Bert, ik vertrouw op jouw deskundigheid. Ik ben een n00b. Wat ik in de praktijk merk zonder enige kennis van zaken is dat ik in normal mode heb dat de heli af en toe een halve meter naar beneden dondert bij valwind. In idle up heb ik dat tot nu toe nog niet gehad. Of dat een psychosomatische stoornis is weet ik niet. Ik doe de dingen in dit stadium echt puur op gevoel. Daarmee twijfel ik verder dus echt volledig niet aan jouw uitleg
Nu ga ik gewoon even uit de losse pols redeneren (en ik zeg dat er bij, zodat er niemand gaat denken dat wat nu volgt een absolute waarheid is).
Dit gedeelte is waar: bij midstick is de standaard afstelling nul graden en 100% motorvermogen.
Dit gedeelte is ook waar: vliegend (in hoover) komt de heli bij midstick net niet als een steen naar beneden, maar het scheelt niet veel
Dit gedeelte is ook waar: Op de grond, daalt het rotortoerental ONDER midstick in idle up fors MAAR in de lucht begint het rotortoerental pas te dalen bij ongeveer 30% stick onder het midden. Dit komt omdat de heli dan allang aan het dalen is en de negatieve pitch de rotor als een windmolentje aandrijft.
Neem je verder terug dan zal het rotortoerental wel dalen, maar het is uiterst twijfelachtig dat je deze stand ooit bereikt in het stadium waarin jij je nu nog bevind, want de heli komt echt debiel hard naar beneden als je dat doet, windvlaag of niet.
Verder: als je in Idle up vliegt, zal het toerental juist NIET afnemen bij negatieve pitch en "right-side-up", en daarmee de dalingssnelheid alleen maar vergroten als je negatief trekt.
Het nu volgende is dus de grote gok: Als jij in Idle up vliegt ben jij, al dan niet bewust, erop bedacht dat de rotor nu NIET stopt als je de stick naar beneden haalt. Een eventuele daling wil je dan ook tot alle prijs voorkomen, en alleen dat kan al veroorzaken dat je iets meer op pitch focust en daardoor geheel zelfstandig die dalingen voorkomt. Gewoon omdat je wat scherper bent op het van de grond houden van je heli.
Want ik heb het zojuist voor alle zekerheid nog even gecontroleerd: boven midstick is er geen verschil tussen idle up en niet idle up (en normaal hooverend kom je absoluut niet onder midstick) en in idle up is gewoon de volle accuspanning naar de motor doorgeschakeld, maar het pitchbereik en curve is voor zowel normaal als idle up gewoon identiek bij mCPx i.c.m. de dX4i zender.... (bij de dX6i en hoger is dat allemaal wel apart in te stellen)
Groet, Bert