Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Een Rossi 3 of een HPI 3 zou moeten volstaan.
Je zegt zelf dat je oom een andere plug heeft, wij kunnen niet zien wat voor plug dat is en wat jij hebt.
Met trekken aan de trekstarter bedoel ik niet het aantal maar je slag en snelheid waar je mee trekt.
Neem gewoon de R3 van HPI en probeer het nog eens..
Misschien is de gloeiplug die je er nu in het aan het verslijten en vonkt hij nog maar half,.. het kunnen verschillende oorzaken zijn...
En nog beter is nu afterrun in je motor doen, auto volledig oppoetsen en laten staan tot April/Mei...
Met het koude weer zul je vast en zeker een andere afstelling nodig hebben en ivm dat je het nog niet onder de knie hebt zou je beter wachten tot April/Mei om weer verder te rijden...
Grtz,
Michiel.
- Kouder weer, lager nummer plug (heter)
- Warmer weer, hoger nummer plug (kouder)
Oke. Ik heb nog een R5 gloeiplug. Wat is het verschil tussen een R5 en een R3?
Tja... misschien moeilijk te begrijpen maar omdat dit soort motoren geen electrische ontsteking kennen met een vast onstekingstijdstip moet je alle factoren in de gaten houden.
Het ontstekingstijdstip wordt beïnvloed door vele factoren en 1 daarvan is de omgevingstemperatuur welke je moet corrigeren met de gloeiplug. Hoe kouder het weer des te lichter de plug moet zijn, vaak praat je maar over 1 nummer lager dan wat je normaal rijdt.
Moeilijk starten heeft daar minder mee te maken maar het kan helpen als je de motor voorverwarmd met een Föhn. Moeilijk starten lijkt mij eerder een probleem van een lege of slechte gloei-steker. Hou je bij de 1e paar trekjes wel even de vinger op de uitlaat of als je een drukknop op je tank hebt, gebruik je die dan wel?
Wat voor plug staat er in de manual die door HPI geadviseerd wordt?
Ik denk dat je met een R5 niet goed zit, denk dat je een R3 of R4 nodig hebt.
Verschil in starten kan ook zijn dat die van je oom goed afgesteld is en die van jou niet.
Als je een raar geluid hoort en je auto start moeilijk dan zou je ook een koppelingsprobleem kunnen hebben. Zet je auto op een blokje en start je motor, als stationair je wielen behoorlijk hard gaan draaien zou ik de koppeling eens controleren.
Je geeft ook aan dat als je optrekt dat ie niet echt weg wil komen, dat duidt op een verkeerde afstelling van je LSN, zet hem een halve slag open (linksom draaien, tegen de klok in) kijk of er verbetering in zit...zo ja, vanaf dat punt langzaam in gaan draaien met 1/8 slag totdat de afstelling optimaal is.
een Fohn, uitgesproken: feun ofwel haardroger.
Als je geen brandstof door pompt voordat je hem probeert te starten, jazeker. Het is de brandstof die moet ontsteken, niet de olie. Dan nog is het afhankelijk van meer dingen hoor, waaronder afstelling.
Dat doe ik ook altijd, vinger op de uitlaat en trekken aan de trekstarter
Maar als je dat te veel doet dan verzuip je je motor waardoor hij weer moeilijker gaat starten. Of je nu 3 of 6 keer moet trekken, ik zou d'r niet zo wakker van liggen.
Komt gewoon door de afterrun, het is makkelijk starten (zonder afterrun) of minder makkelijk starten (met afterrun) maar zeker weten dat je motor niet gaat roesten.