Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

Typo, ik bedoelde ArtTech

**Edit**

Verder houd ik van objectief advies. Je zou dat in een hobbyshop eigenlijk verwachten. Advies puur gericht op je eigen spullen is zakelijk maar dan onderschat je als winkelier het internet als enorme bron van informatie.
 
Laatst bewerkt:
Mmmm, misschien maar op zoek naar een goedkope 4 kanaals??

5579040799_cf4f1cb289_z.jpg
 
Sinds een paar dagen vlieg ik ook met E-flite Blade. En dan ga je er uiteraard meer op letten maar onderdelen zijn héél makkelijk te krijgen.

Daarbij is het niet zoveel duurder dan andere merken vind ik. Een mCX RTF voor €85 kopen en met de (geweldige) zender kan je vele Blade's BnF modellen besturen. De echt niet zo grote meerprijs is mij het waard. Wel is het dat sommige modellen een 5 of 6 kanaals zender nodig hebben. Hun lijn modellen is aardig compleet vind ik ook.

En er zijn net als NE gewoon 2 vliegmodes in te stellen. Een soort van 5e kanaal. Dan reageert het extremer, net als NE. Dat is heel wat anders dan dat er niet mee te vliegen valt. ;-)

En een gadget kan ik het ook niet noemen, het is gewoon een volwaardige maar heel kleine CP helicopter :-) Geweldig toch! Later als ik groot ben dan wil ik er ook één. Nog even en meerdere merken voeren zo'n modelletje.

Trouwens ben ik naar een heli-speciaal zaak geweest. Leuk is dat, kon er wel uren rondhangen ;-)
 
Sinds een paar dagen vlieg ik ook met E-flite Blade. En dan ga je er uiteraard meer op letten maar onderdelen zijn héél makkelijk te krijgen.

Daarbij is het niet zoveel duurder dan andere merken vind ik. Een mCX RTF voor €85 kopen en met de (geweldige) zender kan je vele Blade's BnF modellen besturen. De echt niet zo grote meerprijs is mij het waard. Wel is het dat sommige modellen een 5 of 6 kanaals zender nodig hebben. Hun lijn modellen is aardig compleet vind ik ook.

En er zijn net als NE gewoon 2 vliegmodes in te stellen. Een soort van 5e kanaal. Dan reageert het extremer, net als NE. Dat is heel wat anders dan dat er niet mee te vliegen valt. ;-)

En een gadget kan ik het ook niet noemen, het is gewoon een volwaardige maar heel kleine CP helicopter :-) Geweldig toch! Later als ik groot ben dan wil ik er ook één. Nog even en meerdere merken voeren zo'n modelletje.

Trouwens ben ik naar een heli-speciaal zaak geweest. Leuk is dat, kon er wel uren rondhangen ;-)


Door de toegenomen concurrentie zijn de Blades wel goedkoper geworden. De mSR begon een tijdje terug bij 150 euro terwijl je voor 90 of minder een Solo Pro had.
 
Dat is inderdaad een groot verschil. Gelukkig maar dat het goedkoper is geworden, moet wel leuk blijven ;-) Maar ik vergeleek het niet zozeer alleen met NE, maar ook met andere merken als bijvoorbeeld de Walkera micro's. Die geven ze ook niet echt gratis weg :)
 
Gek probleem.. De Solo Pro liet zich moeilijk trimmen opeens.. Dus opnieuw subtrim gedaan maar nu gaat ie echt alle kanten op.. Hoe kan ik een factory reset doen zodat hij weer normaal te trimmen is? Nu reageert ie eigenlijk nergens meer op en vliegt keihard naar voren in een linkse bocht. Dat had ik eruit getrimmed maar dat lukt nu niet meer..
 
Helaas pindakaas. Wat ik ook trim het lijkt alsof ie er niet op reageert.. Hij is wel links en rechts te trimmen maar gaat als een speer vooruit.. Op die trim reageert ie dus helemaal niet :(

**Edit**

Ik mis een onderdeel op de kop.. Geen idee hoe ik dat op moet lossen.. Morgen maar even langs de modelbouwwinkel :/
 
Laatst bewerkt:
Lastig te zeggen omdat ik niet kan vergelijken. Er zit in ieder geval wat los. Morgen ff langs de shop om daar een hele kop te zien. Dan zie ik vlot wat er mis is :)
 
Bijna gelukt en toch vliegt ie niet.. Ik denk dat er ergens wat gebroken is.. Ik ga zo na de koffie even langs de winkel.. Moet niet al te bijzonder zijn..
 
Hoofdas beschadigt.. Ik heb nieuwe onderdelen en ga later maar klussen.. Eigenlijk heb ik een duidelijke foto nodig van hoe alles precies zit.. De foto's in de FAQ laten niet alles goed zien :(
 
Hoofdas beschadigt.. Ik heb nieuwe onderdelen en ga later maar klussen.. Eigenlijk heb ik een duidelijke foto nodig van hoe alles precies zit.. De foto's in de FAQ laten niet alles goed zien :(

De pinnen afgebroken waar de bladen op zitten zeker? In principe is de hoofdas erg eenvoudig opgebouwd. Het enige waar je goed op moet letten is dat de schroefjes mooi uitgelijnd staan tegenover de gaatjes in de as. En dat het ringetje onder swashplate met de juiste kant boven op de as komt te zitten. Wat je ook kan doen als alleen het bovenste deel van de kop is beschadigd, is niet de as eruit te halen, maar gewoon het bovenstuk van de nieuwe main shaft over te zetten naar je heli. Scheelt een stuk aan sleutelen. Wat je dan doet is de flybar pin uit de kop duwen, en de schroefjes waarmee de bladen vast zitten los te halen. Schuif de bladen van de kop. Dan de schroef waar de kop mee vast zit los, en je trekt hem zo van de as af. Monteren in omgekeerde volgorde en klaar.
 
Nee, de hele as moet.. Er is nog wat afgebroken.. De as ligt er al uit.. Nu maar gaan puzzelen. De eerste keer is altijd het lastigst. Jammer dat ik niet al de Bravo SX heb want dan kon ik makkelijk afkijken :) Die kop is namelijk hetzelfde zag ik al in de winkel.
Wel fijn dat ze de onderdelen op voorraad hebben.

Nu de gewetensvraag. De Bravo kit heeft ie staan. Maar 30 euro duurder dan op internet. Jammer want ik support graag een winkel die ondersteuning geeft. Maar 30 euro is wel een hoop reserve onderdelen..
 
Succes met klussen. Het valt me nog mee, leren vliegen met je Solo Pro en nu pas reparatie nodig. Kon iik dat maar vertellen :D

Tja, €30 meer dan op internet, buiten de EU of erin? Als dat laatste het geval is zal ik hem op interpret bestellen. Anders is het voor Nederlandse begrippen een eerlijke prijs.
 
Binnen de NL is ie 30 euro duurder. Ik bestel hem maar via Internet dus..

Tsja de boel is kapot door een crash natuurlijk. Alleen was dat een crash van paar dagen geleden want gisteren is ie niet gecrashed. Opeens schoot ie vooruit in een rustige vlucht en klapte stevig tegen de muur. Denk dat er bij een eerdere crash al iets gescheurd is en dat ie gisteren knapte in de vlucht..

Helaas pindakaas. We gaan sleutelen vanavond.

Verder vraagje aan Bravo eigenaren. Is die canopy een beetje te verwijderen? Wel zo handig bij eventuele reparaties..
 
Nee, de hele as moet.. Er is nog wat afgebroken.. De as ligt er al uit.. Nu maar gaan puzzelen. De eerste keer is altijd het lastigst. Jammer dat ik niet al de Bravo SX heb want dan kon ik makkelijk afkijken :) Die kop is namelijk hetzelfde zag ik al in de winkel.
Wel fijn dat ze de onderdelen op voorraad hebben.

Nu de gewetensvraag. De Bravo kit heeft ie staan. Maar 30 euro duurder dan op internet. Jammer want ik support graag een winkel die ondersteuning geeft. Maar 30 euro is wel een hoop reserve onderdelen..


Een foto om je te helpen met de opbouw:
img8904.jpg


Als je hem groter wil hebben moet je me maar een PM sturen dan stuur ik de originele foto via mail.
 
Binnen de NL is ie 30 euro duurder. Ik bestel hem maar via Internet dus..

Tsja de boel is kapot door een crash natuurlijk. Alleen was dat een crash van paar dagen geleden want gisteren is ie niet gecrashed. Opeens schoot ie vooruit in een rustige vlucht en klapte stevig tegen de muur. Denk dat er bij een eerdere crash al iets gescheurd is en dat ie gisteren knapte in de vlucht..

Helaas pindakaas. We gaan sleutelen vanavond.

Verder vraagje aan Bravo eigenaren. Is die canopy een beetje te verwijderen? Wel zo handig bij eventuele reparaties..

Het raam schijnt gelijmd te zijn met secondenlijm, dus dat is even met beleid en een mesje ertussen openwippen, de rest zit gewoon geschroefd.


Pfff, hoe krijg je die flybar eraf :/

Handigste is of een hele dunne platte schroevendraaier, of zo'n "pushpin" je weet wel, zo'n punaise met een kunststof grip erop.
 
Back
Top