De nagel op de kop. In ben sinds een vijftal dagen bezitter van een Rustler, een tweedehands met enkele upgrades en zelf brushless gemaakt e.d.
...enkele vraagjes.
1. Zijn er nog mensen die problemen gehad hebben met de zender van Traxxas (de 2.4 GHz versie 2-kanaals) ? Toen ik de auto overnam stuurde hij bijna niet (jitter en soms geen uitslag). Na eliminatie van mogelijke oorzaken (ik vlieg al enkele jaren met E-heli's, dus heb wel een basiskennis van de electronika) bleek dat de potmeter niet goed meer reageerde. Na reiniging en smering deed hij het weer prima ! Veelvoorkomend probleem met deze zenders?
2. Is er ergens een algemene info te vinden over gearing ? Ik heb bij mijn auto enkele pinions en grote tandwielen bijgekregen, maar weet niet goed wat er gebeurt als ik het ene of het andere vergroot of verklein, wat de verhouding doet met het rijgedrag. Ik heb nu enkele lipo's besteld (2S) en vraag me af of ik daarvoor een andere pinion moet steken omdat ik van 8,4V naar 7,4 ga...
3. Kent er iemand deze regelaar :
Albatros modelbouw - Alpha 1/10 BL 60A SL
en deze motor :
Albatros modelbouw - Vortex 2BL motor Titanium 15T
en eventueel de verhouding ervan tegenover de standaard VXL-set ? Beter ? Slechter ?
Alvast bedankt...
Voor wat betreft je vraag over die accu's:
"Jij hebt dus die 5200 mAh 30C hardcase Turnigy's ? En ? Tevreden ? Hoe lang rijd je er ongeveer mee met welke rijstijl ? Ben ook naar lipo's op zoek"...
Ik heb zelf die 5200 2s in 30-40C; Ik ben er tevreden over, leveren meer dan genoeg power en ik kan r zo'n 3 kwartier mee rijden. Rijstijl is afwisselend ,maar meestal is t n leuke,steile berg in t bos zoeken en er tegen op knallen, stevig bashend....gebruik ze ook in de Revo.
1. Ik heb 2 van die zenders, geen problemen, zullen wel eens wat
regen en modder gezien hebben?
2. Gearing, eerst eens de manual downloaden mss?
Traxxas - Rustler VXL (#3707) - Support | traxxas.com
De verhouding doet t zelfde als bij n fiets of een motor; als je t kleine tandwiel - de pinion - verkleint gaat hij lichter lopen, verbruikt je motor dus minder energie om te accelereren, word dus ook minder(snel)warm.
Gaat hij wel ook minder hard en zal eerder de max rpm bereiken. Vergroot je m dan gebeurt dus t tegenovergestelde.
Bij t grote tandwiel - spur - werkt t precies andersom...groter=lichter,sneller optrekken-------- kleiner= hogere topspeed.
Vergelijk t met je fietsderailleur, als je bergop moet schakel je voren naar een kleiner tandwiel of (wat eerder gebeurt) achter naar een groter blad. Wil je een grotere topspeed bereiken zal je achter naar een klein blad moeten en voren op de grootste, maar dan kom je dus bijna niet meer van je plaats..
Indien je bijv. grotere banden op je rustler zet en je dus meer weerstand creëert zal je motor harder moeten werken om überhaupt van de plaats te komen, bij topsspeed is dat ondergeschikt. Om dat te compenseren verkleinen sommigen dan dus de pinion..
Ik heb zelf nooit ondervonden dat de motor warmer werd bij grotere banden..
Iig ga je nu lipo's gebruiken...dan zou je dus je pinion kunnen vergroten en/of je spur verkleinen, omdat je nu veel meer power gaat krijgen en je dus ook makkelijker gaat accelereren, bereik je dus weer meer topsspeed...net wat je wilt..
Temperatuur van de motor in de gaten houden is de beste manier om te weten of je anders MOET gaan gearen.
Brushless gemaakt zeg je, met welke motor,regelaar ? Die motor waar jij naar vraagt lijkt mij niet te tippen aan de velineon, die is zowiezo maar 10 turns en zo goed als waterdicht, lees waterbestendig..
Bij de weg, hierboven, bij "zoek in deze discussie"...gearing intikken... en je krijgt 4 pagina's.
have a nice day