hoe zit t nu precies met die c-waarde

ESC kan continu een stroom van 60 A doorlaten en een piekstroom van 380A d.w.z. max 1 seconde een stroom van 380A = startstroom van een motor, ongeveer 9x nominale stroom van de motor

En daarna is de rook eruit..
 
En als de rook er uit is moet het apparaat naar de servicediest die er nieuwe magische rook in stopt om het apparaat weer te laten werken...
 
Ja, inderdaad,

Zonder accu is er geen spanning en zal er ook nooit stroom gaan lopen.
Waarom kun/mag je dan niet zeggen dat de accu spanning ,dus volts, levert?
Hetzelfde geldt voor stroom/amperes! De accu zorgt er uiteindelijk wel voor dat t mogelijk word....

Als we dat wel zouden doen zou het voor een leek als ik makkelijker te bevatten zijn, maar ja....maakt niet uit.

Die formules begrijp ik overigens wel..(wil niet zeggen dat ik ze klakkeloos kan toepassen..), maar dan komt er straks ook ergens nog het wattage om de hoek kijken......oh ...oh.. wat was het nog eens, volt x ampere = Watt?

abracadabra..:rolleyes:

Dit is pas les 1 in een opleiding elektrotechniek. Alle lessen doorlopen kan vele jaren duren.

Je blijft wel doorgaan over het "geven van Volts door een accu". Inmiddels is door veel forumleden die echt weten waar ze over praten aangegen dat dit onjuist is. Je zou dit dan ook als waarheid kunnen aannemen.

Wat mij betreft hou ik er hier mee op.

Voor mij zijn er twee opties. Je bent een beetje erg eigenwijs of je zit hier de boel een beetje te stangen.

In beide gevallen kan ik mijn tijd en energie beter ergens anders besteden.
 
Laatst bewerkt:
Dit is pas les 1 in een opleiding elektrotechniek. Alle lessen doorlopen kan vele jaren duren.

Je blijft wel doorgaan over het "geven van Volts door een accu". Inmiddels is door veel forumleden die echt weten waar ze over praten aangegen dat dit onjuist is. Je zou dit dan ook als waarheid kunnen aannemen.

Wat mij betreft hou ik er hier mee op.

Voor mij zijn er twee opties. Je bent een beetje erg eigenwijs of je zit hier de boel een beetje te stangen.

In beide gevallen kan ik mijn tijd en energie beter ergens anders besteden.

Ik gaf alleen maar aan wat het nou zo moeilijk maakt of beter gezegd zo onlogisch lijkt.
Echter, ik heb inmiddels wel begrepen hoe het in beginsel werkt...

Ik zal de inmiddels 80+ reacties hier eens selecteren, de verschillen en tegenspraak eruit halen en samenvatten en dan nog eens goed bestuderen.

Verder ben ik zeker wel eigenwijs, ik heb er wel mee leren leven inmiddels....;)

Edit....Als ik mn lipo accu oplaad, dan zie ik dat die na een uurtje een x-aantal amp geladen heeft. Die zijn er dus ook een x uitgekomen.Dan is het toch niet vreemd dat ik veronderstelde dat die amp's ook uit de accu komen en dan gaan stromen...?Naar de regelaar/motor/lamp/prop, etc etc.
 
Laatst bewerkt:
Pas wel op met wat je zegt, want hij meld het zo en dan krijg je een strafpunt.
Negeren is het beste in deze gevallen.

Melden? strafpunt?

Insinueer je nu dat ik jou op de vingers heb laten tikken of wat?

Jij zou gewoon negeren dus doe dat dan.:banana:

Per slot van rekening ben jij ook degene die zn posts heeft weggehaald, nadat die de toon gezet had....IMHO.
 
Waarom kun/mag je dan niet zeggen dat de accu spanning ,dus volts, levert?
Hetzelfde geldt voor stroom/amperes! De accu zorgt er uiteindelijk wel voor dat t mogelijk word....

Stel je hebt een waterleiding waar een waterdruk van 2hPa. Voor hen die niet weten wat dat is, 2hPa is 2 hectoPascal wat overeen komt met 2 Atmosfeer of 2 Bar. Die laatste zijn oude eenheden deze zijn vervangen door de hectoPascal. Let ook op je schrijft het zoals ik hier heb gedaan, die hoofdletter P is geen vergissing.

Goed terug naar de waterleiding. Die druk (dus 2hPa) kan je vergelijken met de spanning van de accu.
De waterleiding maximaal 100 liter per minuut leveren. Wil je er meer eruit hebben dan zal de druk gaan zakken.
Dit kan je vergelijken met de maximale stroom die een accu kan/mag leveren. Ga je daar meer uit trekken dan zal ook de spanning van de accu gaan zakken.

De waterleiding levert geen 2hPa. De waterleiding levert water die onder een druk staat van 2hPa!
Een accu levert geen Volts. Een accu levert "elektriciteit" met een spanning van (bijvoorbeeld) 12Volt.
Je tapt ook geen 10 liter per minuut uit een waterleiding. Je tapt water uit de waterleiding met een stroomsnelheid van 10 liter per minuut.
Je trekt ook geen Ampères uit een accu. Je trekt "elektriciteit" uit de accu met een (stroom)sterkte van 10 Ampère.
 
Laatst bewerkt:
Mooi uitgelegd Ernst; ikzelf heb ook nog steeds moeite met deze begrippen...
Alleen, ik zeg in de auto bijvoorbeeld wel eens tegen mijn vrouw "We hebben nog 50 km in de tank". Tja dat klopt natuurlijk niet, weet ik wel... maar het is wel duidelijk.
Dus dan is het toch niet zo gek als je zegt dat je net voor 1000 mah gevlogen/gereden hebt?
 
Pas wel op met wat je zegt, want hij meld het zo en dan krijg je een strafpunt.
Negeren is het beste in deze gevallen,ik vind die functie handig.

Melden? strafpunt?

Insinueer je nu dat ik jou op de vingers heb laten tikken of wat?

Jij zou gewoon negeren dus doe dat dan.:banana:

Per slot van rekening ben jij ook degene die zn posts heeft weggehaald, nadat die de toon gezet had....IMHO.

Ik begin het langzamerhand een beetje zat te worden dat geneuzel.
Als gebruiker van dit forum, niet eens als moderator.
Let wel, Geen mod kadertje dit keer.

Hebben we hier nu te maken met kleine kindjes of volwassen mensen?
Het is al vrij zielig als je een strafpunt moet uitdelen als moderator zijnde, maar het schijnt gewoon niet anders te kunnen tegenwoordig.
Een negeer lijst, en dan meer de manier en reden waar ze voor gebruikt worden vind ik ook een vrij zielig middel.
Mensen die daar mee werken hebben in mijn ogen ook weinig vertrouwen in eigen kunnen, en/of interpretatie vermogen.
Het forum zal nooit zijn zoals JIJ het wil, mensen zullen nooit zijn zoals JIJ wilt, het leven waarschijnlijk in het algemeen niet...
Had ik niet zoveel jaren voor nodig om dat te beseffen.
Lees wat je wil lezen, en als er iemand werkelijk gecorrigeerd dient te worden...
Dan zijn wij de gek die dat voor jullie doen.
Ben je er niet blij mee wat we doen, start zelf iets op en probeer het ook eens voor de gein.
M.a.w. wordt eens volwassen en stop met janken.

Groetjes
Eric
-----edit------
Als zaken al openbaar staan, reageer ik als gebruiker openbaar.
Dit is wel verder per PB afgehandeld.
We gaan gewoon lekker on-topic verder, en bewaken met zijn allen de goede sfeer op ons forum.

Groetjes,
Eric
 
Laatst bewerkt:
Dank u , mr Ernst:D

Ik ga t allemaal even laten bezinken en samenvatten voor mezelf..


En als je dat gedaan hebt laat je iets weten en kom je eens bij mij langs, dan gaan we alles nog eens doornemen met een electro motor in de testbank en simpele meetapperatuur erbij zodat het helemaal duidelijk wordt.
 
En als je dat gedaan hebt laat je iets weten en kom je eens bij mij langs, dan gaan we alles nog eens doornemen met een electro motor in de testbank en simpele meetapperatuur erbij zodat het helemaal duidelijk wordt.

kijk, ze zijn er nog, echte modelbouwers die niet zomaar opgeven.
 
Ach zo moeilijk is het allemaal toch niet..
Kijk nu eens naar de lamp boven de tafel in de huiskamer..
Als je het licht knopje omzet dan verbind je het 230Volt lichtnet met je lamp..
Er gaat dan stroom door de lamp lopen..
Stel die lamp is 60Watt dan loopt er dus (P/U=I) 60watt/230Volt is ongeveer 0,26Ampere..
Die lamp heeft dus een weerstand van (U/I=R) 230Volt/0,26 is ongeveer 884 Ohm.

Allemaal belangrijke waardes want:
verander je de spanning dan gaat het licht harder of achter branden..
Verander je de weerstand dan gaat het licht harder of zachter branden..
Het vermogen en de stroom veranderen mee als gevolg van bovenstaande veranderingen..
Dus heb je die niet zelf in de hand..

Nu dus in onze hobby..
Verander je de accu spanning door meer cellen dan heb je meer vermogen..
Verander je de motor snelheid middels je ESC dan verander je de stroom want de spanning blijft ongeveer gelijk (tenminste dat willen we graag:D)en dus heb je meer vermogen..

Benno

vergeet de 4e wet van kirchhoff niet..
Daar waar het rookt loopt de meeste stroom..

Nou, ok, ik lees en ik lees en ik lees, steeds weer opnieuw en t word langzaam duidelijker.

Maar Ernst gaf hier (in het blauw) aan dat er iets niet klopte....
De esc veranderd dus de spanning en niet de stroom.

Maar daardoor veranderd wel de stroom,klopt dat? Ik mocht niet zeggen dat er dan meer amperes gaan stomen, maar die veranderen wel, toch...hoe noem ik dat dan? Ten minste...die stroomsnelheid uitgedrukt in amperes veranderd toch als de spanning veranderd,he
Wat zeg je dan....dat de spanning hoger word en de stroomsnelheid ook?


In het rood: Het vermogen veranderd toch niet, he? Het aantal watt van die lamp blijft toch gewoon 60W?
Zo niet...:confused: kun je dat mss eens duidelijk maken met zo'n formule zoals hierboven in citaat?

De weerstand bij zo'n lamp kun je dus veranderen met bijv een dimmer,he..

Is de esc dan eigenlijk ook niets meer dan een variabele weerstand? Die de motor meer of minder spanning bezorgt door zn weerstand te veranderen? En daarnaast de motor signaal geeft van vooruit,achteruit of remmen?
 
Laatst bewerkt:
Stel je hebt een waterleiding waar een waterdruk van 2hPa. Voor hen die niet weten wat dat is, 2hPa is 2 hectoPascal wat overeen komt met 2 Atmosfeer of 2 Bar. Die laatste zijn oude eenheden deze zijn vervangen door de hectoPascal. Let ook op je schrijft het zoals ik hier heb gedaan, die hoofdletter P is geen vergissing.

Goed terug naar de waterleiding. Die druk (dus 2hPa) kan je vergelijken met de spanning van de accu.
De waterleiding maximaal 100 liter per minuut leveren. Wil je er meer eruit hebben dan zal de druk gaan zakken.
Dit kan je vergelijken met de maximale stroom die een accu kan/mag leveren. Ga je daar meer uit trekken dan zal ook de spanning van de accu gaan zakken.

De waterleiding levert geen 2hPa. De waterleiding levert water die onder een druk staat van 2hPa!
Een accu levert geen Volts. Een accu levert "elektriciteit" met een spanning van (bijvoorbeeld) 12Volt.
Je tapt ook geen 10 liter per minuut uit een waterleiding. Je tapt water uit de waterleiding met een stroomsnelheid van 10 liter per minuut.
Je trekt ook geen Ampères uit een accu. Je trekt "elektriciteit" uit de accu met een (stroom)sterkte van 10 Ampère.


Betekent dat blauwe dan ook dat indien ik onder de accu-capaciteit blijf dat de spanning van de accu dan niet daalt?
Stel ik vraag met mijn autootje niet meer dan de 5000mah die mijn accu continu kan leveren , blijft het voltage in mijn accu dan gelijk?

Of zelfs onder de echte maximale capaciteit van 5000 x C40 =200A

Ongeacht het antwoord is mijn accu op n gegeven moment wel leeg, en dat kan ik dan ook zien aan het feit dat ik weer met +-5000amp heb kunnen laden. En van 3.3 v naar 4.2V

Dus in tegenstelling tot de waterleiding waar die 100liter per minuut "oneindig" is, ben ik hier op een of andere manier beperkt tot .....5000mah (of 200A?????????)..ook al zou de accu-spanning niet dalen,toch?


pfhh, ik ben t mezelf ws weer te moeilijk aan t maken
 
Laatst bewerkt:
Mijn aanvullingen in het Groen

Nou, ok, ik lees en ik lees en ik lees, steeds weer opnieuw en t word langzaam duidelijker.

Maar Ernst gaf hier (in het blauw) aan dat er iets niet klopte....
De esc veranderd dus de spanning en niet de stroom.
Om het nog moeilijker te zeggen veranderd het effective vermogen in de spanning.
Je veranderd namelijk niet de hoogte van de spanning op de motor maar de duty cycle van de spannings pulsjes..

Dat is zo iets als het aandrukken van je kind op een draai molen in de speeltuin...
Druk je alleen je eigen kind met zijn stoeltje aan of druk je elke bankje van de draaimolen..
In het laatste geval druk je wel even hard (zelfde spanning) maar omdat je elk bankje aan drukt ben je effectiver en lever je dus meer vermogen...

Om dat je meer bankjes aan drukt wordt je wel moeier en stroomt er meer energie uit je...

Maar daardoor veranderd wel de stroom,klopt dat? Ik mocht niet zeggen dat er dan meer amperes gaan stomen, maar die veranderen wel, toch...hoe noem ik dat dan? Ten minste...die stroomsnelheid uitgedrukt in amperes veranderd toch als de spanning veranderd,he
Wat zeg je dan....dat de spanning hoger word en de stroomsnelheid ook?


In het rood: Het vermogen veranderd toch niet, he? Het aantal watt van die lamp blijft toch gewoon 60W?
Ja zeker veranderd het vermogen als je lamp uit is neemt hij geen vermogen. Zou de lamp van die 884Ohm op 115 Volt (halve spanning) branden dan neemt hij de helft van de stroom en daarmee een kwart van het vermogen op.
Zo niet...:confused: kun je dat mss eens duidelijk maken met zo'n formule zoals hierboven in citaat?

De weerstand bij zo'n lamp kun je dus veranderen met bijv een dimmer,he..

Ook een licht dimmer werkt nagenoeg gelijk aan de ESC met een pulserende spanning...
Dus daar gaat die draaimolen ook voor op.

Is de esc dan eigenlijk ook niets meer dan een variabele weerstand? Die de motor meer of minder spanning bezorgt door zn weerstand te veranderen? En daarnaast de motor signaal geeft van vooruit,achteruit of remmen?
 
Ja maar zo leer je wel iets tenminste..
Ik mag accu's graag vergelijken met een cola pet fles..

Je hebt kleine 50cl flessen (500mah) en hele grote 2Liter flessen (2000mah) ..
Door de flessehals kun je maar met een beperkte snelheid (C waarde) de cola er uit laten stromen..
Als je fles (accu) leeg is kun je er geen cola meer uit halen..
Zou je een grotere flessehals hebben kun je cola er sneller uit halen en terug instoppen..
Door 2 of 3 flessen (2 of 3S accu) tegelijk leeg te laten stromen heb je meer cola ter beschikking.

Benno
 
(P/U=I) 60watt/230Volt is ongeveer 0,26Ampere..
Ja zeker veranderd het vermogen als je lamp uit is neemt hij geen vermogen. Zou de lamp van die 884Ohm op 115 Volt (halve spanning) branden dan neemt hij de helft van de stroom en daarmee een kwart van het vermogen op.
60watt/230Volt is ongeveer 0,52Ampere.
Hoezo is dat dan halve stroom; is toch juist 2 x zoveel?

En hoe veel is een kwart van dat vermogen dan? 15 Watt

Dan was dat eerst 30Watt? Waar kun je die Watt in zo'n formule plaatsen; ik bedoel waar komt die om de hoek kijken?
Nog niet zoveel mee te maken gehad hier.

Maar nu ga ik toch echt naar bed..pfhhh...als ik nog maar kan slapen met al die A-tjes en V-tjes
 
(P/U=I) 60watt/230Volt is ongeveer 0,26Ampere..
Ja zeker veranderd het vermogen als je lamp uit is neemt hij geen vermogen. Zou de lamp van die 884Ohm op 115 Volt (halve spanning) branden dan neemt hij de helft van de stroom en daarmee een kwart van het vermogen op.
60watt/230Volt is ongeveer 0,52Ampere.
Hoezo is dat dan halve stroom; is toch juist 2 x zoveel?

En hoe veel is een kwart van dat vermogen dan? 15 Watt

Dan was dat eerst 30Watt? Waar kun je die Watt in zo'n formule plaatsen; ik bedoel waar komt die om de hoek kijken?
Nog niet zoveel mee te maken gehad hier.

Maar nu ga ik toch echt naar bed..pfhhh...als ik nog maar kan slapen met al die A-tjes en V-tjes


De wet van Ohm:

U = I x R
P = U x I

Bij een lamp is de weerstand (R) een constante factor (en niet het vermogen), als de spanning halveert zal ook de stroom halveren (I=U/R). Omdat de spanning en ook de stroom halveert:

P = 0.5 x I x 0.5 x U = 0.25 x I x R
 
Back
Top