Bouw van een fijn zwevertje

Het profiel gewoon 1.25 keer vergroten. En als liggers balsa van 8 mm gebruiken. Probeer wel je balsa te selecteren en voor de liggers het hardste te beruiken dat je kan vinden. Vergeet niet dat de 'sheer webs' het grootste deel van de stevigheid vormen.
Ik vlieg de xl versie met dit motortje en een 3s 2200 lipo, en dat is goed voor vliegplezier tot je nekpijn krijgt.

Dat vergroten, met wat voor programma kun je dat het beste doen? Hoe heeft u het gedaan?
En kan ik de XL ook vliegen met de 1350KV BLO uit de normale versie?

Je kan een fotocopie maken met de juiste vergrotingsfacor, of printen met meer dan 100 % -als dat kan, of je kan het origineel nemen en evenwijdig een lijntje trekken en zo een groter profiel maken, of ik pb je het juiste profiel,.....
Rick aan jou de keuze.

Laatst bewerkt:
Oh ja, wat dat motortje betreft, dat zal wel lukken, maar je mag geen wonderen verwachten, rustige stijgvluchten zullen wel mogelijk zijn

Sorry voor deze late reactie, maar ik zie dat de nerven van de verstevigingsplankjes tussen de ribber verticaal lopen. Het lijkt mij steviger deze horizontaal te laten lopen?

en we bouwen verder,

nu kunnen we er de bovenste ligger inpassen en vastlijmen, waarna we de twee liggers gaan verbinden. Dit doen we met stukjes balsa van 2 mm die we zorgvuldig passen tussen de ribben en waarvan de nerven haaks op
de vleugel staan. Deze lijmen we aan de achterkant van de liggers.
bovensteliggerenverstevigingen.jpg

In de buitenste 'vakken' lijmen we deze zowel aan de voorkant als aan de achterkant, omdat we hier een pocket moeten maken voor de verbindings-pennen van de vleugels.

dubbeleversteviging.jpg

Merk ook het kleine driehoekje tussen de buitenste rib en de versteviging, dit is een extra houvast voor de rib, aangezien we later nog een opening in de zijkant zullen maken en de rib anders te veel verzwakken.

Nu is het tijd voor de bovenste vleugel beplanking. Deze is ongeveer 60 mm breed en even lang als de vleugel en is ook gemaakt zoals de onderkant van 1 mm balsa.
We lijmen deze eerst over de volledige lengte aan de voorkant van de vleugel, spelden deze vast (spelden uit de Zeeman), en laten drogen.
bovenstebeplanking.jpg

Nadien lijm op de neus van de ribben en de bovenste ligger doen en de beplanking vastspelden.
beplanking.jpg

Deze verstevegingsplankjes (shearwebbing) horen verticaal te staan, dus zoals ze hier geplaatst zijn. De toegevoegde waarde hiervan is dat ze verhinderen dat de liggers naar elkaar toe kunnen komen en dus de vleugel knikt. Gelijktijdig vormen ze een doosconstructie met de neusbeplanking wat de torsie stijfheid van de vleugel enorm verhoogd.

De verleiding is groot om het anders te doen - het werkt dan wat makkelijker, maar dat is geen goed idee. Als de liggers belast worden tijdens het vliegen gaat het balsa van de 'shear webs' scheuren lengs de nerven en is je stevigheid weg.

Sorry voor deze late reactie, maar ik zie dat de nerven van de verstevigingsplankjes tussen de ribber verticaal lopen. Het lijkt mij steviger deze horizontaal te laten lopen?

ik weet niet waar jij hebt leren bouwen, maar de normale gang van zaken bij 99.99% van de bouwers loopt dit verticaal.
die andere 0.01% heeft zich vergist of kan niet bouwen.

het staat in iedere beschrijving van een bouwdoos!

als ze horizontaal lopen is er net GEEN stevigheid, omdat de nerfrichting meeloopt, en dan plooit de vleugel gewoon even makkelijk dan als het er niet zou zitten.
door de nerf dwars op de liggers te creeeren krijg je het zelfde effect als bij triplex.
zo plooit het in 2 richtingen minder makkelijk snappie?

ik weet niet waar jij hebt leren bouwen, maar de normale gang van zaken bij 99.99% van de bouwers loopt dit verticaal.

als ze horizontaal lopen is er net GEEN stevigheid, omdat de nerfrichting meeloopt, en dan plooit de vleugel gewoon even makkelijk dan als het er niet zou zitten.
door de nerf dwars op de liggers te creeeren krijg je het zelfde effect als bij triplex.

Ik begrijp wat jij probeert uit te leggen,

groeten,

Michel

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn vader (67), met NUL bouwervaring, zo gek gekregen dat hij het fijne zwevertje heeft gebouwd. Hier en daar heb ik hem geholpen maar grotendeels heeft hij het zelf gebouwd. Omdat ik vind dat hij het keurig heeft gedaan wil ik jullie deze foto's niet onthouden. De trotse bouwer staat er zelf bij op.

016.jpg

017.jpg

020.jpg

021.jpg

Zodra de temperatuur het weer toelaat zal hij zijn maiden krijgen.
Met een rolstoel ligt die temperatuur wel iets hoger;)

alleen jammer dat het zo een joekel van een romp is in tegenstelling tot de vleugel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk verhaal en een mooi toestel, het is fijn te horen dat ik je vader heb kunnen inspireren om op z'n 67 nog aan het bouwen te slaan.

Shearwebbing nerfrichting

Ik hier wat tekeningen op nagekeken , het staat niet altijd duidelijk aangegeven maar de nerf moet toch echt verticaal en niet in de lengterichting van de vleugel lopen .
Volgen mij ook duidelijk om de liggers op afstand van elkaar te houden krijg je een stevigere doos constructie . Op deze website word het uitgelegd : http://www.airfieldmodels.com/infor...design/shear_webs_in_model_aircraft_wings.htm

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi gebouwd meneer De Bom,

de maiden gaat vast lukken. Heeft u (al) een simulator om op te oefenen?

wordt de volgende een EON?

Peter

Back