Traxxas Rustler VXL & XL-5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je hebt er geen kaas van gegeten, het wordt zelfs nog meerdere keren besproken zojuist ;)
:thumbsup:

idd ik weet het niet van de 3500 motor , ik heb het over de ESC en wie welke motor eraan heeft hangen weet ik niet, dus die discussie over de velineon 3500 motor ga ik niet aan..........Voor de rest , probeer het maar in de praktijk.

Het is niet lullig bedoeld, maar ik vind het nutteloos om hele dure accu's aan te schaffen als het toch nooit gebruikt zal worden.Maar ik ben van mening dat ze het beiden net zo goed zullen doen ;)

Over de hele dure accu's , ik denk dat het merendeel gaat voor de HK kwalie zoals de Flightpower's en Turnigy 's , daar zit tussen 20C en 40C niet zo héél groot gat qwa aanschaf , soms zijn de 40C goedkoper dan de 20C , ook weet ik niet wie welke Lipo's rijdt en de set-up van de auto .....
 
Laatst bewerkt:
Het is niet lullig bedoeld, maar ik vind het nutteloos om hele dure accu's aan te schaffen als het toch nooit gebruikt zal worden.

Het enige waar wat voor te zeggen valt is dat als je een 40C accu koopt dat deze de ontladingen veel beter kan hebben omdat deze niet aan zijn max zit (uF etc.) waardoor deze meer ladingen/ontladingen zou kunnen hebben dan een 20C accu. Maar ik ben van mening dat ze het beiden net zo goed zullen doen ;)
 
Heb een lipo hard case van 7,4 5800mah 35c op het oog voor mijn Rustler.
Dit betekend een continue belasting van 203A en kortstondig 406A. Trekt de regelaar dit van de VXL?
Ja. Een LiPo levert enkel wat de ESC vraagt. Zolang het voltage dus binnen het bereik van de ESC ligt is er niets aan de hand. Daarnaast is een hogere C altijd "beter".

Ik heb de zoekfunctie gebruikt...
Het is al enkele keren besproken, helaas is het vinden van nuttige informatie steeds moeilijker met allemaal die personen die denken elke 5 minuten een bericht te moeten plaatsen wat 0.0 inhoudelijk toevoegd.

De Lipo levert wat de ESC vraagt , dus de VXL kan maximaal 320A vragen van de Lipo en dat kan hij dus leveren, de Lipo is niet te zwaar voor de ESC.
Een VXL 3S Die 320A vraagt ... dat wil ik wel eens zien :nooo:

Nog even over die HobbyKing 150A continu 1000A burst
Er staat zelf op de ESC dat hij 2S tot 4S aankan. Verder bij de text staat er dat hij zelfs verbeterd is en hij 2S tot 6S aankan.

Maar als hij al met 2S kan rijden, dan moet dat toch ook al met mijn 3S 5000mAh 30C lukken?
1000A burst is HELE GROTE onzin, aub vergeet dat getal.
De ESC kan 2 tot 4S aan, waarom zou 3S dan niet kunnen?

Nog even een kanttekening , de VXL vraagt op piek momenten 320A,en constant 200A, weet niet hoe je op de 100A komt, dus met 20C 5000mAH zit je redelijk aan de lage .. blablabalbla
Zelden zoveel onzin bij elkaar gelezen :nooo:
FYI voor iedereen: Als een fabrikant specificaties post wil niet zeggen dat die waardes kloppen.

Je hebt er geen kaas van gegeten, het wordt zelfs nog meerdere keren besproken zojuist ;)

De motor heeft vermogen nodig, die zal deze dus betrekken van de ESC die betrekt hem weer van de LiPo.

De Velineon 3500 heeft 65A continue nodig en 100A bij piekgebruik. Dat is het maximale dat hij ooit zal vragen van de ESC. En gelukkig kan de ESC meer leveren, maar zal dit nooit doen want de Velineon zal niet meer vragen ;)
Yes, iemand met verstand, God zei met u.

Het is niet lullig bedoeld, maar ik vind het nutteloos om hele dure accu's aan te schaffen als het toch nooit gebruikt zal worden.
Klopt. Het kan echter ook handig zijn wanneer je ze voor een zwaardere applicatie gaat gebruiken. Voor de geringe meerprijs is het altijd het overwegen waard maar aan 100A heb je 100% zeker genoeg!!

Nogmaals ... ik overweeg serieus om dit topic te sluiten vanwege alle onzin posts en foutieve informatie die ik hier her en der lees... Aub probeer de kwaliteit van het topic wat te waarborgen en denk bij je volgende post na of het iets toevoegt aan dit topic.
 
Nogmaals ... ik overweeg serieus om dit topic te sluiten vanwege alle onzin posts en foutieve informatie die ik hier her en der lees... Aub probeer de kwaliteit van het topic wat te waarborgen en denk bij je volgende post na of het iets toevoegt aan dit topic.


psst , Nard ik zou hem dicht gooien ......

Ja
FYI voor iedereen: Als een fabrikant specificaties post wil niet zeggen dat die waardes kloppen.

owja , ik zou de waarde's die een fabrikant opgeeft niet(gelijk) geloven :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
psst , Nard ik zou hem dicht gooien ..........

owja , nee ik zou de waarde's die een fabrikant opgeeft niet(gelijk) geloven :thumbsup:
Kom op.. hoezo dicht gooien??? Dit is een van de bekendste beste topic's..
En een nieuwe zal sowieso weer aangemaakt worden. Dan kan deze net zo goed blijven bestaan. En nieuwkomers hebben dit topic toch echt nodig..
 
Laatst bewerkt:
Ach, laat m maar even, zal m wel een goed gevoel geven dat hij t topic dicht kan gooien ( wat hij dus niet kan ). Aangezien er meer juiste info in dit topic staat dan onjuiste info zal dit topic echt niet dichtgaan hoor.

Oh, en het is idd erg vreemd dat je de gegevens van de fabrikant niet kan geloven, heeft iemand anders ze gecheckt op waarheden? Of vind je dat alleen maar?
 
Alleen mods kunnen topics op slot gooien, maar dat is het punt hier niet.
Nard wind zich op over div info die hij voorbij ziet komen, zou het lekker laten gaan en me er niet druk om maken.
 
De beste oplossing lijkt mij is dat de echte offtopic/onzin posts gewist worden..
Verder lijkt het een beetje alsof sommige mensen topics afspeuren om zodra ze iets onzinnigs zien met zn allen tig paginas vuil te maken aan het belachelijk maken van diegene.. ik snap dat je het lollig vind maar cmon
Leg het iemand uit of verwijs hem door naar de plek waar de juiste info staat, and be done with it scheelt al de helft aan posts

Verder als topic starter die niet van onzin houd kun je misschien een FAQ sectie toevoegen aan de start post.
Zou al een hoop schelen volgens mij, misschien kun je dat verhaal van traxxas zelf weghalen (scheelt de helft) en in plaats daarvan lijken me een paar links naar reviews al nuttiger
(de links naar de traxxas site waar het zelfde verhaal staat staan er ook al dus)

gl
 
Als je wel verantwoordelijkheid wilt nemen om het topic te sluiten omdat het je eigen topic is, mag je ook de verantwoordelijkheid nemen om inderdaad een FAQ te maken. Dit zal veel helpen lijkt mij!

Verder zie ik weinig nut om het topic dicht te gooien, er zijn wel wat kinderachtige posts her en der geweest maar och dat hoort in een discussieforum. Slowchat noemt men dat.
 
:offtopic:

Het is al enkele keren besproken, helaas is het vinden van nuttige informatie steeds moeilijker met allemaal die personen die denken elke 5 minuten een bericht te moeten plaatsen wat 0.0 inhoudelijk toevoegd.


De nagel op de kop. In ben sinds een vijftal dagen bezitter van een Rustler, een tweedehands met enkele upgrades en zelf brushless gemaakt e.d.

Bij het zoeken naar info, ik ben een totale nOOb wat betreft auto's, het is de eerste, kwam ik op dit topic uit, maar helaas...intussen meer dan 5350 posts waarvan véééél te veel onzin om het hele topic door te lezen. Jammer, want het begin zag er erg goed uit. Maar nu heb ik na verschillende malen de zoekfunctie te gebruiken nog niet gevonden wat ik zoek...omdat er gewoon teveel antwoorden komen.

Sluiten is geen optie, maar is er recent geen wijziging geweest zodat je een topic in eigen beheer kan modereren ? Als je eens alle offtopic eruit zou kunnen filteren, dan werd het al heel wat leesbaarder !

(Maar nu ben ik zelf aan het bijdragen aan het off-topic gedoe...dus :
:ontopic:

...enkele vraagjes.

1. Zijn er nog mensen die problemen gehad hebben met de zender van Traxxas (de 2.4 GHz versie 2-kanaals) ? Toen ik de auto overnam stuurde hij bijna niet (jitter en soms geen uitslag). Na eliminatie van mogelijke oorzaken (ik vlieg al enkele jaren met E-heli's, dus heb wel een basiskennis van de electronika) bleek dat de potmeter niet goed meer reageerde. Na reiniging en smering deed hij het weer prima ! Veelvoorkomend probleem met deze zenders?

2. Is er ergens een algemene info te vinden over gearing ? Ik heb bij mijn auto enkele pinions en grote tandwielen bijgekregen, maar weet niet goed wat er gebeurt als ik het ene of het andere vergroot of verklein, wat de verhouding doet met het rijgedrag. Ik heb nu enkele lipo's besteld (2S) en vraag me af of ik daarvoor een andere pinion moet steken omdat ik van 8,4V naar 7,4 ga...

3. Kent er iemand deze regelaar :

Albatros modelbouw - Alpha 1/10 BL 60A SL

en deze motor :

Albatros modelbouw - Vortex 2BL motor Titanium 15T

en eventueel de verhouding ervan tegenover de standaard VXL-set ? Beter ? Slechter ?

Alvast bedankt...
 
De Velineon 3500 heeft 65A continue nodig en 100A bij piekgebruik. Dat is het maximale dat hij ooit zal vragen van de ESC. En gelukkig kan de ESC meer leveren, maar zal dit nooit doen want de Velineon zal niet meer vragen ;)


Wijze uitspraak. De verhalen hier dat die regelaar continu 200A trekt en dat je pieken haalt van 320A kan ik moeilijk geloven. Daarvoor moet ik eerst wat printouts van een datalogger zien die dat aantonen hoor. Een max van 100A voor zo'n auto lijkt me al erg sterk, met een 2S lipo geeft dat een totaal vermogen van 800 Watt, hetgeen niet niks is.
 
Ik heb ooit, lang, lang geleden een keer mn Rustler op 3S gemeten. Piek was het hoogste 780 Watt o.i.d. en ik dacht 81A piek. Ik kan hem wel ff opzoeken als er interesse is... Die 65A continu vind ik btw wel erg veel, piek klopt redelijk.
 
Ik heb ooit, lang, lang geleden een keer mn Rustler op 3S gemeten. Piek was het hoogste 780 Watt o.i.d. en ik dacht 81A piek. Ik kan hem wel ff opzoeken als er interesse is... Die 65A continu vind ik btw wel erg veel, piek klopt redelijk.

W = V x A, laten we daarvan uitgaan.

780 Watt op 3s, dus op 11,1V nominaal (in werkelijkheid nog hoger gezien je begint aan 12,6V en eindigt rond de 9,9V), geeft dus 780/11,1 = 70A piek. Dat komt overeen met die 100A op 2S, inderdaad.

De rating die Traxxas geeft aan hun VXL-3S lijkt me toch wel wat overdreven, ofwel totaal overrated voor deze auto...
 
Het was een LiPo die eigenlijk niet geschikt was voor de Rustler, voltage zakte veel verder dan 11,1V. Ik weet redelijk zeker dat die pieken boven de 80A lagen. maarja...
 
:offtopic:




De nagel op de kop. In ben sinds een vijftal dagen bezitter van een Rustler, een tweedehands met enkele upgrades en zelf brushless gemaakt e.d.



...enkele vraagjes.

1. Zijn er nog mensen die problemen gehad hebben met de zender van Traxxas (de 2.4 GHz versie 2-kanaals) ? Toen ik de auto overnam stuurde hij bijna niet (jitter en soms geen uitslag). Na eliminatie van mogelijke oorzaken (ik vlieg al enkele jaren met E-heli's, dus heb wel een basiskennis van de electronika) bleek dat de potmeter niet goed meer reageerde. Na reiniging en smering deed hij het weer prima ! Veelvoorkomend probleem met deze zenders?

2. Is er ergens een algemene info te vinden over gearing ? Ik heb bij mijn auto enkele pinions en grote tandwielen bijgekregen, maar weet niet goed wat er gebeurt als ik het ene of het andere vergroot of verklein, wat de verhouding doet met het rijgedrag. Ik heb nu enkele lipo's besteld (2S) en vraag me af of ik daarvoor een andere pinion moet steken omdat ik van 8,4V naar 7,4 ga...

3. Kent er iemand deze regelaar :

Albatros modelbouw - Alpha 1/10 BL 60A SL

en deze motor :

Albatros modelbouw - Vortex 2BL motor Titanium 15T

en eventueel de verhouding ervan tegenover de standaard VXL-set ? Beter ? Slechter ?

Alvast bedankt...

Voor wat betreft je vraag over die accu's:
"Jij hebt dus die 5200 mAh 30C hardcase Turnigy's ? En ? Tevreden ? Hoe lang rijd je er ongeveer mee met welke rijstijl ? Ben ook naar lipo's op zoek"...

Ik heb zelf die 5200 2s in 30-40C; Ik ben er tevreden over, leveren meer dan genoeg power en ik kan r zo'n 3 kwartier mee rijden. Rijstijl is afwisselend ,maar meestal is t n leuke,steile berg in t bos zoeken en er tegen op knallen, stevig bashend....gebruik ze ook in de Revo.

1. Ik heb 2 van die zenders, geen problemen, zullen wel eens wat
regen en modder gezien hebben?

2. Gearing, eerst eens de manual downloaden mss?
Traxxas - Rustler VXL (#3707) - Support | traxxas.com

De verhouding doet t zelfde als bij n fiets of een motor; als je t kleine tandwiel - de pinion - verkleint gaat hij lichter lopen, verbruikt je motor dus minder energie om te accelereren, word dus ook minder(snel)warm.

Gaat hij wel ook minder hard en zal eerder de max rpm bereiken. Vergroot je m dan gebeurt dus t tegenovergestelde.

Bij t grote tandwiel - spur - werkt t precies andersom...groter=lichter,sneller optrekken-------- kleiner= hogere topspeed.

Vergelijk t met je fietsderailleur, als je bergop moet schakel je voren naar een kleiner tandwiel of (wat eerder gebeurt) achter naar een groter blad. Wil je een grotere topspeed bereiken zal je achter naar een klein blad moeten en voren op de grootste, maar dan kom je dus bijna niet meer van je plaats..

Indien je bijv. grotere banden op je rustler zet en je dus meer weerstand creëert zal je motor harder moeten werken om überhaupt van de plaats te komen, bij topsspeed is dat ondergeschikt. Om dat te compenseren verkleinen sommigen dan dus de pinion..
Ik heb zelf nooit ondervonden dat de motor warmer werd bij grotere banden..

Iig ga je nu lipo's gebruiken...dan zou je dus je pinion kunnen vergroten en/of je spur verkleinen, omdat je nu veel meer power gaat krijgen en je dus ook makkelijker gaat accelereren, bereik je dus weer meer topsspeed...net wat je wilt..

Temperatuur van de motor in de gaten houden is de beste manier om te weten of je anders MOET gaan gearen.

Brushless gemaakt zeg je, met welke motor,regelaar ? Die motor waar jij naar vraagt lijkt mij niet te tippen aan de velineon, die is zowiezo maar 10 turns en zo goed als waterdicht, lees waterbestendig..

Bij de weg, hierboven, bij "zoek in deze discussie"...gearing intikken... en je krijgt 4 pagina's.


have a nice day:cool:
 
Ik heb maar geen risico's genomen en voor een paar dollar meer de volgende (>20C) LiPo's besteld voor m'n Rustler:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 5000mAh 2S2P 7.4v 40C hardcase pack (DE Warehouse)
HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 5000mAh 3S1P 30C Hardcase pack (DE Warehouse)

Voor die 3S zal ik m'n ESC iets hoger moeten monteren (4 mm) maar dat zal wel lukken. Via ebay heb ik een VXL-3S ESC en Velineon 3500 gekocht en dat zal nog wel een weekje of twee duren voordat die binnenkomen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top