HPI Bullet MT 3.0 - Mijn Topic

Een Rossi 3 of een HPI 3 zou moeten volstaan.
Je zegt zelf dat je oom een andere plug heeft, wij kunnen niet zien wat voor plug dat is en wat jij hebt.
Met trekken aan de trekstarter bedoel ik niet het aantal maar je slag en snelheid waar je mee trekt.
 
Een Rossi 3 of een HPI 3 zou moeten volstaan.
Je zegt zelf dat je oom een andere plug heeft, wij kunnen niet zien wat voor plug dat is en wat jij hebt.
Met trekken aan de trekstarter bedoel ik niet het aantal maar je slag en snelheid waar je mee trekt.

Mijn oom heeft: Glow Plug Cold R5 - 1504 at HPI Europe

Ik heb een onbekende gloeiplug.

Die mijn oom heeft heb ik ook nog. Kan ik die van mij gewoon vervangen door mijn andere 'naamloze' gloeiplug, maar dan wel met het ringetje van mijn 'naamloze' gloeiplug?

Ik trek nogal snel aan de trekstarter. Ik doe het ongeveer 4 slagen. Maar als ik trek hoor ik alsof metaal tegen elkaar aan slijt. Is dit wel oké zo?
 
Laatst bewerkt:
Neem gewoon de R3 van HPI en probeer het nog eens..
Misschien is de gloeiplug die je er nu in het aan het verslijten en vonkt hij nog maar half,.. het kunnen verschillende oorzaken zijn...
En nog beter is nu afterrun in je motor doen, auto volledig oppoetsen en laten staan tot April/Mei...
Met het koude weer zul je vast en zeker een andere afstelling nodig hebben en ivm dat je het nog niet onder de knie hebt zou je beter wachten tot April/Mei om weer verder te rijden...
Grtz,
Michiel.
 
Neem gewoon de R3 van HPI en probeer het nog eens..
Misschien is de gloeiplug die je er nu in het aan het verslijten en vonkt hij nog maar half,.. het kunnen verschillende oorzaken zijn...
En nog beter is nu afterrun in je motor doen, auto volledig oppoetsen en laten staan tot April/Mei...
Met het koude weer zul je vast en zeker een andere afstelling nodig hebben en ivm dat je het nog niet onder de knie hebt zou je beter wachten tot April/Mei om weer verder te rijden...
Grtz,
Michiel.

Oke. Ik heb nog een R5 gloeiplug. Wat is het verschil tussen een R5 en een R3?
 
Tja... misschien moeilijk te begrijpen maar omdat dit soort motoren geen electrische ontsteking kennen met een vast onstekingstijdstip moet je alle factoren in de gaten houden.
Het ontstekingstijdstip wordt beïnvloed door vele factoren en 1 daarvan is de omgevingstemperatuur welke je moet corrigeren met de gloeiplug. Hoe kouder het weer des te lichter de plug moet zijn, vaak praat je maar over 1 nummer lager dan wat je normaal rijdt.

Moeilijk starten heeft daar minder mee te maken maar het kan helpen als je de motor voorverwarmd met een Föhn. Moeilijk starten lijkt mij eerder een probleem van een lege of slechte gloei-steker. Hou je bij de 1e paar trekjes wel even de vinger op de uitlaat of als je een drukknop op je tank hebt, gebruik je die dan wel?
 
Oke. Ik heb nog een R5 gloeiplug. Wat is het verschil tussen een R5 en een R3?

Wat voor plug staat er in de manual die door HPI geadviseerd wordt?
Ik denk dat je met een R5 niet goed zit, denk dat je een R3 of R4 nodig hebt.

Verschil in starten kan ook zijn dat die van je oom goed afgesteld is en die van jou niet.
Als je een raar geluid hoort en je auto start moeilijk dan zou je ook een koppelingsprobleem kunnen hebben. Zet je auto op een blokje en start je motor, als stationair je wielen behoorlijk hard gaan draaien zou ik de koppeling eens controleren.

Je geeft ook aan dat als je optrekt dat ie niet echt weg wil komen, dat duidt op een verkeerde afstelling van je LSN, zet hem een halve slag open (linksom draaien, tegen de klok in) kijk of er verbetering in zit...zo ja, vanaf dat punt langzaam in gaan draaien met 1/8 slag totdat de afstelling optimaal is.
 
Tja... misschien moeilijk te begrijpen maar omdat dit soort motoren geen electrische ontsteking kennen met een vast onstekingstijdstip moet je alle factoren in de gaten houden.
Het ontstekingstijdstip wordt beïnvloed door vele factoren en 1 daarvan is de omgevingstemperatuur welke je moet corrigeren met de gloeiplug. Hoe kouder het weer des te lichter de plug moet zijn, vaak praat je maar over 1 nummer lager dan wat je normaal rijdt.

Moeilijk starten heeft daar minder mee te maken maar het kan helpen als je de motor voorverwarmd met een Föhn. Moeilijk starten lijkt mij eerder een probleem van een lege of slechte gloei-steker. Hou je bij de 1e paar trekjes wel even de vinger op de uitlaat of als je een drukknop op je tank hebt, gebruik je die dan wel?

Ah oke. Wat is Föhn? Ja, ik houd mijn vinger op de uitlaat en dan trek ik een paar keer totdat ik zie dat er brandstof van mijn tankje naar de carburateur loopt.
 
Wat voor plug staat er in de manual die door HPI geadviseerd wordt?
Ik denk dat je met een R5 niet goed zit, denk dat je een R3 of R4 nodig hebt.

Verschil in starten kan ook zijn dat die van je oom goed afgesteld is en die van jou niet.
Als je een raar geluid hoort en je auto start moeilijk dan zou je ook een koppelingsprobleem kunnen hebben. Zet je auto op een blokje en start je motor, als stationair je wielen behoorlijk hard gaan draaien zou ik de koppeling eens controleren.

Je geeft ook aan dat als je optrekt dat ie niet echt weg wil komen, dat duidt op een verkeerde afstelling van je LSN, zet hem een halve slag open (linksom draaien, tegen de klok in) kijk of er verbetering in zit...zo ja, vanaf dat punt langzaam in gaan draaien met 1/8 slag totdat de afstelling optimaal is.

R5 is geleverd bij de auto zelf, dus het lijkt mij sterk dat het niet geschikt is! Ik zal binnenkort ook een andere gloeiplug gaan halen, maar een R3 kost bij PK 7.50, dat vindt ik wel aardig veel voor een gloeiplug. Dus daarom ga ik er eentje kopen, maar welke is beter? Mijn oom rijdt ook met een R5 en hij is er zeer tevreden mee en het loopt lekker in zijn motortje.

Pinty zij mij ook al dat het aan mijn LSN zal liggen. Als jullie dat allebeide zeggen, weet ik het bijna zeker. Ik zal weer eens gaan proberen om mijn LSN bij te stellen. Bedankt!
 
Hey!

Ik had nog een vraagje. Mijn auto start nogal moeilijk, maar die van mijn oom start in een paar keer trekken. Ik heb zitten nadenken, en mijn oom zet NOOIT afterrun in zijn motor, ik wel, het gaat om circa 5 a 6 druppeltjes. Kan het hieraan liggen dat mijn auto moeilijker start?
 
Als je geen brandstof door pompt voordat je hem probeert te starten, jazeker. Het is de brandstof die moet ontsteken, niet de olie. Dan nog is het afhankelijk van meer dingen hoor, waaronder afstelling.
 
Als je geen brandstof door pompt voordat je hem probeert te starten, jazeker. Het is de brandstof die moet ontsteken, niet de olie. Dan nog is het afhankelijk van meer dingen hoor, waaronder afstelling.

Dat doe ik ook altijd, vinger op de uitlaat en trekken aan de trekstarter
 
Maar als je dat te veel doet dan verzuip je je motor waardoor hij weer moeilijker gaat starten. Of je nu 3 of 6 keer moet trekken, ik zou d'r niet zo wakker van liggen.

Oke, maar ik laat hem absoluut niet verzuipen, maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag :(
 
Komt gewoon door de afterrun, het is makkelijk starten (zonder afterrun) of minder makkelijk starten (met afterrun) maar zeker weten dat je motor niet gaat roesten.
 
Back
Top