Bouw van een fijn zwevertje

Ja, inderdaad. Ik heb een van die gefreesde setjes van Karl Faller en een tekening aan mn vader gegeven. Ben benieuwd of hij dat ziet zitten enhoe hij zich daar mee gaat redden. Misschien wel nieuwe foto's in het EON draadje;)

De simulator moet nog geinstalleerd worden. Nog suggesties? Of gewoon FMS?

ik heb Reflex en dat bevalt mij uitstekend.
komt ook wel eens voorbij op MBF in de verkoop.

Dit bericht is me ontgaan in al het geweld op het zweefvliegforum :oops:

Het Fijne Zwevertje van Guy is bij uitstek geschikt voor beginnende bouwers. En deze ziet er ook zeer fijn uit. En als het goed lukt geeft dat ook een grote voldoening. Mijn complimenten !!
En altijd leuk als vader en zoon dezelfde interesse delen.
Alleen moet u wel uitkijken dat u niet verslaafd wordt aan deze hobby, want voor je 't weet wordt het een obsessie.
Een simulator ? Er gaat niks boven echt vliegen: lekker in de buitenlucht enz. enz.

En de EON ? Groot of klein?

De tekening en het hout ligt hier ook nog voor mijn snufferd, maar eerst moet ik de half afgemaakte vliegers voltooien. Het wordt tijd dat het voorjaar wordt.

In ieder geval succes met de eerste vlucht !!!

Groeten, JH

fijn zwevertje

meneer De Bom,

inderdaad, er gaat niets boven ´buiten vliegen´ maar ..........

mijn fam zei in het begin dat ik (veel) beter kon plakken dan vliegen maar sinds ik een sim. heb, en ook buiten veel geoefend heb, is dat veranderd.

Een tweede àha-erlebnis: het is inderdaad zeer verslavend, of je nu plakt, vliegt, of vliegt hetgeen geplakt is, maakt allemaal niet uit.

gaat lukken de maiden

veel succes

Peter

de mijne is ook zo goed als klaar. nog ff wachten op de bestelling uit hongkong en dan lekker connectortjes solderen:rolleyes:

hoop haar deze vakantie een maiden te kunnen geven

stijn

Zijn deze plannen nog steeds te verkrijgen ?
Na het lezen van dit draadje lijkt me dit een perfecte opvolger voor de easystar.
Zou m'n eerste balsa bouw worden. Lijkt me een geschikt toestel daarvoor !
Heb al paar hele mooie mogen bewonderen :)

Ja hoor, dit plan is nog steeds verkrijgbaar. Je kunt een pb sturen naar diegene die het draadje gestart is en vermeld daarin je mailadres. Eventueel heb ik ze ook wel voor je.

ik heb er ook mee gevlogen:D:D na anderhalf jaar niet meer gevlogen te hebben, heb ik het er toch maar op gewaagt.
hij deed het erg leuk, alleen het motorvermogen viel me tegen.

stijn

Hey Tip, resultaat ziet er fraai uit.Het rood met wit is wel geslaagd. Nice.
Vlieg je met 2 of 3 cellen ? 2 cellen is eerder gemoedelijk stijgen, 3 cellen laat het goed vooruit gaan. Een brushless van ongeveer 45 gr is perfect voor dit toestel. Bv:deze

Mijn zwevertje is dan eindelijk ook helemaal klaar...

full

Ben niet helemaal tevreden. Folieen is toch lastiger dan ik al dacht ;-)

Maar goed genoeg gelukt om binnenkort eens te kijken of ze wil vliegen. Merkte wel dat de staartboom van 6mm koolstof toch wat slapjes is.
Om de motor te testen even vol gas gegeven en merkte dat de staartboom begon te zwiepen door de kracht van de brushless setup.

EDIT: ik heb deze motor erop zitten: http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4908&aff=97839

Groet,
Theo

Laatst bewerkt door een moderator:
Staartboom in balsa i.p.v. buis?

Ook aan mij heeft Guy de plannen gezonden zodat ik komende winter met mijn jongste zoon Job (9 jaar) aan het bouwen kan. Hij kan al haast niet wachten maar had ook nog een vraagje over het ontwerp. Job vindt een gesloten romp (i.p.v. een tailboom/buis) mooier want dan lijkt het 'echter'.
Op zich is het niet zo'n lastige tour om de romp te verlengen tot de staartvlakken, qua gewicht moet het ook kunnen want in de openingspost in dit draadje geeft Guy al aan dat het best nog een 200g zwaarder mag.
Mijn zorgen zitten vooral in de gewichtsverhouding t.o.v. het CG.

Verderop in dit draadje meldt Guy:
.....Na de vleugel en de batterij te hebben geplaatst kunnen we het zwaartepunt kontroleren. ....
....Normaal is de staartboom nog niet in de romp gelijmd. Men kan deze nog iets inkorten om desgewenst het zwaartepunt goed te krijgen zonder lood te moeten gebruiken. ....

Dit suggereert mij dat het basisontwerp van dit toestel iets staartlastig is.
Hoever naar voren is in het oorspronkelijke ontwerp de accupack naar voren gelegd? Direct achter de motor? Dan gaat het met een balsa staart waarschijnlijk extra lood worden voorin....... Me dunkt dat een langere staart een rustiger toestel maakt wat mij voor een beginner niet verkeerd lijkt?

Iemand die hier wat zinnige (bij voorkeur ervaring met deze staartaanpassing) opmerkingen over kan maken? Dank!:yes:

Mvgr,

Bob en Job

Laatst bewerkt:
Ik heb het toestel nog nooit van dichtbij gezien. Maar als je, met een opgebouwde romp, wat meer armslag voor het CG wil hebben kan je de neus (afstand motor-vleugel) iets langer bouwen. Maakt voor het vliegen niet uit en dan kan je met de accu schuiven tot het zwaartepunt helemaal goed is. (Wel klitband eronder!)
Natuurlijk was dit een van de slimmigheden van het oorspronkelijke ontwerp, CG trimmen door de staart in of uit te schuiven...

Zulks een aanpassing is zeker niet onoverkomelijk, er is genoeg plaats voor een iets zwaardere batterij ipv lood. En zoals Bart al aangaf, de neus iets langer bouwen zal de wat zwaardere - langere staart ook kunnen compenseren.
Bouw je de staart in een vakwerk constructie dan zal de gewichtstoename zelfs bijna te verwaarlozen zijn.

Na ongeveer 2 uur dit hele draadje te hebben gelezen wilde ik toch even zeggen dat ik het een ongelofelijk mooi stukje modelbouw vind. Jullie hebben allemaal stuk voor stuk een prachtige kist in elkaar gezet. Ik bewonder het ontwerp echt, ik vind de profielen supermooi gedaan en zeker die doorzichtige folie maakt het helemaal af.

Het filmpje van het model was indrukwekkend. Ik krijg weer zin in die slowflyers, de trage modellen met veel lift. Wat een mooie kist is het toch. Ik zou bijna vragen om de modellen, maar ben nog bezig met 2 kisten, heb plannen voor 3 andere en heb zelf nog maar 1 werkende, waar ik ook nog wekelijks mee zit te knutselen.

Dus voorlopig bouw ik andere. Maar toch, wat een kunstwerken!
Respect aan alle bouwers. Succes allemaal!

.....de neus iets langer bouwen......
Bouw je de staart in een vakwerk constructie dan zal de gewichtstoename zelfs bijna te verwaarlozen zijn.

Ik heb de romptekening nu zo aangepast dat vanaf de voorlijst van de vleugel tot aan de achterkant van het cockpitkapje een 2cm lengte is toegevoegd. Voor de staart heb ik het volgende in gedachte: De originele rompbeplanking is in 3 mm balsa. Ik denk erover om 2 x 1,5 mm te nemen waarbij de binnenlaag inderdaad in vakwerk (driehoeksverband) wordt uitgevoerd en de buitenhuid gesloten/massief balsa is. Zo krijg je op het totaal gewicht van de extra staartconstructie zo'n 25% gewichtsreductie.

Lijkt dat wat?

Voor de beeldvorming onderstaand een schets. Bovenaan de originele romp, eronder het aanpassingsvoorstel. In rood de neusverlenging vóór de lvoorlijst van de vleugel, achteraan het principe van de gesloten staart met in grijs de uitgezaagde vakwerkpanelen in de 1,5 mm binnelaag van de 2-laags huid.

Laatst bewerkt:
Ik kan geen reden bedenken waarom hij zo niet zou vliegen.
Het ontwerp kan perfect nog aangepast worden naar eigen wensen.
De bouw is maar een leidraad waar iedereen zijn eigen ideeen aan kan toevoegen, en dit lijkt me ook een mooie aanvulling.
Ik zou zeggen:doen.

na plannen te hebben gehad voor een 4 meter versie ga ik toch maar voor de 3 meter. Vier meter is zo lastig bij transport.
Ik maak de vleugel in en uit elkaar-haalbaar, dan heb je dus 2x 1.5 meter bij transport.

Ook vind ik de nieuwe staart van DG500 erg mooi, ik denk dat ik die neem.

Oftewel, het fijne zwevertje heeft ook mij bevangen :P

Ik start hiervoor zometeen wel een eigen draadje maar eerst--> bouwen en foto's maken.

Daarnaast wil ik nog even gurodewa bedankt voor het ontwerp. een prachtig dingetje.

Veel bouwplezier aan jullie allen!

Daarnaast wil ik

Back