft dus een weerstand van (U/I=R) 230Volt/0,26 is ongeveer 884 Ohm.
Helemaal mee eens, hou dit goed in gedachte!!!!

Allemaal belangrijke waardes want:
verander je de spanning dan gaat het licht harder of achter branden..
Verander je de weerstand dan gaat het licht harder of zachter branden..
Het vermogen en de stroom veranderen mee als gevolg van bovenstaande veranderingen..
Dus heb je die niet zelf in de hand..
Hou hier oorzaak en gevolg goed in de gaten. Doordat je de spanning verhoogd of verlaagd zal de stroom hoger of lager worden. DAARDOOR zal het vermogen hoger of lager worden.
Zoals jij het hier schrijft veranderd het vermogen waardoor de stroom veranderd.
Overigens gaat het licht volgens mij feller of zwakker branden en niet harder of zachter. :mrgreen:

Nu dus in onze hobby..
Verander je de accu spanning door meer cellen dan heb je meer vermogen..
Verander je de motor snelheid middels je ESC dan verander je de stroom want de spanning blijft ongeveer gelijk (tenminste dat willen we graag:D)en dus heb je meer vermogen..

Benno
Daar ga je de fout in! Ik was het met het eerste wat je schreef helemaal eens. Lees nu nog eens goed wat je hier schrijft en denk daarbij aan wat je zelf schreef over de wet van Ohm!
De regelaar (ESC) veranderd de stroom NIET. Dat kan hij niet eens!!!! De regelaar regelt de spanning over de motor. Verder hoef ik het niet uit te leggen hoop ik. ;);)

vergeet de 4e wet van kirchhoff niet..
Daar waar het rookt loopt de meeste stroom..
Dat is niet per definitie juist. Daar waar het rookt wordt het meeste vermogen verstookt. ;)
Zeurmode uit!

Ken je de tiende wet van Ohm? !fa etnaT nav nekkif ej tem fjilB
 
Back
Top