Bouw van een fijn zwevertje

Het is kerstvakantie en we zijn voorzichtig (want ook nog veel sneeuwpret, logeren en met ander speelgoed spelen) begonnen.
Job is apetrots op zijn eerste zelf gesneden rompdelen!
 
Ik zal foto's maken en zodra alle onderdelen uitgesneden zijn zal ik ze hier tonen.
Voor de duidelijkheid, i.p.v. 3 mm balsa gebruik ik 2 x 1,5 mm balsa die met houtlijm (geen bruis) verlijmd wordt. De binnenlaag wordt daarbij zodanig versneden dat in de staart minder gewicht komt dan bij een volle 3mm romp.

Ondertussen krijg ik het gevoel dat ik het draadje van gurodewa aan het kapen ben. Moet ik hier een eigen bouwtopic van maken? Guy?
 
Je mag gerust verder doen in dit draadje. Ik heb alles gezegd over het zwevertje, maar ik reageer graag nog op andere bouwers, om tips of raad te geven.
 
Je mag gerust verder doen in dit draadje. Ik heb alles gezegd over het zwevertje, maar ik reageer graag nog op andere bouwers, om tips of raad te geven.

Ik heb even gewacht met mijn commentaar totdat Guy gereageerd had.

Het leuke is dat ook dan de wijzigingen in grootte of staartconstructies, zoals deze, in 1 draadje te vinden zijn. Als je er weer een apart bouwdraadje van maakt dan vind je juist deze verschillen niet weer terug.

@DHG500
Al wat verder? Ben erg nieuwsgierig naar de foto's!!:D
 
Nog niet, kerst heeft even voorrang!


christmas-animated-gifs-16.jpg
 
....en heus, er gebeurt wel wat.....

full


detail van de sparingen in de dubbellaags romp:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De rompzijkanten, spanten en motorschot zijn inmiddels verlijmd, incl. driehoeksverstevigingen. Een passende motor (Robbe Roxxy BL 2827-26) is inmiddels gekocht en ook een setje analoge miniservo's van Derkum-modellbau uit Keulen (AS-218BB, 2,0 kg/cm bij 6V, 60 gr. in 0,13 s en 9gr./st.). Die kunnen, als het zwaartepunt het toelaat, lekker ver naar achteren.

Voor de neus heb ik i.p.v. een hardschuimen neus een polystyrolkapje diepgetrokken op mijn vacuumkist. De mal bewaar ik lekker zodat bij schade een nieuwe kap zo gemaakt is (misschien moet ik ook maar een kapje voor de cockpit trekken). Deze mal is mooi pas over genoemde motor gemaakt en laat voldoende ruimte voor een goede koeling, daar waar schuim isoleert en de warmte vasthoudt. In het motorschot komen op de gepaste plaatsen ook gaten voor de luchtafvoer en koeling van de regelaar dus ik verwacht op dat front geen enkel probleem.

Wordt vervolgd.......
 
en een fotoupdate:

full


Om het motorkapje meer houvast gegeven wat driehoekslijstjes op de neus gelijmd. De ventilatiegaten blijven mooi vrij en in het kapje (grof uitgeknipt, met het malletje ernaast) is de opening ruim genoeg gehouden om frisse lucht binnen te laten.
Boven op dit kapje is ruimte gemaakt om de drie kabels over het motorschot naar het compartiment te leiden.
Je ziet dat hier, in afwijking van het ontwerp van Guy, de motor vóór het motorschot is geplaatst. Dit om in het uitbalanceren wat meer compensatie aan de zwaardere staart te kunnen bieden.

Onderstaand nog even een blik vanaf de staartzijde met de springen in de spanten waardoorheen de roerbedieningen kunnen lopen.

full


Ik vind het leuk om zo, op basis van een bewezen ontwerp, aanpassingen te doen die voor onze situatie beter lijken te passen...

16-06-2011: 28.555 views
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Guy (Gurodewa):

Zie ik op onderstaande foto goed dat je de versterkingsdriehoekjes voor de rondhouten hebt uitgespaard in de verdikkingen voor de vleugeloplegging?

IMGP0025.jpg


Nog wat vorderingen:


full


21-06-2011: 28.956 views
 
Laatst bewerkt door een moderator:



Zie ik op onderstaande foto goed dat je de versterkingsdriehoekjes voor de rondhouten hebt uitgespaard in de verdikkingen voor de vleugeloplegging?

Dat heb je goed gezien, je zou de driehoekjes ook onder de verdubbeling kunnen lijmen en de rondhouten een beetje lager plaatsen, maar dat is optisch niet zo geslaagd.
 
Nog wat vorderingen.

De oplegging en inklemming van de staartdelen:
full


De romp met de staart (delen los opgelegd/ingeklemd)
full


De romp met de setup (e.e.a. nog te solderen en vast te zetten):
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
falend foliën

gisteren met Job een poging gewaagd de stuurvlakken te foliën.
Bij Hobby-in een stuk Oracover wit en een stuk Oracover transparant gehaald en hun instructies op hun website opgezocht maar helaas, we krijgen de folie niet aan het kleven.
Nog geprobeerd of het verschil uitmaakte als we de folie andersom zouden gebruiken (glimmende kant naar het hout, iets doffe kant naar boven) en verschillende temperatuurstanden geprobeerd zonder effect. Zowel geprobeerd door alleen de randen te strijken alsook door het hele vlak te strijken. Uiteindelijk krult de folie alleen maar maar blijft niet plakken.

Het hout is korrel 400 geschuurd en her en der zijn kleine putjes met Alabastine vuller gevuld en geschuurd. Hierna is alles met de stofzuiger stofvrij gemaakt.

Mijn vraag is daarom; wat kan het zijn dat ik fout doe?

  • er moet nog een hechtlaag worden aangebracht? Zo ja welke?
  • folie heeft een specifieke lijmkant (hoe herken ik dat?) en door verkeerde temperatuur zit de lijm nu aan m'n strijkbout? Toch wel goed gekeken naar de instructies met de proefstukjes....
  • .......?
Graag jullie hulp!
 
Inderdaad, beschermfolie verwijderen aan de doffe kant. Er zit een dun plastic laagje op om de lijmlaag te beschermen. Deze kun je verwijderen door voorzichtig op een hoekje van de folie deze laag los te peuteren. Soms gaat dit niet makkelijk, maar met een beetje peuteren lukt dat wel.

Glimmende kant komt boven.
Hechtlaag aanbrengen is niet nodig. Folie plakt van zichzelf goed genoeg.

Ik doe altijd een oude sok om mijn strijkbout. Zo voorkom je dat er lijmresten aan de zool van de strijkbout gaan kleven. Mogelijk moet je dan wel de temp iets hoger instellen omdat er warmte verloren gaat door de sok. Even proberen dus!

Lijmresten kun je eenvoudig van de strijkbout af krijgen met een speciale stick. Deze is verkrijgbaar bij een goede huishoud winkel. Weet even zo niet hoe dit spul heet maar het is bedoeld om de zool van huishoud strijkbouten te reinigen.

Probeer eerst een proef op een stuk afval balsa voor je op het model aan de slag gaat.

Succes!

Groet,
Theo
 
Laatst bewerkt:
Back
Top