CE certificaat

wat heeft dit met 'CE certificaat' te maken? of zelfs met modelbouw?
Moet ik je dat echt uitleggen? :rolleyes:
Okee het is lichtelijk off topic (maar een los grapje tussendoor mag toch wel?)
Ik bedacht gewoon, dit topic doorlezend, hoe prettig het was dat bepaalde posts waarvan ik bij voorbaat al weet dat ik ze eigenlijk niet wíl lezen, onzichtbaar blijven. Het was gewoon een tevreden constatering. Sorry als er iemand aanstoot aan neemt.
 
Zijn er modelbouwwinkels die dat doen dan? Zo ja, welke? Ik bedoel, je haalt zo wat uit de lucht, maar verteld er verder niets over.
Ik doel hier natuurlijk niet op Nederlandse modelbouwwinkels onderling, maar op het verschil tussen een Aziatische producent/webshop en een Europese producent/winkel.

Als je graag serieus erover wilt discusseren, prima, maar kom niet met dit soort nonsense aan. Als ik bv. in een lokale winkel een Easystar zie liggen, gewoon de kale kit, voor 120 euro, en die op internet, bij een andere NL winkel voor 60~70 euro koop, tjsa.
Weet je wat ik nonsens vind? Suggereren dat de kostprijs van een product geheel willekeurig wordt bepaald. Natuurlijk zijn er grote verschillen, maar wat maar weinigen schijnen te (willen) begrijpen is, dat hier bepaalde redenen voor zijn.
Nu wordt gesuggereerd dat de uiteindelijke verkoper zichzelf continu rijk rekent, door bij wijze van spreken in te kopen tegen China-prijzen (en dan ook nog met kwantumkorting) en te verkopen tegen Europese prijzen en het verschil netto in eigen zak te steken. Ik weet (en jij neem ik aan ook wel) dat dat gewoon grote onzin is. Zelfs al zou een winkelier de inkoopprijs verdubbelen, dan zou het zomaar kunnen dat hier een reden voor is.

En zelfs al zou die er niet zijn, waarom zouden alle vergelijkbare producten even duur moeten zijn? Waarom 500 Euro betalen voor een Seiko horloge, terwijl een horloge op de markt van een tientje (bijna) net zo goed de tijd aangeeft?
 
dit is heel erg ver gezocht. je ziet toch zelf dat het dezelfde zender is (zelfs de menus zijn hetzelfde). jamara koopt de zenders in bij flysky en plakt dan hun eigen stikkertje erop :-(

Ik heb in mijn jaren als reparateur voor audio/video en later ook in de PC wereld genoeg gezien dat er op de printplaten het eea. aan componenten bezuinigd is tov. het originele merk of net andersom. Om je een idee te geven gebruikt B&O veel ontwerpen t/m complete printen van Philips en als je de 2 naast elkaar zet zal je zien dat er bij Philips minder componenten gebruikt zijn omdat het dan ook nog werkt terwijl bij B&O vaak wel een volleige bezetting was als ook betere componenten omdat ze zelf een hogere kwaliteit eisen, je ziet dit uiteindelijk terug in kwaliteit en levensduur.
Nu wijkt dit verhaal af van CE maar het idee blijft hetzelfde, we weten dat als de prijs onder druk staat er hier en daar gerotzooit moet worden om de werking intakt te houden en toch de nodige centen te winnen.

Ver gezocht is dit niet, dit is dagelijkse gang van zaken.
 
Weet je wat ik nonsens vind? Suggereren dat de kostprijs van een product geheel willekeurig wordt bepaald.

Dat suggereer ik dan ook nergens. Het is gewoon een bestaand business model wat vaker toegepast wordt, kledingzaken doen dit bijvoorbeeld ook, het is niet iets wat ik verzin, maar een economisch feit wat je zelfs gedoceerd wordt als je een economische studie gaat volgen.

Je kunt de verkoopprijs baseren op kostprijs met een redelijke marge, maar je kunt ook kijken naar wat de rest van de markt doet en wat de consument ervoor wil betalen.

Dat laatste is wat Futaba heel duidelijk doet. De kostprijs van het maken van een FX-30, om die er dan maar weer bij te sleuren, zal niet boven de 200 euro uitkomen, en dat zou wel al eens hoog geschat kunnen zijn. Dan heb je natuurlijk wel R&D kosten, distributie, enzovoort, maar de ca. 800~850 euro waar je deze zender normaliter voor tegenkomt, is buitensporig hoog. Dat verraad dat er gekozen is voor een businessmodel waarbij een hoge marge gerekend wordt bij een laag volume.

Daarnaasts; zoals ik al aangaf kocht ik de FX-30 bij een belgische winkel, met een groot en mooi pand, voor 811 euro, bij een bekende Nederlandse winkel betaal je er 880 euro voor, een slordige 69 euro meer, wat op dit bedrag een 8% is.

Nu wordt gesuggereerd dat de uiteindelijke verkoper zichzelf continu rijk rekent

Dat is niet wat ik suggereer. Ik noem in dit voorbeeld steeds specifiek Futaba, en het 'lage aankoopbedrag'. Het is Futaba zelf en de tussenhandel die het duur maakt. Voor de Nederlandse winkelier zijn firma's als Graupner en Robbe de nekslag, die maken alles onnodig duur. Daarom is bv. RcTechnics een mooi voorbeeld, die hebben oorspronkelijk (en misschien nog steeds wel) deze firma's links laten liggen, en kunnen daardoor voor concurrerende prijzen zaken leveren.

Zelfs al zou een winkelier de inkoopprijs verdubbelen, dan zou het zomaar kunnen dat hier een reden voor is.

Tsja, en dan zou het ook maar zo kunnen dat je zaak failliet gaat, slecht loopt en jij afgeeft op die k*klanten die niet bij jou kopen, enzovoort. Daar zou dan ook maar zo ineens een goede reden voor kunnen zijn, de consument is ook niet gek.

Als een winkelier genoodzaakt is z'n prijzen te verdubbelen, oid, dan is het gewoon iemand die kennelijk niet zo goed is in z'n vak. Z'n winkellocatie klopt niet, hij weet niet wat z'n klanten willen of heeft geen marktonderzoek gedaan (!), koopt te duur in, heeft te hoge overhead, enzovoort, enzovoort. Ik denk niet dat een gemiddelde modelbouwwinkelier rijk zal worden, maar een normaal winkeliersbestaan moet je imo van modelbouw prima kunnen hebben. Mits je je vak verstaat en op een goede manier je winkel runt. Bewijs daarvan zijn de winkels die het wél redden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om je een idee te geven gebruikt B&O veel ontwerpen t/m complete printen van Philips en als je de 2 naast elkaar zet zal je zien dat er bij Philips minder componenten gebruikt zijn omdat het dan ook nog werkt terwijl bij B&O vaak wel een volleige bezetting was als ook betere componenten omdat ze zelf een hogere kwaliteit eisen, je ziet dit uiteindelijk terug in kwaliteit en levensduur.

Dit is niet het hele verhaal hoor, vaak wordt er voor verschillende apparaten maar één PCB gebruikt die dan, afhankelijk van de functionaliteit van het uiteindelijke apparaat, al dan niet geheel bestukt wordt.

Voorbeeld.. enkele jaren geleden, toen dat nog helemaal nieuw was, kocht ik een 64 Mb MP-3 spelertje. Toen ik 'm openhaalde zag ik dat er componenten ontbraken; bij nazien bleken dat geheugenchips. Van hetzelfde apparaat was ook een 128Mb versie. Die chips kon je samplen bij de fabrikant, dus ik heb er een paar samples van laten opsturen, zelf in het apparaatje gesoldeerd, en voila, ik had 'gratis en voor niets' een 128Mb versie.

Nu wijkt dit verhaal af van CE maar het idee blijft hetzelfde, we weten dat als de prijs onder druk staat er hier en daar gerotzooit moet worden om de werking intakt te houden en toch de nodige centen te winnen.

Uiteindelijk wil de consument een werkend product. Als de producten niet werken of kwalitatief echt slecht zijn, zullen mensen vanzelf ophouden ze te verkopen. Zo slecht zijn de gemiddelde aziatische producten dus niet.
 
Moet ik je dat echt uitleggen? :rolleyes:
Okee het is lichtelijk off topic (maar een los grapje tussendoor mag toch wel?)
Ik bedacht gewoon, dit topic doorlezend, hoe prettig het was dat bepaalde posts waarvan ik bij voorbaat al weet dat ik ze eigenlijk niet wíl lezen, onzichtbaar blijven. Het was gewoon een tevreden constatering. Sorry als er iemand aanstoot aan neemt.

nou, voor mij hoef je niks uit te gaan leggen. en wat er nu eigenlijk grappig is, gaat mij ook voorbij. maargoed toch hartelijk bedankt dat je jouw constatering met ons allemaal wilt delen.:proost:
 
Waarom bestaan er dan geen CE papieren van. ?

Af en toe kan je net zo goed tegen een boom praten.:D

Mvg Johan

ik had het het over de flysky 9x en die heeft dus wel ce papieren. zo moeilijk is het toch niet. graag eerst lezen (of lesen). zie [post352]

dus wie is er nou tegen een boom aan het praten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat suggereer ik dan ook nergens.
En ik suggereer niet dat jij dit suggereert. Kom op Henri, dit ben ik niet van je gewend. Ik reageer alleen maar op personen die weigeren verder te kijken dan hun eigen neus lang is (of gewoon echt niet beter weten), maar wel continu dezelfde klaagzang afdraaien, zonder ook maar een spoortje blijk te geven van enige achtergrondkennis.

Het is gewoon een bestaand business model wat vaker toegepast wordt, kledingzaken doen dit bijvoorbeeld ook, het is niet iets wat ik verzin, maar een economisch feit wat je zelfs gedoceerd wordt als je een economische studie gaat volgen.
Sterker nog, ik kreeg het gewoon op de middelbare school bij het vak bedrijfseconomie ;)

Je kunt de verkoopprijs baseren op kostprijs met een redelijke marge, maar je kunt ook kijken naar wat de rest van de markt doet en wat de consument ervoor wil betalen.
Met beide hetzelfde eindresultaat: de kosten zijn gedekt en er is een marge behaald. Een keuze die de fabrikant/leverancier zelf maakt dus. Toch hoor ik meer klanten klagen over de prijzen in de winkels, dan leveranciers over klagende klanten. Blijkbaar zijn de "A-producten" toch begeerlijk, anders kochten de klagers gewoon "B-producten" en waren daar tevreden mee, zonder te hoeven klagen over het prijsverschil.

Dat is niet wat ik suggereer.
Nogmaals, ik suggereer niet dat jij dit suggereert.

Het is Futaba zelf en de tussenhandel die het duur maakt. Voor de Nederlandse winkelier zijn firma's als Graupner en Robbe de nekslag, die maken alles onnodig duur.
Dat is dus wat ik wil zeggen. Stop eens met dat criminaliseren van de modelbouwwinkelier. Misschien worden de prijzen die hij moet vragen wel (deels) bepaald door zaken waar hij zelf geen invloed op heeft.

Tsja, en dan zou het ook maar zo kunnen dat je zaak failliet gaat, slecht loopt en jij afgeeft op die k*klanten die niet bij jou kopen, enzovoort. Daar zou dan ook maar zo ineens een goede reden voor kunnen zijn, de consument is ook niet gek.
Als de reden dat je zaak falliet gaat een gebrek aan kennis of service is, of een gevolg van een verkeerd businessmodel, dan noem ik dat inderdaad normale marktwerking. Als je geen droog brood meer kunt verdienen, omdat je klanten spullen zonder geldige CE markering (ja, daar is 'ie weer!) rechtstreeks in Azie kopen (het liefst ook nog zonder BTW te betalen en natuurlijk zonder tussenkomst van een importeur die ook nog iets wil verdienen), dan is dat moeilijk de winkelier aan te wrijven.

Feit is, dat veel personen die geen mogelijkheid voorbij zullen laten gaan om hun afkeur uit te spreken over de Nederlandse modelbouwwinkelier, wel verwachten dat deze voor ze klaar staat als ze een servosnoertje nodig hebben. Wees dan een vent en bestel die dan ook in Hong Kong en ga er een maand op zitten wachten (of neem alles op voorraad wat je ooit eens nodig zou kunnen hebben)
Daarnaast willen veel van de klagers graag van twee walletjes eten. Wel graag zelf (boven)modaal verdienen, maar tegelijkertijd van Europese bedrijven verlangen dat ze het prijsniveau van het Verre Oosten hanteren. Je kunt wel merken dat sommigen geen flauw vermoeden hebben van het uurtarief wat hun werkgevers moeten hanteren om hun salaris uit te kunnen betalen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is jouw tekst , al weer vergeten ?



Mvg Johan

volgens mij sla je de plank echt volkomen mis.
wat bedoel je nu? jij begint weeeeer eens over ce certificering over desetreffende zender, maar de flysky heeft gewoon een ce certificering (papieren zijn op het internet te vinden)

Waarom bestaan er dan geen CE papieren van. ?

Af en toe kan je net zo goed tegen een boom praten.:grin:

Mvg Johan
hier dus (nogmaal):

http://www.flysky-cn.com/Certificate/FS-TH9X.jpg

en hopelijk is het kwartje nu gevallen johan, want ik word er ondertussen een beetje moe van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En ik suggereer niet dat jij dit suggereert.

Ok, dan was dat even een misverstand en zijn we het dus gewoon eens :)

Feit is, dat veel personen die geen mogelijkheid voorbij zullen laten gaan om hun afkeur uit te spreken over de Nederlandse modelbouwwinkelier, wel verwachten dat deze voor ze klaar staat als ze een servosnoertje nodig hebben. Wees dan een vent en bestel die dan ook in Hong Kong en ga een maand op zitten wachten (of neem alles op voorraad wat je ooit eens nodig zou kunnen hebben)

Zo ben ik ook opgevoed, niet de kachel bij de één halen en de buizen bij de ander. Kies een winkel en wees daar klant, dat levert je op termijn een prettige relatie op met extra's die het prijsverschil goedmaken, zoals het bakje koffie en het praatje, enzovoort.

Er zijn in Nederland nog steeds hele goede winkels, en die 'doen' het ook nog.

Daarnaast willen veel van de klagers graag van twee walletjes eten. Wel graag zelf (boven)modaal verdienen, maar tegelijkertijd van Europese bedrijven verlangen dat ze het prijsniveau van het Verre Oosten hanteren. Je kunt wel merken dat sommigen geen flauw vermoeden hebben van het uurtarief wat hun werkgevers moeten hanteren om hun salaris uit te kunnen betalen.

Tsja, we leven in een 'ik' maatschappij. Het 'ik' boven alles, als iemand anders marginaal verdiend, jammer dan, zolang 'ik' maar goedkoop kan kopen en nergens teveel voor betaal.

Anyways, dit hele verhaal is offtopic in deze discussie.

Er valt dan ook weinig meer on-topic te bespreken, afgezien van Quasti vind volgens mij iedereen wel dat de oorspronkelijke vraagstelling bevredigend beantwoord is, en Quasti zal waarschijnlijk toch nooit een bevredigend antwoord vinden, zo lang dat antwoord zal luiden dat een ongeldig of ontbrekende CE strikt genomen niet mag.
 
:offtopic:
Daarom is bv. RcTechnics een mooi voorbeeld, die hebben oorspronkelijk (en misschien nog steeds wel) deze firma's links laten liggen, en kunnen daardoor voor concurrerende prijzen zaken leveren.
We mogen hier niet aan winkelbesprekingen doen, dus laat ik in één adem Aerobertics en RcHeliparts ook maar noemen. Beide laatste firma's horen ook bij wat jij startups noemt, doen het erg goed en bewegen zich.....vooral in het duurdere marktsegment. RcTechnics neigt trouwens ook meer en meer naar het luxere deel van de markt omdat de concurrentie met Aziatische internetshops niet goed vol te houden is. Zulke firma's laten de importeurs dus niet links liggen, maar willen juist heel graag van ze afnemen. Al is het alleen maar om van een heleboel beslommeringen verlost te raken. Dat weet ik omdat ik vanaf de zijlijn altijd graag een luisterend oor leen aan zowel vertegenwoordigers als aan winkeliers. Je had je FX30 dus eigenlijk net zo goed in Zoetermeer kunnen kopen, misschien had je daar zelfs een nog betere prijs kunnen bedingen dan in Sijsele. Nu zijn het trouwens allebei sympathieke gasten, dus gun ik het ze allebei, hou me ten goede.
 
Aerobertics had ik al genoemd, en helionderdelen koop ik natuurlijk niet, ik heb geen koffiemolens ;)

Zoetermeer had inderdaad ook gekund, maar ja, dan kom je op het kachel en pijpen verhaal.. het toestel waar die zender voor gekocht is, komt ook uit België.

Ik wilde er inderdaad geen winkelbespreking van maken, het ging mij er louter om dat er tegenwoordig nog steeds beginnende winkeliers zijn die wél succesvol zijn, dus het kán wel, en nog steeds. Het is een kwestie van de markt kennen en er goed op inspelen.

Uiteindelijk blijft alle waar naar z'n geld, dus komen de mensen die echt goede spullen willen hebben, vanzelf op de juiste plek terecht.

Dat wil niet zeggen dat de mensen die zaken in Hong Kong kopen, géén plezier aan hun hobby kunnen en/of mogen beleven.. en dat of er ergens nu wel of niet een CE op zit, in de praktijk niet zo'n halszaak is als hier wel eens voorgesteld wordt.
 
En om het nog gecompliceerder te maken:
Eerste vraag: Bij een losse zendmodule zit een CE certificaat voor de module, hoe zit het dan als je hem in een zender van een ander merk gebruikt.

Stel:1 Ik heb een futaba zender met een graupner module, zal iedereen waarschijnlijk zeggen: geen probleem.

Volgende In de Flysky zender past ook dezelfde graupner module
Flysky heeft Ce Keur en Graupner ook.

Stel:2 ik heb een flysky zender met een graupner module
3 ik heb een Graupner zender met een flysky module

Nog lastiger. Turnigy heeft (nog) niet aangetoond een CE keur te hebben
4 ik heb een turnigy zender met een graupner module
5 ik heb een graupner zender met een turnigy module

De vraag is dus wat moet er gekeurd zijn
A: Module
B: Zender, zonder module
C: Combinatie van zender en Module

Hans
 
Ik heb even geen zin om de specifieke richtlijn uit te gaan spitten, maar als hij ook maar enigszins overeenkomt met de machinerichtlijn (en waarom niet, gezien het uiteindelijke doel gelijk is):

Wie is de fabrikant?

De fabrikant is degene, die verantwoordelijk is voor ontwerp, fabricage en op de markt brengen c.q. in gebruik nemen van een product. Wanneer de fabrikant niet binnen Europa is gevestigd, kan hij binnen Europa een gevolmachtigde aanwijzen, die de juridische verantwoordelijkheid draagt.
Wanneer de fabrikant of zijn gevolmachtigde niet aan de CE-verplichtingen heeft voldaan, rusten deze verplichtingen op ieder ander, die het product op de markt brengt (b.v. de importeur) of in gebruik neemt (b.v. import voor eigen gebruik).
Wie producten combineert tot een groter geheel, of producten fabriceert voor eigen gebruik, wordt eveneens beschouwd als fabrikant en heeft dezelfde verplichtingen.
Oftewel: de combinatie dient aan de richtlijnen te voldoen. Als alle gebruikte onderdelen al voorzien zijn van een CE merk, zal dat over het algemeen het verkrijgen van een CE certificaat wel vergemakkelijken.
 
Laatst bewerkt:
Eerst dan een simpelere. Zit er bij een losse module een CE-keur voor de module of voor de combinatie. Hierbij doel ik op een module gebouwd voor gebruik met een ander merk, zo ja staat er dan ook bij voor welk merk

Hans
 
wow. dit moet eerst op papier worden uitgetekend met een stroomschema ;-)

nee, zonder gekheid mensen: wanneer je zo erg ongerust bent of de turnigy nu wel of niet een ce merk heeft, prop er dan maar een FrSky setje erin (let wel: originele module werkt perfect, alleen is hier niet duidelijk of deze nu een ce merk heeft):

zie:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : FrSky FJ-1 2.4Ghz Combo Pack for JR w/ Module & RX
setje met CE en 'failsafe' (dus ook voor grotere vliegtuigen etc.)

dus zender & frsky setje -> 54+40 dollar = 94$. dus nog altijd een stuk goedkoper dan een spektrum dx6i combo, die maar 6 kanalen en verouderde DSM2 techniek heeft (en waar de ontvangers 5x zo duur zijn).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
FF wachten graag, eerst zullen de vragen uit mijn twee vorige postings beantwoord moeten worden om te kijken of jouw combinatie wel legaal is.

Hans

wow. dit moet eerst op papier worden uitgetekend met een stroomschema ;-)

nee, zonder gekheid mensen: wanneer je zo erg ongerust bent of de turnigy nu wel of niet een ce merk heeft, prop er dan maar een FrSky setje erin (let wel: originele module werkt perfect, alleen is hier niet duidelijk of deze nu een ce merk heeft):

zie:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : FrSky FJ-1 2.4Ghz Combo Pack for JR w/ Module & RX
(setje met CE en 'failsafe')

dus zender & frsky setje -> 54+40 dollar = 94$ (en dus nog altijd goedkoper dan een spektrum dx6i combo, die maar 6 kanalen en verouderde DSM2 techniek heeft)
 
FF wachten graag, eerst zullen de vragen uit mijn twee vorige postings beantwoord moeten worden om te kijken of jouw combinatie wel legaal is.

Hans

edit: tja, nu weet ik het ook niet meer zeker... pffff
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top