Easystar niet standaard adviseren aan beginners

  • Topicstarter Topicstarter Henri Zikken
  • Startdatum Startdatum
easy star

Saai ? een Easystar kan meer als alleen rondjes vliegen.

[URL="
- Limbo with RC planes[/URL]

Mvg Johan
Na de easy-star de Mentor ook van Multiplex.
Zal bij de meeste clubs ook geaccepteerd worden om af te vliegen voor brevet.
gr, john.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na de easy-star de Mentor ook van Multiplex.
Zal bij de meeste clubs ook geaccepteerd worden om af te vliegen voor brevet.
gr, john.

Dan kun je dus beter heel die easystar niet kopen, maar gelijk met de mentor beginnen, wat ook een normale, goede trainer is.

Dat geeft precies aan wat 'het probleem' is van de easystar.
 
Ik ken geen 1000-en piloten die een easystar als enige kist hebben. Als je een stal vol met kisten hebt, en ook alles qua vliegen wel al eens gedaan/geprobeerd hebt, is een easystar een leuk kistje voor erbij waar je veel lol mee kunt hebben. Dat spreek ik nergens tegen.

Het gaat om beginners die nog niets hebben en nog alles moeten leren.
 
Ik denk dat ... als er vroeger ... meer vliegtuigjes ala Easystar e.d. (dus de relatief goedkopere, makkelijk in elkaar te 'plakken' en makkelijk te vliegen) waren, dat er meer starters zouden zijn geweest en minder afvallers !?
Natuurlijk heb je de doorzetters en de afvallers, maar hoeveel lol heb je als je eenmaal 'airborne' bent, dat geeft meer hoop dan weken, zo niet maanden bouwen om het vervolgens zoals in de vorige post het op te geven als je weer eens wat in de prak vliegt !


Dat is zondermeer waar.
Eerst voor best wat geld een Scen Westerley, Robe Charter, Kadett, Sig Signorita o.i.d. kopen, daarna een paar weken bouwen en dan hopen dat je hem niet kapot vloog waardoor je als je geluk had weer een paar avonden kon knutselen.
Zo'n MPX ding koop je en bij wijze van spreken zet je hem op het veld in elkaar en ga je er een half uurtje later mee vliegen.
Ik geef ook grif toe dat er nu meer modelvliegers zijn dan model(vliegtuig)bouwers.
Een nadeel is uiteraard dat de markt anno 2011 overstelpt is met Chinees oversized speelgoed wat zelfs nog wil vliegen ook.
De drempel om met deze hobby te starten is inderdaad stukken lager dan 25 jaar terug.

Persoonlijk ben ik zelf ook meer voor vliegtuigen a la de Calmato voor het 'echte' leren vliegen (I know, een gevaarlijke uitspraak).
Neemt niet weg dat het met een EZ* ook gaat en voor sommige beginners best beter kan zijn dan bijv. een Calmato.

Maar wat is het oorspronkelijke doel?
In eerste instantie toch nog steeds het 'leren modelvliegen'.
 
.. op een zodanig manier dat je met veel modellen veilig kunt vliegen.

En dát leer je met een easystar juist niet. Daarmee leer je met een Easystar vliegen, en niet veel meer dan dat.
 
.. op een zodanig manier dat je met veel modellen veilig kunt vliegen.

En dát leer je met een easystar juist niet. Daarmee leer je met een Easystar vliegen, en niet veel meer dan dat.

Daarom ben ik zelf inderdaad ook meer pro Calmato e.d. en haalde ik "echt leren vliegen" in mijn vorige post extra aan.
EZ* is niet slecht maar is i.m.o. vleesch noch visch.
Voor te leren zweefvliegen zijn er betere trainers (om in de familie te blijven bijv. zelfs al de EZglider) dan de EZ* en een willekeurige motorkist gaat ineens een stuk rapper dan een EZ*.
Maar voor het op het gemakje gevoel krijgen voor de knuppels is een EZ* een laagdrempelige instap.

Buiten dat alles blijf ik er zelf ook bij dat de beste leerschool nog steeds leraar/leerling is naast je instructeur.

Maar als ik hier in het beginners subforum rondneus zie ik eigenlijk iets waar ik me meer aan stoor en dat is de invasie van goedkope chinese brol.
Speelgoed wat wordt verkocht als echt modelbouwspul.
Mensen zien iets wat lijkt op een vliegtuig voor 50 of minder euro en denken dat ze modelvlieger zijn.
'Vliegen' rond met iets wat bij windkracht 1,5 weggeblazen wordt, niet eens fatsoenlijk kan vliegen of bij de eerste landing veranderd in prut, gooien het in de prullenbak waar welbeschouwd de maiden eigenlijk al in gemikt had moeten worden en zijn dan weer modelvlieger af.
In zulke gevallen zie ik 10x liever een EZ*.
Die EZ* kan dan ook de stimulans zijn om door te gaan met het modelvliegen zonder echt hoge financieële drempel.

Maar let wel, er zijn ook genoeg Chinese dingen die best aardig zijn.

Ach ja, wedervraag, hoe zwart/wit wil je het stellen?
EZ* is 100% niets waard of zou het in diverse gevallen toch iets zijn?
Waar trek je de grens en hoe beoordeel je dit?
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik denk ik wel al duidelijk aangegeven.. het is niet zwart/wit, voor sommigen kan de EZ* een goede oplossing zijn.

Het ging mij er om dat het iig niet een 'standaard, altijd goed' advies is, hoe het nu wel een beetje gehanteert wordt op dit forum.

Ik opende dit topic nav. iemand van een jaar of 21 ofzo, die kwam vragen welk vliegtuig hij mee kon gaan beginnen, en hij stelde zelf een extra 330 voor, of iets wat daar op leek.

Om dan te zeggen 'koop een EZ*", wat dus wel gebeurde, vind ik een ronduit slecht advies, daar is die persoon niet mee geholpen.
 
Ja, ik heb niet alle 8 pagina's tot op de letter gelezen moet ik toegeven.
Ik denk dat dit een nadeel is van een forum. Veel internetwijsheden aan de ene kant en daartussen de jarenlange ervaring van vele anderen.
Vroegâh moest je voor info naar de modelbouwwinkel of naar een club.

Enkel een EZ* voorstellen is dan wel een 'veilig' antwoord, of het het beste antwoord is valt inderdaad te betwijfelen.
Daar heb je toch eerst meer informatie voor nodig.
 
Ik denk ook dat in de meeste gevallen de EZ wordt aangeraden door andere beginners die er dan al een beetje ervaring mee hebben gehad. (zij hebben het licht gezien en verkondigen het verder) ;)
 
Ik val in herhaling geloof ik maar bij een EZ heb je in een half uurtje ook rolroeren ingebouwd waardoor je een volwaardige vlieger hebt. Het gaat niet alleen om de EZ maar ook om vergelijkbare klonen. Sommige daarvan hebben de rolroeren zelfs al.

En niet met de opmerking komen dat je er dan weer aan moet sleutelen, een trainer bouwt zichzelf ook niet. Dus het argument dat een EZ alleen maar geschikt is als zwever vind ik te kort door de bocht.
 
Dan moet je er dus aan sleutelen (;)).. en een easystar blijft een easystar, rolroeren zijn er niet echt verschrikkelijk nuttig op. Het blijft een 'net niet' toestel voor alle disciplines, het is geen zwever, maar ook geen 'echte motorkist'.

Ja met wat verbouwingen kun je het al beter maken, maar waarom een kist kopen waaraan je van alles moet verbouwen, om iets te bereiken wat een andere kist uit de doos, zonder verbouwwerk, al beter kan ?

Overigens heb ik nooit gezegd dat het ding alleen als zwever geschikt is, dat vind ik ook niet, want een zwever is het ook weer nét niet. Dan kun je beter de Easyglider kopen.

Het is gewoon van nature een vrij beperkt kistje. Met allerlei truuks kun je er wel meer mee, maar het blijven truuks om een kist iets te laten doen wat ie eigenlijk niet wil. Dan kun je beter gewoon een kist kopen die het van nature wél wil.
 
Tja, toch hebben vele, wat?, hele hordes, heel veel plezier met een , in jouw ogen, een vrij beperkt kistje!

Wat zegt dat over hun?, of wat zegt dat over jouw ? ;)
 
Lees het draadje even terug psycho. Ik zeg nergens dat je geen plezier of lol kunt hebben met een easystar.

Ik zeg dat het ding voor dit doel, dus lessen zodanig dat je met meerdere toestellen veilig kunt vliegen niet geschikt is.

Een papieren vliegtuigje, gevouwen uit een A4, is ontzettend beperkt, maar je kunt er bakken lol mee hebben. Het is echter volstrekt ongeschikt als lestoestel, als we het over het motorbrevet-A hebben.

Er zijn ook heel veel mensen die erg veel lol hebben met Extra's, of bv een mooie GeeBee.. maar dat maakt ze nog geen van allen een goed advies voor iemand die les heeft.

Veel duidelijker kan ik het denk ik niet uitleggen.
 
Oh!, maar dan ga je weer het DOEL voorbij van de EZstar.

Dat was namelijk om snel, gemakkelijk zonder al te veel brokken,makkelijk te repareren, goedkoop, je rondjes vliegen, en nu met de bl en lipo, gaat dat NOG veel gemakkelijker dan dat het al ging, dus is hij nu NOG beter bij zijn doelgekomen...
;)
 
De Easystar is gewoon een van de meest genomene starters modellen.

De ideale kist om snel en goedkoop het vliegen te leren .

Met eigene Fansite en forum (4300 leden)

EasyStar Fan Page: EasyStar

Honderde mogelijkheden hem gemakkelijk en goedkoop te modifiseren naar eigene wensen.

Makkelijk hem een eigene look te geven.
Voorbeelden genoeg te vinden op de fansite.

Kortom , wil je snel zelf vliegen ? neem een Easystar . ;)


Mvg Johan
 
Kheb 5 vluchten met mijn EZ gedaan, rolroeren, brushless motor erop. Sorry ik kan vliegen dus leren moet je het niet, raggen kun je het ook niet noemen, veel lawaai maken en andere zenuwen laten krijgen. Ik vlieg liever met mijn andere kisten, en zou een beginner ook geen EZ adviseren, laar ze met iets sportiever beginnen, en naar club gaan, op de EZ ben je na 30 vluchten uitgekeken (ik al na 5 :sleepy: )

Rolroeren doen niet veel aan het vlieggedrag zonder de wingtips heb ik het niet geprobeert, de EZ zit nog altijd in de club, aan iemand die het nog wilt leren.

kortom: Ik zou het ook niet meer adviseren voor een beginner, als je er een nieuwe motor rolroeren etc wilt inzetten zou ik gewoon een nieuwe kist kopen dan met die EZ te blijven vliegen. En zeg nu zelf, vliegen leer je er niet mee, alleen de basis van bochtjes maken en landen doet hij zelf.
 
Kom je naar Nistelrode op de Flyinn ?

Mag je met de club Easystar even voordoen wat je alles met een Easystar kan.

Je zit natuurlijk wel aan het kabel .:D

Mvg Johan
 
De Easystar is gewoon een van de meest genomene starters modellen.

Waar haal je dat vandaan? In de praktijk is het bij ons in elk geval zeker NIET de meest gebruikte starterskist, gelukkig. Een jaar of drie geleden was dat 100% nog de calmato, op dit ogenblik denk ik dat de Mentor bij ons de meest gebruikte is. Dat beeld lijkt bij andere clubs ook zo te zijn. De EZ* lijkt vooral populair bij beginnende wildvliegers.

Kortom , wil je snel zelf vliegen ? neem een Easystar . ;)

En wil je goed leren vliegen, neem je iets anders :)
 
Back
Top