SCANIA R620 6x4 LZV met zelfbouw licht en geluid

  • Topicstarter Topicstarter Alicon
  • Startdatum Startdatum
Vandaag mijn zwager (zoon van mijn schoonvader) op bezoek gehad, hij is chaufeur geweest en kon me veel info geven. De werklichten zitten onder aan de cabine. De bedoeling is juist dat ze de ruimte onder de oplegger verlichten. Hier heb je anders geen licht. Een optie is ze te monteren op de spatborden van de voorwielen of op zijn kop onder aan de cabine. Moet nog even kijken welke lampjes ik ga bestellen.

Hij heeft ook even gereden met de combinatie. Ik heb mijn stuurinrichting nog origineel volgens Tamiya maar de draaicircel is echt te klein. Er staan diverse opties op dit forum. Zal er 1 kiezen en hier behandelen.

De afstand cabine oplegger ziet er iets te ruim uit. Ik heb de oplegger zo ver mogelijk naar voren geplaatst door de kingpin zo ver mogelijk naar achter te monteren. Het uitzwenken ziet er nog realistisch uit.

Het nog verder naar achter zetten van de kingpin onder de oplegger is daarom geen optie.

Ik wil het frame nog even intact laten. Ik wil dus graag de koppelschotel naar voren verplaatsen.


Op het model van tamiya lijkt het mogelijk de koppelschotel op te schuiven (verwerkt in het kunststof model van de koppelschotel) maar het is een gegoten geheel. Was dit wel mogelijk zou hij ca 2,5 cm naar voren kunnen.

Wie weet een mooie oplossingen.

De stuurstang van de stuuras moet ACHTER de vooras gemonteerd worden.
Dan is de stuuruitslag al vele malen groter.
 
Hoi Alicon,

ziet er al netjes uit, lekker veel lichtjes :D
wat die schotel betreft, ik dacht dat wanneer je het onderste van de schotel omdraait en de schotel dus omgekeerd op zijn onderstel zet
deze automatisch wat verder naar voor komt te liggen, misschien dat dit al genoeg is voor jou
en wat die contourverlichting betreft heb ik me door een chauffeur laten wijsmaken dat je onder een bepaalde hoogt zoveel lampjes mag hangen als je wil
alleen moeten ze CE gekeurd zijn
en deze mogen opzij niet rood zijn dacht ik ook
 
contour verlichting 6 of meer?

Onder een bepaalde hoogte zo veel mogelijk lichtjes. Dat kan best kloppen maar die hoogte is lager dan de bovenkant, daarom mogen daar denk ik geen lichtjes.

Blijft de optie zo veel mogelijk. Zie op de weg meestal 6 lichtjes. Even wat zitten stoeien met de PC geeft onderstaand beeld.
scania70.jpg
scania71.jpg

Wat denken jullie, is dat genoeg of moeten er nog een paar bij?
Hoe vinden jullie de zijkant. Is dit wat te veel?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Onder een bepaalde hoogte zo veel mogelijk lichtjes. Dat kan best kloppen maar die hoogte is lager dan de bovenkant, daarom mogen daar denk ik geen lichtjes.

Blijft de optie zo veel mogelijk. Zie op de weg meestal 6 lichtjes. Even wat zitten stoeien met de PC geeft onderstaand beeld.
scania70.jpg

Wat denken jullie, is dat genoeg of moeten er nog een paar bij?

Ik denk dat in de bovenhoeken ook erg mooi zal staan.(maar dan rode lampjes)
 
Maar als ik zo is kijk mogen er op de trekker ook maar 6 naar voren schijnende WITTE lampen op zitten zonder de koplampen/mistlampen mee gerekend.
Dit mogen dan toplichten en de voorste glaasje's van de brete lampen zijn.
Hier voldoe je ook niet aan dus als jij het mooi vind zou ik ze ook boven op je trailer maken.

Persoonlijk vind ik dat ook mooi en moet zeggen dat je er een erg goede manier voor hebt om dat netjes weg te werken.

Bij echte vrachtauto's worden er vaak na de eerste rdw keuring ook extra lampen op geplaatst ;)
 
idd die hoogte is lager dan de bovenkant, weet de juiste hoogte niet meer ma dacht dat het is van ongeveer 1m van de grond af gemeten
ik denk dat ik er 7 heb langs links en rechts op mij flatbedtrailer en vanvoor op de hoeken heb ik er 2 witte
persoonlijk vind ik het dan mooier dat je het eerste oranje lampje wat meer naar achter zet anders zit het wit en oranje te dicht bij elkaar
en in de side-skirts zou ik geen extra lichtjes meer verwerken, als je er graag nog bij hangt zou ik er een metalen U-latje onder hangen met daar u ledjes in
gaat mooier staan
maar da is puur mijn mening he ;)

@robbert-geveke: dat wist ik niet, is dit echt een wet van die 6 witte lichten?
dat er achteraf nog veel extra geplaatst wordt kan ik alleen maar beamen en gelukkig maar 8-)

Edit: foto toegevoegd:
img3529f.jpg
 
Laatst bewerkt:
Onder een bepaalde hoogte zo veel mogelijk lichtjes. Dat kan best kloppen maar die hoogte is lager dan de bovenkant, daarom mogen daar denk ik geen lichtjes.

Blijft de optie zo veel mogelijk. Zie op de weg meestal 6 lichtjes. Even wat zitten stoeien met de PC geeft onderstaand beeld.

Wat denken jullie, is dat genoeg of moeten er nog een paar bij?

Zo kan de zijkant er uit gaan zien.

Hoe vinden jullie de zijkant. Is dit wat te veel?

Jouw wil is wet,maar persoonlijk vind ik zo veel lampen in de sideskirts niet mooi staan.

Gr
 
UPDATE: Koppelschotel omgedraait

Hoi Alicon,
ziet er al netjes uit, lekker veel lichtjes :D
wat die schotel betreft, ik dacht dat wanneer je het onderste van de schotel omdraait en de schotel dus omgekeerd op zijn onderstel zet
deze automatisch wat verder naar voor komt te liggen, misschien dat dit al genoeg is voor jou
en wat die contourverlichting betreft heb ik me door een chauffeur laten wijsmaken dat je onder een bepaalde hoogt zoveel lampjes mag hangen als je wil alleen moeten ze CE gekeurd zijn
en deze mogen opzij niet rood zijn dacht ik ook

Bedankt voor de gouden tip
scania72.jpg
scania73.jpg

Koppelschotel omgedraaid. Hiervoor het beugeltje onder de koppelschotel omgedraaid. Ik heb met een drevel de montage gaatjes verzonken omdat anders de koppen van de schroefjes op een draagbalk drukken. Ook even de standaard schroefjes vervangen voor kortere. En hier het eindresultaat. Perfect.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op 2 april 2011, 20:49 zei Volvo_freak

Ik dacht dat wanneer je het onderste van de schotel omdraait en de schotel dus omgekeerd op zijn onderstel zet
deze automatisch wat verder naar voor komt te liggen

En BIJNA 1 uur later,

Op 2 april 2011, 21:47 was het probleem verholpen

Dat is pas snelle service :);)
 
UPDATE: Aanpassing stuurstang voor maximale stuuruitslag

Zoals gemeld willen we een grotere stuurslag. Laten we eens kijken wat de begrensing is. Bij de rode pijl stoot de verbindingsstang tegen de montage van de vering. Is de as recht dan houdt het sturen snel op door deze blokkade. Deze ophanging van de veer zit alleen voor dus is een idee de stuurstang naar achter te verplaatsen.

Door de verbindingsas iets te buigen ligt het aanslagpunt ook later. De eerstvolgende blokkering ligt lager, daar waar de kunststof verbinding van de as het chassis raakt, en die blijft bestaan of de as nu voor of achter loopt.

Met deze aanpassing bereik ik ook een maximale slag. Wil ik nog verder moet ik de drevel erbij halen.
scania74.jpg

Het lijkt nu of hij nog steeds blokkeert op dit punt maar hij blokkeert nu echt op een lager punt, de speling tussen het montage blok en de stuurstang is nihil en op de foto niet zichtbaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
veel verder dan dat ga je toch niet meer kunnen vrees ik
want dan ga je wanneer je volledig afslaat met je band tegen de vering schuren waardoor deze gaat afbrokkelen
 
Nou Robin, ik deel je mening. De extra lampen in de sideskirts zal ik niet plaatsen.

misschien dat je een U-latje kan hangen onder de sideskirt met daarin enkele led's
zie je bij de echte ook dikwijls dat ze lampjes hebben hangen halverwege de sideskirts en er dan een lat onder
 
veel verder dan dat ga je toch niet meer kunnen vrees ik
want dan ga je wanneer je volledig afslaat met je band tegen de vering schuren waardoor deze gaat afbrokkelen

Inderdaad, verder ga ik niet.

Ik heb mijn eigen vertraagde stuurregeling aangepast. Afhankelijk van de afwijking tussen werkelijke stuurstand (servo) en gewenste stuurstand (zender) stuurt hij sneller of minder snel bij. Je ziet de wagen daarom sneller bijdraaien tot hij het gewenste punt benaderd en dan langzaam bijdraaien. Ik heb nu de snelheid van terugsturen nog extra versneld. Je ziet nu dat hij sneller terugdraait naar rechtdoor en dan langzamer verder stuurt (idem aan werkelijkheid wanneer je het stuur loslaat en rijdt zal hij sneller bijdraaien). Even gereden en dit ziet er echt goed uit.
 
Tranenplaat, wie denkt er mee?

Zo, de tranenplaat is binnen, maar hoe gaan we dit monteren. Ik heb wat opties en ben benieuwd welke opties anderen hebben uitgevoerd.

Het was/is de bedoeling op de plaat op het frame te monteren. Uitdagingen zijn dat de stuurservo boven het frame uitkomt, evenals de tankdop en de aan/uit switch.
scania75.jpg

Deze laatste krijg ik wel weggewerkt. De tankdop is weg als ik de gehele tank verwijder maar de servo:confused:.
ik heb wat opties voor deplaat.

Optie A
scania76.jpg
scania77.jpg
scania78.jpg
scania79.jpg
scania81.jpg

Optie A, B, C, D, E
p.s. De ophanging veering achteras (zie circel) steekt boven het frame uit.

Als de plaat op het frame ligt dan werkt dit niet, de servo enz steekt boven het frame uit, ik moet dan een opening maken voor de servo.

Als ik de plaat wil verhogen krijg je iets als
scania80.jpg

:rolleyes:
Dit heb ik nog nooit gezien in het echt. Plaat ligt altijd op frame.

Waar ik mee worstel
Optie A,B,C,D of E
verwijderen tanks ja/nee
opening in plaat boven tankdoppen ja/nee
opening in plaat voor servo ja/nee, of verplaatsen stuurservo
opening in plaat voor aan/uit of verplaatsen aan/uit knop.

BVD voor jullie reactie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verplaatsen van de onderdelen buitengesloten wordt het optie E.

edit: mooi uitlaatje hebben ze van Wedico
 
Hallo,

Bij de trucks van hak weet ik toevallig dat hier een frame op zit tussen het chassis en de plaat.

De tankdop moet er zoiezo uitgehaald worden anders kan de slang voor het tanken er nooit in. Heb alleen even geen foto's voor handen waar dit duidelijk op te zien is.

Grtz.
 
ik zou optie E nemen maar dan wel de stuurservo naar voren plaatsen en eventueel de aan-uit switch verplaatsen zodat je hem vanonder kan bedienen
Mijn stuurservo staat nu ook vanvoor en dat helpt echt wel veel
het schakelen had ik toch al afgekoppeld en heb die plaats dan maar gebruikt om mijn stuurservo te plaatsen
het enige wat je moet doen is een iets langer stuurarmpje maken, je stuurstang omdraaien en hier een knip ofzo in voorzien dat je niet tegen de schakelbak aan zit
handig en mooi want dan ben je ook ineens van het gat in je traanplaat af
ik zou er dus enkel de 2 tankdoppen uithalen en de motor
 
Back
Top