Weet je wat ik nonsens vind? Suggereren dat de kostprijs van een product geheel willekeurig wordt bepaald.
Dat suggereer ik dan ook nergens. Het is gewoon een bestaand business model wat vaker toegepast wordt, kledingzaken doen dit bijvoorbeeld ook, het is niet iets wat ik verzin, maar een economisch feit wat je zelfs gedoceerd wordt als je een economische studie gaat volgen.
Je kunt de verkoopprijs baseren op kostprijs met een redelijke marge, maar je kunt ook kijken naar wat de rest van de markt doet en wat de consument ervoor wil betalen.
Dat laatste is wat Futaba heel duidelijk doet. De kostprijs van het maken van een FX-30, om die er dan maar weer bij te sleuren, zal niet boven de 200 euro uitkomen, en dat zou wel al eens hoog geschat kunnen zijn. Dan heb je natuurlijk wel R&D kosten, distributie, enzovoort, maar de ca. 800~850 euro waar je deze zender normaliter voor tegenkomt, is buitensporig hoog. Dat verraad dat er gekozen is voor een businessmodel waarbij een hoge marge gerekend wordt bij een laag volume.
Daarnaasts; zoals ik al aangaf kocht ik de FX-30 bij een belgische winkel, met een groot en mooi pand, voor 811 euro, bij een bekende Nederlandse winkel betaal je er 880 euro voor, een slordige 69 euro meer, wat op dit bedrag een 8% is.
Nu wordt gesuggereerd dat de uiteindelijke verkoper zichzelf continu rijk rekent
Dat is niet wat ik suggereer. Ik noem in dit voorbeeld steeds specifiek Futaba, en het 'lage aankoopbedrag'. Het is Futaba zelf en de tussenhandel die het duur maakt. Voor de Nederlandse winkelier zijn firma's als Graupner en Robbe de nekslag, die maken alles onnodig duur. Daarom is bv. RcTechnics een mooi voorbeeld, die hebben oorspronkelijk (en misschien nog steeds wel) deze firma's links laten liggen, en kunnen daardoor voor concurrerende prijzen zaken leveren.
Zelfs al zou een winkelier de inkoopprijs verdubbelen, dan zou het zomaar kunnen dat hier een reden voor is.
Tsja, en dan zou het ook maar zo kunnen dat je zaak failliet gaat, slecht loopt en jij afgeeft op die k*klanten die niet bij jou kopen, enzovoort. Daar zou dan ook maar zo ineens een goede reden voor kunnen zijn, de consument is ook niet gek.
Als een winkelier genoodzaakt is z'n prijzen te verdubbelen, oid, dan is het gewoon iemand die kennelijk niet zo goed is in z'n vak. Z'n winkellocatie klopt niet, hij weet niet wat z'n klanten willen of heeft geen marktonderzoek gedaan (!), koopt te duur in, heeft te hoge overhead, enzovoort, enzovoort. Ik denk niet dat een gemiddelde modelbouwwinkelier rijk zal worden, maar een normaal winkeliersbestaan moet je imo van modelbouw prima kunnen hebben. Mits je je vak verstaat en op een goede manier je winkel runt. Bewijs daarvan zijn de winkels die het wél redden.