Klopt, het is marktbescherming.
Ik denk dat we erg blij moeten zijn met de chineze produkten. Deze zetten de al héél lang op slot zittende europese markt onder druk, en dat was ook hard nodig, op sommige vlakken werd ons domweg hard een poot uitgedraaid. Ik denk dat het een verrijking is van onze hobby. Als ik om mij heen kijk op ons veld en zie hoeveel er naar tevredenheid gebruik gemaakt wordt van chineze producten, denk ik toch dat men er best wat positiever over mag zijn.
Ik denk dat je hiermee de spijker precies op zijn kop slaat Henri.
Ik ben er 100% van overtuigd dat de goedkopere chinese producten, als de Turnigy 9x, maar ook de goedkopere ESC's (goed gevonden Micropuller) en ook de zo interessante OrangeRX FASST ontvanger klonen minder kwaliteitscontoles hebben ondergaan dan de Futaba's en de JR's.
En daardoor is de kans dat de kwaliteit varieert (minder is ?) ook groter.
Ik heb altijd 40MHz gevlogen, en de laatste ontvanger die ik kocht was een Graupner C19 (van meer dan 100 euro). Als ik dat ding openmaak, en kijk wat de productiekosten zijn (dat is niet moeilijk als je in die business zit) dan zou dit product (met wat minder testen en certificering) maximaal 15 euro kosten, inclusief kristal !
Ik wil graag kwijt dat ik dankzij die goedkope producten deze hobby met plezier kan uitvoeren... Maar ik gun anderen natuurlijk ook dit plezier in hun hobby, en zal daarom natuurlijk scherp blijven op indicaties dat mijn goedkope hobby schade aan anderen veroorzaakt. Zodra ik problemen zie zal ik die hier natuurlijk ook melden (misschien niet in dit draadje).
Als die markt niet beschermd zou worden, dan IS er op een gegeven moment niet anders dan "chinese troep". Dat kan zoals gezegd, best goed van kwaliteit zijn, maar je bent er niet zeker van.
Consumenten vertonen nu eenmaal van nature het nogal schadelijke gedrag dat men wél graag kwaliteit wil, maar er liefst zo weinig mogelijk voor wil betalen. Als men kiezen kan voor goed of goedkoop, is goedkoop ALTIJD de eerste optie, ook als de kwaliteit een bewuste gok is. Schadelijk, omdat er door het uit de markt dringen van gegarandeerd kwalitatief goede producten, na een tijdje geen weg meer terug is....
In mijn werk (koopvaardij) kom ik nog wel eens artikelen tegen die gecertificeerd horen te zijn maar dat toch stiekum niet zijn, en het is op het oog niet te zien. Dat kan in extreme gevallen domweg het verschil betekenen tussen leven en dood voor opvarenden, of heftige milieuschade.
Het loopt zelden uit de klauw, maar bijvoorbeeld de olieramp in de Golf van Mexico is een goed voorbeeld van wat er gebeurt als je je standaarden GELEIDELIJK laat zakken..... Het gaat héél lang goed, en in een keer heb je een grote klap....
Wat mij betreft: zo'n ontvangertje wat hooguit 15 Euro hoeft te kosten als het wat minder getest en gecertificeerd zou zijn, mag van mij best 100 Euro kosten, MITS die testen en certificering er dan wél op zitten.
Noem het marktbescherming, ouderwets of wat je maar wil, ik zie helaas regelmatig de nare gevolgen van die destructieve neiging van mensen om op zoek te gaan naar "het goedkoopste artikel", en voor mij is het vrij simpel: Voel je je een poot uitgedraaid als je een Futaba koopt "die ook uit china komt" denk er dan maar eens over na, dat dat ding wél volgens de eisen van Futaba gebouwd word, en je dus als consument NIET afhankelijk bent van wat een willekeurige chinees als "afdoende kwaliteit" beschouwd.
Het is letterlijk zo, dat als je een chinees vertelt dat iets aan bepaalde eisen moet voldoen en dat dat te zien is aan een markering, dan is voor die chinees het aanbrengen van die markering voldoende... Als er een buitenlanse opdrachtgever is, dan komt het meestal wel goed, maar als het product een chinees initiatief is.....
Een voorbeeld uit de praktijk: MAN B&W, een bouwer van scheepsmotoren liet voor het eersteen van h un motoren in China in licentie produceren. Deze motor was volledig in elkaar gezet met pisbakstalen bouten en moeren.
Toen de inspecteur van MAN B&W hier wat van zei, en aangaf dat alle bouten aan bepaalde materiaal en sterkte specificaties moest voldoen, was het antwoord van de productiemanager een beleefd "Yes".... de volgende dag waren in alle bouten en moeren met slagletters de cijfers van deze specificaties ingeslagen..... (geen sterk verhaal, ik heb gewerkt met die inspecteur, en de foto's van die bouten en moeren met ingeslagen coderingen gezien)
Dit is een voorbeeld van nog geen tien jaar geleden, en het is tot op de dag van vandaag de manier waarop chinezen werken.
Het is wel een heel andere discussie, maar mensen, vergis je niet in de chinese productiementaliteit. Begrippen als trots zijn op een goed product, zijn in china volledig onbekend. Zolang het verkoopt, is het goed genoeg. Een plek op de markt veroveren ze niet door uit te gaan van een basisproduct met een bepaalde kwaliteitsstandaard, maar door te beginnen met een uiterst lage prijs. Daarna zien ze wel eens weer....
Vroeg of laat gaan we daar toch een prijs voor betalen als we niet oppassen.
We willen dat allemaal niet geloven, want die lage prijs is zo verleidelijk, en we gaan er al vanuit, "dat het wel goed zal zijn want anders werd het niet verkocht...." maar dat gevoel van "het zal wel goed zijn" hebben we nu juist te danken aan al die beschermingen, CE keuren, KEMA keuren en noem allemaal maar op.
Ben je tevreden met je chinese product? Prima, houen zo. Maar de bewering dat je door andere merken een poot uitgedraaid word, die raakt kant noch wal. Dat is namelijk de waarde die je er zelf aan hangt, die bepaalt of je je een poot uitgedraaid voelt.
Ik voor mij betaal lachend de prijs van een Futaba-set (of JR, of....), als ik daarmee de zekerheid koop dat dat spul goed is. Ook al weet ik dat ook Futaba in china gemaakt word, het word wel onder toezicht van, en volgens specificaties van Futaba geproduceerd. Uiteraard, zodra Futaba (of...of...) die kwaliteit niet meer waarmaakt, houd dat op. Dat zou maar zo kunnen, want met het beschreven consumentengedrag zal ook Futaba (of... of....) gedwongen worden die kwaliteitsstandaard te laten zakken. Hebben we dan onze zin?
Groet, Bert