CE certificaat

Ik wil graag kwijt dat ik dankzij die goedkope producten deze hobby met plezier kan uitvoeren... Maar ik gun anderen natuurlijk ook dit plezier in hun hobby, en zal daarom natuurlijk scherp blijven op indicaties dat mijn goedkope hobby schade aan anderen veroorzaakt. Zodra ik problemen zie zal ik die hier natuurlijk ook melden (misschien niet in dit draadje).

Ik denk dat je als gebruiker van het goedkopere aziatische spul wel een iets groter gevoel voor de eindverantwoordelijkheid moet hebben en ook meteen op de gedachte moet komen alles grondig te controleren alvorens te gebruiken en ik denk dat je wat dat betreft goed bezig bent.

Dat is iets wat veel mensen met 'merk zenders' verzuimen te doen uit een soort van misplaatst gevoel van euforie nadat ze net honderden euro's hebben uitgegeven. Het kost veel geld, dus moet het goed zijn. :rolleyes:

Het geld wat je betaald is niet evenredig aan de qualiteit dat je krijgt.

Ik denk dat we erg blij moeten zijn met de chineze produkten. Deze zetten de al héél lang op slot zittende europese markt onder druk, en dat was ook hard nodig, op sommige vlakken werd ons domweg hard een poot uitgedraaid. Ik denk dat het een verrijking is van onze hobby. Als ik om mij heen kijk op ons veld en zie hoeveel er naar tevredenheid gebruik gemaakt wordt van chineze producten, denk ik toch dat men er best wat positiever over mag zijn.

Het is niet de prijs van chinese producten aangezien veel electronica simpelweg uit Azië komt. Wel speelt kwaliteit een rol waar het bij de gerenomeerde merken mogelijk iets duurder in productiekosten uit komt. Het grote verschil zit in de distributienetwerken, dat is verouderd aangezien steeds meer producten rechtstreeks bij de fabriek te bestellen zijn of bij een winkel naast de fabriek. Het gemak van internet en creditcards/paypal heeft hier een groot aandeel in zowel de positieve manier voor ons consumenten als de negatieve manier voor de winkeliers en distributeurs.
Ik blijf er alleen bij de die Aziaten het niet zo nauw nemen met veiligheid en correcte ontwerpen en zo met gemak de nodige rotzooi op de markt durven te zetten. (ik zeg niet per definitie)

Het voorbeeld van Brein zie ik altijd in het programma Wegmisbruikers waar Koos Spee uit zijn nek loopt te liegen om er maar voor te zorgen dat niemand zijn auto durft aan te passen. Enig verschil is dat Brein wel een stichting mag zijn zonder overheidsbevoegdheden maar ondertussen toch met overheidsbevoegdheden te werk gaat omdat de overheid dit zo toelaat en meneer Spee een gepensioneerde is.....

Maar om terug te komen op CE, is er al bewijs van die Turnigy zender?

Klopt, het is marktbescherming.
Ik denk dat we erg blij moeten zijn met de chineze produkten. Deze zetten de al héél lang op slot zittende europese markt onder druk, en dat was ook hard nodig, op sommige vlakken werd ons domweg hard een poot uitgedraaid. Ik denk dat het een verrijking is van onze hobby. Als ik om mij heen kijk op ons veld en zie hoeveel er naar tevredenheid gebruik gemaakt wordt van chineze producten, denk ik toch dat men er best wat positiever over mag zijn.
Ik denk dat je hiermee de spijker precies op zijn kop slaat Henri.

Ik ben er 100% van overtuigd dat de goedkopere chinese producten, als de Turnigy 9x, maar ook de goedkopere ESC's (goed gevonden Micropuller) en ook de zo interessante OrangeRX FASST ontvanger klonen minder kwaliteitscontoles hebben ondergaan dan de Futaba's en de JR's.
En daardoor is de kans dat de kwaliteit varieert (minder is ?) ook groter.

Ik heb altijd 40MHz gevlogen, en de laatste ontvanger die ik kocht was een Graupner C19 (van meer dan 100 euro). Als ik dat ding openmaak, en kijk wat de productiekosten zijn (dat is niet moeilijk als je in die business zit) dan zou dit product (met wat minder testen en certificering) maximaal 15 euro kosten, inclusief kristal !

Ik wil graag kwijt dat ik dankzij die goedkope producten deze hobby met plezier kan uitvoeren... Maar ik gun anderen natuurlijk ook dit plezier in hun hobby, en zal daarom natuurlijk scherp blijven op indicaties dat mijn goedkope hobby schade aan anderen veroorzaakt. Zodra ik problemen zie zal ik die hier natuurlijk ook melden (misschien niet in dit draadje).
Als die markt niet beschermd zou worden, dan IS er op een gegeven moment niet anders dan "chinese troep". Dat kan zoals gezegd, best goed van kwaliteit zijn, maar je bent er niet zeker van.
Consumenten vertonen nu eenmaal van nature het nogal schadelijke gedrag dat men wél graag kwaliteit wil, maar er liefst zo weinig mogelijk voor wil betalen. Als men kiezen kan voor goed of goedkoop, is goedkoop ALTIJD de eerste optie, ook als de kwaliteit een bewuste gok is. Schadelijk, omdat er door het uit de markt dringen van gegarandeerd kwalitatief goede producten, na een tijdje geen weg meer terug is....

In mijn werk (koopvaardij) kom ik nog wel eens artikelen tegen die gecertificeerd horen te zijn maar dat toch stiekum niet zijn, en het is op het oog niet te zien. Dat kan in extreme gevallen domweg het verschil betekenen tussen leven en dood voor opvarenden, of heftige milieuschade.
Het loopt zelden uit de klauw, maar bijvoorbeeld de olieramp in de Golf van Mexico is een goed voorbeeld van wat er gebeurt als je je standaarden GELEIDELIJK laat zakken..... Het gaat héél lang goed, en in een keer heb je een grote klap....

Wat mij betreft: zo'n ontvangertje wat hooguit 15 Euro hoeft te kosten als het wat minder getest en gecertificeerd zou zijn, mag van mij best 100 Euro kosten, MITS die testen en certificering er dan wél op zitten.
Noem het marktbescherming, ouderwets of wat je maar wil, ik zie helaas regelmatig de nare gevolgen van die destructieve neiging van mensen om op zoek te gaan naar "het goedkoopste artikel", en voor mij is het vrij simpel: Voel je je een poot uitgedraaid als je een Futaba koopt "die ook uit china komt" denk er dan maar eens over na, dat dat ding wél volgens de eisen van Futaba gebouwd word, en je dus als consument NIET afhankelijk bent van wat een willekeurige chinees als "afdoende kwaliteit" beschouwd.

Het is letterlijk zo, dat als je een chinees vertelt dat iets aan bepaalde eisen moet voldoen en dat dat te zien is aan een markering, dan is voor die chinees het aanbrengen van die markering voldoende... Als er een buitenlanse opdrachtgever is, dan komt het meestal wel goed, maar als het product een chinees initiatief is.....

Een voorbeeld uit de praktijk: MAN B&W, een bouwer van scheepsmotoren liet voor het eersteen van h un motoren in China in licentie produceren. Deze motor was volledig in elkaar gezet met pisbakstalen bouten en moeren.
Toen de inspecteur van MAN B&W hier wat van zei, en aangaf dat alle bouten aan bepaalde materiaal en sterkte specificaties moest voldoen, was het antwoord van de productiemanager een beleefd "Yes".... de volgende dag waren in alle bouten en moeren met slagletters de cijfers van deze specificaties ingeslagen..... (geen sterk verhaal, ik heb gewerkt met die inspecteur, en de foto's van die bouten en moeren met ingeslagen coderingen gezien)

Dit is een voorbeeld van nog geen tien jaar geleden, en het is tot op de dag van vandaag de manier waarop chinezen werken.

Het is wel een heel andere discussie, maar mensen, vergis je niet in de chinese productiementaliteit. Begrippen als trots zijn op een goed product, zijn in china volledig onbekend. Zolang het verkoopt, is het goed genoeg. Een plek op de markt veroveren ze niet door uit te gaan van een basisproduct met een bepaalde kwaliteitsstandaard, maar door te beginnen met een uiterst lage prijs. Daarna zien ze wel eens weer....

Vroeg of laat gaan we daar toch een prijs voor betalen als we niet oppassen.

We willen dat allemaal niet geloven, want die lage prijs is zo verleidelijk, en we gaan er al vanuit, "dat het wel goed zal zijn want anders werd het niet verkocht...." maar dat gevoel van "het zal wel goed zijn" hebben we nu juist te danken aan al die beschermingen, CE keuren, KEMA keuren en noem allemaal maar op.

Ben je tevreden met je chinese product? Prima, houen zo. Maar de bewering dat je door andere merken een poot uitgedraaid word, die raakt kant noch wal. Dat is namelijk de waarde die je er zelf aan hangt, die bepaalt of je je een poot uitgedraaid voelt.
Ik voor mij betaal lachend de prijs van een Futaba-set (of JR, of....), als ik daarmee de zekerheid koop dat dat spul goed is. Ook al weet ik dat ook Futaba in china gemaakt word, het word wel onder toezicht van, en volgens specificaties van Futaba geproduceerd. Uiteraard, zodra Futaba (of...of...) die kwaliteit niet meer waarmaakt, houd dat op. Dat zou maar zo kunnen, want met het beschreven consumentengedrag zal ook Futaba (of... of....) gedwongen worden die kwaliteitsstandaard te laten zakken. Hebben we dan onze zin?

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
(off topic;)

Het is gewoon genuanceerder dan hier wel eens geschetst wordt. De 'grote merken' hebben heel duidelijk een businessmodel wat gebaseerd is op 'wat is de klant bereid ervoor te betalen' (vs. 'wat is de kostprijs en wat is een redelijke marge'). Hierdoor kan het zijn dat je een kwalitatief gelijkwaardig product koopt, voor een lagere prijs. Kijk bv. naar Spektrum, die met de prijzen al lager zit.

Een gezond wantrouwen tegenover goedkope chineze producten is niets mis mee, maar het wordt hier soms wel te bitter neergezet. Alsof er ineens FASST kisten uit de lucht zouden komen vallen, als je je turnigy zender aanzet, bijvoorbeeld ;)

Een gedeelte hiervan zal ook voortkomen uit de 'oude 35 Mhz tijden', 35Mhz is op dit vlak veel kritischer.

Dat uiteraard los van het feit dat de 'kwaliteitsspullen' die wij gebruiken, óók gewoon chineze producten zijn.

Dit alles staat los van de hele CE keur discussie uiteraard, maar op dit forum ook weer niet altijd, bij het vaste rijtje van 'chineze producten afplassen' komt het CE vaak weer boven water.

Daar sluit ik mij geheel bij aan. Vooral omdat waar bij een zender van een bekend merk de praktijk ervaringen met gemak die twijfel weg halen, ook met die enkeling die wel tegen problemen of defecten aan loopt, je bij die aziatische merken ziet dat mensen meteen het merk en de prijs de schuld geven alsof dat volstrekt logisch en gegrond is.

Misschien heb ik pure mazzel, maar bij mij werkt alles en dat doet het al een tijdje.

Ben je tevreden met je chinese product? Prima, houen zo. Maar de bewering dat je door andere merken een poot uitgedraaid word, die raakt kant noch wal. Dat is namelijk de waarde die je er zelf aan hangt, die bepaalt of je je een poot uitgedraaid voelt.
Ik voor mij betaal lachend de prijs van een Futaba-set, als ik daarmee de zekerheid koop dat dat spul goed is. Ook al weet ik dat ook Futaba in china gemaakt word, het word wel onder toezicht van, en volgens specificaties van Futaba geproduceerd.

Ik bedoel het niet beledigend, maar dit is wel precies hoe hypocriet iemand kan zijn omtrent de productie van producten die komen uit het buitenland.

Héél veel onderdelen worden gemaakt in China en héél veel producten moeten dan ook voldoen aan Europese normen. Het zou je verbazen, maar het meeste voldoet daar dan ook weldegelijk aan, anders wordt het van de markt geknikkerd.

Daarbij geldt ook dat 'Europees aandoende merken', heel vaak gebruik maken van de goedkope arbeidskrachten in fabrieken in azië. Al is het maar voor bepaalde onderdelen waarop daarmee bezuinigd kan worden.

Futaba is daarbij overigens Japans en produceerd bij mijn weten ook in met name Japan zelf. Uiteraard zullen ze ook fabrieken voor specifieke onderdelen en service centers elders hebben. ( Factories?Futaba Corporation )

We willen dat allemaal niet geloven, want die lage prijs is zo verleidelijk, en we gaan er al vanuit, "dat het wel goed zal zijn want anders werd het niet verkocht...." maar dat gevoel van "het zal wel goed zijn" hebben we nu juist te danken aan al die beschermingen, CE keuren, KEMA keuren en noem allemaal maar op.
Dat is net zo goed de wereld op z'n kop als bereid zijn je een poot uit te laten draaien in de naieve gedachte dat het toch 'super hoogwaardige qualiteit' betreft, alsof de prijs dat bepalen zou. ;)

Tenslotte nog een keer: CE heeft NIKS met kwaliteit te maken Brutus.
Die bouten in jouw MAN motor zouden volledig door de CE keuring gaan.
Deze discussie zou (in een ander draadje, want hier slaat het kant nog wal) moeten gaan over kwaliteitsnormen. En die varieren afhankelijk van de klant. En er zijn op dit moment veel klanten die goedkope spullen goed genoeg vinden. Die MAN motoren werken misschien (met verkeerde bouten) al tientallen jaren naar volle tevredenheid in chineese schepen. en even veel jaren naar volle tevredenheid in europese schepen met roestvrijstalen bouten (of wat het dan ook had moeten zijn).

Allemaal tevreden klanten die krijgen wat ze ervoor betalen....

En ... ik was toen ook tevreden met mijn 100 euro C19 ontvanger. Maar ik weet nu dat ik voor 6 dollar 44 een betere ontvanger kan krijgen, zonder CE (die C19 had problemen als je laag aanvloog voor de landing over een schrikdraad heen, en deze 2.4GHz ontvanger niet). En als hij het niet meer doet, gooi ik hem weg.

Laatst bewerkt:
Hier kom je nooit uit, iedereen wil wat anders, kijk maar weer naar het gedoodverfde voorbeeld auto's.. in een fiat panda kom je óók prima van A naar B, maar de ander heeft liever een Mercedes. Hangt ook een stukje status aan natuurlijk, ook bij onze spullen, het is niet altijd alleen maar functioneel of kwaliteit wat de doorslag geeft, hoe zaken eruit zien, en wat anderen er van vinden, speelt ook gewoon mee, ook al zal niet iedereen dat toe durven of willen geven, of zich er zelfs maar van bewust zijn.

Als ik naar mijzelf kijk, ik wilde een zender waarvan ik zeker wist dat hij 100% goed was, dat er een goede servicepartij aan vast zit, die ik er mooi vind uitzien, en waar anderen ook van zien dat het kwaliteit is. Het gaat ook om het beeld wat je presenteert, zeker bij wedstrijdvliegen, wat een jurysport is, maak je een betere indruk als je met 'bekende kwaliteitspullen' aan komt zetten, of daar nou een grond voor is of niet.

Daarnaast is het natuurlijk ook de gadget-freak die in ons aangesproken wordt.. er moeten knopjes opzitten, zoveel mogelijk, een schermpje, het moet licht kunnen geven en het moet duur zijn.. dan zijn onze mannengenen helemaal gelukkig.

We praten hier veel over 'chinees', met excuus aan alle inwoners van china, daarom probeer ik het ook 'aziatisch' te noemen, dat dekt de lading al meer.

Uiteindelijk komt het er op neer dat alle waar naar z'n geld is. Dat geld ook voor fabrikanten die iets in China/etc laten produceren. Wil je het allemaal zo goedkoop mogelijk en ga je ze uitpersen, dan willen ze best een bocht afsnijden. Ben je streng, en is er budget beschikbaar, kunnen ze óók absolute topkwaliteit maken.

Waarom dit in het CE verhaal wél van belang is, is omdat het zo'n heerlijke stok is om mee te slaan voor mensen die 'dure' spullen hebben. Je kunt er zo mooi mee bewijzen dat jij verder kunt plassen, want op jouw zender zit toevallig wél een CE, lekker puh!

Laatst bewerkt door een moderator:
Waar het mij en vermoedelijk ook anderen in dit draadje om ging/gaat is hoe je kunt/moet vaststellen of een zender wel echt aan de EER-regels voldoet. De wet is daarin helder als het handel en industrie betreft. Er werd gesuggereerd, dat mensen anti één bepaalde Turnigy zender zouden zijn. Misschien is dat wel zo, maar wat zal het een zorg zijn waarmee anderen hun modellen besturen? Misschien als dit bij je eigen vereniging speelt, maar daar hebben buitenstaanders niets mee te maken. Behalve dan als je anderen wil adviseren, dan komen er (in ieder geval bij mij) andere dingen kijken. De desbetreffende zender werd er overigens bijgesleept omdat iemand 'm als voorbeeld wilde laten dienen. Met andere zendapparatuur hebben we het hierover eerder ook al uitgebreid gehad, dus deze discussie beperkt zich niet tot één merk. Men kan wel roepen, dat alles prima in orde is en/of dat je je niet druk moet maken en dat laatste zal ook wel zo zijn, maar mogen we dat misschien allemaal voor onszelf weten? Eerst de regels weten, daarna kan een ieder wel vaststellen of 't ie zich daarvan wat wil aantrekken. Vervolgens werd het interessant om te weten hoe het nu precies met zendapparatuur is geregeld als je zelf buiten de EER koopt. Deze behoren nu eenmaal tot de groep 'verhoogd risico' waardoor je m.i. extra alert moet zijn. Dankzij PH_AJH hebben we daarover nu een uitspraak van de voorlichtingsdienst van de Nederlandse overheid en is m.i. de kous af. Met die informatie kan dan verder een ieder doen wat-ie wil. Geloven of niet geloven, je er druk om maken of je schouders ophalen is allemaal prima.

:offtopic:
Marktbescherming is als je produkten van buiten jouw markt weert en daarvoor extra beperkende voorwaarden stelt. Met CE worden minimum eisen vastgesteld, die voor een ieder gelden. Of het produkt nu binnen de EER wordt gefabriceerd of niet maakt geen verschil. Voor de meeste produkten werkt dat dan nog eens nauwelijks kostenverhogend. Vroeger had elk land zijn eigen regels en dat leverde wel degelijk belemmeringen, zowel voor produkten van binnen als buiten wat we toen de EEG noemden.

Ik ben het overigens met de chinezen eens mbt. de eisen waaraan de spullen zouden moeten voldoen, robbe/futaba/multiplex etc behandelen de 2.4Ghz spullen nog als 35Mhz en werken dus met het bekende notified body, dat is volgens mij voor 2.4Ghz helemaal niet nodig, dit kan gewoon als LAN apparatuur gecertificeerd worden, aangezien het dit ook is.
Je kunt net zo veel vinden als je wil, maar als het voldoende zou zijn om het als LAN apparatuur te certificeren zouden ze dat gewoon kunnen doen en het daarmee ook gewoon op de markt kunnen brengen. Niemand, die ze tegen zou kunnen houden. Zelfs het Belgische BIPT niet. Dat gebeurt echter allemaal niet. Zullen we eens gaan raden waarom dat zo is? Er zijn trouwens ook genoeg Chinese fabrikanten (bijv. Walkera en E-Sky), die wel degelijk de keuringen door een notified body laten doen, maar ja die zijn dan blijkbaar net zo oliedom als de grote fabrikanten en zouden zich de forse kosten kunnen besparen.

Ik denk dat we erg blij moeten zijn met de chineze produkten. Deze zetten de al héél lang op slot zittende europese markt onder druk, en dat was ook hard nodig, op sommige vlakken werd ons domweg hard een poot uitgedraaid.
Je mag als consument uiteraard blij zijn met de veel lagere prijzen, maar je moet wel reëel zijn als je beoordeelt hoe die gerealiseerd kunnen worden.
Heb jij bijvoorbeeld wel eens om je heen gekeken hoe florissant de Europese markt er voor staat? Enig idee hoe veel winkeliers binnen Nederland uitsluitend kunnen bestaan van modelbouw en ook enig idee hoe geweldig de diverse fabrikanten er voor staan? Nu zijn dat natuurlijk allemaal domoren, die niet kunnen rekenen, maar aan het eind van dit jaar zijn het er geheid weer minder dan er nu zijn. Dat heet marktwerking en ja, zwakke broeders doen het blijkbaar zelf verkeerd, maar als de bomen tot in de hemel zouden groeien konden die ook wel overleven. Er wordt altijd maar gesuggereerd, dat we hier in Europa worden belazerd door winkeliers/importeurs/fabrikanten. Blijkbaar is het daarbij nooit opgevallen, dat het welvaartsniveau hier iets hoger ligt en dat de kosten om een winkeltje of importbedrijf draaiende te houden daarmee wat te maken hebben.
Trouwens, wereldwijd gaat het ook niet allemaal even lekker. Vraag maar eens de laatste jaarcijfers op van Futaba (is zó op internet te vinden). Enne ja, op veel Futaba produkten staat ook 'made in China'.

Tenslotte nog een keer: CE heeft NIKS met kwaliteit te maken Brutus.
Die bouten in jouw MAN motor zouden volledig door de CE keuring gaan.
Deze discussie zou (in een ander draadje, want hier slaat het kant nog wal) moeten gaan over kwaliteitsnormen. En die varieren afhankelijk van de klant. En er zijn op dit moment veel klanten die goedkope spullen goed genoeg vinden. Die MAN motoren werken misschien (met verkeerde bouten) al tientallen jaren naar volle tevredenheid in chineese schepen. en even veel jaren naar volle tevredenheid in europese schepen met roestvrijstalen bouten (of wat het dan ook had moeten zijn).

Allemaal tevreden klanten die krijgen wat ze ervoor betalen....

En ... ik was toen ook tevreden met mijn 100 euro C19 ontvanger. Maar ik weet nu dat ik voor 6 dollar 44 een betere ontvanger kan krijgen, zonder CE (die C19 had problemen als je laag aanvloog voor de landing over een schrikdraad heen, en deze 2.4GHz ontvanger niet). En als hij het niet meer doet, gooi ik hem weg.

NEE!!!! Die motoren kunne ontploffen als je ze verkeerd start.

Mijn bloedeigen broer vaart op dit moment als kapitein op een schip wat nog geen jaar geleden in china opgeleverd is, en dat ding is LEVENSGEVAARLIJK....

En inderdaad, om de parallel met het CE keur door te trekken: dat schip is door ALLE instanties die daar voor aangewezen zijn (en dat zijn in de interationale scheepvaartwereld nogal wat) gewoon geaccepteerd danwel goedgekeurd....

Het ging mij er niet om een discussie over de kwaliteit van scheepsmotoren te starten, het ging mij er om, dat men zich hier in slaap laat sussen door beweringen als "anders zouden ze het niet verkopen" of "anders word het wel van de markt geknikkerd". DAT is dus niet zo.
De chinese productiementaliteit is gewoon gevaarlijk! Dat wil niet zeggen dat al hun producten gevaarlijk zijn, zelfs niet dat al hun producten slecht van kwaliteit zijn. Daar gaat het niet om.

Het gaat er gewoon om, dat in dergelijke landen een en ander NOOIT betrouwbaar geregeld en genormeerd zal zijn.
Gewoon, omdat er een levensgroot cultuurverschil bestaat, en dingen als handel en productie volgens heel andere normen verloopt als hier.

Groet, Bert

Waar het mij en vermoedelijk ook anderen in dit draadje om ging/gaat is hoe je kunt/moet vaststellen of een zender wel echt aan de EER-regels voldoet. De wet is daarin helder als het handel en industrie betreft. Er werd gesuggereerd, dat mensen anti één bepaalde Turnigy zender zouden zijn. Misschien is dat wel zo, maar wat zal het een zorg zijn waarmee anderen hun modellen besturen? Misschien als dit bij je eigen vereniging speelt, maar daar hebben buitenstaanders niets mee te maken. Behalve dan als je anderen wil adviseren, dan komen er (in ieder geval bij mij) andere dingen kijken. De desbetreffende zender werd er overigens bijgesleept omdat iemand 'm als voorbeeld wilde laten dienen. Met andere zendapparatuur hebben we het hierover eerder ook al uitgebreid gehad, dus deze discussie beperkt zich niet tot één merk. Men kan wel roepen, dat alles prima in orde is en/of dat je je niet druk moet maken en dat laatste zal ook wel zo zijn, maar mogen we dat misschien allemaal voor onszelf weten? Eerst de regels weten, daarna kan een ieder wel vaststellen of 't ie zich daarvan wat wil aantrekken. Vervolgens werd het interessant om te weten hoe het nu precies met zendapparatuur is geregeld als je zelf buiten de EER koopt. Deze behoren nu eenmaal tot de groep 'verhoogd risico' waardoor je m.i. extra alert moet zijn. Dankzij PH_AJH hebben we daarover nu een uitspraak van de voorlichtingsdienst van de Nederlandse overheid en is m.i. de kous af. Met die informatie kan dan verder een ieder doen wat-ie wil. Geloven of niet geloven, je er druk om maken of je schouders ophalen is allemaal prima.

:offtopic:

Marktbescherming is als je produkten van buiten jouw markt weert en daarvoor extra beperkende voorwaarden stelt. Met CE worden minimum eisen vastgesteld, die voor een ieder gelden. Of het produkt nu binnen de EER wordt gefabriceerd of niet maakt geen verschil. Voor de meeste produkten werkt dat dan nog eens nauwelijks kostenverhogend. Vroeger had elk land zijn eigen regels en dat leverde wel degelijk belemmeringen, zowel voor produkten van binnen als buiten wat we toen de EEG noemden.

Je kunt net zo veel vinden als je wil, maar als het voldoende zou zijn om het als LAN apparatuur te certificeren zouden ze dat gewoon kunnen doen en het daarmee ook gewoon op de markt kunnen brengen. Niemand, die ze tegen zou kunnen houden. Zelfs het Belgische BIPT niet. Dat gebeurt echter allemaal niet. Zullen we eens gaan raden waarom dat zo is? Er zijn trouwens ook genoeg Chinese fabrikanten (bijv. Walkera en E-Sky), die wel degelijk de keuringen door een notified body laten doen, maar ja die zijn dan blijkbaar net zo oliedom als de grote fabrikanten en zouden zich de forse kosten kunnen besparen.

Je mag als consument uiteraard blij zijn met de veel lagere prijzen, maar je moet wel reëel zijn als je beoordeelt hoe die gerealiseerd kunnen worden.
Heb jij bijvoorbeeld wel eens om je heen gekeken hoe florissant de Europese markt er voor staat? Enig idee hoe veel winkeliers binnen Nederland uitsluitend kunnen bestaan van modelbouw en ook enig idee hoe geweldig de diverse fabrikanten er voor staan? Nu zijn dat natuurlijk allemaal domoren, die niet kunnen rekenen, maar aan het eind van dit jaar zijn het er geheid weer minder dan er nu zijn. Dat heet marktwerking en ja, zwakke broeders doen het blijkbaar zelf verkeerd, maar als de bomen tot in de hemel zouden groeien konden die ook wel overleven. Er wordt altijd maar gesuggereerd, dat we hier in Europa worden belazerd door winkeliers/importeurs/fabrikanten. Blijkbaar is het daarbij nooit opgevallen, dat het welvaartsniveau hier iets hoger ligt en dat de kosten om een winkeltje of importbedrijf draaiende te houden daarmee wat te maken hebben.
Trouwens, wereldwijd gaat het ook niet allemaal even lekker. Vraag maar eens de laatste jaarcijfers op van Futaba (is zó op internet te vinden). Enne ja, op veel Futaba produkten staat ook 'made in China'.

Jan, véél beter onderbouw dan ik het zou kunnen, maar dat is nu precies wat ik bedoel te zeggen.....

Groet, Bert

Inhoudelijk gezien is dat zoiets als de Stichting BREIN vragen hoe het zit met copyrights en het er op na houden van kopiëen voor eigen gebruik van CD's, DVD's, gekochte muziek dus enzovoorts. Natuurlijk roepen ze dan dat ook niet mag, ook al staat in de wet dat dat dus wel mag. Het is een geheel andere discussie, maar in feite is de discussie over wanneer downloaden precies echt illegaal is ook een leuke analogie. Je zult zien dat als je dingen verhandeld of verspreid (à la het zijn van importeur of handelaar van illegale zaken dus), je meteen strafbare feiten pleegt.

Download je echter voor eigen particulier gebruik, dan is dat lang niet altijd zo illegaal als de Stichting BREIN wil doen geloven.

Om terug te komen op het onderwerp hier is het dan ook een beetje de vraag of de KnVvL wel een neutrale bron is, nog even los van hun adviserende rol en invloed.

In feite heb je als particulier niets te maken met de richtlijnen waar een KnVvL (of BREIN) zich aan wenst te houden in hun adviserende rol. Dit uiteraard in tegenstelling tot de letter der wet, die in alle eerlijkheid kennelijk niet zo duidelijk is als het misschien wel zou moeten zijn. :rolleyes:

Ik weet niet waarom je deze reactie geeft, behalve om de KNVvL in een kwaad daglicht te stellen.

Ik denk dat je als gebruiker van het goedkopere aziatische spul wel een iets groter gevoel voor de eindverantwoordelijkheid moet hebben en ook meteen op de gedachte moet komen alles grondig te controleren alvorens te gebruiken en ik denk dat je wat dat betreft goed bezig bent.

En hiermee geef je zelf een brevet van onvermogen voor het gewraakte " goedkope Aziatische spul" .
" Een groter gevoel voor de eindverantwoordelijkheid..."
Kortom: als ik zo'n goedkope Aziatische zender/ontvanger/regelaar/whatever koop, moet ik zelf een extra kwaliteitscontrole uitvoeren.

Even zwart/wit geredeneerd: dat kan ik niet! Ik ben geen elektronicus. Ik weet dat zwart de "min" is, rood de "plus" en het witte draadje richting servo of regelaar de "puls" . Daar houdt mijn elektrotechnische kennis ongeveer op. Ik kan niet zien of bepaalde SMD-componenten op de juiste manier gesoldeerd zijn.
Juist daarom ben ik blij met een kwaliteitscontrole zoals Futaba, Graupner.
Die gaat niet alleen over het fabricage-proces, maar (waarschijnlijk steekproefsgewijs) ook over de produktkwaliteit.

En daar kan ik de winkelier in 1e instantie, maar eventueel de importeur/fabrikant op aanspreken.

Wat ik wordt verondersteld te doen als hobbyist is:
- het spul op de juiste wijze behandelen, opslaan, laden
- het spul op de juiste wijze in mijn modellen inbouwen
- voordat ik ga varen een reikwijdtetest uitvoeren
- mijn modellen op een juiste en voor anderen verantwoorde wijze varen.

Niet de kwaliteitscontrole van de fabrikant overnemen.
Hoeveel mensen op dit forum kunnen dat? Ik denk dat die op de vingers van twee handen te tellen zijn.

Inhoudelijk gezien is dat zoiets als de Stichting BREIN vragen hoe het zit met copyrights en het er op na houden van kopiëen voor eigen gebruik van CD's, DVD's, gekochte muziek dus enzovoorts. Natuurlijk roepen ze dan dat ook niet mag, ook al staat in de wet dat dat dus wel mag. Het is een geheel andere discussie, maar in feite is de discussie over wanneer downloaden precies echt illegaal is ook een leuke analogie. Je zult zien dat als je dingen verhandeld of verspreid (à la het zijn van importeur of handelaar van illegale zaken dus), je meteen strafbare feiten pleegt.

Download je echter voor eigen particulier gebruik, dan is dat lang niet altijd zo illegaal als de Stichting BREIN wil doen geloven.

Om terug te komen op het onderwerp hier is het dan ook een beetje de vraag of de KnVvL wel een neutrale bron is, nog even los van hun adviserende rol en invloed.

In feite heb je als particulier niets te maken met de richtlijnen waar een KnVvL (of BREIN) zich aan wenst te houden in hun adviserende rol. Dit uiteraard in tegenstelling tot de letter der wet, die in alle eerlijkheid kennelijk niet zo duidelijk is als het misschien wel zou moeten zijn. :rolleyes:

en jouw bron hobbyking is hierin niet partijdig zeker??

ik denk dat als je de rechter vraagt welke bron serieus genomen wordt dat toch maar echt 1 bron is en dat zal de knvvl zijn. Hobbyking heeft een rechter niks mee te maken. knvvl kan als adviseur optreden. en ik denk dat dit ook wel zo zal gebeuren zelfs.

Zeker omdat de knvvl veelal de enigste is die echt een speciale verzekering voor modelbouw levert. Vraag jij is aan centraal beheer of ze jouw vliegtuig kunnen verzekeren?

ik krijg mijn hobby hok nog niet eens fatsoenlijk verzekerd omdat het niet mijn eigendom is maar een gehuurde ruimte.

Marktbescherming is als je produkten van buiten jouw markt weert en daarvoor extra beperkende voorwaarden stelt.

Hier hoeven we geen discussie over te hebben, Jan. Op de overheidssite over het CE, staat letterlijk dat het een marktbeschermingsinstrument is.

Je kunt net zo veel vinden als je wil, maar als het voldoende zou zijn om het als LAN apparatuur te certificeren zouden ze dat gewoon kunnen doen en het daarmee ook gewoon op de markt kunnen brengen.

wat dus ook gebeurd, zie bv. Assan.

Niemand, die ze tegen zou kunnen houden. Zelfs het Belgische BIPT niet. Dat gebeurt echter allemaal niet. Zullen we eens gaan raden waarom dat zo is?

Ja hoor, een verouderd business model gekoppeld aan vastzitten in 'oude tijden', 35Mhz.

Er zijn trouwens ook genoeg Chinese fabrikanten (bijv. Walkera en E-Sky), die wel degelijk de keuringen door een notified body laten doen, maar ja die zijn dan blijkbaar net zo oliedom als de grote fabrikanten en zouden zich de forse kosten kunnen besparen.

Dat heeft er allemaal niets mee te maken, kennelijk bestaat er óók een groep klanten die dit wil. E-Sky verkoopt veel en als ze met een extra investering op een CE certificering, die op het totaalvolume financieel helemaal niet zoveel voorstelt, dan doen ze dat.

Ik kan je eigen redenaties ook omdraaien, waarom denk je dat men nu bezig is te herzien of 2.4Ghz apparatuur wel een notified body vereist? Juist: omdat het juridisch helemaal niet te houden is. Het is dat een fabrikant het nog niet aan heeft willen vechten, anders waren ze gewoon voor de bikkels gegaan.

Technisch gezien is er maar een marginaal verschil tussen 'onze' 2.4Ghz producten en Wifi producten. Waarom moet Wifi niet naar een notified body?

Daarom zeg ik ook, alle waar is naar zijn geld.

Heb jij bijvoorbeeld wel eens om je heen gekeken hoe florissant de Europese markt er voor staat? Enig idee hoe veel winkeliers binnen Nederland uitsluitend kunnen bestaan van modelbouw en ook enig idee hoe geweldig de diverse fabrikanten er voor staan?

Eigen schuld, dikke bult. Er wordt hard geklaagd over internethandel, maar de Nederlandse winkelier heeft het voor een groot deel gewoon aan zichzelf te danken. Daarnaast zitten we gewoon in een economische overgangsfase; de komst van het internet heeft vele markten op de kop gezet, ook hier. Er zijn ook nieuwe startups bijgekomen die het gewoon erg goed doen. Het kán dus wel.

maar als de bomen tot in de hemel zouden groeien konden die ook wel overleven. Er wordt altijd maar gesuggereerd, dat we hier in Europa worden belazerd door winkeliers/importeurs/fabrikanten. Blijkbaar is het daarbij nooit opgevallen, dat het welvaartsniveau hier iets hoger ligt en dat de kosten om een winkeltje of importbedrijf draaiende te houden daarmee wat te maken hebben.

811 euro voor een technisch apparaat wat qua toegepaste technieken domweg sterk verouderd is (potmeters, inferieure processor, beperkte geheugens, campacs in een FF10, enzovoort, enzovoort). Voor dat bedrag koop je 2 hele knappe laptops, waar qua techniek hetzelfde inzit (inc. 2.4Ghz zendgedeelte). Goed, we hebben het over andere volumes, een kleinere markt, dat begrijp ik ook nog wel, maar komop zeg, wees even reëel.

Even voor de goede orde; ik heb dat bedrag dus wél uitgegeven en ben mijn modelbouwhobby begonnen als trouwe klant van één winkel, in de buurt. Zodra je wat verder komt loop je tegen de grenzen aan van een lokale winkel, en dan zwijg ik nog even over het niet nakomen van afspraken, niet op tijd leveren, niet informeren van klanten, enzovoort.

Al mijn spullen, behalve het kleinere shockflyerspul, komt gewoon uit Europa en is van 'het goede soort'. Ik ben best bereid wat meer te betalen voor een goede service, goede informatievoorziening, voor kwaliteitspullen die zonder discussie aan alle eisen voldoen.

Dan verwacht ik dan wel dat dat ook allemaal waar is, en juist op dat vlak schort het bij een redelijk aantal NL winkels. Als ik aan de balie in een winkel vraag om een APC-E 19x12 electroprop en de mevrouw komt aanzetten met een 8x4.3 GWS propje, die dan 10 euro moet kosten, tjsa.

Ik wil benadrukken dat er óók goede winkels in NL (en belgië) zijn, maar die gaan dus ook niet over de kop.

Overigens, de KNVvL is geen overheid. Ik zie ze echter wel als onpartijdig, de KNVvL verdiend er immers niets meer of minder om of jij je spullen nou hier haalt of in hong kong, dus ik zie geen reden waarom de KNVvL zou willen liegen hierover.

Gelukkig wel. Jij zegt dat dat ook op de site van de CE regelgeving staat. Dat is correct maar wel in een context en die laat je weg.
Er is zoiets als illegale marktbescherming, waarmee je voorkomt dat anderen tot jouw markt kunnen toetreden door dat economisch gezien onmogelijk te maken. Dat is verboden, zoals met de meeste illegale praktijken het geval is.

De marktbescherming waar het hier over gaat betreft het stellen van voorwaarden aan veiligheids- en milieu eisen. Dat is wel toegestaan en ik ben daar blij mee.

Het betekent dat het kinderspeelgoed wat je binnen Europa koopt aan minimale veiligheidseisen voldoet en onveilig speelgoed niet mag worden verkocht. En dat de voeding die je in de supermarkt koopt niet meer schadelijke stoffen bevat dan we met elkaar hebben afgesproken. Als je liever goedkope dioxine-eieren van buiten de EU hebt of rundvlees wat barst van de steroïden danwel antibiotica....be my guest. In Azië volop verkrijgbaar tegen een schijntje van wat je hier betaalt.

Ga daar dan ook lekker tegen tekeer zou ik zeggen......en hou hetzelfde gloedvolle betoog dat CE markering onzinnig is.

De hele filosofie achter CE-markering is gebaseerd op veilig, gezond en verantwoord, voor iedereen binnen de EER. Het enige wat producenten van buiten de EER hoeven te doen is bewijzen dat ze het spelletje volgens de regels spelen, verder niks.

En ook ik wacht nog steeds in spanning op de aangekondigde bewijzen van de CE-markering van die zender.

....
Dan verwacht ik dan wel dat dat ook allemaal waar is, en juist op dat vlak schort het bij een redelijk aantal NL winkels. Als ik aan de balie in een winkel vraag om een APC-E 19x12 electroprop en de mevrouw komt aanzetten met een 8x4.3 GWS propje, die dan 10 euro moet kosten, tjsa.

Nee, da's een hele andere discussie.

Overigens, de KNVvL is geen overheid. Ik zie ze echter wel als onpartijdig, de KNVvL verdiend er immers niets meer of minder om of jij je spullen nou hier haalt of in hong kong, dus ik zie geen reden waarom de KNVvL zou willen liegen hierover.

Volgens mij beweert niemand dat hier, hoewel een enkeling dat wel schijnt te "lezen".

Ik schreef een stukje hierboven:
"Alwin:
Da's duidelijke taal van de KNVvL, en dat zat er in dat zij zo zouden reageren.
Maar: zij zijn geen wetgever, noch handhavers.Blijft echter wel overeind staan dat zij een belangrijk gesprekspartner en adviseur zijn voor de diverse regelgevende instanties."

@Roel: je hebt gelijk, ik had mij even verkeken op de postings, het komt door deze quote dat mensen (of tenminste, ik) even verward zijn:
Dankzij PH_AJH hebben we daarover nu een uitspraak van de voorlichtingsdienst van de Nederlandse overheid en is m.i. de kous af.

Hier werd echter op 'Postbus 51' gedoeld, niet op de KNVvL. Mijn excuses.

@PH_AJH: ik hou helemaal geen gloedvol betoog over dat CE onzinnig is. Ik vind het zelf wel onzinnig, maar het is nu eenmaal zo. Waar ik over betoog, is over of het nou zo zinvol is om elke keer als het over een aziatisch product gaat, over de CE te beginnen.

Dát vind ik onzinnig.

Van die zender.. tsja.. ik geloof ook niet dat daar een CE certificaat van bestaat.

@Corrien: ik herlees; je draait zaken om. Je mág er zelf wat van vinden. Dat is iets wat mij vaak overkomt op het modelbouwforum, mensen die mij gaan verwijten dat ik mijn mening opdring, terwijl het precies andersom is.

Zie hier ook.. ik vind CE niet gruwelijk belangrijk, of je nu wel of geen CE op je spullen hebt, ik maak mij er niet druk om. Strikt gesproken vind ik, en ik denk ook dat dat wettelijk zo is, dat er een CE op moet.

Het zijn juist de mensen die hard roepen dat zonder CE illegaal is, en gaan suggereren dat er kisten neer gaan storten, enzovoort, die anderen hun mening op willen dringen. Van hun móet er een CE op, want dat staat in de wet, en anders is het goedkope rommel. Daar ga ik tegenin.

Wat betreft het kostenplaatje.. volgens de KNVvL zijn er in Nederland zo'n 8.000~10.000 modelvliegers. Dat houdt dus in dat er zo'n 8.000 ~ 10.000 zenders in NL in omloop zijn, en waarschijnlijk nog veel meer, daar er mensen zijn met meer dan 1 zender, of bv. voerboten, robotica, enzovoort.

Als certificering van een zender dan 100.000 euro kost, wat mij schromelijk overdreven lijkt, is dat dus 10 euro per zender.

Ok, dat is natuurlijk niet waar, omdat er niet maar één zendertype of merk in gebruik is, echter de EU markt is ook véél groter dan Nederland alleen. Al met al denk ik niet dat de noodzaak tot een CE de zenders van bv. Futaba zo duur maakt. Dat zit 'm naar mijn mening in een combinatie van een verouderd distributieproces via teveel tussenpersonen, en domweg een te hoge marge.

Laatst bewerkt door een moderator:
uhmmm bestaan er alleen maar vliegers henri??? :lol:

ik heb al 6 zenders.. ok 2 te koop nu...

Een CE certificering (voor "zendapparatuur") kost "iets" tussen de € 500,-- en € 2.000.-- , de eigenlijke keuring stelt uiteindelijk ook niet zoveel voor ... (volgens offerte van een Duits "notified body" voor meerdere type GSM/GPS tracker ...) ...

-

Waar ik over betoog, is over of het nou zo zinvol is om elke keer als het over een aziatisch product gaat, over de CE te beginnen.
Mee eens, dat hoeft voor mij ook niet zo nodig. Maar de discussie ging er over of CE nu wel of niet verplicht is als je een zender binnen de EU in gebruik wilt nemen.

Van die zender.. tsja.. ik geloof ook niet dat daar een CE certificaat van bestaat.
Ik ook niet. En het is nu duidelijk wat er aan ontbreekt en hoe het zou moeten zijn. Ik vind het wel prettig om dat helder te hebben.

ik vind CE niet gruwelijk belangrijk, of je nu wel of geen CE op je spullen hebt, ik maak mij er niet druk om. Strikt gesproken vind ik, en ik denk ook dat dat wettelijk zo is, dat er een CE op moet.
Precies. Er is wel meer regelgeving die voor de één zinnig, en voor de ander belachelijk is. Maar dat maakt die wetgeving niet ineens facultatief toepasbaar :-)

Van hun móet er een CE op, want dat staat in de wet, en anders is het goedkope rommel. Daar ga ik tegenin.
Waar veel mensen inclusief ikzelf over struikelen is de bewering dat CE niet hoeft en niks zegt. Dat klopt gewoon niet.
Of het goedkope rommel is - daar doe ik geen uitspraken over. Ook op goedkope rommel kan gewoon een CE-markering zitten, prima. Dan is het in ieder geval aantoonbaar enigszins veilige rommel en daar draait het om.

Al met al denk ik niet dat de noodzaak tot een CE de zenders van bv. Futaba zo duur maakt. Dat zit 'm naar mijn mening in een combinatie van een verouderd distributieproces via teveel tussenpersonen, en domweg een te hoge marge.

Andersom geredeneerd, die lage prijs van een aantal in het buitenland te vinden producten kan naar mijn idee enkel gehaald worden door op alles te bezuinigen, van de salarissen van de kinderen die in onveilige fabrieken werken tot het laten uitvoeren van een CE-keuring. Persoonlijk wil ik daar om mijn eigen geweten te sussen zo min mogelijk aan mee werken. Zeker als het gaat om hobbyspulletjes. Of kinderkleding. Misschien naïef van mij om te denken dat dit iets uitmaakt maar ik voel me er prettiger bij.
Daarnaast overtreed ik geen enkele wet als ik een te dure Graupner zender koop. Misschien spek ik de portemonnee van 26 tussenpersonen maar zelfs daar kan ik niet mee zitten. De handelaren die ik ken zijn allemaal hardwerkende mensen die veel harder moeten werken voor hun salaris dan ik. Ik zou echt niet willen ruilen en ze afschilderen als zakkenvullers gaat me al helemaal te ver. Ook dit is geheel persoonlijk natuurlijk.
Ik voel me prettig met spulletjes die ik te duur binnen de EER heb aangeschaft. Sukkel die ik ben :cool:

Back