Renovatie Graupner Löschkreuzer Weser 1:30

Hoi Aad,
Ik lig d'r al in hoor. Operatie was donderdag en als alles goed is mag ik morgen naar huis.
Luc

Nou, dan hoop ik dat je geluk hebt! Veel sterkte!

Maar nog even een vraagje over de roeren: zitten die dan zo verkeerd dat de schroef in het midden er niet tussen past? Ik heb tussen de 2 roerbladen zo'n 60mm zitten. Hoever heb jij ze uit elkaar staan dan?
Qua hoogte moet het die 50mm net zo'n beetje passen.

Groetjes en nog een fijne zondag allemaal,
Björn
 
Hoi Bjorn,

Het is meer de combinatie van de roeren en de schroefassen die het lastig maakt. Als ik het wil doen moet alles er uit en nieuwe gaten in de romp gemaakt worden. Voor een renovatie vind ik dat te veel moeite ook al omdat ik me voorgenomen had er niet te veel geld in te steken. Tenslotte sta ik in de startblokken voor de Hr. Ms. Onversaagd. Hiervan heb ik de spanten en kielbalk al klaar en zodra ik weer enigzins hersteld ben kan ik daar voorzichtig mee beginnen. Ook het bouwverslag kan ik dan starten want dat lukt niet vanuit het ziekenhuis.
Luc
 
lekker gevaren

Nou het was wat bij de AMVZ afgelopen zaterdag. Schitterend weer en veel schepen en vrienden dus wat wil een mens nog meer.

De Weser in haar element :
IMGP9234.JPG


samen met de Hertog Hendrik :
IMGP9347.JPG


langzaam varen ging ook :
IMGP9274.JPG


En problemen ....... die waren er ook.
Pas toen ik de zekering door een 25 Amp. had vervangen bleef de boel varen.
Omdat de blusinstallatie er nog niet in zit heb ik een vaag vermoeden dat de motoren toch niet zijn wat het wezen moet. De Graupner speed 500 is een 12 volt motorretje maar de twee buitenste zijn waarschijnlijk toch 6 volt exemplaren. Die mogen er dus uit en worden vervangen door twee 12 volt Igarishi's. Die verbruiken lang zo veel niet en zeker niet als je op 6 volt vaart.
Dat ga ik eerst proberen en dan eens zien of we wel vaart blijven houden want anders gaat er gewoon een 12 volt accu in.

De slangen van de blusinstallatie zijn al aangelegd dus alleen het aansluiten moet nog. En testen natuurlijk .....
 
Yo Knutsel,
De slimme elektronica in jouw schip verwacht 6 Volt !!!
Moeten we dan voordat je er 12V in zet, eerst even ompluggen op de BEC.

Anders kan je die bluskanonnen direct aan het werk zetten.
:yes::yes::yes::yes::yes::yes:
 
Yo Knutsel,
De slimme elektronica in jouw schip verwacht 6 Volt !!!
Moeten we dan voordat je er 12V in zet, eerst even ompluggen op de BEC.

Anders kan je die bluskanonnen direct aan het werk zetten.
:yes::yes::yes::yes::yes::yes:

Erg bedankt voor je wijze raad maar dit keer had ik dat zelf ook bedacht. Ik luister echt wel als je iets verteld hoor. Ik wil nl. in principe ook op 6 volt blijven varen. Tenzij het allemaal veel te sloom wordt dan gaan we over op plan B.
 
De schroefkes

Ik had al eerder geschreven dat ik de Graupner speedschrieven maar niet ging gebruiken. Dit zit er nu onder :
P4055916.JPG


Als je zo kijkt zo er best een 50 mm schroef in het midden kunnen zitten maar bij de uiterste roeruitslag raakt de achterzijde van het roer (1 van de 2 natuurlijk) dan de middelste schroef.
Ben nu, naast de bouw van de Hr. Ms. Onversaagd en de laatste dingetjes aan de Hr. Ms. Tromp, nog bezig met de blusinstallatie. Het schiet er even bij in omdat ik nog niet echt veel tijd achter elkaar kan werken maar dat komt vanzelf wel. Met de werkschependag moet alles af zijn dus ik heb nog even.

Luc
 
Als je zo kijkt zo er best een 50 mm schroef in het midden kunnen zitten maar bij de uiterste roeruitslag raakt de achterzijde van het roer (1 van de 2 natuurlijk) dan de middelste schroef.

Nu je het zegt, kan dat inderdaad wel eens een probleem worden..
Dan moet ik toch eens gaan lopen zoeken naar een oplossing daarvoor.. (Misschien wat minder roeruitslag) Maar dat gaat dan weer ten koste van de manouvreerbaarheid :(. Gaat nog een heel gepuzzel worden :???:..

Het schip ziet er trouwens goed uit in het water! Nog wel een beetje kaal zonder monitoren, maar dat gaat vast nog wel opgelost worden ;). Ligt de boot stabiel in het water? Daar maak ik me alvast een beetje zorgen over, vanwege het relatief lage gewicht. :confused:

Björn
 
Ligt de boot stabiel in het water? Daar maak ik me alvast een beetje zorgen over, vanwege het relatief lage gewicht. :confused:Björn

Komt helemaal goed als je het gewicht van de opbouw maar laag houdt. Ik heb de accu erg laag gelegd en de plakken lood goed verdeeld. Hij vaart erg goed met een mooie boeggolf en ook de bochten neemt hij voluit prima. Nu nog de boel naar 12 volt overzetten incl. de vervanging van de 2 buitenste motoren en dan ben ik benieuwd hoe het dan gaat.
 
Komt helemaal goed als je het gewicht van de opbouw maar laag houdt.

Vandaar de zorgen... Mijn voorliefde voor messing moet daar dus toch echt in de ijskast gelegd worden. Liefst met een groot slot erop ;).
Ben sowieso van plan de opbouw nog een keer helemaal opnieuw te maken, denk dat iets dunner materiaal dan in de bouwdoos ook prima werken zal. Dus dan zal ik eens kijken wat er zich zoals aan gewicht besparen laat. Vooral dat peildek uit 3mm. hout moet een heel stuk lichter kunnen.

Groetjes,
Björn
 
Bediening

Toch maar weer eens wat aangepast. De blusinstallatie moest er nog op en wederom dankzij mijn zwager hebben we een handige oplossing voor de bediening gevonden.
De binnenkant :
P5286115.JPG

Het stukje electronica zorgt ervoor dat ik of de middelste motor kan aanschakelen of de waterpomp. Omdat ik de buitenste schroeven elk met een vaarregelaar aanstuur en geen 4 vaarregelaars in de Weser wil (te duur) heb ik ervoor gekozen de hele boel gewoon aan of uit te zetten. Om overbelasting te voorkomen kan de waterpomp niet gelijk aan met de middelste schroef maar dat is ook niet erg logisch dacht ik zo.
En dit is m dan nu met de blusmonitoren erop
P5286111.JPG


En ja, met vaarschade want als je achteruit wilt vanwege een naderende oever is het wel handig als je de middelste motor niet vergeet uit te zetten.

Overigens heb ik de buitenste 2 motoren vervangen door 12 Volt exemplaren van Igarishi. Maar die lopen slecht 5600 rpm en dat is toch weer wat te langzaam. Speed 500 zijn onderweg en die doen 12000 rpm dus dat vaart weer wat beter.

En dan nog even over het gewicht. Het totaal gewicht ligt natuurlijk vast door de waterverplaatsing. De gewichtsverdeling is natuurlijk het belangrijkste : het meeste onder de waterlijn en van boven zo licht mogelijk.
Dat is prima gelukt maar de standaard reling die erbij zit is veel te kwetsbaar tijdens het varen. Dus ook ik ga die opnieuw van 1,5mm messing maken want ik heb de boel nu 3 keer gerepareerd en ik blijf niet aan de gang. Maar dat is een klusje voor tussendoor als de Onversaagd in de epxoy wordt gezet.
 
Dat is prima gelukt maar de standaard reling die erbij zit is veel te kwetsbaar tijdens het varen. Dus ook ik ga die opnieuw van 1,5mm messing maken want ik heb de boel nu 3 keer gerepareerd en ik blijf niet aan de gang. Maar dat is een klusje voor tussendoor als de Onversaagd in de epxoy wordt gezet.

Hoi Luc,
ziet er goed uit met de monitoren erop. Voelt het bootje zich niet meer zo uitgekleed ;)...
En als je aan de gang gaat met een messingreling, neem ik aan dat je de relingsteunen ook zelf uit messing gaat maken? In het echt zijn de steunen een stuk dunner dan die plastic gedrochten van Graupner. Misschien kun je hier dan ook gelijk iets dunner messing gebruiken, dat ziet er vast stukken beter uit. Dan wordt het geheel alleen wel iets minder stevig.

Dus, als je tijdens het drogen van de epoxy eens iets meer tijd hebt:
https://picasaweb.google.com/116631368363221832338/LoschkreuzerWeserOrigineel#5609604239876620466
https://picasaweb.google.com/116631368363221832338/LoschkreuzerWeserOrigineel#5609604252186864786
https://picasaweb.google.com/116631368363221832338/LoschkreuzerWeserOrigineel#5609604349630584690

Groetjes,
Björn
 
Beste Luc
Ik ben mijn oude Weser aan het restaureren en ik kijk alles wat er te kijken valt. Ook jouw bericht, wat goed hé.
Maar diverse foto's spreken elkaar tegen. In je bericht van 15 feb. heb je het over een trappetje naar monitor 2. Ik heb ergens een foto gezien waarbij dat trappetje met een lus bovenom aan het dek vastzit. Maar er is ook een foto op deze site
Loeschkreuzer Weser, Bremerhaven
waar geen trappetje te zien is.
Zo zijn er meer tegenstrijdigheden tussen allerlei foto's.
Groeten
Hans
 
Beste Luc
Ik ben mijn oude Weser aan het restaureren en ik kijk alles wat er te kijken valt. Ook jouw bericht, wat goed hé.
Maar diverse foto's spreken elkaar tegen. In je bericht van 15 feb. heb je het over een trappetje naar monitor 2. Ik heb ergens een foto gezien waarbij dat trappetje met een lus bovenom aan het dek vastzit. Maar er is ook een foto op deze site
Loeschkreuzer Weser, Bremerhaven
waar geen trappetje te zien is.
Zo zijn er meer tegenstrijdigheden tussen allerlei foto's.
Groeten
Hans

Hoi Hans,
als ik de foto's die ik thuis heb liggen met elkaar vergelijk, ziet het ernaar uit dat het trappetje pas bij de laatste ombouw is aangebracht. Dat wil zeggen, toen het schip naar Nederland versleept is en op de werf van de Sepers Group is gerenoveerd.


Ik heb trouwens sterk het vermoeden dat het trappetje afkomstig is uit het luik op het achterdek. ;) Vergelijk deze foto's maar eens:
Dat er meer tegenstrijdigheden te vinden zijn, kan goed kloppen. De "Weser" is namelijk een aantal keren omgebouwd. Dat is ook goed te zien aan de verschillende kleurenschema's die het schip in de loop der jaren gedragen heeft. Dus veel van de details zijn een aantal keren gewijzigd. Zeker te zeggen is wel dat tijdens de laatste renovatie in Nederland een aantal zaken zo aangepast zijn dat het schip tegenwoordig niet meer compleet in de originele staat verkeert. De moderne foto's van na de ombouw zijn dus niet meer compleet te gebruiken voor een model van voor die tijd...


Groetjes,
Björn
 
Beste Bjorn
Bedankt, ik vermoedde al zoiets.

Maar dan gebruik ik deze gelegenheid, ook vanwege de restauratie van de Weser, voor de al eerder gestelde vraag. Welke lampen zitten waar op de toren.
Op een van de foto's zie ik een hoge staaf met op de top een blauwlicht. Is dat ook een "verbouwing"?
Groeten
Hans V
 
Beste Bjorn
Bedankt, ik vermoedde al zoiets.

Maar dan gebruik ik deze gelegenheid, ook vanwege de restauratie van de Weser, voor de al eerder gestelde vraag. Welke lampen zitten waar op de toren.
Op een van de foto's zie ik een hoge staaf met op de top een blauwlicht. Is dat ook een "verbouwing"?
Groeten
Hans V

Hoi Hans,
ja, dit is inderdaad ook een kleine aanpassing. Het blauwlicht bevond zich eerst op het plateau van de radar, precies voor de draaiende radarantenne. Ze zullen het blauwlicht voor een betere zichtbaarheid wel omhoog geplaatst hebben. Het tweede blauwlicht heeft zich wel altijd op dezelfde plaats bevonden. Ik zal morgen even kijken of ik ergens een foto heb waar alle lampen in de oorspronkelijke toestand opstaan.

Groetjes,
Björn
 
Bjorn
Daar ben ik erg benieuwd naar. Anders maar een beschrijving.
Weet je dan ook of het gewone constante lichten zijn of knipper/zwaailichten?
En bij welke gelegenheid ze gebruikt worden? Snelle vaart, bluswerk etc.
Ik zie zoveel draadjes over de Weser, er zullen vast wel meer forummers geïnteresseerd zijn.
Hans

P.s. ik ga zelf nog proeven nemen met LED's, ook als knipperlichten. En electronisch gevoed, niet met elk een weerstandje.
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,


ik heb net de foto's van de "Weser" even opgezocht en nagekeken. De "Weser" heeft de volgende lampen op de mast:
  • een tweetal rode lampen, boven elkaar aan de rechterachterpoot van de mast. Deze worden bij getoond als het schip beperkt manoeuvreerbaar is. Deze lampen zijn rondom zichtbaar
  • een tweetal blauwlichten. Deze worden bij een inzet getoond, om op het water kenbaar te maken dat het schip zo snel mogelijk ergens ter plaatse dient te zijn. Deze lampen zijn te vergelijken met de rondomlichten die we allemaal kennen van de brandweerwagens. Dus geen knipperlichten. De 1e lamp bevindt zich op een plateau net onder het bovenste rode licht (zie boven). De 2e lamp bevond zich vroeger voor de radarantenne, later op een staander bovenop de mast.
    • Bij het voeren van de beide blauwlichten hoort geen sirene, hoewel deze op veel modellen toch vaak te horen is. Het kenbaar maken van spoed gebeurt dus alleen met lichtsignalen en het eventueel laten horen van de typhoon om een onoplettend schip te waarschuwen.
  • Voor de draaibare zoekschijnwerpers op het bovenste plateau van de mast bevindt zich het toplicht. (Wit, van voren over 225 graden zichtbaar)
  • Op de linkerzijde van de ra (gezien van achteren) bevindt zich een wit morselicht. Wordt gebruikt voor lichtsignalen en is rondom zichtbaar.
  • Op de rechterzijde van de ra is een typhoonlicht aangebracht. Dit is oranje/ geel van kleur en is ook rondom zichtbaar.
Hier een drietal foto's die Oliver Hansen in 1981 van het schip gemaakt heeft. Hier zijn de lampen redelijk te herkennen. De rode kleur die het schip hier heeft is gelijk aan de verf die op de reddingsboten van de DGzRS gebruikt wordt, vertelde hij me

Mast voorzijde
Mast achterzijde
Mast zijaanzicht

En hier een afbeelding van voor die tijd, waar het blauwlicht nog voor de radar geplaatst was.
full


Groetjes,
Björn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Bjorn
Enorm bedankt !!!

Maar zou het terwille van alle Weser enthousiasten niet beter zijn de hele verlichting in een apart draadje te zetten, goed te vinden met een duidelijke titel?
Daar zal ik dan later ook mijn ervaring met LED's bij zetten.
En natuurlijk nog een vraagje, op mijn oude uitvoering zitten achterop het dek halverwege de schoorstenen twee lampen boven elkaar. Dat zal Graupner toen zo bedoeld hebben. Maar klopt dat nog?
Hans V
 
Graag gedaan!

En natuurlijk nog een vraagje, op mijn oude uitvoering zitten achterop het dek halverwege de schoorstenen twee lampen boven elkaar. Dat zal Graupner toen zo bedoeld hebben. Maar klopt dat nog?
Hans V

Dat klopte totdat het schip naar Nederland werd gehaald. Op de huidige ombouw is nog maar 1 lamp te vinden. Dat is ook verplicht, omdat dit witte licht het heklicht zou moeten zijn. Waar de onderste lamp voor dient weet ik niet helemaal zeker. Of dit een aanvulling op het ankerlicht is, of dat het een soort volglicht is laat ik me graag vertellen. Op deze foto van de heer Hansen zijn de lampen (ietwat onduidelijk) te zien.

Groetjes,
Björn

Misschien is het inderdaad beter om deze antwoorden in een apart draadje te verschuiven, want dit heeft steeds minder met Luc's Weser te maken. Dus misschien dat de moderatoren een aparte topic zouden willen aanmaken?
 
Back
Top