proefbankje

Nu het overzetten van plaatjes goed lukt, nu het volgende project: een proefbankje.

Als het lukt, moet ik het koppel van motoren kunnen meten.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat bedoelt u met `koppel` meten?
draaikoppel van moter of trekkracht van motor plus prop?

gr Richard

Ik meet het draaimoment, of wel koppel van de motor. Wanneer de prop draait wil de motor de andere kant op draaien. Met het gewicht aan de omlaag hangende arm wordt die verdraaiing tegengegaan. De verplaatsing van de arm is de maat voor het koppel.

Om het nog ingewikkelder te maken: met het gemeten koppel kunnen het vermogen en de gemiddelde effectieve cilinderdruk worden berekend.
 
wat zien ik?

Zie ik daar de St 56 RC ? Met tweede generatie (= dicht van voren) demper?

Ja hoor, het adelaarsoog heeft weer gescoord.

Die motor is eigenlijk oorzaak van mijn toegenomen belangstelling voor de tweetaktmotor met al zijn grillen.

Net als bij de ST .40 is bij de ST .56 sprake van sub piston induction.Voor alle duidelijkheid: als de zuiger in het bovenste punt staat kun je aan de onderkant in het carter kijken, dus uitlaat staat open! Of dat nu erg is voor het functioneren van de motor in een stunter , dat wil ik zelf wel eens uitvogelen.

Ik heb inmiddels wat delrin "sprinkler venturies", dus de carburateur kan er af. Alleen bij de eerste test van de bok vind ik het veilig om de motor stationnair te kunnen laten draaien.

Daarna gaat de motor draaien in de WOT stand. Raden wat dat betekent?
 
WOT?.......Wide-Open-Throttle?

even zomaar een opmerking:
Zou de meting niet beter zijn met de draaistang van het bokje in het verlengde van de krukas? (het hart)en dan de hele opstelling vericaal plaatsen(principe van hely)

succes met je metingen

Richard

ps. heb ik wat gewonnen?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Gerben

Ik heb gehoort dat de LB uitvoering een andere poort timing heeft.
Dus misschien is deze motor minder geschikt.

Groet Robert-Jan
 
prijs?

WOT?.......Wide-Open-Throttle?

even zomaar een opmerking:
Zou de meting niet beter zijn met de draaistang van het bokje in het verlengde van de krukas? (het hart)en dan de hele opstelling vericaal plaatsen(principe van hely)

succes met je metingen

Richard

ps. heb ik wat gewonnen?

Yes! But no cigar!

Ik heb dat ook gedacht, van die andere opstelling. Ik vrees dat je dan met demping en zo moet gaan werken. Nu zit er een eenvoudige wrijvings demper achter de verticale wijzerplaat. Het model is beproefd, ik heb het in Amerika gekocht, het is dus niet uit eigen koker. Ik hoop dat de kinderziektes er uit zijn.
 
ST.56

Hoi Gerben

Ik heb gehoort dat de LB uitvoering een andere poort timing heeft.
Dus misschien is deze motor minder geschikt.

Groet Robert-Jan

Dat risico loop ik inderdaad. Maar nu wil het geval, dat ik er twee heb. Ik ben van plan wat vivisectie toe te passen. Dan kan ik mijn eigen wandaden vergelijken. In dit stadium alleen maar maatregelen die materiaal verwijderen.
Dus niet zo maar poorten verplaatsen. Ik kan altijd proberen de hele cilinderbus axiaal te verplaatsen, dat wel.
 
Wat leuk om te zien dat er ook bij verbrandingsmotoren gemeten gaat worden. Op de HTS in Alkmaar hebben we in 1979... een opstelling gemaakt met rekstrookjes op het statief.

Ik hoop dat je draaias voldoende stabiel is om te kunnen meten. Dat deze as niet exact in het verlengde staat van de krukas is niet echt een probleem. Je zoekt namelijk geen exacte getallen maar beter of slechter dan iets anders. Belangerijk is dat je de geometrie van je oplossing niet wijzigt tijdens het vergelijken.

Electro motoren zijn makkelijker te meten want P = U * I en dat is ook koppel maal toerental.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.

Ik hoop dat je draaias voldoende stabiel is om te kunnen meten. Dat deze as niet exact in het verlengde staat van de krukas is niet echt een probleem. Electro motoren zijn makkelijker te meten want P = U * I en dat is ook koppel maal toerental.

De draaiings-as t.o.v de plaats van de motor wordt bepaald door het balanceren van het geheel. Doordat de demper aan een kant zit moet de motor iets verschoven worden.
Het koppel trekt zich gelukkig niets aan van de plaats waar het gemeten wordt. Dus de opstelling kan er wat excentriek uitzien, invloed op de meting heeft dat niet.

Maar het is zeker zo dat absolute meetresultaten moeilijk te halen zijn. Het grootste probleem zal worden een eenheids familie propellers samen te stellen, om een beetje leuk een complete koppel kromme op te zetten.
 
je kan ook een weegschaal onder een arm plaatsen met g en je arm lengte weet je dan ook wat het koppel is.

Groet Robert-Jan

Als je weet hoe klein het te meten koppel is, zul je inzien dat je met de weegschaal niet makkelijk weg komt. Dan ben je beter af met genoemde methode met rekstroken op een statische opstelling.

Door de fabrikant van het bankje zijn allerlei randvoorwaarden vastgesteld waaraan de meetopstelling moet voldoen. Het zal niet eenvoudig zijn. Maar nu weet ik niets, allicht kom ik iets te weten.

Maar we zullen het gaan zien en beleven! Ik houd je op de hoogte.
 
Een weegschaal van 25 euro meet tot op de 0,1 gram is dit niet voldoende?
bij een arm van 0,5 meter geeft dit:
0,1 x 10 x 0,5 = 0,5 Nm geen idee wat voor een koppel een 8 cc motor geeft

aanname:
Toerental 10.000 omw/min
vermogen 500 watt.


toerental 10000/60*2*pi=1050 rad/sec

koppel = 500/1050 = 0,5 Nm

Als mijn berekening klopt werkt een weegschaal inderdaad niet. Of je moet de arm erg klein maken. Grappig nooit aan gerekend of zelfs over na gedacht. wat een zielig koppeltje trouwens.

Een andere methode is een genrator tegen je motor aan zetten. Door dit ding te belasten meet je direct het vermogen.
Je moet dan nog wel iets aan de koeling doen. Met een externe ventilator oid.

Engine test bench - Control Line Team Munich - F2D Combat

groet Robert-Jan
 
Ik heb gehoort dat de LB uitvoering een andere poort timing heeft.
Dus misschien is deze motor minder geschikt.
Bij de ST 56 niet, het is het -iets- kleinere broertje van de ST 60, en het grote broertje van de (oude!) ST 51, allemaal hetzelfde carter.

Er zit wel verschil tussen de 'nieuwe' ST 51 CL en ST 51 RC, die hebben verschillende cilinder liners:

supg4145.jpg

En
supg4144.jpg
 
Bij de ST 56 niet, het is het -iets- kleinere broertje van de ST 60, en het grote broertje van de (oude!) ST 51, allemaal hetzelfde carter.

Een hele opluchting, Bruno. Dat verwachtte ik ook, maar ik was er niet zeker van.

Wel is het zo dat er verschil is tussen de ST.60 en ST.56, wat betreft die vermaledijde sub piston induction. De ST.60 houdt zijn uitlaatpoort keurig dicht met de zuiger in bovenste dode punt. Ik ben er nog steeds niet achter hoe groot de invloed is van dat verschil.

Uiteindelijk is het zo dat mijn oude ST.40, die ook SPI heeft, tegen de verwachtingen in goed draait in de lucht. Mijn grote drama is steeds geweest dat ik slordig was met de tankopstelling. Nu ik daar vat op krijg, gaat het beter.
 
Uiteindelijk is het zo dat mijn oude ST.40, die ook SPI heeft,
tegen de verwachtingen in goed draait in de lucht.
Mijn grote drama is steeds geweest dat ik slordig was met de tankopstelling. Nu ik daar vat op krijg, gaat het beter.
ST 40?
Bedoel je niet een G21/40 ? Want er is wel een ST 35 - ook wel de C35 genoemd-
(de motor die Bert Metkemeijer in de kleine -eerste- Trianic had), maar daar heb ik nooit een grotere uitvoering van gekend.
vintage-super-tigre-c-35-ff-cl-model-airplane-engine_220693920242.jpg

Terwijl de G21 serie (29, 35, 40 & 46)was begonnen bij de G21/29,
die steeds verder vergroot werd tot het uiteindelijk een (hele lichte) .46 was geworden.
Een G21/40 lijkt me altijd minder aantrekkelijkdan een G21/46, omdat de laatste bij hetzelfde gewicht meer vermogen levert.
Hier de G21/35
a3600787-186-P1010397.JPG
 
Back
Top