.. op een zodanig manier dat je met veel modellen veilig kunt vliegen.
En dát leer je met een easystar juist niet. Daarmee leer je met een Easystar vliegen, en niet veel meer dan dat.
Daarom ben ik zelf inderdaad ook meer pro Calmato e.d. en haalde ik "echt leren vliegen" in mijn vorige post extra aan.
EZ* is niet slecht maar is i.m.o. vleesch noch visch.
Voor te leren zweefvliegen zijn er betere trainers (om in de familie te blijven bijv. zelfs al de EZglider) dan de EZ* en een willekeurige motorkist gaat ineens een stuk rapper dan een EZ*.
Maar voor het op het gemakje gevoel krijgen voor de knuppels is een EZ* een laagdrempelige instap.
Buiten dat alles blijf ik er zelf ook bij dat de beste leerschool nog steeds leraar/leerling is naast je instructeur.
Maar als ik hier in het beginners subforum rondneus zie ik eigenlijk iets waar ik me meer aan stoor en dat is de invasie van goedkope chinese brol.
Speelgoed wat wordt verkocht als echt modelbouwspul.
Mensen zien iets wat lijkt op een vliegtuig voor 50 of minder euro en denken dat ze modelvlieger zijn.
'Vliegen' rond met iets wat bij windkracht 1,5 weggeblazen wordt, niet eens fatsoenlijk kan vliegen of bij de eerste landing veranderd in prut, gooien het in de prullenbak waar welbeschouwd de maiden eigenlijk al in gemikt had moeten worden en zijn dan weer modelvlieger af.
In zulke gevallen zie ik 10x liever een EZ*.
Die EZ* kan dan ook de stimulans zijn om door te gaan met het modelvliegen zonder echt hoge financieële drempel.
Maar let wel, er zijn ook genoeg Chinese dingen die best aardig zijn.
Ach ja, wedervraag, hoe zwart/wit wil je het stellen?
EZ* is 100% niets waard of zou het in diverse gevallen toch iets zijn?
Waar trek je de grens en hoe beoordeel je dit?